اجتماعی

نقش من در بیانیه گام دوم انقلاب چیست؟/ جعبه ابزاری کارآمد به نام «کتاب کار بیانیه گام دوم انقلاب»

سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۱:۴۲ نقش من در بیانیه گام دوم انقلاب چیست؟/ جعبه ابزاری کارآمد به نام «کتاب کار بیانیه گام دوم انقلاب»

اگر این سؤال در فکرتان پرسه می‌زند که نقش من در بیانیه گام دوم انقلاب چیست؟ کتاب کار بیانیه گام دوم انقلاب به کارتان می‌آید. جعبه ابزاری کارآمد که محتویات آن می‌تواند به شما در رسیدن به پاسخ درست این سؤال کمک کند.

نقش من در بیانیه گام دوم انقلاب چیست؟/ جعبه ابزاری کارآمد به نام «کتاب کار بیانیه گام دوم انقلاب»

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: اگر این سؤال در فکرتان پرسه می‌زند که نقش من در بیانیه گام دوم انقلاب چیست؟ کتاب کار بیانیه گام دوم انقلاب به کارتان می‌آید. جعبه ابزاری کارآمد که محتویات آن می‌تواند به شما در رسیدن به پاسخ درست این سوال کمک کند. مخاطب اصلی کتاب، همان مخاطب اصلی بیانیه گام دوم، یعنی ملت ایران به ویژه جوانان هستند؛ به همین دلیل در نگارش کتاب تلاش شده است از بیانی روان و خلاقانه همراه با ضمائم چندرسانه‌ای استفاده شود.

این کتاب چند ویژگی دارد؛ «شرح بیانیه»: بیشتر متن کتاب کار، شرح بیانیه است و کل شرح برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری است. «یک توضیح»: توضیحاتی ارائه می‌دهد تا به درک بیشتر متن کمک کند. هر کادر توضیح از یک پرونده پشتیبان برخوردار است. «یک کتاب»: در برخی بندها، کتاب‌هایی برای مطالعه بیشتر معرفی شده است. «یک چهره»: در بخش‌هایی از کتاب کار چهره‌های مرتبط با موضوع بحث به عنوان یک الگو معرفی شده است. «به قول قرآن»: در حاشیه کتاب، پیوست‌های قرآنی مرتبط با متن اصلی کتاب، به عنوان به قول قرآن درج شده است. «اینفوگرافیک»: در کنار متن اصلی، برخی بیانات مرتبط با متن اصلی مقام معظم رهبری به صورت اینفوگرافیک ساده دسته‌بندی و نمایش داده شده است. «کار و تمرین»: برای پاسخ به این سوال که «من در گام دوم انقلاب چه کاری می‌توانم انجام بدهم؟» بوم‌ها و تمرین‌هایی در کتاب طراحی شده است. «یک عکس»: در بین متن‌ها عکس‌هایی آمده است که کلی حرف برای گفتن دارند. «کتاب کار شنیدنی»: اگر فرصت خواندن کتاب را نداشتید، نگران نباشید نسخه صوتی کتاب کار را بشنوید.

میزگرد رسانه‌ای «کتاب کار بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» با حضور عوامل اجرایی تولید کتاب، حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم رئیس ستاد پیگیری بیانیه گام دوم انقلاب، محسن زنگنه رئیس فراکسیون گام دوم انقلاب اسلامی مجلس و علی جانباز معاون فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در خبرگزاری فارس برگزار شد. این کتاب توسط محسن مشرقی و فاطمه عقیقی نگارش یافته است.

محسن مشرقی: روزی که بیانیه منتشر شد، ما خود را یکی از مخاطبان بیانیه می‌دانستیم؛ روزهای اول انتشار بیانیه مثل خیلی از جوانان بیانیه را خواندیم و مطالعه کردیم و یک سؤالی در ذهن ما شکل گرفت که برای تحقق این بیانیه چه کاری می‌توانیم انجام دهیم‌.

قطعاً خیلی از اقشار دیگر مثل ما جوانان این سؤال در ذهنشان ایجاد شده است. برای پاسخ به این سوال، اول شروع به مطالعه کردیم و با صاحبنظران به گفت‌وگو پرداختیم اما پاسخ مشخص و شفافی نگرفتیم تا روزی که دانشجویان در محضر رهبر معظم انقلاب حضور یافتند که اول خرداد ۹۸ بود؛ مقام معظم رهبری در آن دیدار به بیان هندسه کلی بیانیه پرداختند و آن را در چهار نقطه کلی ترسیم کرده‌اند که این چهار نقطه، فهرست اصلی همین کتابی است که در دستان شماست.

نقطه اول، «عظمت حادثه انقلاب»، نقطه دوم «عظمت راه طی شده و کارکرد انقلاب تا امروز»، نقطه سوم «عظمت چشم‌اندازی است که باید به آن برسیم» و نقطه چهارم «عظمت نقش نیروی جوان متعهد» است.

رهبر معظم انقلاب در این دیدار فرمودند: «این چهار نقطه‌ای است که ما اینجا خواستیم [بیان کنیم]. البته من عرض کردم به اجمال؛ در یک بیانیه نمی‌شود خیلی این چیزها را تفصیل داد. یک کتاب یا دو کتاب باید نوشت، لکن جا برای تفصیل و فکر و مطالعه و تعمیق این حرف‌ها وجود دارد».

ما از سخنان رهبر معظم انقلاب برداشت کردیم که یک جعبه ابزاری نیاز داریم تا مخاطبان پاسخ سؤال خود را بگیرند

ما از این سخنان برداشت کردیم که یک جعبه ابزاری نیاز داریم تا مخاطبان پاسخ سؤال خود را بگیرند و ایده‌ای در ذهن ما شکل گرفت که یک کتابی را تألیف کنیم تا پاسخ به این سؤال باشد که «من برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب چه کاری می‌توانم انجام دهم؟»‌. طبیعتا نسخه‌ها هم نباید دهیم چون مخاطبان و ذائقه‌ها مختلف است و باید کتابی را تألیف می‌کردیم که مخاطب بتواند پاسخ خود را از این کتاب بگیرد و به اصطلاح، به جای اینکه ماهی دست مخاطب بدهیم، ماهیگیری یادش می‌دهیم.

روی جلد کتاب تقریبا کلیاتی از کتاب را گفتیم؛ از جمله ویژگی کتاب می‌توان به شرح بیانیه، چند رسانه‌ای‌ بودن، پیوست تصویری و فیلم، تمرین کتاب و ایجاد بوم ظرفیت‌شناسی اشاره کرد.

فاطمه عقیقی: اینکه نگارش کتاب کار بیانیه گام دوم انقلاب از کجا شروع شد؟ باید بگویم وقتی بیانیه گام دوم انقلاب را مطالعه کردیم مثل خیلی از مردم با این سؤال مواجه شدیم که «نقش ما برای تحقق گام دوم انقلاب چیست؟ و ما برای ترسیم آینده‌ای که رهبر معظم انقلاب برایمان تعریف کردند، چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟»؛ هر کدام از ما ظرفیت‌ها و داشته‌هایی داریم و چگونه می‌توانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کرده و مأموریت خود را تعریف کنیم.

تعریف هرگونه نقش نسبت به آینده نیاز به مقدماتی دارد؛ پیش‌نیازی که در متن بیانیه گام دوم به آن اشاره شده بود؛ رهبر معظم انقلاب در متن بیانیه گام دوم، در اولین جمله خطاب به جوانان اشاره کرده بودند که برای برداشتن گام‌های استوار، باید گذشته درست شناخت و از تجربه‌ها درس گرفت.

چندی بعد رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجویان فرمودند: «بیانیه گام دوم انقلاب یک ترسیم کلی از گذشته، حال و آینده انقلاب اسلامی است»؛ این عبارت برای ما کافی بود که مطمئن باشیم تمام آن چیزی که دنبالش هستیم در متن بیانیه گام دوم انقلاب می‌توانیم پیدا کنیم و کافی است که بند بند آن را بخوانیم و همه نکات مهم آن را استخراج کنیم.

چینش متن با استفاده از شرح متن مکمل انجام شده است به طوری که می‌توانید متن بیانیه را به صورت یک روایت پیوسته بلند هم بخوانید و هم بشنوید.

با مرور اجمالی این بیانیه، به این نکته رسیدیم که انقدر این پیام پرنکته و پرمعناست که نمی‌توانیم به تنهایی این بررسی و شرح را انجام دهیم. به همین دلیل به سراغ کارهایی رفتیم که برای بیانیه انجام شده بود اما هیچکدام جامعیت نداشت. هر کدام از صاحبنظرانی که به سراغ بیانیه رفته بودند به چند کلیدواژه مهم از بیانیه پرداخته بودند و از سوی دیگر، بیانیه نیاز داشت که به سادگی و سهولت شرح داده شود تا مخاطبان عام و جوانان بهتر بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

در مرحله بعدی، باز این سؤال مطرح شد که چگونه می‌توانیم بهترین شرح را در گام دوم بنویسیم. برای پاسخ باز هم به متن بیانیه مراجعه کردیم و به این نتیجه رسیدیم هیچکس به جز نویسنده بیانیه نمی تواند در شرح بیانیه به ما کمک کند. متن بیانیه گام دوم، 31 بند محوری دارد که همه را بررسی کردیم و تمام کلیدواژه‌ها را استخراج کردیم و بعد به سراغ بیانات رهبر معظم انقلاب رفتیم و به حدود 450 فیش رسیدیم که به صورت موضوعی و متناسب با فرایند بیانیه به چهار بخش کلی قابل تقسیم است، چیده شده است.

برای ایده کلی کتاب به سراغ هندسه بیانیه رفتیم که رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجویان در اول خرداد به آن اشاره کردند و 4 نقطه کلی را بیان کردند که شامل نقطه اول، «عظمت حادثه انقلاب»، نقطه دوم «عظمت راه طی شده و کارکرد انقلاب تا امروز»، نقطه سوم «عظمت چشم‌اندازی است که باید به آن برسیم» و نقطه چهارم «عظمت نقش نیروی جوان متعهد» است.

چینش متن با استفاده از شرح متن مکمل انجام شده است به طوری که می‌توانید متن بیانیه را به صورت یک روایت پیوسته بلند هم بخوانید و هم بشنوید. از آنجا که نسخه صوتی کتاب هم آماده شده است، مخاطب کتاب می‌تواند هم متن کتاب را مطالعه کند و هم متن کتاب را گوش کند. به طور کلی این کتاب می‌تواند در دست همه کسانی باشد که برای آینده انقلاب اسلامی، تعهد دارند و نسبت به آن دغدغه دارند و می خواهند باری را از دوش انقلاب بر دارند.

جانباز: هدف ما این بود که نباید محتوا صرفا تولید شود و بعد در کتابفروشی برود و بگوییم ما کارمان را انجام دادیم؛ برنامه ما این بود که برای هر تولید محتوایی ، یک زنجیره ارزش بینیم و یک زنجیره ارتباطی با مخاطب تعریف کنیم.

تصمیم گرفتیم که شبکه مبلغین و مروجین را برای گام دوم آماده‌سازی کنیم و بیش از هر موضوعی، کتاب در نقاط مختلف کشور هم بتواند به عنوان موضوع کار و هم یک رویداد باشد یعنی یک جعبه ابزار باشد. از سوی دیگر این کتاب، کتاب چند رسانه‌ای است و یک سایت بسیار خوب به نام www.ketab40.ir ایجاد شده است.

قائلیم به این موضوع که این کتاب نه باید در یک موضوع، یک زمان و یک موقعیت بماند بلکه باید به‌روز شود و تقریبا تیم سردبیری خوبی پشت کار هستند و موضوعات به‌روز می‌شود.

محمدحسین بارونقی: وجه تمایز خیلی مهم «کتاب کار»که باعث می‌شود مخاطب اصلی بیانیه گام دوم که نسل سوم و چهارم انقلاب هستند با کتاب کار بیانیه گام دوم همراه کند، وجه پیوست‌ها و موارد چند رسانه‌هاست. ما اول، خودمان را مخاطب این کتاب دانستیم و اینکه ما در قبال این بیانیه چگونه می‌توانیم کاری انجام دهیم.

به یک سری از ادارات و ارگان‌ها که فکر می‌کردیم در این زمینه صاحبنظر هستند، مراجعه کردیم، دیدیم که غیر از دانلود کردن و پرینت کردن آن و ارائه به مردم، کار خاص دیگری انجام ندادند و این قطعا نیاز من جوان نسل سوم و چهارم انقلاب را رفع نمی‌کند. قسمت متن را خانم عقیقی و آقای مشرقی آماده کردند ولی این کافی نبود و نیاز داشت که برای نسل جوان و نوجوان جذاب شود که به خاطر همین هم پیوست‌هایی را اضافه کردیم.

محسن زنگنه: تألیف این کتاب یک کار بدیع، نوآورانه و قابل تأمل است. در 40 سالگی انقلاب اسلامی دشمن یک جنگ شناختی را علیه نظام به راه انداخته و هدف آن تحت شعاع قرار دادن روحیه امید، اتحاد و سرمایه‌های اجتماعی است.

متأسفانه در 40 سال گذشته با همه پیشرفت‌هایی که داشته‌ایم، برخی عنوان می‌کنند کشور ما از کشورهای مشابه در طول این 40 سال پایین‌تر بوده است و تئوری براندازی و خاتمه نظام را سر می‌دادند.

رهبر معظم انقلاب برای شناخت این جنگ، بیانیه گام دوم را اعلام کردند و مهم‌ترین نکته این بیانیه، کنار هم قرار دادن هندسه فکری رهبر معظم انقلاب در این جنگ شناختی است؛ به طوری که رهبری در این بیانیه بیان کردند که در این 40 سال چه کرده‌ایم و مسیر آینده باید چگونه باشد.

باید بیانیه گام دوم به یک باور عمیق در بین مردم به خصوص نوجوانان و جوانان تبدیل شود. بیانیه گام دوم مسیر هدایتی برای 40 سال بعد است.کشور در سال 57، تعداد 6.2 میلیون بشکه نفت تولید می‌کرد؛ در حالی که 5 میلیو ن و 700 هزار بشکه نفت صادر می‌کردیم و 85 درصد بودجه کشور نیز از همین میزان صادرات نفت بود.

هزینه جنگ 400 میلیارد دلار یعنی 4 برابر تولید ناخالص داخلی کشور بود؛ در حالی که اکنون ما در مقام 16 اقتصاد دنیا قرار داریم و در حوزه فرهنگی، مراسم اربعین را با 20 میلیون زائر برگزار می‌کنیم.

از سال 93 تا امروز که برجام را امضا کرده‌ایم، سرمایه‌گذاری در کشور صفر است؛ یعنی هیچکدام از شاخص‌های رشد اقتصادی کشور ایجاد نشده است. باید بیانیه گام دوم انقلاب غنی‌سازی شود و باید نسل جوان دهه 80 و 90 این کار را انجام دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم: اگر رهبر معظم انقلاب در این بیانیه پنج مرحله انقلاب را مطرح کردند، باید گفت ما در یک مرحله خودسازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی هستیم. نگرش سیاسی امام علاوه بر اینکه خودسازی عمیقی است، خودسازی اخلاقی و فقهی نیز هست و در واقع امام (ره) در خودسازی کم‌نظیر بودند.

اگر جامعه‌ای بخواهد جامعه‌پردازی را طی کند، باید چهار مرحله را بگذراند که اولین مرحله آن رفع مانع برای جامعه‌پردازی است؛ به طوری که ما در 22 بهمن یک مانع بازدارنده را از سر راه برداشتیم. ایجاد ساختار مقدمه جامعه‌پردازی است. باید به دنبال تحقق نظام باشیم؛ یعنی دولت اسلامی زمانی است که در پی تحقق و پیاده‌سازی نظام اسلامی عمل کند و دولت به معنی واقعی خود را خادم مردم بداند و مردمی باشد و وقتی این شرایط فراهم شد، جامعه اسلامی می‌شود.

قوه قضائیه به عنوان ناظر بر حسن اجرای قوانین است. اکنون هنوز نه قوه قضاییه کار خود را به خوبی انجام می‌دهد و نه قوه مقننه؛ در نتیجه محورهای اصلی بیانیه گام دوم فقط مربوط به 40 سال نیست، بلکه آزادی، عدالت، اخلاق و برابری می‌تواند راهنمای کل بشریت باشد.

بیانیه گام دوم چیزی جز ارائه مدل کارآمد، عملیاتی و جامع از اسلام ناب محمدی در روزگار ما نیست؛ هر مقداری که معرفت اسلامی ما قوی‌تر باشد، پشتوانه نظریه گام دوم تقویت خواهد شد و دلالت‌های بیانیه گام دوم برای بخش‌های مختلف می‌تواند روش کار شود و ما باید بسیار مراقب باشیم که مروجین آن نیز انقلابی یعنی آزاداندیش انقلابی باشند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن