اجتماعی

نجات یک انسان؛ نذر امسال من

جمعه ۷ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۱:۴۳ نجات یک انسان؛ نذر امسال من

با گذشت شش ماه از شیوع بیماری کرونا و افزایش تعداد بیماران بستری امسال با فرا رسیدن ایام محرم، تعداد زیادی از مردم به یاد سرور و سالار شهیدان، خون نذر می‌کنند و با این نذرِ با ارزششان، جان خیلی‌ها را نجات می‌دهند.

نجات یک انسان؛ نذر امسال من

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، چندسالی است که در کنار تمام نذرهایی که در ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان انجام می‌شود، نذر خون هم مورد استقبال هموطنان قرار گرفته و اهداکنندگان خون بیش از ایام دیگر برای اهدای خون و نجات جان بیماران نیازمند قدم برمی‌دارند.

می‌توان با صراحت گفت که اهدای خون، اقدامی از جنس ایثار است که اهداکننده با اهدای قطرات حیات بخش وجودش سلامت و لبخند را بر لبان بیماران و خانواده آنها می‌نشاند و برای نجات جان یک انسان نیازمند دست یاری دراز می‌کند.

با گذشت یک ماه از شیوع بیماری کرونا در کشور محققان ایرانی توانستند با استفاده از روش پلاسما درمانی گام بلندی در زمینه درمان بیماران بدحال مبتلا به کرونا بردارند، نباید فراموش کنیم که برای نجات جان بیمار مبتلا به کرونا لازم است بهبود یافتگان این بیماری پلاسما اهدا کنند، موضوعی که نباید در این ایام عزیز مورد غفلت واقع شود و هر یک از ما به نوعی در راستای نجات جان یک انسان قدم برداریم، گاه با قطرات خون و گاه با دیگر فرآورده‌ها‌ی خونی مانند اهدای پلاسمای خون جان چند بیمار را نجات دهیم.

*اهدای 6 هزار واحد پلاسما

سید مرتضی طباطبایی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، جذب و نگهداری خون سازمان انتقال خون کشور در گفت‌و‌گو با بهداشت نیوز در مورد آمار اهدای خون در کشور با توجه به وضعیت کرونا اظهار داشت: در ۴ ماهه نخست امسال ۱۵ درصد میزان اهدای خون در سراسر کشور کاهش یافته است.

وی افزود: از آنجایی که میزان مراجعه بیماران به دلیل شرایط کرونا به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کمتر شده و جراحی های غیرضروری نیز کاهش یافته است مشکل جدی کمبود خون نداریم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، جذب و نگهداری خون سازمان انتقال خون کشور با تاکید بر ضرورت ارتقای هرچه بیشتر فرهنگ اهدای خون ادامه داد: از هموطنان درخواست داریم در سراسر کشور جهت اهدای خون به ویژه در صورت دارا بودن گروه‌های خونی منفی اقدام کنند.

طباطبایی خاطرنشان کرد: تاکنون ۷ هزار و ۳۲۳ نفر از بهبود یافتگان کرونا برای اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون در نقاط مختلف کشور مراجعه کرده اند و مجموع مراجعه کنندگان، ۶۰۰۰ واحد پلاسما اهدا کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در این روزها نباید نذر خون و پلاسما را فراموش کنیم، خاطرنشان کرد: بهبود یافتگان کرونا ۲۸ روز پس از منفی شدن تست کرونا و بهبودی کامل می‌توانند جهت اهدای پلاسمای خود اقدام کنند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، جذب و نگهداری خون سازمان انتقال خون کشور با اشاره به اینکه آمار مبتلایان به کرونا در کشور افزایش یافته است، گفت: قطعاً با این شرایط نیاز بیشتری به اهدای پلاسمای خون بهبود یافتگان کرونا هستیم و با این شرایط درخواست داریم جهت اهدای پلاسمای خود اقدام کنند چراکه این عمل انسان دوستانه به نوعی زکات سلامتی آنها نیز محسوب می‌شود.

* اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی در مرکز انتقال خون

در همین راستا محمد رضا مهدی زاده مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: به منظور معرفی پویش نذر خون و پلاسما؛ توزیع و نصب پوسترهای پویش نذر اهدای خون در هیئات مذهبی، بقاع متبرکه و اماکن پر تردد را با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی، اداره اوقاف و شهرداری تهران در دستور کار قرار دادیم تا بتوانیم در روزهای پیشرو که همراه با سوگواری سیدالشهدا(ع) است، در راه نجات بیماران گام برداریم و شاهد تامین مناسب و مورد نیازخون و فرآورده های خونی برای کمک به سلامت و زندگی بیماران باشیم.

مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: قصد داریم این پویش را که بر اساس قداست بخشی به این کار الهی و انسانی است، به صورت گسترده در جامعه رواج دهیم که مردم در نذرهای خود که نیاز به انجام یک کار خیر و خداپسندانه است، اهدای خون و نجات بیماران را نیز لحاظ کنند.

مهدی زاده تاکید کرد: پویش نذر اهدای خون در قالب حضور مردم و انجام فرآیند نجات بخش اهدای خون به عنوان یک کمک مومنانه، در ماه محرم در سطح مراکز اهدای خون استان تهران شروع و تا پابان ماه صفر ادامه خواهد شد.

وی با تاکید بر اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی در مرکز انتقال خون گفت: از هیچ حساسیت و دقتی در اجرای پروتکل‌های بهداشتی دریغ نمی‌کنیم و این اطمینان را به مردم می‌دهیم که تمامی پروتکل‌ها و موارد بهداشتی با حساسیت بالا در مرکز انتقال خون اجرایی می‌شود.

به گفته مهدی‌زاده، مرکز انتقال خون در روز‌های تاسوعا و عاشورا نیز فعال بوده و از هشت صبح تا هشت شب پذیرای اهداکنندگان است.

وی در ادامه نذر کردن پلاسمای خون را هم اقدام با ارزش دیگری برای نجات جان بیماران کرونایی دانست و افزود: بهبودیافتگان کرونا می‌توانند به شکرانه سلامت خود پلاسما اهدا کنند و باید بدانند با این اقدام با ارزش می‌توانند جان بسیاری بیماران کرونایی را نجات دهند.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان تهران، افزود: در حال حاضر پلاسما درمانی تنها راه درمانی شناخته شده و موثر برای درمان کرونا است و نیاز داریم تا واحد‌های پلاسما را برای درمان این بیماران دریافت و ذخیره سازی کنیم.اگر پیش بینی‌ها درست باشد، پاییز و زمستان سختی در راه داریم و باید پلاسمای کافی برای درمان بیماران کرونایی ذخیره کنیم و از تمام بهبودیافتگان کرونا می‌خواهیم این نذرِ حیاتی را به جا بیاورند.

به گزارش فارس، نباید فراموش کرد که هر فرد سالم، می تواند یک اهداکننده خون سالم باشد و شما با اهدای خون خود به هم نوعانتان، زکات سلامتی خود را ادا می‌کنید.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا بنر م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن