اجتماعی

مسافران مترو روز به روز بیشتر می شود/نیازمند قطعات هستیم اما پول نداریم

دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ – ۰۴:۲۵ مسافران مترو روز به روز بیشتر می شود/نیازمند قطعات هستیم اما پول نداریم

مسافران مترو روز به روز بیشتر می شود. با این حجم مسافر امکان فاصله گذاری اجتماعی نیست. تعدادی از قطارها نیاز به تعمیر دارند. مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو گفت: نیازمند قطعات هستیم اما پول نداریم.

مسافران مترو روز به روز بیشتر می شود/نیازمند قطعات هستیم اما پول نداریم

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، دو هفته محدودیت‌های کرونایی برای کاهش شیوع ویروس کووید19 در تهران اجرا شد. با اجرای این محدودیت‌ها، میزان مسافران در سیستم حمل و نقل عمومی( که گفته می‌شود یکی از نقاطی است که بیشترین امکان شیوع را دارد) کاهش یافت.

بعد از برداشته شدن محدودیت‌ها، آمار مسافران افزایش 300 هزار نفری گرفت و در برخی از ایستگاه‌ها شاهد افزایش جمعیت هستیم.

روز به روز تعداد مسافران بیشترمی شود

فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه در این باره به خبرنگار فارس گفت که روزبه‌روز تعداد مسافران‌مان بیشتر می‌شود.

وی با تأکید بر این موضوع که ما با همان ظرفیت قبل مسافران را جابجا می‌کنیم، گفت: قطارها در حال خدمت‌رسانی هستند اما باید تعمیرات هم انجام شود.

مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود 400 قطار از رده خارج شده است، گفت: یکسری از قطارهای ما نیازمند بودجه هستند تا تعمیر شوند. ما باید قطعات تهیه کنیم تا تعمیرات انجام شود. قطارهای ما 60 هزار کیلومتر کارکرد دارند و ما روزانه 2 هزار و 100 اعزام داریم و سرفاصله قطارها 3 و نیم دقیقه است. ما در حال خدمت‌رسانی هستیم، اما با این میزان کارکرد، قطارها نیازمند قطعات بیشتری هستند. لنت ترمز، چرخ و… نیازمندیم تا بتوانیم تعمیرات را انجام دهیم.

باید قطعات بخریم اما پول نداریم/رایزنی ها هم نتیجه نداد

وی ادامه داد: باید قطعات جایگزین شود، اما بی‌پول هستیم. در حال رایزنی برای گرفتن پول هستیم، اما تاکنون پولی نرسیده است.

از 560 هزار به 860 هزار مسافر در روز رسیده ایم/‌عملا با این حجم مسافر امکان فاصله‌گذاری نیست

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه گفت: با این حجم از حرکت، نیازمند ریل و سوزن هستیم. قطارهای ما نیازمند تجهیزات هستند. آمار مسافرانمان نسبت به دوران محدودیت‌های کرونایی افزایش چشمگیری یافته و از 560 هزار نفر به 860 هزار نفر رسیده‌ایم.

وی در خصوص اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی در ایستگاه‌های مترو و واگن‌ها گفت:‌عملا با این حجم مسافر امکان فاصله‌گذاری نیست و در ایستگاه‌های تقاطعی مثل دورازه‌دولت و تئاتر شهر تراکم جمعیت داریم و همچنین صبح‌ها در خط 5 مترو انبوهی از جمعیت داریم.

نوبخت اضافه کرد: در دوران محدودیت‌ها شرایط خوب بود، اما الان مسافران افزایش پیدا کرده‌اند.

وی در خصوص اورهال کردن قطارهای مترو گفت: در تلاش هستیم تا بتوانیم تأمین منابع کنیم و باید در این زمینه کمک شود. ما با همان ظرفیت قبلی در حال فعالیت هستیم، اما باز هم می‌گویم که قطارهای ما نیاز به تعمیرات دارد.

در صورتی که منابع مالی تأمین نشود به تعهدات نمی توانیم عمل کنیم

شهرداری تهران به دلیل کرونا درآمدهایش کاسته شده، از سوی دیگر هزینه‌هایش افزایش یافته است. قرار بود که دولت هم کمک‌هایی انجام دهد که محقق نشد، اما شهرداری در ساعات پایان تیرماه 1500 میلیارد اوراق مشارکت منتشر کرد، تاکنون فقط 200 میلیارد از این اوراق به حساب شهرداری واریز شده است و قرار است تا پایان ماه جاری هم 300 میلیارد دیگر واریز شود. شهرداری وعده داده بود که 12 ایستگاه تا پایان سال افتتاح می‌کند. اما مصطفی کاظمی مشاور شهردار تهران می‌گوید در صورتی که منابع مالی تأمین نشود، احتمال دارد که نتوانیم به وعده‌های خود عمل کنیم.

وی تأکید کرد: بارها اعلام کرده‌ایم که مترو موضوع شهرداری نیست، بلکه یک موضوع حاکمیتی است و مربوط به کل سیستم مدیریتی کشور می‌شود و اگر هرگونه اختلال و مشکلی در مسیر ساخت ایستگاه‌های جدید و بهره‌برداری از خطوط صورت گیرد، متوجه تصمیم‌گیران بالادستی است. اگر منابع تزریق نشود، قطعا اهدافی که برای ساخت 12 ایستگاه مترو تا پایان سال اعلام کرده‌ایم محقق نمی‌شود.

آلودگی هوا و ترافیک دو چالش اصلی کلان‌شهر تهران است و تنها راهکار آن توسعه حمل و نقل عمومی با رویکرد مترو است. مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در این باره می‌گوید: مسئله حمل و نقل عمومی مهم است و یکی از مطالبات جدی مردم است و امروزه در مدیریت ملی و محلی، رفع مشکل ترافیک و آلودگی هوا یکی از خواسته‌های اصلی مردم است.

تجمع مردم در فضاهای حمل و نقلی مترو و اتوبوس و تاکسی باعث شیوع بیشتر می‌شود

وی با تأکید بر این موضوع که مردم باید در نزدیکی محل کار خود به یکی از مدل‌های حمل و نقل عمومی دسترسی داشته باشند، گفت: در ایام کرونایی که تجمع مردم در فضاهای حمل و نقلی مترو و اتوبوس و تاکسی باعث شیوع بیشتر می‌شود، بدیهی است که حمل و نقل مدرن و آسان می‌تواند از ابتلای بیشتر جلوگیری کند.

وی ادامه داد: 50 درصد هزینه توسعه مترو با دولت است و در گذشته، مسئولیت حمل و نقل برعهده دولت بوده و دراختیار شهرداری نبوده است و وزارت کشور، توسعه حمل و نقل شهری را برعهده گرفت. با تصمیماتی که گرفته شد، بنا شد که مدیریت خطوط مترو به شهرداری تهران واگذار شود و دولت هم بر همین اساس قول داد که نیمی از سهم خود را در خصوص تکالیف قانونی‌اش برای هزینه ایجاد و احداث سامانه ریلی بپردازد و در خصوص بلیط مترو هم باید یک‌سوم را دولت بپردازد.

وی تأکید کرد که دولت در این زمینه به درستی به وظایف عمل نکرده است و همین عمل باعث کند شدن حرکت مترو شده است. دولت سهم خود را به موقع پرداخت نمی‌کند و ما هر سال در قالب تبصره بودجه، شهرداری را مکلف می‌کنیم که دولت سهم خود را پرداخت کند و از دولت سهم خود را پیگیری کند. البته شهرداری پیگیری می‌کند اما به نتیجه نمی‌رسد.

یکی از راه‌های جلوگیری از کرونا، فاصله‌گذاری اجتماعی در مکان‌های پرتردد است. محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در این باره گفت: طرح فاصله‌گذاری اجتماعی بر روی کاغذ حرف قشنگی است، اما عملی نیست. باید دولتی ها به تعهدات خود عمل کنند و همچنین از بودجه کرونایی دراختیار شهرداری قرار دهد.

براساس این گزارش، روز به روز مسافران در مترو افزایش می‌یابند. ظرفیت مترو قابل افزایش نیست، چرا که پول لازم برای این کار وجود ندارد و از سوی دیگر تعدادی از قطارها نیز از رده خارج شدند. قرار بود کمک‌هایی از سوی دولت در این زمینه صورت گیرد، ولی تا این لحظه محقق نشده است. با توجه به شیوع کرونا، احتمال ابتلای شهروندان به کرونا به گفته مدیران در مترو و اتوبوس زیاد است، چرا که امکان رعایت فاصله‌گذاری وجود ندارد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe هفت گردون زمزم فراگستر رسپینا لاستیک بارز سفر می ایران فان بیمه البرز هفت گردون زمزم فراگستر رسپینا لاستیک بارز سفر می ایران فان بیمه البرز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن