فرهنگ و هنر

نامه یک‌ ناشر به وزیرارشاد در مخالفت با برگزاری یک نمایشگاه

نامه یک‌ناشر به وزیرارشاد درمخالفت بابرگزاری نمایشگاه ایران فارما

مدیرمسئول انتشارات تیمورزاده در نامه‌ای به وزیر ارشاد ضمن مخالفت با برگزاری فیزیکی نمایشگاه کتاب ایران‌فارما نوشت: ما حاضر نیستیم جان مردم را دستمایه منافع مالی و مادی خود بسازیم.

به گزارش مشرق، طی چندسال گذشته، نمایشگاه کتاب ایران فارما با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سندیکای دارویی برگزار می‌شد که امسال هم مانند سنوات گذشته، بنا بر برگزاری فیزیکی و حضوری این‌نمایشگاه بود. فرهاد تیمورزاده، مدیرمسئول انتشارات تیمورزاده و رئیس هیئت مدیره انجمن ناشران کتاب علوم پزشکی دانشگاهی در نامه‌ای به وزیر ارشاد با این‌مساله مخالفت کرده است.

تیمورزاده برای اعلام مخالفت با این‌قضیه، نامه‌ای به سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته و نسخه‌ای از آن را هم در اختیار ما قرار داده است.

مشروح متن نامه تیمورزاده به وزیر ارشاد در ادامه می‌آید:

به نام او که اول است پیش از هرچیز، بی‌هیچ آغازی

وزیر محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

برادر گرامی جناب آقای دکترسیدعباس صالحی

با سلام و عرض ادب

جان مردم یا جیب ما

در روز پزشک (اول شهریور) و با تبریک این روز به دلسوختگان و مدافعان سلامت مردم لازم می‌دانیم مسئله‌ای را با شما در میان بگذاریم:

چهار سال است که ناشران پزشکی در حاشیه نمایشگاه ایران فارما (سندیکای کارفرمایان دارویی کشور) -که در اواخر شهریور و ابتدای مهرماه- برگزار می‌شود، با حمایت یارانه‌ای معاونت فرهنگی و حمایت ستادی اداره فرهنگ و ارشاد شهر و استان تهران به عرضه کتاب‌های پزشکی می‌پردازند. استقبال سال‌افزون دانشجویان و مخاطبان ناشران پزشکی نشان از برنامه‌ریزی سنجیده و انتخاب درست معاونت و این ادارات در حمایت از دانشجویان گروه پزشکی دارد.

در این سال‌ها انجمن فرهنگی ناشران کتاب علوم پزشکی دانشگاهی نیز تمامی مساعی خود را در مشارکت هرچه بهتر و بیشتر ناشران در این اتفاق تخصصی فرهنگی به کار برده است. آنچه ما را به تعجب واداشت و وادار به نگارش این نامه کرد، تماس مسئولین برگزاری این نمایشگاه برای ثبت‌نام و اجرای آن در دوم تا چهارم مهرماه ۹۹ بود! گرچه برای ما سخت است این مولود نوپا را نایده بگیریم اما همان‌گونه که در اسفند ۹۸ مخالفت خود را با برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به‌دلیل مخاطرات کورونایی اعلام کردیم، هم‌اکنون نیز مراتب مخالفت شدید خود با هرگونه اجتماعی که موفقیت آن بالذات به حضور فیزیکی گسترده‌تر مخاطبان بستگی دارد و من‌جمله این نمایشگاه اعلام می‌کنیم.

در سوم اسفند ۱۳۹۸ برایتان نوشتیم! «کورونا، ویروسی است با خصوصیت ویژه سرایت بالا و بیماران super spreaders یا ابرمسری و مهم‌ترین راه مقابله این بیماری کنترل از طریق جداسازی بیماران، قرنطینه افراد مواجه شده با بیماری، محدودیت سفرها به مناطق مبتلا و محدودیت تجمعات پرتعداد انسانی است." و نیز اشاره کردیم که: "یادآور می‌شویم مهم‌ترین اقدام ملی در مقابله با اپیدمی (همه‌گیری) ویروس کورونا در کشور، عدم حضور مردم در اجتماعات معمولی و متوسط است چه رسد به اجتماع و همایش بزرگ میلیونی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران».

نیک می‌دانیم و شاهد بودیم که رعایت پروتکل‌ها شعاری بیش نیست و معمولاً به‌عنوان بلیط ورودی به جایگاه تخلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. و ما حاضر نیستیم جان مردم و مخاطبان‌مان را دستمایه منافع مالی و مادی خود بسازیم. از این رو رسماً مخالفت خود را با برگزاری هر نمایشگاه حضوری و فیزیکی در کشور به‌طور اعم و نمایشگاه ایران فارما به‌طور اخص اعلام می‌کنیم. گمان نمی‌کنیم این شرایط تا انتهای امسال و حتی سال دیگر تغییر کند و ظاهراً چاره‌ای جز پذیرش این واقعیت و در صورت لزوم برگزاری نمایشگاه‌های مجازی وجود ندارد.

با شرایط پیش‌گفته انجمن آمادگی دارد تا در صورت صلاحدید حضرتعالی برای انجام بهینه نمایشگاه مجازی با معاونت فرهنگی همکاری کند.

در انتها دست دعا و نیاز به درگاه بی‌نیاز برمی‌داریم تا شاید این ویروس منحوس و افسارگسیخته تحت کنترل بشر قرار بگیرد و آنگاه بتوانیم به دور از نگرانی سلامت و جان مردم، فعالیت‌های فرهنگی معمول را اجرا کنیم.

رونوشت: معاون محترم فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جناب آقای دکتر محسن جوادی

به یاد او که آخر است پس از هر چیز، بی‌هیچ پایانی

با سپاس و آرزوی توفیق روزافزون

فرهاد تیمورزاده

ناشر و رئیس هیئت مدیره انجمن ناشران کتاب علوم پزشکی دانشگاهی

شنبه، ۱ شهریور ۱۳۹۹

منبع: مهر

  • شهر خبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 18 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن