اجتماعی

مهندسی مجدد شهرداری در انتظار نوبت بررسی

چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ – ۱۱:۴۵ مهندسی مجدد شهرداری در انتظار نوبت بررسی

شهرداری با یک سال تأخیر لایحه اصلاح ساختار را به شورا ارائه کرد. شورا یک فوریت طرح را تصویب کرد.طرح به کمیسیون‌ها رفت، تقریبا کارنهایی شده و به گفته حسن رسولی، در انتظار نوبت برای ارائه در صحن شوراست.

مهندسی مجدد شهرداری در انتظار نوبت بررسی

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، شورای پنجم شهر تهران در سال 97 شهرداری را موظف کرد به ارائه لایحه بازنگری و ساختار سازمانی شهرداری تهران کرد.

ارائه لایحه بازنگری به شورا در زمستان سال گذشته

بعد از یکسال تأخیر در دی‌ماه سال گذشته لایحه بازنگری و اصلاح ساختار به شورای اسلامی شهر تهران ارسال شد و در این لایحه به منظور کاهش حوزه‌های معاونت شهرداری و سازمان‌ها و شرکت‌ها، معاونت برنامه ریزی توسعه شهری و امور شوراها و توسعه منابع انسان با هم ادغام و معاونتی با عنوان معاونت توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی ایجاد شود. این لایحه به شورا آمد و قرار شد که اعضا در کمیسیون های تخصصی مو ضوع را بررسی کنند.

مطالعات تغییر ساختار در سال ۹۲

موضوع تغییر اصلاح ساختار شهرداری قدیمی است و در سال 92 مطالعاتی درباره این موضوع انجام شده است، اما کار به درازا کشید تا اینکه قرار است به زودی این موضوع در صحن علنی شورا مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وعده های که تاکنون عملی نشد

البته مدیران شهری تأکید دارند که با لایحه اصلاح ساختار، تعدیل نیرو به آن معنا نخواهند داشت و معاون حناچی وعده داد که اصلاح ساختار تا پایان سال 98 اجرایی می‌شود، اما این وعده محقق نشد و دوباره در سال جاری حامد مظاهریان معاون شهردار خبر از اجرای طرح اصلاح ساختار در سال 99 را داد.

وزارت کشور برای همه شهرها ساختار سازمانی و چارچوبی تعریف کرده است

ساختار سازمانی شهرداری‌ها به موجب ماده 45 قانون شهرداری‌ها برای ساختار اصلی و ماده 84 برای سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته است که اصلاح ساختار آنها باید انجام شود. وزارت کشور برای همه شهرها ساختار سازمانی و چارچوبی تعریف کرده است و براساس آن باید اقدامات صورت گیرد.

علی نوذرپور کارشناس مسائل شهری در این باره به یکی از خبرگزاری‌ها گفته بود: اصلاح ساختارهایی که در وزارت کشور انجام شد، برای تهران اجرایی نشد، در این اصلاح ساختار برای کلان‌شهرها نهایتا 6 معاونت درنظر گرفته شد و نهایتا برای شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته نیز 14 شرکت و سازمان درنظر گرفته است.

وی تأکید کرد: در شهرداری‌هایی همانند کرج، شیراز و… برخی سازمان‌ها و شرکت‌ها درهم ادغام و یا منحل شدند، اما تهران به موجب قانون در سال 1355 استثنا و مقرر شد شورای شهر تهران با تأئید سازمان اداری – استخدامی کشور، این چارچوب و ضوابط اصلاح ساختار سازمانی را مشخص کنند، البته در مورد تهران مطالعات مفصلی توسط مرکز مطالعات شهر تهران در دوره گذشته مدیریت شهری صورت گرفت و چارچوب‌هایی نیز مشخص شده است، اما در دوره جدید، مدیریت شهری ابتدا به سراغ تعیین‌تکلیف معاونت‌ها آمدند.

مقدم بر ادغام معاونت‌ها، بحث تدوین و مقررات و ضوابط اصلاح ساختار است

وی با تأکید بر این موضوع که مقدم بر ادغام معاونت‌ها، بحث تدوین و مقررات و ضوابط اصلاح ساختار باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: این کار در شورا انجام شده است، اما باید اول ضوابط تدوین و سپس اصلاح شود.

اصلاح ساختار یک وظیفه قانونی و تکلیف است

مدتهاست که مدیران شهری وعده اصلاح ساختار را می‌دهند ولی تاکنون این امر محقق نشده است. حسن رسولی عضو شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: اصلاح ساختار شهرداری یک تکلیف و وظیفه قانونی برعهده شورای پنجم شهر تهران است.

مهندسی مجدد شهرداری/کار نهایی شده است

وی ادامه داد: لیست امید شورا برای حضور در ترکیب شورای شهر، وعده‌هایی به مردم داد و قرار بود که نسبت به مهندسی مجدد شهرداری اقدام کنیم و حتماً در عمل این کار انجام می‌شود.

وی با تأکید بر این موضوع که در کمیسیون برنامه بودجه اصلاح ساختار نهایی شده است، گفت: در انتظار نوبت برای مطرح شدن در صحن شورا و طی روزهای آتی این امر انجام می‌شود.

به گفته رسولی، برخی از واحدهای شهرداری در اثر گسترش غیراصولی و موازی بودن، وظایف به دو برابر تعداد مورد نیاز رسیده‌اند که در تلاشیم مشکلات این چنینی را برطرف کنیم.

در سال گذشته شهرداری لایحه تغییر اصلاح ساختار را به شورا آورد و در دی‌ماه هم کلیات آن تصویب شد و قرارشد با توجه به حساسیت کار، موضوع در کمیسیون‌های تخصصی پیگیری شود.

البته برخی از اعضای شورای شهر هم معتقد هستند که دیگر وقت اصلاح ساختار نیست و کارهای واجب‌تری در این زمینه وجود دارد و در مدت زمان باقی‌مانده بهتر است به آن کارها رسیدگی شود.

الهام فخاری عضو شورای شهر تهران در این باره می‌گوید: برخی از زیرمجموعه‌های شهرداری که بنا به انحلال آنها بوده، بعد از دوازده سال هنوز مدیر تسویه دارند و به اعضای هیأت مدیره‌شان حقوق پرداخت می‌شود. هنوز شرکت یادمان سازه که برای احداث برج میلاد به شهرداری الحاق شد پابرجاست و نیروهای آن حقوق می‌گیرند، آن وقت ما به دنبال اصلاح ساختار هستیم؟

شرکت‌های اقتصادی زیادی داریم که باید تکلیف کارکردشان مشخص شود

وی ادامه داد: ما شرکت‌های اقتصادی زیادی داریم که باید تکلیف کارکردشان مشخص شود و اگر امکانش وجود دارد به درآمدزایی برای کمک به شهر برسند آن وقت ما به دنبال این هستیم که شهرداری 8 معاونت داشته باشد و یا 7 معاونت؟ کارهای زیادی برای انجام دادن هست و زمانی که آنها به نتیجه رسید باید به فکر اصلاح ساختار باشیم نه حالا.

موازی‌کاری‌های زیادی در شهرداری تهران وجود دارد و همین امر برای شهرداری هزینه‌بر است و در برخی موارد کارها به درستی انجام نمی‌شود. علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در این باره می‌گوید: موازی‌کاری‌های زیادی در زیرمجموعه‌های معاونت شهرداری وجوددار که باید در اصلاح ساختار به آن توجه شود.

وی تأکید کرد: بدون آگاهی از تشکیلات تفصیلی نمی‌توان اظهارنظر کرد.

براساس نمودار سازمانی پیشنهادی شهرداری، زیرمجموعه شهردار تهران شامل اداره‌کل حوزه شهردار،‌ مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل، دفتر بازرسی ویژه، هیأت رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان، شرکت همشهری، حراست کل شهرداری، سازمان فرهنگی – هنری شهرداری، مشاور شهردار در امور ایثارگران، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، دبیرخانه شورای شهرداری مناطق بیست و دوگانه، ستاد یگان حفاظت شهرداری و مؤسسه علمی کاربردی خواهد بود و 7 معاونت باقی مانده شامل معاونت مالی و اقتصاد شهر، معاونت شهرسازی و معماری، معاونت توسعه و مدیریت برنامه‌ریزی، معاونت حمل و نقل و ترافیک، معاونت فنی و عمران، ‌معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست و معاونت امور اجتماعی وفرهنگی.

یک فوریت اصلاح ساختار شهرداری تهران سال گذشته در شورای شهر تصویب شد و قرار شد که شهرداری، معاونت‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها را کاهش دهد و برخی از آنها درهم ادغام شود. این طرح در کمیسیون‌های مربوطه بررسی شده و در صحن شورا هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است،‌ البته عده‌ای معتقدند که در یک سال پایانی،‌ دیگر اصلاح ساختار درست نیست و بهتر است به امورات دیگر رسیدگی شود. اما برخی از اعضا هم اصرار دارند که مهندسی شهرداری باید انجام شود. حال باید دید که این طرح چه زمان در دستورکار قرار گرفته و بررسی می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 9 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن