سیاسی

نمایندگان دولت در جلسات بررسی طرح تامین کالای اساسی حضور داشتند/ بررسی جزئیات طرح با دریافت نظرات دولت

يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹ – ۲۱:۰۴ نمایندگان دولت در جلسات بررسی طرح تامین کالای اساسی حضور داشتند/ بررسی جزئیات طرح با دریافت نظرات دولت

سخنگوی کمیسیون برنامه مجلس از حضور نمایندگان دولت در جلسات بررسی طرح تامین کالای اساسی خبر داد و گفت: جزئیات طرح با دریافت نظرات دولت همواره مصوب می‌شد و بالغ بر 20 نشست این کمیسیون با حضور نمایندگان دولت بوده است.

نمایندگان دولت در جلسات بررسی طرح تامین کالای اساسی حضور داشتند/ بررسی جزئیات طرح با دریافت نظرات دولت

محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس درباره منابع طرح تأمین کالاهای اساسی اظهار داشت: طرح تأمین کالاهای اساسی برای اجرا در 6 ماهه سال دوم جاری در مجلس تصویب شده است.

** تصمیم‌گیری اجرای طرح تامین کالای اساسی برای سال بعد در لایحه 1400

وی افزود: ما برای اینکه به خانواده‌های نیازمند که در اثر نوسانات اقتصادی لطمات سنگینی دیده‌اند کمک کنیم طرح تأمین کالاهای اساسی را تدوین کردیم و با نظر موافق نمایندگان به تصویب رسید.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: نمایندگان مجلس برای کمک معیشتی و اقتصادی به دهک‌های پایین درآمدی جامعه نشست‌های متعددی برای به سرانجام رساندن این طرح برگزار کردیم تا از مهرماه تا اسفندماه مردم بتواند از امکان خرید کالای اساسی استفاده کنند.

مفتح خاطرنشان کرد: تصمیم کلی تأمین کالاهای اساسی در قالب بودجه در زمان دیگری که احتمالاً در دوران بررسی لایحه بودجه است، گرفته خواهد شد.

** مصوبات طرح تامین کالای اساسی بعد از نظرات دولت بود

وی افزود: متأسفانه ما هم‌اکنون درگیر جنگی نابرابر و ظالمانه اقتصادی آمریکا علیه کشورمان هستیم و متأسفانه بیشترین آسیب در این بین مربوط به اقشار ضعیف جامعه است و به همین دلیل مجلس یازدهم به دنبال حمایت از خانوارهای نیازمند است. این در حالی است که سفره مردم هر روز کوچک‌تر شده و می‌خواهیم دغدغه مردم برای گذران زندگی‌شان را بکاهیم.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: برای آنکه طرح تأمین کالاهای اساسی عملیاتی شود از روز اول با نماینده دولت همراه بودیم؛ نماینده دولت و نماینده سازمان برنامه و بودجه و بقیه دستگاه‌های ذی‌ربط با دعوت این کمیسیون حاضر بوده و نظرات‌شان را بیان می‌کردند و مصوبات این کمیسیون با جمع‌بندی نظرات آنها صورت می‌گرفت.

** به دولت گفتیم نظراتت را بگو تا همان را اجرا کنیم

مفتح گفت: نمایندگان دولت در تمامی نشست‌های کمیسیون برنامه و بودجه که به منظور بررسی طرح تأمین کالاهای اساسی برگزار می‌شد حاضر بوده و حتی در جلسات آخر به عنوان افراد مطلع در دولت در این کمیسیون حاضر شده و نظرات موافق کمیسیون و دولت را تبادل می‌کرد و به نمایندگان دولت اعلام کردیم که بهتر است نظرات موافق قوه مجریه در این مورد گرفته شود تا کمیسیون برنامه همان را مورد تصویب قرار دهد.

وی افزود: ما با نمایندگان دولت برای بررسی طرح تأمین کالاهای اساسی به صورت مستمر در تماس بودیم و حتی یکی از جلسات کمیسیون برنامه برای دریافت نظر دولت به تأخیر افتاد تا رابط ما در دولت پاسخ قوه مجریه را به مجلس اعلام کند و بگوید که دولت با کدامیک از پیشنهاد کمیسیون برنامه موافق است که متأسفانه با ادبیات نامناسب سخنگوی دولت مواجه شدیم و به این نتیجه رسیدیم که باید مجلس رأساً در این موضوع ورود کند.

** برخی پیشنهادات برای اجرای اصل طرح کنار گذاشته شد

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: ما به دنبال آن بودیم که طرح کلیات کالاهای اساسی با ساده‌ترین شکل ممکن اجرایی شود و بر همین اساس خیلی از پیشنهاداتی که نمایندگان مطرح می‌کردند را کنار گذاشتیم و اعلام کردیم که در این باره تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

مفتح در توضیح بیشتر گفت: کمیسیون برنامه مقرر کرد که 60 میلیون ایرانی مشمول این طرح شوند؛ همچنین مقرر کردیم که یارانه اعطایی به صورت 2 رقم متفاوت به خانوارهای نیازمند پرداخت شود. به طوری که به خانواده‌های نیازمندتر به اعضای هر نفر ماهانه 120 هزار تومان و به خانواده‌های نیازمند به اعضای هر نفر ماهانه 60 هزار تومان داده شود.

** امکان قرض گرفتن دولت از خزانه برای اجرای طرح

وی تصریح کرد: در مورد تأمین منابع مالی طرح مذکور هم تصمیم‌گیری کردیم و مقرر شد که این منابع فقط از محل فروش اموال و دارایی‌های دولت تأمین شود که به هیچکدام از بخش‌های بودجه لطمه وارد نشود و این شائبه که عده‌ای می‌گفتند از بودجه بنای برداشت دارند، حذف شد و عملاً طرح‌ها و پروژ‌ه‌های دولت مسیر خود را طی کند.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد:‌ حتی این بحث در کمیسیون مطرح شد که ممکن است در ماه‌های اول اجرایی طرح تأمین کالاهای اساسی به دلیل عدم فروش به موقع اموال و دارایی‌های دولت، قوه مجریه با مشکل مواجه شود؛ تصویب کردیم برای اجرای این طرح از تنخواه خزانه استفاده شود و در پایان دوره تسویه مالی صورت گیرد که منجر به ایجاد مشکلات مالی و تورم نشود.

** تخفیف زیاد خرید وزارتخانه‌های صمت و جهاد برای اجرای طرح تامین کالای اساسی

مفتح اظهار داشت: ما برای اجرای طرح تأمین کالاهای اساسی همه زاویای مختلف را دیده‌ایم این در حالی است که اعلام کرده‌ایم که چون وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی بنای خرید حجم زیادی از کالا برای اجرای این قانون را دارند بتوانند تخفیف زیادی از فروشنده گرفته و عملاً حجم بیشتری از کالا به مردم داده شود.

وی افزود: رقمی که به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود امکان برداشت و خرج آن را ندارند و بایستی معادل آن کالای اساسی تهیه کرده و خرید کنند. البته فروشگاه‌های عرضه کالاهای اساسی هم از سوی دولت اعلام خواهد شد.

** بررسی جزئیات طرح با حقوقدان‌های شورای نگهبان

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: صحبت مقدماتی هم با برخی از اعضای حقوقدان شورای نگهبان هم شده است و تصور نمی‌شود این شورای به این موضوع ایراد بگیرد چرا که اجرای آن بار مالی ندارد و تمامی زوایای آن از سوی مجلس دیده شده است و امیدوارم شورای نگهبان هرچه سریع‌تر این طرح را تصویب کرده و به قانون تبدیل شود.

مفتح خاطرنشان کرد: در کمیسیون برنامه و بودجه برای تأمین منابع مالی اجرای این طرح پیشنهاد شده بود که از طریق تراکنش‌های بانکی بتوانیم رقمی را به عنوان مالیات دریافت کنیم که البته این پیشنهاد رأی لازم را نیاورد. چرا که بنا داشتیم طرح تأمین کالاهای اساسی را به دلیل اینکه امکان دارد به موضوع دیگری مرتبط شود و احتمال تبعات اقتصادی برای تأمین منابع مالی آن وجود داشت؛ این پیشنهاد رأی لازم را نیاورد.

** حضور تصمیم‌گیران دولت در جلسات بررسی طرح تامین کالای اساسی

وی افزود: دریافت مالیات از تراکنش‌های بانکی ممکن بود که تبعات اقتصادی داشته باشد و حتی در میزان تورم هم تأثیر بگذارد و مقرر شد این پیشنهاد و پیشنهادات دیگر به زمان دیگری موکول شود و مهم اجرای طرح تأمین کالاهای اساسی است.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: یکی دیگر از پیشنهاد تغییر مبنای قیمت ارز در واردات بود که این تغییر تعرفه هم در کمیسیون برنامه رأی نیاورد.

مفتح اظهار داشت: تصمیم‌گیران در حوزه اقتصادی دولت نظیر سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد در جریان مباحث کمیسیون برنامه و بودجه برای تصویب طرح تأمین کالاهای اساسی بودند ولی در نهایت نظر دولت از زبان سخنگوی آن منفی اعلام شد.

وی گفت: بالغ بر 20 جلسه کمیسیون برنامه و بودجه طرح تأمین کالاهای اساسی مورد بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe رسپینا لاستیک بارز ایران فان هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 16 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن