اقتصادی

مشکل تخصیص ارز واردات خوراک دام برای اتحادیه های تولید/برخی به راحتی ارز می گیرند

يکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۴:۴۲ مشکل تخصیص ارز واردات خوراک دام برای اتحادیه های تولید/برخی به راحتی ارز می گیرند

مدیرعامل اتحادیه تعاونی عشایری دامداران متحرک با بیان اینکه اتحادیه‌های تولید 6 ماه است در صف تخصیص ارز برای واردات خوراک دام مانده‌اند، گفت: اما واردکنندگانی هستند که ارز آنها به سرعت اختصاص می‌یابد.

مشکل تخصیص ارز واردات خوراک دام برای اتحادیه های تولید/برخی به راحتی ارز می گیرند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امروز فضل خرم مدیرعامل اتحادیه تعاونی عشایری دامداران متحرک در نشست خبری از مشکلات تأمین نهاده‌های دامی و اختصاص ارز برای واردات این محصولات انتقاد کرد و گفت: متأسفانه در طی ماه‌های گذشته، دامداران با مشکلات زیادی در تأمین خوراک مواجه هستند.

وی با بیان اینکه مشکلاتی در توزیع و واردات وجود دارد،‌ گفت: ارز برای واردات تخصیص نمی‌دهند، به عنوان مثال؛ برای واردات 9 هزار تن، شش ماه است در صف اختصاص ارز مانده‌ایم اما واسطه‌هایی هستند که به راحتی فرایند اختصاص ارز را سپری می‌کنند.

وی با بیان اینکه دلالی و واسطه‌گری در بدنه تأمین و توزیع نهاده وجود دارد، گفت: این واسطه‌ها پیشنهاداتی به واردکنندگان می‌دهند که در ازای آن، روند اختصاص ارز را تسهیل کنند.

خرم با سخت خواندن شرایط تأمین نهاده برای دامداران گفت: عدم تأمین نهاده، قیمت تمام شده تولید را افزایش داده است. در شرایط فعلی، قیمت تمام شده هر کیلوگرم دام زنده تا 42 هزار تومان افزایش یافته و اگر دامداران نتوانند دام خود را به این قیمت بفروشند، ورشکسته می‌شوند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی عشایری دامداران متحرک تأکید کرد:‌اگر دولت می‌خواهد از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کند، باید نهاده‌ها را به قیمت مناسبی به دست دامداران برساند و در این صورت آنها هم می‌توانند به نرخی که دولت تعیین کرده، گوشت دراختیار آنها بگذارند.

خرم در پاسخ به این سؤال که افزایش نرخ ارز آیا منجر به قاچاق دام شده است، گفت: اعتقاد دارم که قاچاق دام زنده وجود ندارد، چرا که برای دام‌ها پلاک صادر شده و قاچاق به این راحتی نمی‌تواند انجام بگیرد و شاید بخشی از کاهش قیمت گوشت هم به این دلیل است که قاچاق دام متوقف شده است.

* مذاکره با جهاد دانشگاهی برای فرآوری گیاهان دارویی

مدیرعامل اتحادیه تعاونی عشایری دامداران متحرک همچنین از مذاکره با جهاد دانشگاهی برای فرآوری گیاهان دارویی و عرضه آنها به بازار خبر داد و گفت: با این اقدام می‌توان از ظرفیت‌های فراموش‌شده در این بخش بهره‌های زیادی برد.

خرم همچنین از راه‌اندازی یک سایت برای عرضه دام و صنایع دستی عشایر خبر داد و گفت: عشایر می‌توانند به طور مستقیم کالاهای خود را در این سایت عرضه کنند.

خرم همچنین تأکید کرد که طی سالهای گذشته 1200 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی به زنجیره تولید گوشت قرمز اختصاص یافته و اخیرا نیز 500 میلیارد تومان دیگر برای این طرح اختصاص یافته که 400 میلیارد تومان آن جذب شده و توزیع 50 میلیارد تومان دیگر نیز آغاز شده است.

این مسئول تأکید کرد که عشایر 3 درصد سهم در تولید ناخالص داخلی را دارند،‌ در حالی که جمعیت آنها کمتر از یک‌ونیم درصد جمعیت کشور است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن