اقتصادی

مصرف گاز در پتروشیمی اولویت بیشتری از صادرات گاز دارد/پاکستان از واردات گاز از ایران استقبال نکرد

دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۶:۴۲ مصرف گاز در پتروشیمی اولویت بیشتری از صادرات گاز دارد/پاکستان از واردات گاز از ایران استقبال نکرد

مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: در بحث تجارت گاز برای تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه از انعقاد قرارداد با ترکمنستان استقبال می‌کنیم. پاکستان از واردات گاز از ایران استقبال نکرد.

مصرف گاز در پتروشیمی اولویت بیشتری از صادرات گاز دارد/پاکستان  از واردات گاز از ایران استقبال نکرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حسن منتظرتربتی مدیرعامل شرکت ملی گاز امروز در حاشیه مراسم افتتاح سه طرح صنعت نفت در هفته دولت گفت: در حال حاضر صنعت گاز کشور به پشتوانه افزایش تولید گاز در پارس جنوبی در نقطه اوج خودش قرار دارد. در حوزه ایجاد زیرساخت‌های خطوط لوله برای انتقال گاز به سرتاسر کشور اتفاقات خوبی افتاده است و ما در سال‌های گذشته 5 هزار کیلومتر خط لوله به این خطوط اضافه کرده‌ایم و شبکه خطی گاز ایران به صورت حلقوی درآمده است.

وی گفت: ما تلاش کردیم که تا جایی که می‌توانیم، مانع شویم که گاز در میادین پارس‌جنوبی حبس شود و سرشاخه‌ها و نقاط ضعف خود را برطرف کردیم در حوزه گازرسانی به شهرها و روستاها اقدامات مناسبی انجام شد، مشکلات مالی مربوط به تأمین این پروژه‌‌ها با مصوبه شورای اقتصاد حل شد.

منتظرتربتی گفت: ما تا کنون به 7 هزار روستا گازرسانی کردیم و امسال 3 هزار روستای دیگر به شبکه گاز کشور وصل می‌شود. در حال حاضر حدود 22 استان کشور تحت پویش سبز قرار دارند که بیش از 95 درصد جمعیت آنان به شبکه گازرسانی کشور وصل هستند و از این به بعد تمام برنامه‌های ما به گازرسانی به استان‌هایی نظیر سیستان و بلوچستان و کرمان متمرکز می‌شود.

* از قرارداد با ترکمنستان استقبال می‌کنیم

مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: با توجه به افزایش تولید گاز از پارس‌جنوبی و برنامه‌های توسعه‌ای که در این میدان داشتیم، ما برای تأمین گاز داخل کشور نیاز به گاز ترکمنستان نداریم، اما در بحث تجارت گاز برای تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه از انعقاد قرارداد با ترکمنستان استقبال می‌کنیم. ما تلاش می‌کنیم طبق روال گذشته جریان گاز ترکمنستان را در کشورمان داشته باشیم تا بخشی از سند چشم‌انداز مبنی بر سهم 10 درصدی تجارت گاز را برآورده کنیم.

وی گفت: موضوع صادرات گاز یک مسأله چند وجهی است که در سطح وزارت نفت باید پیگیری شود در این حوزه اتفاقات خوبی افتاده است مثلا ما قرارداد صادرات گاز به عراق را دنبال کردیم. اینکه در حال حاضر به اهداف مشخص شده به برنامه‌های خود نرسیده‌ایم، بخشی از آن به خاطر مشکلات به وجود آمده در مسیر توسعه انرژی است و بخش دیگر به این دلیل است که مثلا کشوری مثل پاکستان خودش از واردات گاز از ایران استقبال نکرد.

منتظرتربتیاظهار داشت: در بحث پاکستان ما فروشنده گاز هستیم و بردن پرونده صادرات گاز به پاکستان به مجامع بین‌المللی برای داوری آخرین اقدام ما است و فعلاً تصمیم ما بر تعامل است. من امیدوارم روزی برسد که بتوانیم گازمان را به پاکستان صادر کنیم.

*اولویت مصرف گاز در پتروشیمی بیشتر از صادرات گاز است

مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: در حوزه مصرف گاز ما باید یک اولویت‌بندی انجام دهیم که مثلاً آیا گاز را صادر کنیم یا آن را به پتروشیمی‌ها تخصیص دهیم به نظر من اولویت پتروشیمی از صادرات گاز بیشتر است، چون هم ارزآوری دارد و هم اشتغال و ارزش افزوده ایجاد می‌کند. با توجه به جهش سوم پتروشیمی به نظرم ما مسیر درستی را در تخصیص گاز به گزینه‌های مختلف پیموده‌ایم. البته ما کار صادرات گاز به اروپا و بحث پاکستان و سایر مقاصد صادراتی را پیگیری می‌کنیم و از نظر ما باید سبد متنوعی برای مصرف گاز داشته باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قراردادهای ما برای احداث خطوط لوله با پیمانکاران به صورت ریالی بسته شده و سازمان برنامه و بودجه نیز ضرایب تعدیلی را در این قراردادها در نظر گرفته است تا تورم ایجاد شده را پوشش دهد. با این حال اگر پیمانکاران با توجه به افزایش قیمت دلار برای انجام پروژه دچار مشکل شوند می‌توانند بدون پرداخت جریمه از آن کناره‌گیری کنند.

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا بنر م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 18 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن