سیاسی

مردم به دعوت رئیس جمهور وارد بورس شدند ولی سرمایه‌هایشان آب شد

شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹ – ۱۶:۱۵ مردم به دعوت رئیس جمهور وارد بورس شدند ولی سرمایه‌هایشان آب شد

جامعه اسلامی مدیران در بیانیه‌ای با اشاره به نابسامانی‌های بازار بورس، تاکید کرد: مردمی که به دعوت رئیس جمهور به بازار سرمایه ورود کرده بودند در حال حاضر شاهد آب شدن سرمایه زندگی خود هستند و این ضرر باعث شده نارضایتی گسترده ای در بین مردم ایجاد شود.

مردم به دعوت رئیس جمهور وارد بورس شدند ولی سرمایه‌هایشان آب شد

به گزارش حوزه احزاب خبرگزاری فارس جامعه اسلامی مدیران با صدور بیانیه‌ای به وضعیت کنونی بازار سرمایه و بورس واکنش نشان داد. متن پیام به شرح ذیل است:

به فاصله کوتاهی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶، شاخص‌های اقتصادی کشور دچار تغییرات گسترده‌ای شد. افزایش افسارگسیخته نرخ ارز و به تبع آن افزایش قیمت ها، در طول سه سال و نیم گذشته جزء لاینفک زندگی مردم بوده است. اعلام دلار ۴۲۰۰ تومانی، تاراج ذخایر استراتژیک طلای بانک مرکزی و برجامی کردن اقتصاد، از جمله تاریک ترین نقاط مدیریت اقتصادی دولت دوازدهم بوده است. این عوامل در کنار سومدیریت های مسئولان در حوزه های مختلف باعث شد فشار روانی بیشتری بر مردم تحمیل شود. بی ثباتی چند سال اخیر هر چند بی تاثیر از عوامل خارجی نیست، اما انتظار این بود که دولت "تدبیر وامید" با استفاده از تجربیات تلاطم های سال ۹۰ از وقوع این بحران اقتصادی ممانعت می نمود.

طولی نکشید تلاطم های اقتصادی به بازار سرمایه رسید و این بازار شاهد فراز و نشیب های بسیاری شد. افزایش حضور سرمایه داران خرد در بازار در کنار آزادسازی سهام عدالت به یکباره توجهات آحاد جامعه را به سمت بورس معطوف کرد. به طوری که در 6 ماهه اول سال جاری شاهد تحولی کم سابقه در بازار سرمایه بودیم. دولت نیز در این بین با فروش سهام های خود درآمد قابل توجهی را در این بازه بدست آورد. رئیس دولت نیز با دعوت از مردم خواستار سرمایه گذاری در بورس شد و از این طریق ضریب نفوذ بورس در کشور به شدت افزایش یافت.

اکنون حدود پنج ماه از وقایع مطرح شده می گذرد و در طول این مدت بازار سرمایه شاهد یکی از شدیدترین ریزش های تاریخ خود بوده است. مردمی که به دعوت رئیس جمهور به بازار سرمایه ورود کرده بودند در حال حاضر شاهد آب شدن سرمایه زندگی خود هستند و این ضرر باعث شده نارضایتی گسترده ای در بین مردم ایجاد شود. هرچند عوامل متعددی را می توان در رابطه با ریزش بورس موثر دانست اما ضعف توان مدیریتی و و نگاه مقطعی به بازار سرمایه از مهم ترین عوامل است.

نقش غیر سازنده حقوقی‌های بورس در نمادهای دولتی و خصوصی و عدم برخورد با متخلفین نیز از موثرترین موضوعات بوده. همچنین عدم تحقق وعده های مسئولان نیز مزید بر علت شده و جو حاکم بر این بازار مهم را مخدوش کرده است. به طوری که نارضایتی مردم به شدت افزایش یافته و شاهد اعتراضات مردم هستیم. در این همین راستا ارزش سهم عدالت نیز حدودا نصف شده است. این در حالی است که مسئولان توصیه به نگهداری آن می کردند.

لذا در شرایط فعلی با توجه به اهمیت این موضوع انتظار می رود دولت در سیاست کنترل بازار سرمایه تجدید نظر کند و ظرفیت بورس را در اقتصاد کشور مجدد فعال کند. تامین سرمایه شرکت ها در بورس در صورتی تحقق پیدا می کند که این شاخص اقتصادی دارای پویایی و رشد مناسب باشد.

کمیته جوانان جامعه اسلامی مدیران با توجه به اینکه قشرهای متعددی از مردم امروز نسبت به سرمایه های خود در بورس دچار خسارت شده اند از مسئولان اقتصادی کشور می خواهد در یک حرکت عاجل نسبت به بازگرداندن اعتماد به نمای اقتصاد کشور اقدام کنند. جذابیت و ارزندگی فعلی سهام ها در صورتی مورد استقبال مردم واقع می شود که چشم انداز تصویر شده از سوی دولت، در عمل مسئولان نیز نمود پیدا کند. تجربه نشان داده است بازار سرمایه همواره در زمان کاهش تنش های بین المللی بازدهی مناسب تری را به خود دیده است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار تریبون هفت گردون بیمه رازی زمزم بایا لاستیک بارز بیمه البرز رسپینا سفر می ایران فان هفت گردون بیمه رازی زمزم بایا لاستیک بارز بیمه البرز رسپینا سفر می ایران فان

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن