فرهنگ و هنر

نقدی بر کتاب «قمقام زخار و صمصام بتار»

نقدی بر کتاب «قمقام زخار و صمصام بتار»

مدیر گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اهمیت جایگاه کتاب قمقام زخار و صمصام بتار را به دلیل عظمت نویسنده و مستندات و منابعی که در آن به کار گرفته شده، می‌داند.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام رمضان محمدی مدیر گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه شب گذشته در مراسم رونمایی و نقد کتاب قمقام زخار و صمصام بتار، ضمن تشکر از زحمات حجت الاسلام هادی منش، عنوان کرد: من هم به نوع چاپ این کتاب اشکال دارم. به نظر بنده جا داشت این کتاب در دو جلد منتشر شود چون این کتاب میراث شیعه بوده و باید برای کسانی که آن را می خواهند در دست گرفته و بخوانند راحت باشد.

حجت الاسلام رمضان محمدی اظهار داشت: این کتاب بسیار حائز اهمیت است. این اهمیت هم به خاطر نویسنده این کتاب بوده و هم به دلیل مستندات و منابعی که در آن به کار گرفته شده است.

رییس انجمن تاریخ نگاران حوزه ابراز کرد: تصحیح آنچه که میراث کهن شیعه بوده کار بسیار نیکویی است و این کتاب توانسته تصحیح گر کتاب فرهاد میرزا باشد.

وی با بیان اینکه مقدمه هر کتابی از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: متأسفانه ما در این کتاب مقدمه خوبی نمی بینیم و باید به مقدمه کتاب بیشتر پرداخته می شد چون این کتاب نماینده تاریخ نگاری عصر قاجار است.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به تنوع مطالب گفته شده در این کتاب، عنوان کرد: تنوع مستندات استفاده شده در این کتاب بسیار زیاد است در این کتاب از شعر، ضرب المثل، اسامی اماکن و اشخاص زیاد به کار گرفته شده است.

مدیر گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: به خاطر وجود نسخه های مختلف از این کتاب مصحح محترم باید مشخص می کرد که این نسخه ای که تصحیح آن را انجام داده، کدام نسخه است و روشی که برای تصحیح این نسخه انجام داده، کدام روش بوده است.

وی در ادامه اظهار داشت: باید فصل بندی دقیقی در این کتاب صورت می گرفت تا وقایعی که قبل از شهادت بود فصل نخست کتاب شود و حوادث شهادت حضرت فصل دوم کتاب باشد.

حجت الاسلام رمضان محمدی با اشاره به ارجاعات و پاورقی های این کتاب، بیان داشن: در برخی جاهای این کتاب پاورقی ها غلط خورده است و ارجاعات در برخی جاهای آن غیر مناسب بوده و خلاف رویه تحقیقات متداول صورت گرفته است.

وی در ادامه گفت: در هر صورت کار ارزشمندی صورت گرفته و سه سال برای آن تلاش شده است و ان شالله ذخیره ای برای آخرت ایشان شود./826/پ202/ف

منبع: رسا

  • شهر خبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − یازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن