اقتصادی

نوسانات صادرات فرش ایران در 6 سال اخیر+جدول

يکشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۳:۰۲ نوسانات صادرات فرش ایران در 6 سال اخیر+جدول

در حالی که صادرات فرش دستباف ایرانی در سال 1393 به ارزش 331 میلیون دلار بود اما صادرات این کالا در سال گذشته به 69 میلیون دلار کاهش و در 4 ماهه ابتدای امسال نیز به 15 میلیون دلار رسید.

نوسانات صادرات فرش ایران در 6 سال اخیر+جدول

به گزارش خبرگزاری فارس، میزان صادرات فرش دستباف ایرانی در سال های اخیر روند کاهشی داشته بطوریکه از 331 میلیون دلار در سال 1393 به 69 میلیون دلار در سال 1398 رسیده است و در 3 ماهه ابتدای امسال نیز صادرات فرش دستباف ایرانی فقط 6 میلیون و 200 هزار دلار بوده است.

گفتنی است ارزش صادرات فرش دستباف ایرانی در سال 1394 در مجموع 292 میلیون دلار و در سال 1395 در مجموع 360 میلیون دلار بوده است.

صادرات فرش دستباف ایرانی که در سال 1396 به 426 میلیون دلار افزایش یافته بود در سال 1397 با وضع تحریم های مجدد آمریکا دوباره کاهش یافت و به 238 میلیون دلار رسید اما این کاهش در سال 1398 محسوس تر شد و به 69 میلیون دلار رسید.

حامد چمن رخ در گفت وگو با فارس با تاکید بر اینکه صادرات فرش دستباف اصلا خوب نیست، گفت: براساس آمار اعلامی از سوی سازمان توسعه تجارت صادرات فرش دستباف در 4 ماهه ابتدای امسال فقط 15 میلیون دلار بوده است.

وی با بیان اینکه با این وضعیت بیم آن می رود که میزان صادرات فرش دستباف بیشتر نیز کاهش یابد، اظهار داشت: محدودیت های صادراتی بعد از تحریم ها، بسته شدن مرزها در 2 ماهه ابتدای امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و مشکلات ناشی از رفع تعهدات ارزی از عوامل موثر بر کاهش صادرات فرش دستباف بوده است.

فرحناز رافع رئیس مرکز ملی فرش ایران نیز درباره وضعیت صادرات فرش دستباف ایرانی به فارس، گفت: وضعیت صادرات فرش دستباف ایرانی خوب نیست به طوری که فرش ها بر روی دست صادرکنندگان مانده است.

به گزارش فارس در حالی که توسعه صادرات فرش دستباف ایران یکی از عوامل موثر بر توسعه اشتغال زایی در این بخش اقتصادی محسوب می شود اما هر سال به جای اینکه با افزایش صادرات این کالا مواجه شویم متاسفانه شاهد افت صادرات آن هستیم بنابراین اگرچه از سال 97 با وضع جدید تحریم های آمریکا، محدودیت های برای صادرات این کالا به آمریکا به وجود آمده است اما لازم است هر چه سریع تر با برنامه ریزی دقیق و منسجم با توسعه صادرات این کالا به سایر کالاها به ارقام صادراتی سال های قبل دست یابیم.

از نکات قابل توجه در فرشبافی آن است که هزینه اشتغال برای ایجاد یک شغل در این هنر صنعت ایرانی 15 تا 20 میلیون تومان است و مشاغل بسیاری از جمله رفوگری، قالی شوئی، طراحان فرش، فروشندگان، رنگرزی، چله کشی و … به صورت مستقیم و غیر مستقیم با این شغل در ارتباط هستند که براساس آمار اعلامی مرکز ملی فرش ایرانی این بخش از هنر صنعت برای یک و نیم میلیون نفر در سال گذشته شغل ایجاد کرده است.

به گزارش فارس از جمله مشکلات موجود در تولید و صادرات فرش دستباف می توان به کمبود اطلاعات تولید کنندگان از نیازهای بازار و عدم تطابق تولید با سلیقه مصرف کننده، مشکلات تامین مواد اولیه مرغوب برای تولید فرش های با کیفیت و نبود طرح جامع و استراتژی مدون در زمینه تولید فرش نام برد.

بنابراین لازم است برای حل این مشکلات به تدوین استراتژی جامع فرش دستباف با محوریت مرکز ملی فرش ایرانی، استفاده از روش های نوین تحقیقات بازار و دستیابی به بازارهای جدید صادراتی و تعریف روش ها در بازاریابی و تبلیغات با توجه به کشورهای هدف پرداخت.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا بنر م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن