اقتصادی

موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا تقابل با سیاست‌های تحریمی آمریکاست

چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹ – ۱۲:۰۴ موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا تقابل با سیاست‌های تحریمی آمریکاست

وزیر نیرو گفت: امضا موافقتنامه موقت تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا حرکتی کاملا هوشمندانه و هم جهت با روند کنونی اقتصادی جهانی بوده و با اهداف توسعه کشورمان نیز منطبق و اقدامی در تقابل با سیاست های تحریمی ایالات متحده است.

موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا تقابل با سیاست‌های تحریمی آمریکاست

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس رضا اردکانیان امروز در پیامی که بصوت ویدئو کنفرانسی در همایش اقتصادی ایران و اوراسیا ارائه شد، گفت: با توجه به اهمیت روز افزون که مناسبات اقتصادی کشورمان با اتحادیه اقتصادی اوراسیا پیدا می کند برگزاری این همایش و همایش های می تواند نقش موثری در افزایش آگاهی تجار و فعالان اقتصادی و دستگاه‌های دولتی نسبت به تعهدات و امتیازات موافقتنامه ایفا نموده و همه را به اهمیت، شناخت و درک بیشتر شرایط جدید ترغیب کند.

وی افزود: قطعا با شناخت دقیق تر ساختار اقتصادی، تجاری و حقوقی اتحادیه اقتصادی اروپا و اهداف و اولویت های کشورهای عضو این اتحادیه می توان همکاری و پیوندهای بیشتری را با این اتحادیه در راستای تامین منافع ملی جهت دهی کرد.

وزیر نیرو اظهار داشت: همچنین آگاهی و شناخت نسبت به چالش هایی که در مسیر همکاری با اتحادیه اقتصادی اروپا نیز وجود دارد حائز اهمیت است و آگاهی نسبت به این چالش ها و متعاقبا تلاش در جهت رفع آنها به کیفیت اجرای تصمیمات تجاری در ارتباط با موافقتنامه تجارت آزاد کمک قابل توجهی خواهد کرد.

اردکانیان اظهار داشت: امضای موافقتنامه موقت تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا حرکتی کاملا هوشمندانه و هم جهت با روند کنونی اقتصادی جهانی بوده و با اهداف توسعه کشورمان نیز منطبق و اقدامی در تقابل با سیاست های تحریمی ایالات متحده است در واقع با تامل در اهداف اسناد بالادستی و پایین دستی می توان دریافت که اصلی ترین راهبرد حاکم بر سیاست های اقتصادی کشور طی سال های پیش رو بر محور توسعه صادرات و حرکت در مسیر الگوی رقابت پذیری و اصلاح سیاست های مربوطه آن در داخل استوار است.

وی بیان داشت: از این رو بهره گیری از ظرفیت و امکانات موافقتنامه و ترتیبات تجاری منطقه ای برای حضور فعال در اقتصاد جهانی و در جهت تحقق توسعه صادرات امری ضروری و اجتناب ناپذیر خواهد بود در این ارتباط چگونگی حضور فعال کشورمان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و پذیرش تعهدات مربوطه و انطباق آن با الزامات توسعه ای کشور موضوعی است که باید بطور جد در دستور کار پیگیری متولیان امر قرار گیرد.

اردکانیان اظهار داشت: همچنین پیوستن به موافقتنامه های جدید و نیز اجرای کامل موافقنامه های قبلی می بایست در اولویت سیاست اقتصادی کشورمان واقع شود زیرا پیوستن به موافقتنامه های تجاری شاخص حضور در بازارهای جهانی است و به قرار گرفتن کشور در تراز تجارت جهانی کمک می کند.

وی افزود: به واقع در چارچوب چنین تشکل های موانع تجاری و تعرفه ها در سطح منطقه حذف خواهد شد و دسترسی به بازارهای بزرگ‌تر فراهم می شود و از سوی دیگر پیچدگی های حاکم بر نظام اقتصاد بین الملل باعث شده که مساله تجارت بین المللی به امری پیچیده و کاملا تخصصی تبدیل شود و قواعد و ضوابط سازمان جهانی تجارت و سایر موافقتنامه های تجاری بر دامنه این پیچدگی افزوده است.

اردکانیان اظهار داشت: با چنین شرایطی ما نیازمند روزآمد سازی ساختار و رویه ها هستیم؛ در واقع بعضی موضوع های تحت پوشش و رویه های خاص مربوط به این موافقتنامه لزوما با رویه های جاری و رایج کشور منطبق نیست و اساس ما فاقد سازوکارهای اجرایی مناسب هستیم؛ از جمله این نارسایی ها می توان به موضوع قواعد مبدا و ضوابط احراز منشا کالاها برای اعطای ترجیحات تجاری اعم از تعرفه ای و غیر تعرفه ای اشاره کرد بنابراین برای پیاده سازی و اجرای صحیح موافقتنامه تجارت آزاد نیازمند ساختارهای مناسب در سطح ملی هستیم و در بعضی زمینه ها نیز نیاز به تهیه دستورالعمل های اجرایی متعدد و جداگانه توسط دستگاه های ذیربط در سازمان دولت و در حوزه های مختلف تجاری کشور هستیم.

وی بیان داشت: از این روز تاکید بنده به عنوان هماهنگ کننده سازمان های دولتی در امر این موافقتنامه و بویژه در خصوص دائمی کردن آن برای موفقیت این است که ما می بایست به این موافقتنامه به شکل جامع نگاه کنیم و ساز و کار لازم برای تحقق الزامات اجرایی را محقق کنیم.

اردکانیان گفت: در این میان نقش اتاق بازرگانی انصافا نقش ویژه ای است و متولی اصلی این فعالیت بخش خصوصی است و سازمان های دولتی باید تسهیل کننده این ارتباط باشند.

وی افزود: اتاق به عنوان متولی بخش خصوصی از جایگاه و اهمیت خاصی در فرآیند مذاکرات تجارت ازاد و اجرای موافقتنامه برخوردار است و بخش موثر اتاق های بازرگانی در صدور گواهی های مبدا و مباحث فنی مرتبط با آن بر کسی پوشیده نیست و اطلاع رسانی و آگاه سازی فعالین بخش خصوصی نسبت به تعهدات و امتیازات موافقتنامه تجارت آزاد، ایجاد نهاد مشخصی که نقش رابط با دستگاه های متولی با دستگاه های اجرایی موافقتنامه را ایفا کند و ترغیب بنگاه های اقتصادی برای انجام مطالعات پژوهشی مرتبط با زیربخش های متعدد و در چارچوب تعهدات این موافقتنامه و همچنین ایجاد ساز و کاری برای انعکاس مشکلات صادرکنندگان به بازارهای کشورهای عضو ضرورت تام دارد و البته در این میان آموزش نیروی متخصص و تربیت نیروی انسانی لازم در ارتباط با موافقنامه ضروری است.

اردکانیان بیان داشت: ما هم سعی می کنیم در مدت باقی مانده از دولت دوازدهم در هموار کردن این مسیر و فعالیت بیشتر با دبیرخانه اقتصادی اوراسیا انجام وظیفه کنیم.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار تریبون هفت گردون بیمه رازی زمزم بایا لاستیک بارز رسپینا سفر می ایران فان هفت گردون بیمه رازی زمزم بایا لاستیک بارز رسپینا سفر می ایران فان

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن