سیاسی

نوبخت: نمایندگان می توانند بودجه را اصلاح و مصارف را تغییر دهند

يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ – ۲۱:۲۴ نوبخت: نمایندگان می توانند بودجه را اصلاح و مصارف را تغییر دهند

رئیس سازمان برنامه و بودجه با حضور در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: شما نمایندگان می توانید بودجه را اصلاح کرده و همچنین مصارف را تغییر دهید.

نوبخت: نمایندگان می توانند بودجه را اصلاح و مصارف را تغییر دهند

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست امروز (یکشنبه) کمیسیون برنامه و بودجه مجلس حضور یافت.

در همین زمینه، حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با فارس، درباره جلسه عصر امروز (یکشنبه 23 آذرماه) این کمیسیون اظهار داشت: آقای محمدباقر نوبخت برای مذاکره در مورد لایحه بودجه ۱۴۰۰ به کمیسیون آمد و تبادل نظر صورت گرفت.

وی افزود: آقای نوبخت در این نشست درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ تصریح کرد که ما بودجه را آماده و پیشنهاد کرده ایم و این مجلس است که بودجه را تصویب می‌کند و ما باید در این شرایط درباره وضعیت سخت کشور و مشکلاتی که مردم دارند تصمیم بگیریم تا که گشایشی برای مردم باشد و سختیها کاهش پیدا کند.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: آقای نوبخت سپس گزارشی از عملکرد سال ۹۸ هشت ماهه سال ۹۹ را ارائه کرد و تصریح داشت که مصوب کل بودجه سال ۹۹، ۵۷۱ هزار میلیارد تومان بوده است که ۳۸۴ هزار میلیارد تومان آن مربوط به ۸ ماهه نخست بوده که عملکرد هشت ماهه ما ۳۳۴ هزار میلیارد تومان بوده است و ۵۰ هزار میلیارد تومان کمبود درآمد داشتیم و در مصارف نیز ۳۱ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی کرده‌ایم و ۱۹ هزار میلیارد تومان کسری داشتیم که از تنخواه بانک‌مرکزی استفاده کردیم و تنخواه مجاز در سال ۹۹، ۳۹ هزار میلیارد تومان است.

میرتاج الدینی به نقل از نوبخت گفت که من به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه سیاست‌ها و اهداف بودجه را اعلام می‌کنم و شما نمایندگان می توانید آن را اصلاح کرده و همچنین مصارف را تغییر دهید.

وی با بیان اینکه بنده در این نشست خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه مجلس تاکید کردم: ما انتظار داشتیم در سال آخر دولت، لایحه بودجه یکی از کامل‌ترین بودجه‌ها می‌بود چرا که معمولاً دولت‌ها در سال آخر بهترین بودجه خود را می آورند و چند تا از مشکلاتی که در در دوره خود نتوانستند حل کنند را در بودجه نهایی قرار می دهند.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: آقای نوبخت از من پرسید که آیا شما در سال ۹۲ هم این کار را کردید؟ که بنده پاسخ دادم که بله سعی کردیم همین کار را کنیم؛ من نماینده دولت دهم در کمیسیون تلفیق هنگام بررسی بودجه سال ۹۲ بودم و در آن زمان خطاب به اعضای کمیسیون تلفیق مجلس گفتم اجازه بدهید گام دوم هدف سازی را اجرا کنیم چون اگر موافقت نکنید دولت بعدی هر کس باشد آن را اجرا نخواهد کرد و همین هم شد و این دولت نه تنها سال اول که در طول ۸ سال هدفمندی یارانه ها را متوقف کرد و گام‌های بعدی اجرا نشد.

میرتاج الدینی گفت: به آقای نوبخت گفتم که با این ۷ میلیارد دلاری که دولت برای یارانه نهاده‌ها گذاشته‌ اگر با دلار ۲۵ هزار تومان که نه بلکه با دلار ۲۰ هزار تومانی محاسبه شود دولت نزدیک به ۱۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشته و می توان مبلغ یارانه نقدی هر فرد را به ۲۰۰ هزار تومان رساند و از آن طرف فسادی که در زنجیره توزیع نهاده‌ها که با قیمت ارز دولتی وارد می‌شود، از بین خواهد رفت.

وی اضافه کرد: ما انتظار داشتیم دولت در بودجه سال ۱۴۰۰ برخی از مشکلات اساسی را حل می کرد؛ مثلاً درباره حامل‌های انرژی هیچ اقدامی در بودجه صورت نگرفته است؛ چرا در خصوص زیان‌ده بودن شرکتهای آب و برق و گاز اقدامی نشده و اگر هدفمندسازی یارانه ها متوقف نمی شد، این شرکت‌ها هم از زیان‌ده بودن خارج می‌شدند. چرا قراردادهای تهاتر نفتی که در بودجه سال ۹۹ بود و کمک خوبی برای پروژه های عمرانی است، در بودجه ۱۴۰۰ حذف شده است.

وی خاطرنشان کرد: آقای نوبخت به اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت که در بودجه سال ۹۹ انعطاف داشتیم و تهاتر نفتی را آورده بودیم و بنده نیز با اوردن مجدد تهاتر نفتی در بودجه 1400 مخالف نیستم بنابراین شما نمایندگان می توانید در بودجه سال ۱۴۰۰ هم تهاتر نفتی را بیاورید و این که گفته شد برای دستگاه‌ها مشوق‌هایی بگذاریم تا در واگذاری دارایی‌های دولت خوب عمل کنند نیز موافقم.

نائب رئیس کمیسیون برنامه بودجه مجلس می گوید که محمدباقر نوبخت درباره اینکه چرا به جای اوراق با نرخ تسعیر آزاد ارز حساب نمی کنید که نیاز به اوراق هم نباشد، پاسخ داده است که ما باید برای واقعی کردن قیمت ارز قدم برداریم و البته بانک مرکزی نرخ ارز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی را به ما پیشنهاد کرده است که این ارتباط به سیاست اقتصادی دارد که ما تابع آن هستیم.

وی تصریح کرد: آقای نوبخت گفت که مهمترین بخش بودجه منابع است و اگر درآمدهای واقع‌بینانه پیشنهاد و تصویب کنید ما هم استقبال می کنیم مثلاً در مورد جلوگیری از فرار مالیاتی بعضی افراد در جامع، حاضریم با شما نمایندگان مجلس همکاری کنیم و درباره اصلاح ساختار بودجه نیز به ۱۲ شاخص و مولفه اشاره داشتید که همه آنها را قبول داریم و سعی کردیم در بودجه ۱۴۰۰ عملیاتی کنیم و هر تطبیق و اقدامی در مولفه های اصلاح ساختار صورت دهید، مورد قبول ما است.

انتهای پیام/

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe هفت گردون زمزم فراگستر رسپینا لاستیک بارز سفر می ایران فان بیمه البرز هفت گردون زمزم فراگستر رسپینا لاستیک بارز سفر می ایران فان بیمه البرز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − شش =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن