اجتماعی

نباید به دشمن اعتماد کرد/بررسی نحوه خصوصی سازی در کنار برخورد با متخلفان/اصلاح بستر‌های فسادزا مهم‌تر از برخورد با مفسدان

دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۵:۵۴ نباید به دشمن اعتماد کرد/بررسی نحوه خصوصی سازی در کنار برخورد با متخلفان/اصلاح بستر‌های فسادزا مهم‌تر از برخورد با مفسدان

رئیس قوه قضائیه گفت: نباید کارگاه‌هایی که توسط بانک‌ها تملک می‌شود، به تعطیلی کشانده شود، گزارش‌هایی که از استان‌ها داریم حاکی از تعطیلی برخی از این واحدهاست و این خلاف آن چیزی است که در جلسه با مدیران عامل بانک‌ها وعده داده شد.

نباید به دشمن اعتماد کرد/بررسی نحوه خصوصی سازی در کنار برخورد با متخلفان/اصلاح بستر‌های فسادزا مهم‌تر از برخورد با مفسدان

به گزارش گروه قضایی خبرگزاری فارس، آیت الله سید ابراهیم رییسی در جلسه صبح امروز شورای عالی قوه قضاییه، با تسلیت فرارسیدن عاشورای حسینی و ایام تعزیت آل الله، «حق خواهی»، «عدالت طلبی» و «مبارزه با فساد» را از آموزه‌های مهم فرهنگ حسینی و وظیفه همه ارکان نظام اسلامی دانست.

همه موظف به اجرای عدالت هستند؛ قوه قضاییه بیشتر

رییس قوه قضاییه گفت: همه دستگاه‌ها و کارگزاران نظام وظیفه دارند برای احقاق حق و ابطال باطل تلاش کنند و دستگاه قضا در این میان بیش از همه وظیفه دارد تا با نظارت، بستر‌های فساد را از بین ببرد و با قضاوت عادلانه، با مفسدان برخورد نماید.

اصلاح بستر‌های فسادزا مهم‌تر از برخورد با مفسدان است

آیت الله رئیسی با تأکید بر لزوم شفاف سازی در همه بخش‌ها به ویژه در حوزه اقتصاد، حرکت به سوی دولت الکترونیک، ایجاد سازوکار‌های اجرای عدالت و مقابله جدی با تبعیض تصریح کرد: مبارزه و محاکمه بخشی از فرایند سالم سازی نظام اداری است، اما اصلاح بستر‌های فسادزاد و پیشگیری مهم‌تر از آنهاست.

در اجرای عدالت توصیه به تنهایی کارگشا نیست؛ باید اقدام کرد

رئیس قوه قضاییه اظهار داشت: در اجرای حق و عدالت و مبارزه با فساد توصیه به تنهایی اثرگذار نیست که فقط بخواهیم باید‌ها و نباید‌ها را تبیین کنیم و آنچه مهم‌ترین عامل کاهش جرم و فساد و تخلف می‌شود، پیگیری و اقدام و عمل به موقع و دقیق است.

ذات نظام اسلامی پاک و ضد فساد است

آیت الله رئیسی با تأکید بر این که ذات حکومت اسلامی و نظام ما پاک و ضد فساد است، ادامه داد: هر کجا فساد لانه کند، نظام با آن مقابله خواهد کرد و هیچ دستگاه و کارگزاری نمی‌تواند بپذیرد که فساد در جامعه و سیستم اداری باشد.

دشمن با حربه تحریف حکومت‌های فاسد را برپا می‌کند

رئیس قوه قضاییه، دومین آموزه مهم عاشورای حسینی را «مقابله با تحریف» عنوان کرد و گفت: دشمنان با ترسیم چهره‌ای مشوه و وارونه از حضرت علی (ع) و امام حسین (ع) و ممنوع کردن بیان احادیث آن بزرگواران و تحریف واقعیت ها، جهل را بر جامعه مستولی کردند تا حکومت‌های فاسد را برپا کنند.

امام حسین (ع) برای جهل زدایی از جامعه قیام کرد

آیت الله رئیسی با اشاره به اهمیت آگاهی در بیداری جامعه، افزود: قدرت‌های مستکبر به راحتی بر جامعه ناآگاه حاکم می‌شوند و امام حسین (ع) برای جهل زدایی و مبارزه با ناآگاهی قیام کرد تا جامعه، قدرت تعقل و تحلیل پیدا کند.

همه باید تمام قد مقابل تحریف بایستیم

رئیس قوه قضاییه با بیان این که امروز هم دشمن برای موفقیت در اعمال تحریم ها، از حربه تحریف بهره می‌برد، تأکید کرد: مقابله با تحریف وظیفه‌ای همگانی است و باید با اراده قوی و تمام قد مقابل تحریف بایستیم تا دشمن نتواند برای پیشبرد اهدافش میدان یابد.

هیچ گاه نباید به دشمن اعتماد کرد

«بی اعتمادی به دشمن» از دیگر آموزه‌های مهم عاشوراست که آیت الله رئیسی به آن اشاره و تأکید کرد: سعادت جامعه در گرو پیوند با فرهنگ حسینی و عمل به آموزه‌های عاشورایی است.

آمریکا تروریست و حامی ترویست هاست

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با یادآوری حادثه تروریستی انفجار دفتر نخست وزیری در هشتم شهریور ماه ۱۳۶۰ و شهادت محمدعلی رجایی و حجت الاسلام محمدجواد باهنر به دست منافقین، بر لزوم مبارزه با تروریسم تأکید و از آمریکا و اروپا به دلیل پناه دادن به عناصر تروریست انتقاد کرد.

آیت الله رئیسی گفت: آمریکا هم به قاتل ۱۷ هزار نفر از مسئولان و مردم ایران پناه داده و هم خودش دولتی تروریست است که علناً اعلام کرده سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی را در حالی که مهمان رسمی دولت عراق بود، ترور کرده است.

خون حاج قاسم موجب آگاهی ملت‌ها و پایداری حق می‌شود

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر پیگیری حقوقی پرونده ترور شهید سلیمانی از سوی دستگاه قضایی و وزارت امور خارجه، تصریح کرد: خون شهید سلیمانی دامنگیر عوامل ترور او شده و با آگاهی ملت‌های منطقه، موجب خروج آمریکا از منطقه و پایداری حق خواهد شد.

انتقاد شدید رئیس دستگاه قضا از دولت نیجریه

آیت الله رئیسی در سخنانش با محکومیت حمله به عزاداران حسینی در نیجریه، این اقدام را خلاف «آزادی عقیده» دانست و با انتقاد از سکوت مجامع مدعی حقوق بشر در قبال این جنایت، در عین حال متذکر شد: هر چه عاشقان حسینی بیشتر مورد ستم قرار گیرند، عاشورا پررنگ‌تر می‌شود، اما این که عده‌ای فقط به خاطر عشق و ارادت به امام حسین (ع) و ذکر نام ایشان و تعظیم شعائر دین مورد آزار قرار گیرند، سوال برانگیز است.

پرهیز از صورتجلسه گردانی بدون برگزاری جلسات

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عضویت نمایندگانی از دستگاه قضا در شورا‌های تخصصی مختلف کشور و پدیده غلط صورتجلسه گردانی بدون تشکیل جلسات در برخی از این شوراها، گفت: در دوره‌ای که مسئولیت دادستانی کل را بر عهده داشتم، صورتجلسه ستاد کالا‌های متروکه برای امضاء تحویلم شد. وقتی درباره آن سوال کردم، گفتند این یک رویه است که بدون برگزاری جلسه، صورتجلسات توسط اعضاء امضاء می‌شود که اعلام کردم مادامی که جلسه‌ای برگزار نشود، صورتجلسه‌ای را امضاء نخواهم کرد.

بازدید سرزده رئیس سازمان زندان‌ها از ۱۰ زندان کشور

در این جلسه، مهدی حاج محمدی رئیس سازمان زندان‌ها با اشاره به برنامه بازدید‌های سرزده هفتگی از زندان‌های سراسر کشور، اعلام کرد تاکنون از زندان‌های ۱۰ استان کشور بازدید به عمل آمده است.

وی نشست با زندانیان را موجب ایجاد احساس امنیت در میان آن‌ها و کمک به بهبود فرایند اصلاح زندانیان دانست و موضوع و خط قرمز سازمان زندان‌ها در این بازدید‌ها را بررسی وضعیت امنیت، بهداشت و درمان و سلامت زندانیان عنوان کرد.

آزادی ۱۷ زندانی با کمک روحانیون جهادی در ایام محرم

حاج محمدی از حضور روحانیون و ۲۵ نفر از پزشکان در قالب گروه‌های جهادی در زندان‌ها در دهه محرم نیز خبر داد و گفت: در جریان اقامت دو روزه این روحانیون و تیم پزشکی همراه آن‌ها در زندان‌ها که در قالب «طرح زندگی در زندان» صورت گرفت، ۴۰۰ مددجو ویزیت شدند و با پیگیری‌های این افراد، ۱۷ نفر از زندانیان آزاد شدند و همچنین ۱۵۰ هزار ماسک و ۲۰۰ هزار دستکش در کانون‌های اصلاح و تربیت توزیع شد.

شناسایی اراضی دولتی واگذار شده به تعاونی‌های مسکن

خدائیان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز با اشاره به واگذاری اراضی دولتی به تعاونی‌های مسکن توسط بسیاری از ادارات، از شورای عالی حفظ حقوق بیت المال خواست که با اخذ آمار این واگذاری‌ها و تعیین تکلیف آنها، زمینه پیشگیری از تعرض به بیت المال را فراهم سازد.

مأموریت سازمان بازرسی برای تعیین تکلیف واگذاری‌های مساله دار

رئیس قوه قضاییه در واکنش به گزارش حجت الاسلام والمسلمین صادقی رئیس مرکز توسعه شورا‌های حل اختلاف درباره برخی واگذاری‌های مساله دار بنگاه‌های دولتی به بخش خصوصی دستور داد ضمن تسریع در رسیدگی به پرونده رئیس سابق سازمان خصوصی سازی و مدیران متخلف برخی شرکت ها، سازمان بازرسی موضوع تعیین تکلیف نحوه واگذاری‌های مساله دار و خلاف ضوابط و مقررات مانند شرکت‌های هفت تپه و پالایشگاه کرمانشاه از سازمان خصوصی سازی و وزارتخانه‌های ذیربط پیگیری کند.

بررسی نحوه خصوصی سازی در کنار برخورد با مدیران متخلف

آیت الله رئیسی گفت: در موضوع واگذاری‌ها باید دو نکته مورد توجه قرار گیرد؛ یک جنبه تخلف افرادی است که این واحد‌ها را مورد تملک قرار داده اند و دیگری بررسی نحوه واگذاری این واحدهاست که آیا شرایط مندرج در قانون برای واگذاری و صلاحیت افراد مورد توجه سازمان خصوصی سازی قرار گرفته یا نه؟ در واقع تمام قضیه فقط برخورد با مدیران متخلف نیست و باید نحوه واگذاری‌ها نیز مورد بررسی قرار گیرد.

بانک‌ها در رونق واحد‌های تولیدی تملیکی تخلف کردند

رئیس قوه قضاییه همچنین به موضوع تعطیلی برخی کارگاه‌های تولیدی پس از تملک بانک‌ها اشاره کرد و گفت: گزارشاتی که از استان‌ها به ما رسیده، حاکی از آن است که برخی واحد‌های تولیدی که به دلیل بدهی توسط بانک‌ها تملک شده اند، به تعطیلی کشیده شده اند که این خلاف وعده مدیران عامل بانک‌ها و تأکید مقام معظم رهبری است.

رأی مهم دیوان عالی کشور برای حمایت از تولیدگران

آیت الله رئیسی به صدور رأی وحدت رویه دیوان عالی کشور درباره ضمانت اجرا نداشتن قرارداد‌های بانکی با سود بیش از نرخ مصوّب اشاره کرده و افزود: مهم‌ترین اثر صدور این رأی که دستورالعمل پیشین رئیس دستگاه قضا را تبدیل به قانون لازم الاجرا برای محاکم کرد، حمایت حقیقی از تولیدکنندگان بود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا بنر k م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 6 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن