اقتصادی

نتایج سیاست‌های ضد دلاری روسیه و چین/ سهم دلار از مبادلات تجاری مسکو ـ پکن به زیر 50 درصد رسید

دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ – ۱۶:۱۳ نتایج سیاست‌های ضد دلاری روسیه و چین/ سهم دلار از مبادلات تجاری مسکو ـ پکن به زیر 50 درصد رسید

طی سال‌های گذشته چین و روسیه تلاش‌های زیادی را در راستای حذف دلار از مبادلات تجاری خود انجام دادند و حالا شاهد به ثمر رسیدن این تلاش‌ها هستیم.

نتایج سیاست‌های ضد دلاری روسیه و چین/ سهم دلار از مبادلات تجاری مسکو ـ پکن به زیر 50 درصد رسید

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از اسپوتنیک، طی هفته‌های گذشته شاهد کاهش ارزش دلار در برابر دیگر ارزهای دیگر مرجع بین المللی هستیم به گونه‌ای که تنها در ماه جولای ارزش این ارز 5 درصد کاهش یافت و بدترین سقوط ماهانه طی 10 سال گذشته را تجربه کرد.

این روند کاهش ارزش باعث شد تا کارشناسان اقتصادی در سراسر جهان نسبت به تداوم حضور دلار به عنوان ارز غالب بین‌المللی به شک بیفتند؛ چراکه بسیاری از کشورها هم به سمت جایگزین کردن دلار با دیگر ارزها در مبادلات تجاری خود رفته‌اند.

روسیه و چین در زمره کشورهای پیشتاز در این زمینه بوده و به شدت پیگیر آن بودند تا جایی که می‌توانند دلار را از مبادلات تجاری خود حذف کنند.

بنا به اطلاعات ارائه شده از سوی بانک مرکزی روسیه و اداره گمرک فدرال این کشور سهم دلار در مبادلات تجاری روسی با چین در سه ماهه نخست به حدود 46 درصد رسیده است.

دیمیتری سیمس، طی گزارشی که در نشریه نیکی منتشر شد می‌گوید: این آمار به کارشناسان نشان می‌دهد که چین و روسیه به عنوان دو شریک بزرگ تجاری حالا در حال شکل دادن یک اتحاد بانکی و مالی هستند.

سیمس در یادداشت خود به سخنان الکسی ماسلوف دبیر موسسه تحقیقات خاور دور در آکادمی علوم روسیه نیز اشاره کرد. ماسلوف می‌گوید همکاری روسیه و چین در فضای مالی به ما می‌گوید که آنها بالاخره در حال پیدا کردن پارامترهای مورد نیاز برای ایجاد یک اتحاد جدید با یکدیگر هستند.

این کارشناس روس معتقد است بسیاری انتظار داشتند که اتحاد بین روسیه و چین در فضای تجاری و یا نظامی شکل بگیرد اما شاهد آن هستیم که حالا این اتحاد به سمت فضای بانکی و مالی هدایت می‌شود و اتفاقا این موضوعی است که می‌تواند استقلال هر دو کشور را تضمین کند.

در سه ماهه نخست سال جاری کمتر از نیمی از مبادلات تجاری بین دو کشور به دلار انجام شده است. 30 درصد این مبادلات البته به یورو بوده و 24 درصد آن هم به وسیله ارزهای ملی روبل و یوآن انجام شده است.

با توجه به اینکه دو طرف در نیمه نخست سال 2020 حدود 49.15 میلیارد دلار مبادلات تجاری داشتند، شاهد آن هستیم که سهم ارزهای دیگر غیر از دلار از این مبادلات به بیشترین میزان در تاریخ دو کشور رسیده است.

در حالی سهم دلار حالا به 46 درصد رسیده که همین چند سال پیش و در سال 2015 نزدیک به 90 درصد مبادلات تجاری بین پکن و مسکو به دلار انجام می‌شد.

از اوایل سال 2014 و در پی جدا شدن شبه جزیره کریمه از اوکراین و پیوستن آن به روسیه و فعال شدن بسته تحریم‌ها علیه مسکو، کرملین سیاست حذف حداکثری دلار از اقتصاد و مبادلات تجاری خود را کلید زد.

شکل گرفتن جنگ تجاری بین آمریکا و چین هم باعث شد تا پکن نیز فشار سلطه دلار را بیش از گذشته حس کند. در ژوئن سال 2019 مقامات روسیه و چین با امضای توافقنامه‌ای قرار گذاشتند تا به سمت حذف دلار از مبادلات تجاری دوجانبه رفته و تا آنجا که می‌توانند از ارزهای مجازی خود استفاده کنند. این کشورها همچنین اعلام کردند که قصد دارند جایگزینی را برای نظام پرداخت سوئیفت که تحت سلطه آمریکا بود در راستای تسهیل مبادلات تجاری به یوآن و روبل ایجاد کنند.

البته روسیه مدتی است که آرام آرام در حال کنار گذاشتن دلار در مبادلات تجاری خود با دیگر کشورها نیز هست، به گونه‌ای که حالا سهم یورو از مبادلات تجاری روسیه با اتحادیه اروپا هم به نزدیک 46 درصد رسیده و 18 درصد آن هم به روبل انجام می‌شود.

به خاطر بحران پیش آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا از یک طرف و اقدام بی‌سابقه بانک مرکزی آمریکا در چاپ پول از طرف دیگر شاهد کاهش ارزش دلار در برابر سبد ارزهای بین المللی هستیم.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط پر بازدید ها پر بحث ترین ها بیشترین اشتراک بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 16 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن