فرهنگ و هنر

نخستین جشنواره «کتاب خوان و رسانه» برگزار می‌شود

نخستین جشنواره «کتاب خوان و رسانه» برگزار می‌شود

نخستین جشنواره «کتاب‌خوان و رسانه» با هدف اطلاع‌رسانی مناسب از فعالیت کتابخانه‌های عمومی و تقدیر از فعالان رسانه‌ای در حوزه کتاب و کتابخانه‌ها، در ۶ بخش اصلی، ۲ بخش فرعی و ۱ بخش ویژه برگزار می‌شود.

به گزارش مشرق، به‌منظور توسعه همکاری کتابخانه های عمومی با مطبوعات، خبرگزاری‌ها و شبکه‌های رادیو و تلویزیونی و تقویت زمینه های اطلاع‌رسانی مناسب «خدمات و برنامه‌های» کتابخانه‌های عمومی؛ تجلیل از نقش اصحاب رسانه در توجه عموم مردم به «خدمات و برنامه‌های کتابخانه‌ها و تکریم کتابداران»؛ استعدادیابی خبرنگاران فعال در عرصه رسانه؛ ایجاد زمینه توجه مردم به نقش کتابخانه‌ها به عنوان پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی در توسعه فرهنگ عمومی و افزایش مشارکت مردمی و اعضای کتابخانه‌ها در فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی در مناطق کم‌برخوردار، نخستین جشنواره «کتاب‌خوان و رسانه» به دبیری مهدی توکلیان، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود.

نخستین جشنواره «کتاب‌خوان و رسانه» در سال پایانی قرن در موضوعات«کتابخانه»، «کتابدار»، «کتاب‌خوان»، «اهدای کتاب»، «کتابخانه و خانواده»، «مسئولیت اجتماعی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور»، «ترویج فرهنگ مطالعه»، «برگزاری محافل تخصصی در طول سال با رویکرد مورد نیاز ملی و استانی» مانند: «محافل ادبی»، «فضای مجازی و کتابخانه» و «توجه به نقش آموزش در کتابخانه‌های عمومی» برگزار می‌شود و فعالان عرصه رسانه می‌توانند آثار منتشر شده خود از تاریخ انتشار فراخوان را تا ۲۲ بهمن ماه به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

این جشنواره در ۶ بخش اصلی شامل «خبر»، «گزارش» (خبری، توصیفی، تحلیلی و تحقیقی و…)، «سرمقاله و یادداشت»، «گفت‌وگو»، «مقاله»، «عکس» (خبری، عکس غیرخبری، گزارش تصویری) برگزار می‌شود و دارای ۲ بخش جنبی شامل «اهدای جایزه به بهترین مطلب با محوریت افتتاح کتابخانه‌های مرکزی و اثرات آن در توسعه فضاهای فرهنگی ایران اسلامی» و همچنین «اهدای ۱۱ جایزه به بهترین گزارش از توسعه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نهاد در کتابخانه‌های عمومی» با ۱۱ موضوع‌محوری به شرح ذیل است:

۱. کم‌توجهی به کتابخانه، کتابدار و مطالعه در آثار سینمایی تولید داخل (۲۱ شهریور روز سینما)

۲. تمرکز کتابخانه‌های بر فعالیت‌های فرهنگی از جمله تشکیل محافل ادبی (۲۷ شهریور روز شعر و ادب فارسی)

۳. نقش کتابخانه‌های عمومی در توسعه و ترویج فرهنگ مقاومت (۳۰ شهریور آغاز هفته دفاع مقدس)

۴. نقش کتابخانه‌های عمومی در رفع نیازهای گروه‌های خاص (نابینایان، ناشنوایان و …) (۲۳ مهر روز عصای سفید و روز جهانی نابینایان)

۵. تمرکز بر توسعه فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه‌ها از جمله راه‌اندازی بخش کودک و نوجوان در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور(۳۰ آبان روز جهانی کودک، ۱۳ آبان روز دانش‌آموز)

۶. نقش نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در ایجاد زیرساخت‌های مناسب و ریل‌گذاری در جهت توسعه فعالیت‌های فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی (۱۰ آذر روز مجلس)

۷. اهمیت نقش پژوهش در ایجاد تحول و تغییر کتابخانه‌های عمومی کشور از پایگاه‌های امانت کتاب به مراکز فرهنگی و اجتماعی با محور کتاب(۲۵ آذر روز پژوهش)

۸. نقش کتابخانه‌های عمومی در حفظ و تقویت هویت ایرانی و اسلامی(۳۰ آذر شب یلدا و ولادت حضرت زینب(س))

۹. همدلی و همراهی کتابخانه‌های عمومی با آسیب‌دیدگان حوادث طبیعی(۵ دی سالگرد زلزله بم)

۱۰. توجه به کتابداران و کتابخوان‌های ادیان و غیرمسلمانان در کتابخانه‌های عمومی(۱۲ دی آغاز سال نو میلادی)

۱۱. نقش کتابخانه‌های عمومی در توسعه و ترویج فرهنگ اصیل انقلاب اسلامی(بهمن ماه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی)

بخش ویژه این جشنواره نیز به رسانه‌های دیداری و شنیداری(رادیو و تلویزیون) با رویکرد توجه به اخبار و گزارش‌های ویژه رسانه‌های ملی در حوزه کتابداران، کتابخوان‌ها و کتابخانه‌های عمومی اختصاص دارد.

جوایز در نظر گرفته شده برای نخستین جشنواره «کتاب‌خوان و رسانه» شامل جایزه نقدی ۳۰ میلیون ریالی به همراه تندیس و لوح تقدیر برای نفرات اول هر رشته، جایزه نقدی۲۰ میلیون ریالی به همراه لوح تقدیر برای نفرات دوم هر رشته و جایزه نقدی ۱۰ میلیون ریالی به همراه لوح تقدیر برای نفرات سوم هر رشته خواهد بود، همچنین ۱۱ جایزه نقدی ۳۰ میلیون ریالی به برگزیدگان بخش‌های جنبی و ۳ جایزه نقدی ۳۰ میلیون ریالی نیز به برگزیدگان اول تا سوم بخش ویژه جشنواره اهدا می‌شود.

نسخه منتشر شده آثار می‌بایست اسکن و ارسال شود، همچنین آثار منتشر شده در خبرگزاری‌ها علاوه بر ارسال تصویر اثر می‌بایست دارای لینک انتشار باشد، همچنین آثاری که پیش از انتشار فراخوان(۱۸ شهریور ماه) در رسانه‌ها منتشر شده‌اند، از فرآیند داوری حذف می‌شوند، بر این اساس جمع‌بندی و داوری اولیه تا ۳۰ بهمن ماه و داوری نهایی تا ۱۰ اسفند ماه انجام می‌شود و مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان نهایی جشنواره نیز همزمان با سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ برگزار می‌شود.

  • شهر خبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن