سیاسی

نباید در تله جمهوری‌خواه یا دموکرات گرفتار شویم

شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ – ۱۳:۵۵ نباید در تله جمهوری‌خواه یا دموکرات گرفتار شویم

عضو جامعه مدرسین اقتصاد مقاومتی گفت: واکنش بازار داخلی به انتخابات آمریکا که از لحاظ فنی و علمی قابل توجیه نیست، زنگ هشداری برای عموم مردم است تا در تله برخی سودجویان نیفتاده و سرمایه خود را به باد ندهند.

نباید در تله جمهوری‌خواه یا دموکرات گرفتار شویم

محسن محمدی‌حسنلوئی مدرس دانشگاه و عضو جامعه مدرسین اقتصاد مقاومتی در گفت‌وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، گفت: گفتن درباره تاثیر انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران از جمله آن مواردی است که از نظر هر کارشناس مستقل و با انصافی امری بیهوده است اما واکنش تصنعی بازار به این اتفاق سبب شد هشدار دهیم تا هم‌وطنان سرمایه خود را به باد ندهند.

وی تاکید کرد: تقریباً نتیجه انتخابات مشخص شده است اما با وجود اینکه در روزهای پایانی هفته بودیم قیمت طلا و ارز کاهش پیدا کرد و زمزمه کاهش قیمت خودرو هم شنیده می‌شود. تعجب نکنید که قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی افزایش پیدا کرده اما به دلیل کاهش نرخ ارز در کشور قیمت طلا کاهش داشته است.

این مدرس دانشگاه افزود: اینکه چطور در روزهای تعطیل و حتی بعد از ساعات فعالیت بازار قیمت‌ها تغییر می‌کند سوالی است که پاسخ به آن ما را به جواب همیشگی می رساند که هرچه هست داخل کشور رخ می‌دهد نه بیرون مرزها!

وی ادامه داد: پیش بینی می‌کنم روند کاهش قیمت‌ها مدت اندکی رخ دهد اما با اولین سخنرانی‌های بایدن و روی کارآمدنش مشخص خواهد شد که در میدان عمل اتفاقی رخ نداده است.

حسنلوئی اضافه کرد: به نظر می رسد برخی از دولتمردان و آنانکه همچنان بر میوه‌دهی درخت از بیخ بی حاصل برجام امیدوارند، برای اخذ مجوز و یا به عبارت بهتر تحمیل مذاکره سعی خواهد کرد تا بازار را کنترل کنند و در صورتیکه مجوزی دریافت نکند دوباره شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.

وی گفت: همچنانکه در اردیبهشت ماه سال جاری بارها درباره رشد سریع بازار بورس و احتمال ریزش آن و تبعات ناشی از آن هشدار داده شد، کاهش شدید قیمت ارز، طلا خودرو و برعکس رشد بورس نیز برای اقتصاد کشورمان مضر است، یکی از اصول اصلی اقتصاد مقاومتی این است که در صورت بروز شوک‌ها بتواند به سرعت به حالت تعادل برسد اما تاثیر شدید اقتصاد کشور از اخبار و تحولات خارجی نقطه مقابل اقتصاد مقاومتی است.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: در بررسی فنی و میدانی اقتصاد ایران شاهد هستیم که برخی از کالاهای اساسی بیش از مدت مشابه سال گذشته وارد شده است و برخی از کالاها مانند نهاده‌های دامی از ارز حمایتی (4200 تومان) استفاده کرده اند اما نه تنها به قیمت نرخ ارز آزاد داد و ستد می‌شود بلکه در برخی موارد نیز کمیاب می‌شوند.

وی گفت: باید به چند سوال به صورت صریح و شفاف پاسخ گفت، اول اینکه بایدن یا ترامپ در کاخ سفید مستقر شود، پوشک، ذرت و تایر و … از انبارهایی که احتکار شده‌اند بیرون خواهند آمد؟ دوم اینکه اتاق بازرگانی دیگر به کارتن‌خواب‌ها کارت بازرگانی نخواهد داد تا ارز حاصل از صادرات به کشور بازگردد؟ یا اینکه کارخانه‌هایی مانند سبلان پارچه به دستور رئیس جمهوری آمریکا از چنگال بانک‌ها آزاد خواهند شد؟

حسنلوئی ادامه داد: ایجاد نوسان مقطعی در بازار حتی در ساعات غیرکاری تنها توهین به شعور مردم و تلاش برای دادن آدرسی غلط به مردم است تا به جای پیدا کردن راهکار مشکلات در داخل کشور به دنبال پاسخ سوالاتشان در واشنگتن، پنسیلوانیا یا هر نقطه‌ای دیگر خارج از ایران باشند.

وی افزود: دولت به راحتی می‌تواند با استفاده کامل از ظرفیت سامانه جامع تجارت و رهگیری کالاهای وارداتی از لحظه ورود به کشور تا رسیدن به دست مصرف کننده ضمن جلوگیری از کمبود کالاها در سطح عرضه از فرار مالیاتی عده‌ای سودجو که نان خود را در خون ملت ایران کرده و با دلار رانتی 4200 چرب می‌کنند، جلوگیری کند.

حسنلوئی اظهار داشت: در نهایت که سعی کنیم جنگ زرگری و نوسان‌سازی‌ها زندگی‌مان را دچار التهاب نکند و نوسانات مقطعی در ۲ ماه آینده مبنای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاری‌هایمان نباشد تا همانند ضرر تعدادی از هم‌وطنانمان در بورس بار دیگر شاهد از بین رفتن سرمایه‌های مردمی نباشیم.

انتهای پیام/

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe رسپینا لاستیک بارز ایران فان هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن