فرهنگ و هنر

مستندساز مشهور آمریکایی مهمان شبکه مستند می‌شود

راس مک ‌الوی

راس مک‌ الوی یکی از مطرح‌ترین مستندسازان آمریکایی است که تاکنون مستندهای زیادی را تولید کرده است.

به گزارش مشرق، جدیدترین قسمت از برنامه نردبان گفت‌وگویی متفاوت با راس‌ مک‌الوی، مستندساز مشهور آمریکایی داشته و وضعیت مستندسازی در ایران را بررسی کرده است. نوزدهمین قسمت از فصل جدید برنامه تلویزیونی «نردبان» امشب روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

این قسمت از برنامه با حضور راس مک‌الوی، کارگردان و مستندساز مشهور آمریکایی دنبال می‌شود. او با حضور در برابر دوربین شبکه مستند و گفت‌وگو با حامد شکیبانیا به بررسی مستند در جهان پرداخته و وضعیت سینمای مستند ایران را مورد نقد و بررسی قرار داده است.

بیشتر بخوانید:

ردپای پول امامی، دستمزد هنگفت نوید محمدزاده و ماجراهای علی اسدزاده

راس مک‌ الوی یکی از مطرح‌ترین مستندسازان آمریکایی است که تاکنون مستندهای زیادی را تولید کرده و به خاطر ساخت مستندهایی درباره خودش، خانواده و اطرافیانش شهرت دارد. او اولین بار با ساخت مستند «حیاط خلوت» در سال ۱۹۸۴ تجربه جدیدی از تک‌گویی‌های مستند را رقم زد و سپس با ساخت فیلم‌هایی مانند «مارش شرمن» (۱۹۸۶)، «زمان نامشخص» و «اخبار ساعت شش» (۱۹۹۶) این تجربه را ادامه داد.

مک الوی فیلم هایش را در قطع ۱۶ میلی متری می‌سازد و با سبک خاص آثارش که همان «دوربین-قلم» است، جریان‌ساز شده و توانسته به این شیوه از مستندسازی شهرت پیدا کند. او تا به حال ۱۲ فیلم مستند ساخته که بسیاری از آن‌ها جوایز معتبری به دست آورده‌اند؛ مانند جایزه‌های بهترین فیلم مستند از جشنواره ساندنس (مارش شرمن) و جشنواره هاوایی (اخبار ساعت شش). آخرین فیلم او با عنوان برگ‌های روشن در سال ۲۰۰۳ ساخته شده است.

در این قسمت هم‌چنین، مهدی باقری نگاهی به آثار این مستندساز داشته و آنها را بررسی کرده است. امید بلاغتی نیز مستند «اخبار ساعت 6» ساخته راس مک‌الوی را تحلیل کرده است.«نردبان» مجموعه برنامه تلویزیونی شبکه مستند است که تلاش می‌کند به فیلم و عکس مستند با نگاهی تخصصی توجه کند. این برنامه جمعه‌ها ساعت روی آنتن شبکه مستند می‌رود. «نردبان» در استودیوی فرهنگسرای ارسباران ضبط شده است.

  • شهر خبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن