اجتماعی

نوبت گیری بیش از 98.5 درصد نوآموزان در برنامه سنجش

دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۹ – ۱۱:۲۴ نوبت گیری بیش از 98.5 درصد نوآموزان در برنامه سنجش

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: علی‌رغم شرایط کرونا و نگرانی خانواده‌ها تاکنون ۹۸.۵۴ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان نوبت گیری کرده‌اند و بیش از ۹۳ درصد این نوآموزان نیز ارزیابی شده‌اند.

نوبت گیری بیش از 98.5 درصد نوآموزان در برنامه سنجش

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، سید جواد حسینی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، اعضای شورای راهبری و حضور ویدئو کنفرانسی رؤسای ادارات استنشایی استان‌ها نشست شورای راهبری سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد.

حسینی در این نشست با تاکید بر اینکه اولویت اصلی در شرایط حاضر تهیه اطلس یادگیری برای تمامی دانش آموزان استثنایی است اظهار داشت: اطلاعات ۴۰‌درصد دانش آموزان استثنایی در خصوص شیوه های دسترسی به آموزش و اطلس یادگیری هنوز در سامانه ثبت نشده است که نیازمند پیگیری مدام روسای ادارات استان ها است.

وی افزود: مدیران مدارس، مانند مدرسه فیزیکی باید بر انواع شیوه های یادگیری دانش آموزان مسلط باشند و برای تک تک دانش آموزان شیوه ها و مدل های یادگیری نیز باید مشخص باشد.

حسینی خواستار اهتمام جدی استان ها در تولید محتوای الکترونیکی شد و اظهار داشت: در شرایط کرونا مدرسه با تغییر نقش باید تولید کننده محتوا باشد و ادارات ضمن نظارت بر محتواهای تولیدی و ارسال آنها به سازمان به غنی شدن بانک جامع محتوای الکترونیکی دانش آموزان با نیازهای ویژه در شبکه شاد کمک شایانی می کنند.

معاون وزیر در ادامه با تقدیر از تمامی دست اندرکاران برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان اظهار داشت: علیرغم شرایط کرونا و نگرانی خانواده ها تاکنون ۹۸.۵۴ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان نوبت گیری کرده اند و بیش از ۹۳ درصد این نوآموزان نیز ارزیابی شده اند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه این نشست که با محوریت اعلام گزارش مراکز مشکلات ویژه یادگیری برگزار شد ضمن اعلام اینکه بسته تحولی توسعه جامع کمی و کیفی مراکز مشکلات ویژه یادگیری طی یک ماه آینده تدوین و اجرای خواهد شد، اظهار داشت: در طراحی این بسته تحولی اصول سیزده گانه ای باید مد نظر قرار گیرد تا بسته ای تحولی کامل و جامعی طراحی شود.

وی اولین اصل را توسعه کمی و کیفی این مراکز دانست و اظهار داشت: پایش سرزمینی و احصای تعداد دقیق مراکز مورد نیاز بر اساس توجیهات علمی، تامین مکان و اعتبار برای ایجاد مراکز جدید و تامین تجهیزات لازم این مراکز، احصا نیروی انسانی مورد نیاز این مراکز، عدم تغییر کاربری مدارس و عدم تغییر پست های سازمانی نیروهای این مراکز از جمله مواردی است که در توسعه کمی و کیفی مراکز مشکلات ویژه یادگیری باید لحاظ شود .

حسینی دومین اصل را وجود نیروی انسانی ماهر و تخصصی در این مراکز دانست و افزود: مراکز مشکلات ویژه یادگیری انسان محور هستند و مربیان متخصص در این مراکز می‌توانند جانشین تمامی نداشته ها باشند.

وی افزود: توجه جدی به کیفیت بخشی شیوه های مداخلات در این مراکز و فراگیر شدن خدمات به جمعیت مخاطب و افزایش قلمرو خدمات از دیگر نکاتی است که در خصوص مراکز مشکلات ویژه یادگیری باید لحاظ شود

حسینی سومین اصل را اهمیت بالای این مراکز در تشخیص های بهنگام دانست و افزود: اهمیت این مراکز گاهی از خود مدارس بیشتر است و این مراکز می‌توانند در تشخیص های بهنگام و مداخلات طلایی جلوی بسیاری از معلولیت ها را بگیرند.

وی افزود: ورود مدارس در قالب ایجاد اتاق های مرجع و تخصیص معلمین رابط جهت گسترش خدمات مراکز از دیگر نکاتی است که باید در تدوین بسته تحولی لحاظ شود.

حسینی پنجمین اصل را جامعه پذیری مراکز مشکلات ویژه یادگیری دانست و افزود: یکی از استراتژی های اصلی سازمان آموزش و پرورش استثنایی جامعه پذیری سازمان است و جامعه پذیری مراکز مشکلات ویژه یادگیری نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: اطلاع رسانی گسترده جهت آشنایی اولیا و معلمان با خدمات این مراکز و توانمند سازی معلمان والدین و مدیران مدارس از جمله مواردی است که در تدوین بسته تحولی لحاظ خواهد شد.

وی گفت: ششمین اصل که باید در بسته تحولی مراکز مشکلات ویژه یادگیری مد نظر قرار گیرد، توجه و تمرکز بر ابزارهای تشخیصی سنجش، بروز رسانی این ابزارها و نرم سازی آنها و همچنین استفاده از ابزارهای مدرن مطرح در جهان است.

وی تصریح کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی باید مرجعیت آزمون ها را پیدا کند و تهیه بانک جامع آزمون ها شروعی برای این حرکت است.

حسینی طراحی مکانیزم ارزیابی از مراکز مشکلات ویژه یادگیری را اصل هفتم دانست و گفت: به روز رسانی سامانه مراکز مشکلات ویژه یادگیری و اتصال آن به سامانه های مرتبط، هشتمین اصلی است که باید در تدوین بسته تحولی مد نظر قرار گیرد.

معاون وزیر چرخش از تشخیص محوری به سمت غربالگری و از مربی محوری به سمت والد محوری در مراکز مشکلات ویژه یادگیری را نهمین اصل مد نظر در تدوین بسته تحولی دانست و افزود: برای تحقق این چرخش ها نیازمندیم که بسته های آموزشی الکترونیکی طراحی نماییم تا والدین از روی سیاهه ها و نشانگرهای که آموزش می بینید بتوانند مسائل خواندن، نوشتن، ریاضی و سایر مشکلات را تشخیص دهند و پس از آن با تمرین های حرفه ای که برای آنان در این سیاهه ها در نظر گرفته شده است، اولیا بتوانند مداخلات حرفه ای موثر بر روی فرزند خود به انجام رسانند.

وی افزود: راه اندازی صدای همراه در کنار سامانه ندای همراه در مراکز مشکلات ویژه یادگیری و استفاده از ظرفیت برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی در فرآیند شناسایی و مداخلات بهنگام اصول دهم و یازدهم است که باید مد نظر قرار گیرد.

حسینی تدوین شاخص ها و استانداردها در حوزه های آموزشی، توانبخشی و تجهیزات مراکز اختلالات ویژه یادگیری را اصل دوازدهم دانست و افزود: سیزدهمین اصل نیز رسیدگی به مشکلات ویژه یاددهی در کنار مشکلات ویژه یادگیری در این مراکز است.

انتهای پیام/

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + هفت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن