اقتصادی

میزان سهام شناور شرکت‌ها در بورس چقدر است/ از 3 تا 100درصد

سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ – ۱۹:۱۳ میزان سهام شناور شرکت‌ها در بورس چقدر است/ از 3 تا 100درصد

بورس تهران میزان شناوری سهام شرکت‌ها در بورس تهران را اعلام کرد که کمترین میزان شناوری 3 درصد و بیشترین آن 100درصد بوده است.

میزان سهام شناور شرکت‌ها در بورس چقدر است/ از 3 تا 100درصد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران در اطلاعیه‌ای که در سامانه اطلاعات ناشران، کدال منتشر کرده، میزان شناوری سهام شرکت‌ها در بورس یعنی میزان سهام آزاد قابل معامله شرکت‌های بورسی را اعلام کرده است که در این میزان درصدهای مختلفی از شناوری سهام دربورس وجود دارد که این میزان از 3 درصد گرفته تا صددرصد به چشم می‌خورد. همچنین میزان سهام شناور شرکت‌ها در فرابورس ایران هم اعلام شده که در آن بازار نیز از یک درصد گرفته تا صددرصد سهام شناور در فرابورس ایران به چشم می‌‌خورد.

در این بین پارسال مصوبه‌ای گذرانده شد که شرکت‌هایی طی سال 99 وارد بورس می‌شوند و تا میزان 25 درصد سهام خود را شناور کنند، از معافیت رسیدگی به حساب‌های مالیاتی شرکت در سال‌های قبل برخوردار می‌شوند که به دلیل ریزش بازار و شرایط نزولی این امر در عمل محقق نشد.

به هر حال هرچه میزان سهام بیشتری در بورس شناور باشد، به شفافیت شرکت و سهامی عام شدن‌ بیشتر کمک می‌کند، البته یک نکته نباید از نظر دور نگه داشته شود و آن اینکه برای اداره شرکت‌های بورسی که معمولا شرکتهای بزرگ هستند، به صورت حرفه‌ای لازم است، سهام مدیریتی حفظ شود، به گونه‌ای که یک سهامدار عمده به عنوان شخصیت حقوقی بتواند معیارهای حرفه‌ای را رعایت کند و از مدیرعامل و هیأت مدیره شرکت‌ها ارتقای حرفه‌ای‌گری و حاکمیتی شرکتی را در اداره شرکت طلب کند. بنابراین افزایش شناوری سهام گرچه خوب است، اما باید در همه حال مدیریت حرفه‌ای شرکت‌ها در اولویت قرار گیرد، البته عمق بازار هم باید افزایش یابد که این عمق بازار از دو طریق یکی با عرضه اولیه سهام شرکت‌های جدید در بورس و دیگری با افزایش شناوری سهام یعنی افزایش میزان سهام در بورس محقق می‌شود.

در شرایطی که بازار رونق می‌گیرد باید به عمق بازار توجه شود و به هر حال معیارهای حرفه‌ای‌گری و حاکمیت شرکتی در شرکت‌های بورسی همواره باید مورد توجه قرار گیرد.

در حال حاضر میزان شناوری 144 شرکت در فرابورس ایران و همچنین شناوری 361 شرکت در بورس اوراق بهادار تهران اعلام شده که در مجموع شناوری 505 شرکت بورسی وفرابورسی اعلام شده است.

کل شرکتهای بورسی و فرابورسی حدود 700 شرکت هستند. در حالیکه تعداد شرکت‌ها در اقتصاد ایران بسیار بیشتر از این رقم‌ها است که امیدواریم با رونق بازار و فراهم شدن زمینه عرضه‌های اولیه شرکت‌های جدیدتری در بورس و فرابورس ارائه شوند تا علاوه بر افزایش شفافیت به افزایش حاکمیت شرکتی و افزایش مؤلفه‌های حرفه‌ای شرکت‌داری کمک کند.

در حال حاضر حجم ارزش شرکت‌های بورسی در بورس تهران به حدود 4میلیون و 893 هزار میلیارد تومان و ارزش شرکت‌های فرابورسی به حدود یک میلیون و 208 هزار میلیارد تومان و در مجموع ارزش روز شرکت‌های دو بازار به بیش از 6 میلیون و 100 هزار میلیارد تومان رسیده است که اگر براساس دلار 23 هزار تومانی حساب کنیم، ارزش روز شرکت‌های دو بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران به حدود 260 میلیارد دلار رسیده است.

میزان شناوری سهام شرکتهای بورسی

میزان شناوری سهام شرکتهای فرابورسی ایران

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار تریبون بیمه رازی زمزم بیمه رازی زمزم

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + هجده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن