اقتصادی

مذاکره با وزارت دفاع برای ایجاد ارزش افزوده در زعفران پس از گلایه مقام معظم رهبری از خام فروشی

چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۵:۳۸ مذاکره با وزارت دفاع برای ایجاد ارزش افزوده در زعفران پس از گلایه مقام معظم رهبری از خام فروشی

معاون صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با وزارت دفاع مذاکره کرده ایم که برای ایجاد ارزش افزوده در زعفران از طریق استحصال مواد معطر از این محصول کمک کند.

مذاکره با وزارت دفاع برای ایجاد ارزش افزوده در زعفران پس از گلایه مقام معظم رهبری از خام فروشی

به گزارش خبرنگار ا قتصادی خبرگزاری فارس امروز امید گیلانپور معاون صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری به مناسبت هفته دولت در پاسخ به اینکه چرا صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی دچار عقب ماندگی شده و ریشه بسیاری از مشکلات بخش کشاورزی در اینجا نهفته است، گفت: سرمایه گذاری در ایران به ویژه در بخش کشاورزی بسیار مشکل ساز است و به دلیل پر ریسک بودن بخش کشاورزی سرمایه گذاری کمتر ا ست، تحریم های ظالمانه هم به این مشکلات اضافه کرده است.

وی افزود: مشوق های دولتی و معافیت های گمرکی تسهیلات ارزان قیمت برای صنایع تبدیلی وجود دارد اما تولید کنندگان بخش کشاورزی در کشور به راحتی نمی توانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند.

معاون صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه حلقه های زنجیره در کشور پیوسته نیست گفت: به رغم اینکه در برخی زنجیره ها سرمایه گذاری های خوبی شده اما این سرمایه گذاری درهمه زنجیره ها کامل نیست.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس، که مقام معظم رهبری از خام فروشی زعفران و خرما گلایه کردند چرا در این زمینه کاری انجام ندادید؟ گفت: جلسه ای دیروز با وزارت دفاع داشتیم و قرار شد این وزراتخانه در زمینه ایجاد ارزش افزوده برای زعفران به ما کمک کنند.

گیلانپور در پاسخ به اینکه چگونه آنها به افزایش ارزش افزوده کمک خواهند کرد، گفت: آنها در زمینه استحصال مواد معطره از زعفران به ما کمک می کنند.

معاون صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در زمینه خرما هم گفت: بسته بندی خرما انجام می شود و صنایع تبدیلی محدودی هم وجود دارداما کافی نیست و باید در این زمینه سرمایه گذاری شود.

گیلانپور در پاسخ به سوال دیگر فارس در زمینه اینکه صنایع تبدیلی در خدمت تولید کننده کشاورزی نیست و زمانی که گوجه فرنگی کیلویی 500 تومان است در همان زمان رب کیلویی 20 هزار تومان عرضه می شود، گفت: مجموعه سیاست ها و برنامه ها بایدهماهنگ و همسو باشد مثلا زمانی که نرخ خرید تضمینی محصولات اساسی کمتر در نظر گرفته می شود سیگنالی به محصولاتی مانند سبزی و صیفی می د هیم که بیشتر کشت شود و مشخص است که صنایع تبدیلی نمی تواند همه اینها را پوشش بدهد.

وی افزود: الگوی کشت هم توسط کشاورزان رعایت نمی شود و به دلیل درآمد بیشتر در برخی محصولات آنها را بیشتر کشت می کنند.

صحبت های این مسوول در حالی است که طرح الگوی کشت 10 سالی است روی میز دولت مانده و هنوز اجرایی نشده است و وزارت جهاد قول داده که از مهر امسال این طرح را اجرایی کند اما بسیاری کارشناسان بر این باورند که هنوز زیرساخت های اجرایی آن آماده نیست.

واردات نارنگی از پاکستان برای صادرات مجدد قانونی است

گیلانپور در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که شما مجوز واردات نارنگی از پاکستان برای صادرات مجدد را داده اید در حالی که وزارت جهاد کشاورزی میگوید نیازی به واردات مرکبات نیست، گفت: مجوز واردات نداده اما به دلیل اینکه تراز تجاری ایران با کشورهای افغانستان و پاکستان به نفع کشور ما است آنها به دنبال صادرات برخی محصولاتشان به ما هستند و ما از این نظر تحت فشار هستم اما هنوز وارد نکرده ایم.

معاون صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی افزود: بر اساس مصوبه سال 95 هم عبور موقت محصولات به شرط عدم ورود به کشور و صادرات مجدد مشکلی ندارد و قانون دست ما را باز گذشته که با این شرایط محصول را وارد کنیم.

وی در پاسخ به سوال فارس دیگر فارس که شما چه محصولی از پاکستان می توانید وارد کنید، گفت: آنها پیشنهاد صادرات نارنگی کینو را به ما داده اند.

ادامه دارد…

اخبار مرتبط

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا بنر م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − سیزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن