سیاسی

محمدصادقی: خسارت 100 میلیارد دلاری اقتصاد ایران از کرونا/ سفرا باید تجار دیپلماتیک باشند

يکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ – ۱۵:۴۳ محمدصادقی: خسارت 100 میلیارد دلاری اقتصاد ایران از کرونا/ سفرا باید تجار دیپلماتیک باشند

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اقلیتی از پرخوری در حال خفه شدن هستند از خسارت 100 میلیارد دلاری اقتصاد ایران از کرونا خبر داد و خواستار شفاف شدن هزینه‌های انتخاباتی شد زیرا در دوره قبلی برخی‌ها بیش از 100 میلیارد هزینه کردند.

محمدصادقی: خسارت 100 میلیارد دلاری اقتصاد ایران از کرونا/ سفرا باید تجار دیپلماتیک باشند

به گزارش حوزه پارلمانی خبرگزاری فارس – وحید ونایی: دارای مدرک فوق تخصص جراحی پلاستیک از کالج سلطنتی لندن و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است و ریاست این دانشگاه را در کارنامه خود دارد.

۵۸ ساله است و مشاور و نماینده وزیران بهداشت در دولت یازدهم و دوازدهم، ریاست سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور، معاونت اجرایی طرح «سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی» در مبارزه با ویروس کرونا بخشی از سوابق اجرایی‌اش محسوب می‌شود.

شاهین محمد صادقی سابقه حضور در ۲ دوره مجلس شورای اسلامی (دوره‌های هفتم و نهم) را داشته و عضو هیات رئیسه مجلس هم بوده است. او در یک نشست خبری در ۲۸ فروردین سال جاری و از محل ستاد خود در خیابان سرافراز تهران کاندیداتوری خود را برای انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد.

برای بررسی دلایل حضور وی در انتخابات ریاست جمهوری، اهداف و برنامه‌ها با وی به گفت‌وگو نشستیم.

مهم‌ترین محورهای این گفت‌وگو به شرح ذیل است:

بی‌برنامگی دولت و وزارت بهداشت در مقابله با کرونا

خسارت 100 میلیارد دلاری اقتصاد ایران از کرونا

باید با هزینه کرد چند هزار ملیاردی مانع خسارات چند صد میلیاردی کرونا شویم

کاهش قیمت خودرو، تورم را می‌کاهد

باید هزینه زمین را برای انبوه سازی مسکن حذف کنیم

متاسفانه روابط سه قوه فرمایشی شده

از تخصص ایرانیان خارج از کشور استفاده می‌‌کنم

اقلیتی در ایران از پرخوری در حال خفه شدن هستند

وظیفه دولت بازاریابی محصولات کشاورزی ایران است

سفرا باید تجار دیپلماتیک باشند

متولدین دهه 70 باید خود را برای حضور در بدنه دولت آماده کنند

برخورد با وزرا در صورت بروز هر فسادی در زیر مجموعه

تا تعهدات برجامی آنها عملی نشود گفت‌وگوی جدیدی نباید داشته باشیم

برخی نامزدها باید برای هزینه چند 100 میلیاردی در انتخابات پاسخگو باشند

عدم بیمه ورزشکاران و نداشتن مسکن آنان باعث شرمندگی ماست

متن کامل گفت‌وگوی خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با شاهین محمدصادقی به شرح ذیل است:

فارس: در یکی از اظهارات خود اعلام کردید می‌توان ظرف 6 ماه ویروس کرونا را کنترل کرد آیا این موضوع شدنی است و آیا چنین ظرفیتی در کشورمان وجود دارد؟

محمدصادقی:‌ ما می‌توانیم کرونا را 6 ماهه کنترل کنیم و وقتی من این را اعلام کردم خیلی‌ها تعجب کردند و آن را نشدنی تلقی کردند در حالیکه نمونه‌های خیلی روشنی در دنیا داریم که آن کشورها بدون استفاده از واکسن و قبل از تولید آن توانسته‌اند کرونا را کنترل کنند.

در ویتنام که یک کشور جهان سومی محسوب می‌شود و جمعیت آن از ایران بیشتر بوده و تراکم جمعیت در آنجا زیاد است و حتی هم مرز با چین است فقط 37 جان باخته داده است و به راحتی توانست کرونا را کنترل کند؛ در تایوان هم چنین اتفاقی رخ داد در کره، چین، ژاپن و نیوزیلند و استرالیا هم توانستند کرونا را کنترل کنند.اگر من ادعای کنترل ویروس کرونا را ظرف 6 ماه داشته‌ام شواهد متعددی بر اجرای این ادعا وجود دارد این در حالی است که قبل از اینکه واکسن کرونا تولید شود این کشورها توانستند آن را کنترل کنند.

** بی‌برنامگی دولت و وزارت بهداشت در مقابله با کرونا

در کشور چین با حجم زیادی از جمعیت هم‌اکنون مسابقات ورزشی فوتبال با حضور تماشاگران برگزار می‌شود لذا این کار شدنی است فقط باید مدیریت لازم را داشته باشیم. این در حالی است که ما تاکنون درباره مبارزه با ویروس کرونا چوب سوءمدیریت را خورده‌ایم ضمن اینکه شاهد بی‌برنامگی دولت و وزارت بهداشت و ناهماهنگی بین آنها هم بودیم.

کرونا ظرف 6 ماه قابل شکست دادن است به شرطی که عزم آنرا داشته باشند؛ چطور چین، کره، تایوان، ژاپن، نیوزیلند توانستند ولی مت نمی‌توانیم

وزارت بهداشت در ابتدای شیوع کرونا اعلام کرد قرنطینه کاری قرون وسطایی است ولی بعدها تصمیماتی خلق‌الساعه گرفته شد؛ همچنین در دولت هم تصمیمات عجیب و غریبی درباره مبارزه با ویروس کرونا اتخاذ شد و در نهایت به موج چهارم کرونا رسیدیم.

در خیلی از کشورهای اروپایی با استفاده از واکسن و با استفاده سایر روش‌های علمی توانسته‌اند مرگ و میرها را به حداقل برسانند و هم‌اکنون نزدیک به ۱۰ درصد جان باختگان ناشی از کرونا در ایران، جان باخته در اروپا وجود دارد این در حالی است که آنها در آتش این بیماری می‌سوختند و وضعیت ما به شدت بد است لذا روشی که من برای مقابله با کرونا اعلام کردم از نظر اصولی و پزشکی شدنی است.

** خسارت 100 میلیارد دلاری اقتصاد ایران از کرونا

اگر به خسارات ناشی از کرونا توجه کنیم حتماً به این نتیجه می‌رسیم که به هر قیمتی شده است بایستی کرونا را کنترل کنیم این در حالی است که در دنیا اعلام شده حجم اقتصاد کشورهای مختلف در اثر خسارات کرونا تا 25 درصد کوچک شده است و اگر ما همین عدد را بخواهیم برای کشورمان لحاظ کنیم معنایش آن است که بیش از 100 میلیارد دلار خسارت دیده‌ایم چرا که اقتصاد ایران بین 500 تا 600 میلیارد دلار گردش مالی دارد. ضمن اینکه حداقل هم آن است که بیش از ده‌ها میلیارد دلار تاکنون خسارت ناشی از کرونا را متحمل شده‌ایم.

اگر خسارات مرگ و میر هموطنان‌مان را محاسبه کنیم متوجه می‌شویم که میزان خسارات چقدر است این در حالی است که تعداد زیادی از ایرانیان مثل برگ درخت روی زمین ریختند و نبایستی فقط تماشاچی باشیم. بایستی برای مقابله با کرونا اقدام اساسی کرد که می‌توانیم از طریق واردات واکسن، تولید واکسن و یا سایر روش‌های علمی در این امر ورود قاطعی داشت.

اقتصاد 500 تا 600 میلیارد دلاری ایران بیش از 100 میلیارد دلار از کرونا خسارت اقتصادی دیده‌ است

بسیاری از هموطنان‌مان بر اثر شیوع کرونا در کشور خسارات اقتصادی و معیشتی دیدند و یا امکان حضور در محل کار خود را پیدا نکردند و یا اینکه کارشان را رها کردند این در حالی است که وقتی ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام می‌کند بایستی بازار تعطیل شود و یا اتوبوس‌ها تردد نکرده و سینماها تعطیل شود یا رستوران‌ها و سالن‌های ورزشی و اماکن عمومی بسته شوند خسارات سنگینی را به این افراد تحمیل کرده‌ایم.

** باید با هزینه کرد چند ده ملیاردی مانع خسارات چند هزار میلیاردی کرونا شویم

انجمن سینماداران کشور در گزارشی مدعی چند هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از کرونا شده است و قطعاً این ارقام برای اتوبوس‌داران، رستوران داران، شرکت‌های هواپیمایی و … بیشتر است و اگر این اعداد را با یکدیگر جمع کنیم متوجه می‌شویم که کرونا توانسته چند صد هزار میلیارد تومان به اقتصاد ایران لطمه بزند؛ آیا ارزش ندارد که با چند ده میلیارد تومان هزینه بتوانیم مانع چند هزار میلیارد تومان خسارات و عدم هزاران کشته در کشورمان شویم؛ به نظرم این هزینه قطعاً ارزش دارد.

ما شاهد آن هستیم که تعداد زیادی از پزشکان،پرستاران‌ و بهیاران در اثر شیوع کرونا یا جان باخته‌اند و یا اینکه خسارات جسمی و روحی زیادی را دیده‌اند. لذا تکلیف و وظیفه ما است که به هر ترتیبی شده کرونا را کنترل کنیم؛ هیچ خدمتی امروز به اندازه کنترل کرونا در کشور مؤثر نیست.

تکلیف دولت آینده و اولویت اول آن حفظ جان هموطنان و برای جبران و پیشگیری از خسارات بیشتر کرونا و برای اعتلای نام ایران که مبادا تهمت بی‌عرضگی به ما بزنند بایستی به هر قیمتی که شده ویروس کرونا را کنترل و تلاش کنیم فشاری به دوش مردم وارد نشود و دولت تمام این فشارها را تحمل کند.

من با اطمینان به مردم کشورمان می‌گویم که با تکیه بر مبادی علمی و با کمک گرفتن از مردم و با استفاد از تجربیات کشورهایی مانند کره، ژاپن، چین، ویتنام، نیوزیلند، استرالیا و تایوان و اخیراً هم برخی کشورهای اروپایی حتماً می‌توانیم این بیماری را کنترل کنیم و بایستی این کار را انجام دهیم تا خسارات‌ بعدی را به حداقل برسانیم.

فارس: در دولت شما برای خبرنگاران چه کارهایی انجام خواهد شد آیا بنا دارید از اهل قلم حمایت عملی انجام دهید؟

محمدصادقی:‌ یکی از مشاغلی که اتلاق مشاغل سخت بر آنها موضوعیت دارد خبرنگاری است؛ خبرنگاران همواره در صحنه‌های سخت مانند سیل و زلزله و حوادث و تلخی‌های مختلف و آتش‌سوزی و سایر نقاط حضور دارند اما نتوانسته‌ایم از آنها به صورت جدی و عملی حمایت کنیم این در حالی است که نه تنها به خبرنگار توجهی نکرده‌ایم بلکه به خبرگزاری‌ها هم توجه لازم صورت نگرفته است؛ بحث بیمه خبرنگاران و استخدام آنها و مزایایی که دیگران از آنها برخوردار هستند به صورت کامل به خبرنگاران داده نشده است.

فارس: ما شاهد وجود مافیا و رانت برای واردات خودرو هستیم این در حالی است که در چند سال اخیر و سال جاری ممانعت‌های قانونی برای واردات در نظر گرفته شده است این در حالی است که اگر واردات بی‌رویه خودرو صورت گیرد شاهد عدم توجه به تولید خودروی ایرانی شده و کارگر ضرر اساسی را می‌بیند؛ شما برای واردات خودرو چه نظری دارید؟

محمدصادقی:‌ بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که یکی از مؤلفه‌های تأثیرگذار بر تورم خودرو است و اگر بتوانیم قیمت خودرو را کنترل کنیم حتماً می‌توانیم تورم را کنترل کنیم و یا می‌توانیم به پیشگیری از افزایش تورم کمک کنیم؛ باید تلاش کنیم قیمت خودرو کنترل شود ضمن اینکه باید انحصار ایران خودرو و سایپا شکسته شود این در حالی است که شأن ملت ایران آن است که خودروهای باکیفیت در اختیار ملت قرار گیرد و تا زمانی که شرکت‌های خودروسازی به ویژه خودروسازان دولتی موفق به تولید خودروهای با قیمت مناسب و با کیفیت بالا نشوند حتماً بایستی واردات خودرو به گونه‌ای انجام شود که مردم به شخصه بتوانند خودرو وارد کنند.

** کاهش قیمت خودرو، تورم را می‌کاهد

رانت و مافیای واردات خودرو را به هیچ وجه نمی‌پذیریم و اجازه نخواهیم داد چند نفر خاص بتوانند خودرو وارد کنند و به همین دلیل بایستی به ازای هر کد ملی اشخاص بتوانند خودرو وارد کنند و دیگر شرکت‌هایی در این زمینه فعالیت نداشته باشند. البته این کار باید بدون انتقال ارز صورت گیرد و اگر اجازه دهیم خودروی باکیفیت خارجی وارد کشور شود ایران‌خودرو، سایپا و سایر شرکت‌ها مؤظف به ارتقای خودروها شده و بخش زیادی از هزینه‌های تولید خودرو از سوی مردم پرداخت نخواهد شد و قیمت خودرو کاهش پیدا خواهد کرد و اگر این قیمت کاهش پیدا کند قطعاً روی سایر اجناس هم تأثیر خواهد گذاشت و ما شاهد کاهش تورم در کشور خواهیم بود.

نباید منافع 80 میلیون ایرانی فدای 100 هزار کارگر خودروسازی‌ها شود؛ واردات را آزاد کنیم تا مجبور به افزایش کیفیت شوند

اگر روزی مجبور شویم از منابع عمومی حقوق کارگران ایران خودرو و سایپا را پرداخت کنیم تا آنها مجبور به افزایش کیفیت خودرو و کاهش قیمت‌ها شوند هیچ مشکلی نیست و به سمت واردات خودرو پیش‌ برویم و نبایستی واردات خودرو به سمت و سویی برود که معیشت کارگران خودروسازی در کشورمان تحت تأثیر قرار گیرد؛ کمتر از ۱۰۰ هزار نفر در شرکت‌های سایپا و ایران خودرو به عنوان کارگر فعالیت دارند البته این تعداد در برابر جمعیت ۸۰ میلیونی ایران کم است اما نبایستی با واردات خودرو اجازه دهیم زندگی این کارگران تحت تأثیر قرار گیرد.

هر موقع شرکت‌های ایران خودرو و سایپا موفق شدند که کیفیت و قیمت خودرو مناسب با شأن و منزلت ایرانیان و نیاز خانوارها تأمین کنند قطعاً ما از خودروی داخلی هم حمایت خواهیم کرد و در آن صورت است که می‌توان از واردات خودروی خارجی ممانعت کرد.

فارس: یکی از دغدغه‌های بزرگ جوان ایرانی تأمین مسکن و سرپناه برای ازدواج و تشکیل خانواده است؛ در طول سالیان اخیر و دولت‌های یازدهم و دوازدهم توجه ویژه‌ای به موضوع مسکن نشده است شما در دولت‌تان چه برنامه‌ای را برای خانه‌دار شدن مردم دارید این در حالی است که در قانون اساسی به صراحت درباره وظایف دولت در این باره اشاره شده است.

محمدصادقی:‌ گاهی اوقات من دلم برای مردم می‌سوزد و با آنکه خدا را شاکر هستم یک آپارتمان ۱۷۸ متری را چندین سال پیش خریداری کرده‌ام ولی فکر می‌کنم که با وجود آنکه من یک پزشک فوق تخصص هستم ولی اگر بنا داشتم امروز همین مسکن را خریداری کنم چنین توانی را نداشتم ولی جوانی که امکان تهیه خانه ندارد و نمی‌تواند زندگی تشکیل دهد عملاً براساس آمارهای دولت زیر خط فقر است چگونه می‌تواند خانه خریداری کند، نمی‌دانم و به نظر من یک کار بسیار سختی است.

** باید هزینه زمین را برای انبوه سازی مسکن حذف کنیم

دولت آقای روحانی در زمینه تأمین مسکن کار اساسی نکرد این در حالی است که تنها روزنه‌ای که برای تأمین مسکن مردم و به ویژه جوانان به نام مسکن مهر را هم مسدود کرد؛ متأسفانه دولت آقای روحانی با کمال بی‌انصافی و بی‌دقتی پروژه‌های مسکن مهر را تعطیل کرد و باعث شد که وضعیت فعلی مسکن را شاهد باشیم به نظر من دولت مؤظف است که نسبت به تأمین مسکن اقشار آسیب‌پذیر جدی و قاطعانه وارد عمل شود یا می‌تواند مسکن مهر را ادامه دهد یا طرحی در راستای مسکن مهر و یا با اصلاحات لازم ارائه کند.

ضرورت اجتناب‌ناپذیر امروز ما ورود دولت به موضوع مسکن است و در همین راستا باید بکوشیم قیمت زمین را از قیمت اصلی مسکن بکاهیم و وقتی دولت بتواند زمین را در اختیار مسکن‌سازان قرار دهد شبیه همان کاری که در مسکن مهر صورت گرفت هزینه ساخت برای اقشار زیادی از جامعه امکانپذیر خواهد شد.

دلیل تورم فعلی مسکن تعطیلی مسکن مهر توسط دولت روحانی است ولی باید هزینه زمینه را برای ساخت و ساز انبوه مسکن رفع کرده و یا طرحی شبیه مسکن مهر را اجرا کنیم

در موضوع مسکن‌دار شدن جوانان هم معتقدم که وقتی یک جوان که بنای ازدواج دارد و یا جوانی که بچه‌دار شده است دولت خود را مکلف بداند که نسبت به تأمین مسکن او اقدام کند که این کار هم شبیه طرح مسکن مهر است و یا اینکه دولت می‌تواند با ارائه تسهیلات ارزان قیمت به افراد یا تعاونی‌ها در زمین‌های دولتی اقدام به ساخت و ساز می‌کنند حمایت‌های لازم را انجام دهد.

فارس: هماهنگی قوا را برای رفع مشکلات کشور چگونه می‌بینید خیلی از کارشناسان معتقدند که اگر سه قوه در کنار یکدیگر و همراه و همدل مردم باشند بسیاری از مشکلات حل می‌شود ولی اگر این یکدلی وجود نداشته باشد عملاً برخی از کارها روی زمین باقی می‌ماند.

محمدصادقی:‌ وقتی در یک خانواده ناهماهنگی در بین اعضا ایجاد شود خسارات زیادی را شاهد خواهیم بود؛ یکی از ایرادات بسیار جدی دولت آقای روحانی برهم زدن نظم و هارمونی اداره کشور است؛ دولت به جای آنکه با سایر قوا، سپاه و مجلس و قوه قضاییه هماهنگ باشد به طرح موضوعات بی‌ارزش و کم ارزش و حاشیه‌ای جاروجنجال راه می‌انداخت و گاهی اوقات منافع ملی را فدا می‌کرد تا حرف خود را به کرسی بنشاند که می‌توانم به فایل صوتی وزیر امور خارجه اشاره کنم.

** متاسفانه روابط سه قوه فرسایشی شده

به نظر می‌رسد برای اداره کشور حتماً همه قوا و همه نیروهای مسلح و مردم در کنار یکدیگر قرار گرفته و هماهنگی و همدلی در کشور به وجود آمده و هم‌افزایی خوبی داشته باشیم که در این صورت مشکلات حل خواهد شد. این در حالی است که ما شاهد فرسایشی در روابط سه قوه با یکدیگر هستیم که عملاً منجر به از بین رفتن ظرفیت‌های کشور می‌شود؛ همه ما بایستی در چارچوب قانون اساسی و زیر سایه مقام معظم رهبری کشور را با یک هماهنگی و همدلی و با هم‌افزایی بین همه بخش‌های مختلف کشور اداره کنیم.

فارس:‌ بسیاری از ایرانیان خارج از کشور، کشورشان را دوست داشته و در امورات مختلف متخصص هستند که بایستی از تمام ظرفیت آنها استفاده کنیم در دولت شما چه برنامه‌ای برای ایرانیان خارج از کشور وجود دارد؟

محمدصادقی:‌ براساس قانون اساسی هر ایرانی در هر کجای دنیا که باشد دولت ایران در قبال آن مسئول است حتی اگر منتقد دولت هم باشد و رفتارهایی از خود بروز دهد نسبت به نظام ایران اسلامی بی‌مهری کرده باشد باز هم تابعیت ایران را داشته و یک ایرانی همواره ایرانی است و دولت مسئول حمایت از او است و باید از او دفاع کند؛ دولت مؤظف است همه ایرانیان دفاع کند و یکی از بهترین راههای دفاع از حقوق همه ایرانیان خارج از کشور آن است که اجازه دهیم آنها به کشور بازگردند و راه را برای فعالیت آنان با ساده‌ترین کارها باز کنیم. هر کشوری مقرراتی را دارد و بایستی آن مقررات رعایت شود و در چارچوب مقررات کشور هر ایرانی که بنای ورود به کشور را داشت این امکان برای او فراهم شود.

** از تخصص ایرانیان خارج از کشور استفاده می‌‌کنم

چرا که برخی از آنان از نخبگان این کشور محسوب می‌شوند ولی متأسفانه به دلیلی بی‌توجهی‌ها به آنها و به ویژه بی‌توجهی‌های دولت روحانی و نگاه بدی که آنها به نخبگان داشتند شاهد مهاجرت بی‌رویه و فرار مغزها از کشور بودیم این در حالی است که آنها سرمایه‌های بی‌بدیل کشور محسوب می‌شوند و بایستی آنها را به کشور بازگردانیم. البته این بازگشت با زور و قانون نیست بلکه اگر زمینه کار و فعالیت آنها را فراهم کنیم و امکان اشتغال، پژوهش و سرمایه‌گذاری را برای آنها مهیا کنیم آنها این احساس را دارند که هیچ فرقی بین این افراد با سایر ایرانیان وجود ندارد.

این در حالی است که خیلی از ایرانیان خارج از کشور جوانان نخبه محسوب می‌شوند ولی به علت بی‌توجهی مسئولین جایی برای تحقیق و پژوهش و بروز خلاقیت‌های فکری را به دست نیاورده‌اند؛ دل اکثریت ایرانیان خارج از کشور برای کشورشان می‌تپد و دوست دارند برای همین کشور کار کرده و در آن زندگی کنند.

خیلی از ایرانیان خارج از کشور متخصص هستند و باید زمینه بازگشت آنان را فراهم کنیم چرا که دل خیلی از آنها برای ایران می‌تپد

من خود را مؤظف می‌دانم که همه شرایط و زمینه‌ها را برای بازگشت همه ایرانیان به کشور فراهم کنم. اگر هر ایرانی خارج از کشور بنای حضور در کشور و سرمایه‌گذاری در آن را داشته باشد نبایستی به چشم یک بیگانه به آن نگاه کرد. این در حالی است که ما منت یک خارجی که بنای سرمایه‌گذاری در کشورمان را دارد می‌کشیم و اگر امتیازاتی که به آن خارجی می‌دهیم را به ایرانیانی که بنای سرمایه‌گذاری را در ایران دارند بدهیم، در آن صورت است که کارها پیش خواهد رفت.

فارس: نظرتان در مورد پرداخت یارانه‌های نقدی چیست آیا همین رقم فعلی را ادامه می‌دهید و یا اینکه ارقام را بالاتر می‌برید؟

محمدصادقی:‌ با اعداد و رقم‌های بانک مرکزی و وزارت اقتصاد خیلی از مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند و حمایت اجتناب‌ناپذیر دولت بایستی ادامه یابد؛ کسانی که در تأمین مایحتاج زندگی خود دچار مشکل بوده و درآمدی را ندارند و درآمدهای آنها کفاف هزینه‌های آنها را نمی‌دهد بایستی مورد حمایت دولت قرار گیرند؛ برنامه من افزایش یارانه و اصلاح پرداخت یارانه‌ها است و برای این کار نیازمند بازنگری جدی در موضوع یارانه هستیم و در مجموع ماحصل پرداخت یارانه‌ها باید در اختیار اقشار ضعیف جامعه قرار گیرد. امیدوارم که بتوانیم مبلغ یارانه‌هایی که هم اکنون به صورت نقدی در اختیار مردم قرار می‌گیرد طوری افزایش دهیم که حداقل بخشی از هزینه‌‌های زندگی مردم را تأمین کنیم.

** اقلیتی در ایران از پرخوری در حال خفه شدن هستند

ما فرار مالیاتی بسیار وحشتناکی در کشور داریم و فرار مالیاتی غالباً مربوط به کسانی است که ثروت بادآورده دارند و جامعه از آن ثروت ضرر دیده است ولی آنها مالیاتی هم پرداخت نمی‌کنند؛ اگر بتوانیم جلوی فرار مالیاتی این دست از افراد را بگیریم هم می‌توانیم به تعادل زندگی مردم بیشتر توجه کرده و هم می‌توانیم از محل درآمدهای آن برای اصلاح پرداخت یارانه‌ها استفاده کنیم.

فاصله طبقاتی وحشتناکی که اکنون وجود دارد و اقلیتی از پرخوری در حال خفه شدن هستند و نمی‌دانند ثروت‌شان را چگونه هزینه کنند اما در مقابل بخش زیادی از مردم برای تأمین مایحتاج روزانه زندگی خود در تنگنا هستیم لذا باید بکوشیم این نابرابری اصلاح شود.

فارس: دولت شما در زمینه توسعه ترویج کشاورزی در ایران چه اقدامات و برنامه‌هایی دارد این در حالی است که براساس آمارها حدود یک سوم تولیدات کشاورزی در ایران قبل از اینکه به مصرف نهایی برسد از بین می‌رود.

محمدصادقی: طبق فرمایش مقام معظم رهبری بایستی محور توسعه در کشور کشاورزی باشد ضمن اینکه کشاورزی برای تأمین خورد و خوراک و نیازهای مردم از ضروریات بوده و بایستی مورد حمایت دولت‌ها قرار گیرد و اگر دشمنان این آب و خاک روزگاری بخواهند کاری را که با نفت کردند بر سر حوزه کشاورزی و واردات آن بیاورند ما دچار مشکل خواهیم شد و بایستی تمام تلاش خود را به کار گیریم که نیازمند بیرون مرزها نباشیم.

** وظیفه دولت بازاریابی محصولات کشاورزی ایران است

حمایت از کشاورز و حمایت از تولید و روستا امری اجتناب‌ناپذیر است و راهی جز پشتیبانی از آنها نداریم؛ برای حمایت از تولید و رفع مشکلات اقتصادی بایستی شعار سال مقام معظم رهبری را عملیاتی کنیم.

دولت بایستی پایش را از روی گلوی تولید و تولیدکننده بردارد و معنای اصلی مانع‌زدایی که در شعار سال جاری وجود دارد هم به همین مفهوم است. این در حالی است که ما برای تولیدکننده و کشاورز موانع زیادی ایجاد می‌کنیم و او در نهایت متوجه می‌شود که تولید مقرون به صرفه نیست و دیگر کشاورزی نکرده و به شهر آمده و در مناطق حاشیه‌ای سکونت می‌کند و همین موضوع می‌تواند آسیب‌های اجتماعی را به وجود آورد.

ما در زمینه سرمایه‌گذاری در کشاورزی و استفاده بهینه از روش‌های نوین کشاورزی و آبیاری تحت فشار و آبیاری قطره‌ای و همچنین استفاده فراوان از کشت گلخانه‌ای بایستی حداکثر حمایت از کشاورزی را به عمل آوریم ضمن اینکه برای محصولات کشاورزی و محصولات مازاد آن هم دولت بایستی فکری برای صادرات کند و تلاش کند در بازارهای خارجی برای محصولات ایرانی بازاریابی کند.

** سفرا باید تجار دیپلماتیک باشند

بایستی تمام سفرای ایران افرادی باشند که اخلاق تجاری آنها بر اخلاق سیاسی دیپلماتیکی‌شان بچربد و بدانند وظیفه اصلی آنها بازاریابی برای محصولات ایرانی است که متأسفانه سفارتخانه‌های کشورمان در این زمینه در شرایط کنونی مسئولیتی برای خود قائل نیستند؛ در دولت من سفرا باید تجار دیپلماتیک باشند و فقط ۷ تا ۱۰ سفیرمان بایستی نگاه سیاسی داشته باشند و بقیه آنها بایستی نگاه اقتصادی داشته باشند و نمایندگان ایران در خارج باید نماینده اقتصادی جمهوری اسلامی باشند و بتوانند برای محصولات تجاری ایران باشند.

این در حالی است که جمهوری اسلامی در زمینه صنایع دستی، معادن، پتروشیمی و به ویژه کشاورزی ظرفیت بسیار بالایی برای صادرات دارند و نمی‌توانیم ۳۰ درصد تولید کشاورزی‌مان را حفظ شده بدانیم. وقتی سفیرمان برای کالاهای ایرانی بازار پیدا کنند به سمت مازاد تولید خواهیم رفت و عملاً ضمن پوشش نیازهای داخلی به صادرات هم توجه خواهیم کرد و در نهایت از این طریق هم کشاورز سود کرده و هم کشور صاحب درآمد خواهد شد و روابط ما با کشورهای خارجی هم ترمیم خواهد شد.

سفرا باید تجار دیپلماتیک باشند و فقط 7 تا 10 سفیرمان بایستی نگاه سیاسی داشته باشند و بقیه باید نماینده اقتصادی برای فروش محصولات تجاری ایران باشند

طرح‌های بزرگ آبیاری مانند انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان و یا دریای مازندران به فلات مرکزی ایران بایستی خیلی سریع دنبال کنیم این در حالی است که این طرح‌ها سالیان سال مطرح بوده و هیچگاه عملیاتی نشده‌اند و ان‌شاءالله در دولت من با استفاده از آب‌شیرین‌کن‌هایی که تعبیه خواهد شد سعی داریم آب را به مزارع کشاورزی ببریم.

فارس: در دولت شما چه میزان از جوانان استفاده خواهد شد و آیا به دولت جوان اعتقادی دارید و یا اینکه این موضوع فقط شعار است و از جوانان در بدنه دولت خود استفاده نخواهید کرد؟

محمدصادقی: با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است بایستی متناسب با شرایط جدید کشور به سمت اصلاح دولت و استفاده حداکثری از جوانان گام برداریم. ضمن اینکه استفاده از جوانان در دولت رویکرد بسیار استراتژیکی است که در گام دوم انقلاب هم مطرح شده است و من احساس می‌کنم که خیلی به این بیانیه توجه نشده و فقط معطوف به طراحی و نصب بنر شده‌ایم.

**متولدین دهه 70 باید خود را برای حضور در بدنه دولت آماده کنند

بایستی متولدین دهه پنجاه و شصت خود را برای حضور در مدیریت‌های ارشد دولت آماده کنند و متولدین دهه هفتاد خود را برای حضور در بدنه دولت آماده کنند و تلاش داریم نقش بیشتری را به جوانان در دولت بدهیم و از آنها در مدیریت میانی کشور استفاده کنیم. همچنین از بانوان هم در بخش‌های مختلف مدیریتی کشور استفاده خواهیم کرد.

فارس: در دولت شما چه اقداماتی برای مبارزه با فساد صورت خواهد گرفت؟

محمدصادقی: کاری که دنیا در زمینه مبارزه با مفاسد در حال انجام است را ما هم می‌توانیم انجام دهیم و متأسفانه ما معمولاً منتظر می‌مانیم فساد صورت گرفته و آبروی کشور برود و در این زمینه شاهد از بین رفتن بیت‌المال و غارت آن هستیم و سپس به فکر مبارزه با فساد می‌افتیم که بعد از تشکیل پرونده عده‌ای را دستگیر کرده و یا در نهایت اعدام می‌کنیم که این روشی مؤثر نیست.

** برخورد با وزرا در صورت بروز هر فسادی در زیر مجموعه

این در حالی است که آبروی کشور رفته و مردم به مرور زمان اعتمادشان را به نظام از دست می‌دهند ولی تنها راه مبارزه با فساد آن است که بایستی قبل از بروز فساد جلوی آن را گرفت ولی برنامه من در دولتم آن است که اگر در سطوح بالا و میانی در هر وزارتخانه‌ای تخلفی صورت گرفت بالاترین مقام آن دستگاه بایستی پاسخگو باشد لذا اگر یک مدیرکل در یک حوزه تخلف کرده و فسادی انجام داد بلافاصله او را جابه‌جا خواهیم کرد و اگر در وزارتخانه‌ای کار صورت گرفت وزیر باید پاسخگو باشد زیرا وزیر آن مدیرکل را منسوب کرده است. اگر هم فسادی در سطوح پایین صورت گرفت معنایش آن است که مدیران بالادستی در انجام وظایف کوتاهی کرده‌اند و آنها باید پاسخ دهند و اگر هم فسادی صورت گرفت رئیس جمهور باید یقه وزیرش را بگیرد.

باید متولدین دهه پنجاه و شصت خود را برای حضور در مدیریت‌های ارشد دولت آماده کنند و متولدین دهه هفتاد خود را برای حضور در بدنه دولت آماده کنند

اگر دو وزیر در طول یک سال و یا یک دوره به دلیل بروز فساد و تخلف با برخورد شدیدی مواجه شوند با عزل مواجه شوند یقیناً سایر مسئولین دستگاه‌ها هم حساب کار خود را کرده و همه بازرسین، حسابرسین و حراست‌ها و حفاظت‌ها عملاً در وظایف‌شان به خوبی عمل خواهند کرد؛ برخورد ریشه‌ای با فساد آنجایی است که فساد تازه شروع شده است در غیر این صورت هزینه‌های سنگینی را به کشور تحمیل خواهد کرد.

فارس: درباره سیاست خارجی دولت‌ شما چه برنامه‌ای دارد آیا شما هم رابطه با چند کشور را ملاک کار قرار می‌دهید؟

محمدصادقی: من با یکجانبه‌گرایی در سیاست خارجی مخالف هستم و معتقدم بایستی با همه دنیا تعامل کرد ضمن اینکه اولویت سیاست خارجی ما روابط با منطقه و همسایگان است چرا که 600 میلیون نفر در پیرامون ما حضور دارند و باید تمام تلاش خود را برای داشتن بهترین روابط با آنها به کار ببندیم و بیشترین تبادلات حجم تجاری را با آنها داشته باشیم.

** تا تعهدات برجامی آنها عملی نشود گفت‌وگوی جدیدی نباید داشته باشیم

امنیت منطقه هم بایستی با هماهنگی‌های کشورهای منطقه و سازمان‌های امنیتی و منطقه‌ای تأمین شود ضمن اینکه روابط با کشورهای اسلامی هم اولویت بعدی است؛ روابط با سایر کشورهای دنیا هم متناسب با نیازها و منافع کشورمان خواهد بود. درباره برجام هم معتقدم که این موضوع یک قرارداد نوشته شده است و ما تعهدات خود را انجام داده‌ایم و منتظریم تا طرف مقابل تعهداتش را انجام دهد و اگر آنها به تعهدات‌شان جامه عمل پوشاندند ما هم ممکن است که بحث‌های بعدی را هم داشته باشیم ولی اگر به وظایف‌شان عمل نکردند وارد گفت‌وگوهای جدیدی با آنها نخواهیم شد.

فارس: آیا حاضرید هزینه تبلیغات دولت خود را شفاف کنید؟

محمد صادقی: درباره هزینه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات پیشنهاد می‌کنم که همه کاندیداهای ریاست جمهوری حداقل به شورای نگهبان و یا وزارت کشور و قوه قضاییه شماره حساب‌های بانکی خود را داده و پول‌هایی که در اختیار ستادهای آنها قرار می‌گیرد و چگونگی هزینه‌کرد انتخابات خود را شفاف کند؛ شورای نگهبان هم در صورتی که صلاح دانست آن را منتشر کند.

** برخی نامزدها باید برای هزینه چند 100 میلیاردی در انتخابات پاسخگو باشند

در برخی از دوره‌های انتخابات و از جمله دوره گذشته انتخابات ریاست جمهوری برخی نامزدها تا چند 100 میلیارد تومان و حداقل چند 10 میلیارد تومان هزینه تبلیغات کردند و بایستی به ملت پاسخگو باشند و بگویند که این پول‌ها را از کجا آورده و چگونه آورده‌اند؟ اگر هزینه‌های انتخاباتی روشن شود می‌تواند در شفاف سازی دولت آینده نقش موثری داشته باشد.

فارس: دولت شما درباره ورزش و اهمیت به ورزشکاران چه اقداماتی انجام خواهد داد؟

محمد صادقی: مدیریت ورزش باید به دست ورزشکاران داده شود و چهره‌های سیاسی را برای اداره ورزش به کار نگیریم؛ باید به ورزشکاران احترام گذاشته و ورزش را به دست آنها بسپاریم زیرا چهره‌های شاخص و دانشگاهی و مدیر و توانمند در عرصه ورزش زیاد است که بایستی هم وزارت را به آنها بسپاریم و هم کمیته ملی المپیک را.

اگر فساد در یک بخش از وزارتخانه و یا سازمانی رخ دهد با مدیر ارشد آن یعنی وزیر برخورد می‌کنم

در دولت ملت همه نهادهای ورزشی با هماهنگی ورزشکاران و یا اینکه افرادی که شاکله ورزشی دارند اداره خواهد شد.

** عدم بیمه ورزشکاران و نداشتن مسکن آنان باعث شرمندگی ماست

ورزش امروز در دنیا تفریح و تفنن نیست بلکه صنعت و تجارت و راهبرد سیاسی محسوب می‌شود؛ برخی برآورد‌ها بیانگر آن است که گردش مالی سالیانه ورزش در دنیا بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار و نزدیک به تجارت نفت است که بخش عمده این گردش مالی به تولیدات ورزشی باز می‌گردد.

متاسفانه خیلی از ورزشکاران بیمه نبوده و فاقد مسکن و شغل هستند که مایه شرمندگی ماست و حتماً بایستی نیازهای ورزشکاران تأمین شود تا دغدغه آنها که مدال آور رقابت‌های ملی و آسیایی و جهانی هستند را رفع کنیم.

برخی نامزدهای انتخابات تا چند 100 میلیارد تومان و حداقل چند 10 میلیارد تومان هزینه تبلیغات کردند و بایستی به ملت پاسخگو باشند که از کجا آورده‌اند؟

با رعایت چارچوب شرعی می‌توانیم ورزش بانوان را توسعه دهیم؛ به ورزش قهرمانی به اندازه کافی بها نداده‌ایم در حالی که ظرفیت بالای در این بخش وجود دارد.

نام ایران باید بیش از این در عرصه‌های بین‌المللی بدرخشد چرا که ورزشکاران نخبه زیادی در کشور ما وجود دارند؛ ورزش همگانی ابزار موثری در سلامت مردم و نشاط و شادابی آنها محسوب می‌شود و باید توسعه چشمگیری پیدا کند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار تریبون بیمه رازی زمزم بیمه رازی زمزم

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن