سیاسی

مسئله جمعیت جناح نمی‌شناسد/ سیاست‌های جمعیتی درست اجرا نمی‌شوند

چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹ – ۰۰:۰۶ مسئله جمعیت جناح نمی‌شناسد/ سیاست‌های جمعیتی درست اجرا نمی‌شوند

یک فعال دانشجویی گفت: مسئله جمعیت، به جناح و حزب خاصی مربوط نیست و هر کسی مقابل این قضیه ایستاده باشد، بر ضد امنیت ملی اقدام کرده است.

مسئله جمعیت جناح نمی‌شناسد/ سیاست‌های جمعیتی درست اجرا نمی‌شوند

سعیده باغشاهی فعال دانشجویی و عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد در گفت‌وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس با اشاره به بحث مشکلات جمعیتی کشور گفت: حدود ۶سال است که از مشخص شدن «سیاست های کلی جمعیت» می گذرد اما دراین زمینه اقدام اساسی صورت نگرفته است. بر اساس آمارها، از سال ۹۵ با کاهش جمعیت رو به رو هستیم و درسال ۹۸ میزان باروری کل، به کمترین میزان در ۸ سال اخیر رسیده است.

وی ادامه داد: در سال ۹۳ طرح‌هایی مبتنی بر سیاست های کلی جمعیت به تصویب مجلس رسیده اما با وجود تاکید فراوان رهبر انقلاب و اهمیت حیاتی مسئله جمعیت برای آینده کشور، درصد ناچیزی از آن به اجرا درآمده است. این طرح ها برای اجرا به نهاد های مختلفی از جمله مجلس شورای اسلامی، نهاد ریاست جمهوری، مرکز مدیریت حوزهٔ علمیه، وزارت علوم، وزارت بهداشت، وزارت راه وشهر سازی، وزارت آموزش و پرورش و ستاد کل نیروهای مسلح و … ابلاغ شده اما شاید عدم هماهنگی، که متأسفانه موضوع تازه ای هم نیست، رسیدن به اهداف سیاست های کلی جمعیت را به تعویق انداخته است. چرا باید در موضوعی که هم از لحاظ سیاسی و بین المللی و اجتماعی برای ما حائز اهمیت است، تا این مقدار تأخیر واهمال کاری صورت بگیرد؟

* سیاست‌ها درست عملی نمی‌شوند

این فعال دانشجویی تاکید کرد: یکی از موارد تعیین شده در این سیاست‌ها رفع موانع ازدواج وتسهیل وترویج تشکیل خانواده وافزایش فرزند است اما متأسفانه آمار و اطلاعات نشان می‌دهد که اقداماتی بر خلاف این سیاست‌ها درحال انجام است. یکی از اقدامات همین مسئله غربالگری اجباری جنین است. مسئله دیگر شاخص‌هایی است که دربارهٔ عدالت اجتماعی مطرح شد که از اهداف برنامهٔ توسعهٔ هزاره و نشأت گرفته از تفکر غرب بود و سند ۲۰۳۰ در تداوم همین اهداف بود!

* مسئله جمعیت جناح نمی شناسد

وی یادآور شد: رهبر انقلاب از سال ۸۹ تا به امروز، مکررا روی مسئلهٔ جمعیت تاکید کرده اند و این موضوع را به قانون و دنبال گیری جدی دستگاه‌های اجرایی نیازمند می‌دانند. روشن است که مسئله جمعیت، به جناح و حزب خاصی مربوط نیست و هر کسی مقابل این قضیه ایستاده باشد، بر ضد امنیت ملی اقدام کرده است و باید همان طور که با مجرمان اقتصادی و امنیتی برخورد می شود، با آنها نیز برخورد جدی صورت بگیرد.

* اقدامات دولت و مجلس جوابگو نیست

باغشاهی تاکید کرد: یکی از مصوبات اخیر مجلس در راستای این سیاست‌ها، در نظر گرفتن وام ازدواج ۷۰ میلیونی برای هر یک از زوجین است، اما اینها جوابگوی نیاز جامعه نیست؛ مخصوصا با قیمت بالای اجناس که قدرت خرید مردم را تا حد زیادی کاهش داده است. برای نمونه می توان برای هریک از زوجین مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان وام ازدواج در نظر گرفت و از دو طرف تعهد گرفت که نیمی یا بخشی از این مبلغ را صرف خرید کالاهای ایرانی کنند؛ این گونه هم می توان باعث ترغیب جوانان به ازدواج شد و هم تولید ملی را رونق بخشید.

وی گفت: یا یکی از مصوبات مجلس، تخصیص «سهام آیندگان» برای فرزندان سوم به بعد است، اما چرا اینها برای فرزندان اول و دوم در نظر گرفته نمی شود تا همه، حتی زوج هایی که صاحب فرزند نیستند، به فرزند آوری ترغیب شوند؟

* مسئله جمعیت را جدی بگیریم

این فعال دانشجویی اظهار داشت:‌ با همت و فعالیت پرشور نسل جوان، صد برابر این مبالغی که برای تشویق خانواده ها به فرزند آوری هزینه شده، به چرخهٔ اقتصاد باز خواهد گشت. سیاست‌ها و برنامه‌های زیادی برای ترغیب جوانان به ازدواج و تشویق آنها به فرزندآوری وجود دارد.

وی گفت: ما خواستار این هستیم که عمل به این سیاست‌ها به سرعت در دستور کار مجلس قرار گیرد و دولت نیز در اجرایی کردن این سیاست ها قدم های جدی تری بردارد. باید با این سیاست ها وضع معیشت زوج ها را سامان داد، تا با خیال آسوده، کشور را با فرزندان صالح و کارآمد خود، به قله ها برسانند.

انتهای پیام/

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار تریبون هفت گردون بیمه رازی زمزم بایا لاستیک بارز رسپینا سفر می ایران فان هفت گردون بیمه رازی زمزم بایا لاستیک بارز رسپینا سفر می ایران فان

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 − 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن