سیاسی

نامه انجمن اسلامی دانشجویان به رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه

پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ – ۱۳:۴۴ نامه انجمن اسلامی دانشجویان به رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه

انجمن اسلامی دانشجویان ۵ دانشگاه تهران در نامه ای به حجت الاسلام محمّدجواد علی اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نکاتی را درباره مرجعیت فکری روحانیون متذکر شدند.

نامه انجمن اسلامی دانشجویان به رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه

به گزارش حوزه تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، انجمن اسلامی دانشجویان ۵ دانشگاه تهران در نامه ای به حجت الاسلام محمّدجواد علی اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نکاتی را درباره مرجعیت فکری روحانیون متذکر شدند.

متن کامل این نامه را در ادامه می‌خوانید.

جناب حجت الاسلام و المسلمین علی اکبری

ریاست محترم شورای سیاست گذاری ائمه جمعه

سلام علیکم

همان گونه که مستحضر هستید فریضه شکوهمند نماز جمعه یکی از جلوه‏ های بُعد سیاسی ـ اجتماعی اسلام، محور وحدت مردم و سنگر دفاع از ارزش های انقلاب است و از همین منظر به عنوان یک فریضه‏ عبادی ـ سیاسی، اگر بُعد سیاسی آن مورد غفلت قرار گیرد بلاشک از تأثیر اجتماعی آن در سرنوشت عمومی مردم و جهت دهی فکری، جامعه پردازی و فرهنگ سازی کاسته خواهد شد.

به همین جهت اگرچه تعطیلی بلند مدت نماز جمعه به دلیل شیوع ویروس کرونا، مانع از حضور مردم در تشکیلات نماز جمعه گردید؛ لکن مسئولیت های ائمه جمعه در این زمان نه تنها همچنان به قوت خود باقی است که گاها بر آن افزون نیز شده است.

اگر دیروز نماز جمعه پایگاهی برای طرح مسائل اجتماعی ـ سیاسی و بیداری عمومیِ امت اسلامی بود، امروز نیز رسالت حقگویی ائمه جمعه بیش از پیش احساس می شود. در نقطه زمانی که مسلمانان به اتحاد و همبستگی بیشتر و آشنایی بهتر با مسائل روز نیازمند هستند، حضور پررنگ ائمه جمعه به عنوان راهنمای فکری و سیاسی نظام اسلامی اهمیت بیشتری می یابد.

همان گونه که امام راحل فرمود منصب امامت جمعه، منصب تماس روحانیت با ملّت، مجلس و دولت است و این از اموری است که با دست توانای ائمه جمعه انجام می‏‌گیرد. اگرچه این امر به اهمیت افزایش سطح فکر و شعور سیاسی امت، ارتقا جوّ معنوی و اخلاقی جامعه و انس با مردم و پیگیری مشکلات آحاد جامعه اشاره دارد؛ لکن با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی نماز جمعه، متاسفانه آنچه شاهد آن بوده ایم انفعال بیش از پیش ائمه جمعه است. این حجم از سکوت و در حجاب بودن در زمانی که بیشتر از هر زمانی محتاج وحدت کلمه هستیم، قطعا می تواند از مهلک‏ ترین آفات برای جامعه باشد؛ چراکه مردم آنگاه که بازوی فکری و سیاسی خود و عاملان استقامت و پایداری و وحدت و یکپارچگی در برابر توطئه‏ های دشمنان را در میانه میدان حق نیابند، ناآگاهانه به سوی میدان باطل منحرف خواهند شد.

لذا بیدارگری اندیشه‏ ها، تجهیز عمومی و جلوگیری و خنثی سازی توطئه‏ ها با بیان مقدرات امت، از وظایف حافظان سنگر اسلامی است و اگر ائمه جمعه به عنوان سنگربانان جامعه خواب بمانند، سنگر فروخواهد پاشید و دیری نخواهید پایید که معاندین از آن سوی دنیا مقدرات کشور و علمای اسلام را تعیین کنند.

ما به عنوان بخش کوچکی از جنبش دانشجویی معتقدیم ائمه جمعه در سراسر کشور به عنوان یک زنجیره و شبکه به هم پیوسته، از توانایی تمدن سازی و نهادینه ساختن عالی ترین گفتمان ها در موضوعات ضروری و اصلی کشور برخوردار اند؛ لذا در روز وحدت حوزه و دانشگاه برخود لازم می دانیم خطر از دست رفتن مرجعیت فکری روحانیون و ائمه جمعه را متذکر شویم تا بازنگری جدی جهت بازیابی این شارع مقدس مورد توجه قرار گیرد؛ چراکه آنچه امروز شاهد آن هستیم این است که قدرت جریان سازی نماز جمعه به عنوان یکی از شؤون حکومت اسلامی، موثرترین منبر تقویت بینش سیاسی و توسعه خدمات اجتماعی دین مبین اسلام و جایگاه تنویر افکار عمومی درباره مسائل اعتقادی و اخلاقی و تقویت انسجام، وحدت و همدلی جامعه اسلامی به شدت کاهش یافته است و این امر در شرایطی است که افراد فاقد صلاحیت در فضای مجازی که حداقل شایستگی های لازم را نیز ندارند، حاکمیت فکری را به دست گرفته اند. لذا لزوم تغیر رویکرد شورای سیاست گذاری ائمه جمعه و تامل و تعمقی جدی برای احیا جایگاه مرجعیت ائمه جمعه و یافتن راه حل و چاره ای اساسی ضرورت یافته است.

در پایان از خداوند منان برای جنابعالی و همه دست اندرکاران این عبادت عظیم آرزوی توفیق و طول عمر را داریم.

باتشکر

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا (س)
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی
انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده شریعتی
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe هفت گردون زمزم فراگستر رسپینا لاستیک بارز سفر می ایران فان بیمه البرز هفت گردون زمزم فراگستر رسپینا لاستیک بارز سفر می ایران فان بیمه البرز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − چهارده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن