سیاسی

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از محصولات تراریخته حمایت نکرده است

سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ – ۱۳:۵۶ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از محصولات تراریخته حمایت نکرده است

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: این معاونت تاکنون از هیچ شرکت تولید محصولات تراریخته حمایت نکرده و بودجه‌ای هم در اختیار آنها قرار نداده است.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از محصولات تراریخته حمایت نکرده است

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خانه ملت، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ضمن حضور در نشست امروز صبح (سه‌شنبه 28 مرداد ماه) کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، گفت: معاونت علمی و فناوری یک پلتفرم است و ما قرار نیست تحقیقات انجام دهیم یا فناوری توسعه دهیم. این معاونت با نیر محدود فعالیت می‌کند. در حقیقت ما زمانی در حوزه دانش بنیان موفق خواهیم شد که اکوسیستم و زیست بوم داشته باشیم، آن چیزی که هنوز در بخش کشاورزی ایجاد نشده است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به ویروس کرونا، افزود: ما پیش از این ماسک و کیت تشخیص و دارو در ارتباط با ویروس کرونا تولید نمی‌کردیم اما با توجه به اینکه اکوسیستم فعال شد، شرکت‌های دانش بنیان هم در این حوزه گام‌های موثری برداشتند. ما در حوزه کشاورزی هم باید به دنبال ایجاد اکوسیستم هستیم.

ستاری با اشاره به سابقه طولانی در حوزه پژوهش و تحقیقات مرتبط با بخش کشاورزی، یادآور شد: متاسفانه با این سابقه طولانی هنوز نتوانستیم از تحقیقات و پژوهش‌های بخش کشاورزی استفاده کنیم. معاونت علمی و فناوری دولت قرار است اکوسیستم را راه اندازی کند و رمز به نتیجه رسیدن پژوهش‌های ما تنها منوط به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه کشاورزی است.

وی معتقد است: سرمایه‌گذاران دولتی می‌توانند افراد خوبی را تربیت کنند یا آموزش دهند، حتی به موجب سرمایه‌گذاری‌های دولت در بخش کشاورزی می‌توان مقاله‌های بسیاری هم نوشت اما به محصول و نتیجه موثری نخواهیم رسید. در واقع اگر بخش خصوصی در حوزه پژوهش‌های بخش کشاورزی هزینه نکند، ما به هیچ نتیجه‌ای دست پیدا نخواهیم کرد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه ما در حوزه کشاورزی نتوانستیم اکوسیستم ایجاد کنیم، گفت: ما برای اولین بار چهار واکسن در شرکت‌های خصوصی تولید کردیم، این شرکت‌ها باید در جایگاه واقعی خود قرار بگیرند و محیط کسب و کار آماده شود تا موثر واقع شوند.

ستاری تاکید کرد: بدون شک پژوهش‌‌های در سیستم دولتی هیچ خروجی نخواهد داشت. این شرکت‌های دولتی با پول دولت نمی‌توانند محصولی تولید کنند، دولت نمی‌تواند مجری پژوهش باشد. بنابراین ما باید از ظرفیت دانشگاه‌ها با این حجم از فارغ التحصیل و اعضای هیات علمی استفاده کنیم و نباید خود را به تعداد اندکی از اعضای هیات‌علمی‌های مراکز پژوهش دولتی محدود کنیم.

وی افزود: معاونت علمی و فناوری فرهنگ را باید ترویج دهد و بخش کشاورزی به خاطر انحصارهای فراوانی که دارد و تمرکز کشور هم بر روی واردات بوده است و شبکه های واردات توسعه عجیبی پیدا کرده، محیط باید آماده شود تا ایده پردازی صورت بگیرد. در شرایط تحریم ما دنبال جایگزین‌های بسیاری رفتیم و این نشان دهنده وجود ظرفیت در داخل کشور و بخش خصوصی است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به مشکلاتی که در حوزه آموزش وجود دارد، گفت: ما در بخش کشاورزی باید زیست بوم و اکوسیستم را احیاء کنیم. در این مسیر نقش دانشگاه‌ها موثر است. 10 تا 15 درصد بودجه دانشگاه‌های بزرگ دنیا را دولت تامین می‌کند لذا دانشگاه‌ها باید تکنولوژی را وارد چرخه صنعت کنند تا منابعشان تامین شود. مجلس هم باید فشار مضاعفی به دانشگاه‌ها وارد کند.

ستاری اظهار کرد: بخش عمده از منابع کشور صرف حوزه آموزش، بهداشت و.. می‌شود لذا هزینه‌ در حوزه آموزش باید به نتیجه و ارزش افزوده منتهی شود. استخدام بزرگترین خیانت به جوانان است و راه حل اشتغال نیست.

ستاری با اشاره به اولویت‌بندی در حوزه کشاورزی بر پایه میزان واردات محصولات با توجه به شرایط تحریمی، تصریح کرد: در رابطه با نهادها پروژه‌های متعددی داریم که می‌توانیم در اختیار نمایندگان قرار دهیم. در حوزه آب و محیط زیست نیز به تکنولوژی‌های جدیدی دست پیدا کردیم و تمام موارد به واسطه شرکت‌های خصوصی انجام گرفته است.

معاون رئیس‌جمهور دولت دوزادهم با اشاره به گام‌هایی که در حوزه ارقام زراعی و باغات، تولید بذرهای هیبریدی و اصلاح نژاد برداشته شده است، گفت: پروژه‌های متعددی در این زمینه‌ها تعریف و اجرا شده است. ما محققین فوق العاده‌ای در حوزه اصلاح نژاد داریم اما نتوانستیم تجاری سازی کنیم. در ارتباط با سموم نیز پروژه‌های مفصلی تعریف شده و گام‌هایی در رابطه با سموم شیمیایی برداشته شده است البته چندان موفقیت آمیز نبوده است.

وی با بیان اینکه تعداد 500 شرکت دانش بنیان در حوزه کشاورزی کم است، گفت: معاونت علمی و فناوری موافق توسعه پارک‌های علمی و فناوری است و در منطقه‌هایی مثل ملایر که دارای محصولات فراوان انگور است باید این این فضا ایجاد شود، ما هم همکاری خواهیم کرد.

ستاری تصریح کرد: در حوزه تولید محصولات تراریخته هم پژوهش‌هایی انجام گرفته است، ما در ارتباط با داروها به کمک وزارت بهداشت و درمان اقداماتی را انجام دادیم لذا اگر قرار است محصول تراریخته هم وارد بازار شود، پروتکل‌های بهداشتی باید رعایت شود. سیاست‌گذاری در این حوزه در اختیار وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست است، معاونت علمی و فناوری فقط می‌تواند در حوزه تحقیقات کمک کند.

معاون رئیس جمهور یادآور شد: ما در حال حاضر شرکتی در این بخش نداریم اما موسساتی به کار تحقیقات درباره محصولات تراریخته پرداخته‌اند. معاونت علمی و فناوری نیز تاکنون از هیچ شرکت تولید محصولات تراریخته حمایت نکرده است و بودجه‌ای هم در اختیار آنها قرار نداده است. البته سیاست معاونت علمی و فناوری جلوگیری از تحقیقات نیست بنابراین اگر شرکتی بخواهد در حوزه تراریخته تحقیق و پژوهش کند و از ما درخواستی داشته باشد، حمایت خواهیم کرد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در پایان تاکید کرد:کمیته ذیل کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی باید تشکیل شود، ما استقبال خواهیم کرد و اطلاعات لازم را در اختیار نمایندگان از طریق این کمیته مشترک قرار خواهیم داد. نمایندگان باید از شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علمی فناوری حوزه‌های انتخابیه خود بازدید کنند، ما نیز همراهی لازم را خواهیم داشت.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن