فرهنگ و هنر

مرگ تهیه‌کننده اژدها وارد می‌شود

بروس لی

پل هلر که بیش از هر چیز برای تهیه‌کنندگی فیلم‌های کلاسیک و ماندگار «پای چپ من» و «اژدها وارد می‌شود» شناخته می‌شد، در ۹۳ سالگی از دنیا رفت.

به گزارش مشرق، هلر در اواخر سپتامبر ۱۹۲۷ در نیویورک به دنیا آمد و سال‌ها در سینمای بریتانیا فعالیت کرد. او تهیه‌کننده فیلم سینمایی «دیوید و لیسا» به کارگردانی فرانک پری محصول ۱۹۶۲ بریتانیا بود که نامزد دو جایزه اسکار بهترین کارگردان و بهترین فیلمنامه شد.

هلر در استودیو برادران وارنر هم حضوری فعال داشت و تهیه‌کننده آخرین فیلم بروس لی پیش از مرگ در ۱۹۷۳ بود. «اژدها وارد می‌شود» به کارگردانی رابرت کلوز و بازی بروس لی، جان ساکسن و جیم کلی پس از مرگ ستاره آن روی پرده رفت و میلیون‌ها دلار فروخت تا یکی از بهترین و موفق‌ترین فیلم‌های رزمی تاریخ سینما لقب بگیرد. هلر هم علاوه بر تهیه‌کنندگی حضوری کوتاه در این فیلم داشت و نقش گوینده رادیو را بازی کرد.

از دیگر فیلم‌های مهم و موفق کارنامه تهیه‌کننده فقید آمریکایی می‌توان به «پای چپ من» به کارگردانی جیم شرایدن در ۱۹۸۹ اشاره کرد که با بودجه یک میلیون دلاری تولید شد و ۱۵ میلیون دلار فروخت. فیلم نامزد دریافت پنج جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم بود و دو اسکار بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر نقش مکمل زن را به ترتیب برای دنیل دی-لوییس و برندا فریکر به ارمغان آورد.

«هری کثیف» به کارگردانی دان سیگل و بازی کلینت ایستوود و «قمارباز متقلب» هم دیگر فیلم‌های کارنامه هلر است که نقشی چشمگیر در راه‌اندازی جوایز فیلم دانشجویی بفتا داشت و خودش هم عضو فعال بفتا شاخه لس‌آنجلس بود.

منبع: همشهری آنلاین

  • شهر خبر
  • سعادت رنت

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 7 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن