اقتصادی

نگران بارش‌های پاییزی در خوزستان هستیم/ اعتباراتی که تخصیص یافت می‌توانست 6 بار آبادان و خرمشهر را از نو بسازد

سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ – ۱۳:۱۳ نگران بارش‌های پاییزی در خوزستان هستیم/ اعتباراتی که تخصیص یافت می‌توانست 6 بار آبادان و خرمشهر را از نو بسازد

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر تامین اعتبار و به دنبال آن فعالیت‌های عمرانی برای جلوگیری از بروز مخاطرات ناشی از سیل انجام نشود، باید از بارندگی‌های پاییزی نگران بود و ممکن است دوباره اتفاقات گذشته برای آب‌های سطحی رخ دهد.

نگران بارش‌های پاییزی در خوزستان هستیم/ اعتباراتی که تخصیص یافت می‌توانست 6 بار آبادان و خرمشهر را از نو بسازد

مشکلات زیرساختی استان خوزستان در حوزه آب و فاضلاب، چندسالی است که شرایط را برای زندگی مردم و تامین نیازهای اساسی آن‌‌ها دشوار ساخته است. وقوع سیل ابتدای سال ۹۸، مشکلات به وجود آمد در ارتباط با بالا زدن فاضلاب و ورود آن به خانه‌های مردم در دی ماه همان سال، محرومیت مردم غیزانیه در قلب شهر اهواز به منظور دسترسی به آب شرب پایدار و آلودگی آب بسیاری از رودخانه‌ها به فاضلاب از جمله مشکلات اساسی است که در سال‌های اخیر سر باز کرده است.

خبر تلخ فوت یکی از کودکان اهوازی در جوی روباز عبور فاضلاب نیز از جمله اخبار تلخ مخابره شده از اهواز در ارتباط با ضعف زیرساختی حوزه آب و فاضلاب است. مسئله‌ای که قلب مخاطب را به درد آورد و از شرایط هشدار این استان در زمینه مذکور خبر می‌دهد.

ضعف در زیرساخت‌های اساسی استان خوزستان و شهر اهواز در حالی مطرح می‌شود که این استان با تخصیص بودجه 2.3 هزار میلیارد تومانی به خود، 8.21 درصد از کل بودجه تعلق گرفته به استان‌های کشور را به خود اختصاص داده و منابعی از صندوق توسعه ملی نیز به اعتبارات این استان اضافه شده است. درحقیقت با وجود اینکه خوزستان رتبه اول تخصیص بودجه در بین استان های کشور را به خود اختصاص داده است اما همچنان با مشکلات زیرساختی عظیمی دست و پنجه نرم می‌کند.

با توجه به موارد مطرح شده و در آستانه فصل بارش‌های پاییزی استان خوزستان، به منظور مشخص کردن ریشه مشکلات آب و فاضلاب شهر اهواز و همچنین بیان معضلات موجود و مشخص کردن راهکارهای برطرف شدن این مشکلات، با مجتبی یوسفی، نماینده مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابی اهواز، باوی، حمیدیه و کارون به گفتگو نشستیم و این نماینده جوان، پاسخگوی سوالات خبرنگار اقتصادی فارس بود.

مشروح این گفتگو در ادامه گزارش آمده است:

فارس: اجازه بدهید از ابتدا به سراغ اصل ماجرا برویم. ریشۀ اصلی مشکلات شهر اهواز در رابطه با حوزه آب و فاضلاب چیست؟

یوسفی: در ارتباط با ریشه‌یابی معضلات زیر ساختی در زمینه آب و فاضلاب، توجه به دو نکته حائز اهمیت است؛ بحث اول مرتبط با حوزه فنی و تخصصی هست، که به نوع اقلیم خوزستان و توپوگرافی منطقه بستگی دارد، در حقیقت اکثریت مناطق استان خوزستان و به خصوص مناطق شهر اهواز به صورت جلگه و دشت پست است و امکان هدایت فاضلاب به صورت ثقلی مهیا نخواه شد. همچنین بالا بودن سطح آب زیرزمینی در منطقه خوزستان، و شوری بالای زمین، امکان عملیات عمرانی و زهکشی برای هدایت آب را دشوار کرده و هزینه این عملیات‌ها را بالا برده است. اما در شهری مانند تهران، علاوه بر اینکه در کوه پایه واقع شده و امکان حرکت ثقلی فاضلاب نیز وجود دارد، انجام عملیات عمرانی و موارد مرتبط زهکشی نیز ساده‌تر است، به عنوان مثال کاشت یک درخت کاج در تهران هزینه چندانی در مقابل هزینه کاشت یک درخت در استان خوزستان نخواهد داشت.

فارس: از منظر فنی، چرا هزینه احداث فاضلاب در شهر اهواز بالا است؟

یوسفی: در شرایط عادی، احداث فاضلاب با یک شیب ملایم پیش می رود اما در استان خوزستان هیچ شیب ملایمی وجود نداشت و شما با دشت صاف با شیب حدود یک درصد طرف هستید، این یعنی هر صد متری که در سطح افق به پیش خواهید رفت تنها یک متر عمق گرفته‌اید، با توجه به محدودیت حرکتی سیال در لوله فاضلاب نیاز به تجهیزات خاص نظیر کورکتور و سپتیک زیاد است و می‌بایست زمینه پمپاژ را فراهم نمود. به همین علت هزینه های ساخت و احداث شبکه فاضلاب در مناطق خوزستان از سایر مناطق بسیار بالاتر است.

* استان خوزستان از حرکت توسعه‌ای کشور عقب مانده است

فارس: آیا مشکلات زیرساختی استان خوزستان به مشکلات سیاست‌گذاری نیز مرتبط است؟

یوسفی: نکته مهم در زمینه ارتباط حوزه سیاست‌گذاری با مشکلات زیر ساختی خوزستان مرتبط با دورانی است که توسعه در کشور اتفاق افتاد و مشکلات زیرساختی سایر استان‌ها به سمت حل شدن پیش رفت، اما متاسفانه استان خوزستان از این توسعه عقب ماند. از سوی دیگر این استان قریب به ۱۰ سال درگیر جنگ بود و پس از آن هم اعتباراتی که می‌آمد به منظور بازسازی خسارات گذشته خرج می‌شد. وجود یک مدیریت لیبرال و اکنون نئولیبرال نیز به سایر مصائب مدیریتی مذکور افزوده شد تا همچنان شاهد زیرساخت‌های نامناسب در این استان باشیم.

فارس: منظور شما از مدیریت لیبرال و نئولیبرال حاکم بر فضای استان خوزستان چیست؟

یوسفی: به استناد اظهارات کارشناسان مرتبط، با استفاده از اعتباراتی که در آبادان و خرمشهر در ستاد پشتیبانی جمع شد، می‌توانستند ۶ بار این مناطق را تخریب کرده و از نوع آباد کنند اما در حال حاضر خبری از این منابع نیست و همچنان شاهد مشکلات باقی‌مانده از دوران جنگ و همچنین مشکلات اضافه شده هستیم. پس از جنگ و در دوران سازندگی نیز استان خوزستان در زمینه توزیع اعتبارات عقب افتاد. در چنین شرایطی سایر استان‌های کشور به یک توسعه ای رسیدند و در حال حاضر اعتبارات اختصاص یافته به خود را به منظور نگهداشت شبکه‌های زیرساختی استفاده می‌کنند اما خوزستان تازه باید به فکر احداث شبکه با هزینه‌های گزاف باشد.

*شعارهای انتخاباتی دولت و اختصاص بودجه 6 میلیارد دلاری هیچ‌گاه محقق نشد

فارس: نقش توجه نکردن به مشکلات زیرساختی خوزستان در گذشته و تاثیر آن بر افزایش مشکلات در سال‌های جاری به چه شکل است؟

یوسفی: بسیاری از شهرهای استان خوزستان نظیر آبادان، مسجدسلیمان و غیره از پیشرفته‌ترین شهرهای کشور در اوایل دهه ۵۰ هجری شمسی بودند، به عنوان مثال، اولین فرودگاه کشور بعد از تهران در آبادان احداث شد و هنوز هم از زیرساخت‌های آن موقع استفاده می‌شود و اصلاح و ترمیمی در این زمینه صورت نگرفته است. الان دیگر حتی هزار میلیارد هم پاسخگوی حل مشکلات آب و فاضلاب استان خوزستان نیست. در چنین شرایطی بسیاری از وعده‌های مسئولان به منظور حل مشکلات آب و فاضلاب اهواز نیز محقق نشده است. مثلا مصوبۀ دولتی ۶ میلیارد دلاری برای حل مشکلات زیرساختی اهواز، جزء شعارهای انتخاباتی آقای روحانی بود که در سال ۹۲ و ۹۶ مطرح شد اما هیچگاه پرداخت نشد.

فارس: اخیرا نیز اجازه برداشت 50 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به منظور حل مشکلات آب و فاضلاب صادر شد، آیا این اعتبارات منجر به حل مشکلات شد؟

یوسفی: بعد از سیل اوایل سال گذشته و اتفاقات دی ماه سال ۹۸ که منجر به آبگرفتگی منازل مردم و ورود فاضلاب به خانه‌های تا ارتفاع ۲ متر شد، حضرت آقا به قضیه ورود کردند و اجازه برداشت ۱۰۰ میلیون یورو در دو قسط ۵۰ میلیون یورویی را صادر فرمودند، که این اعتبار تاکنون و پس از گذشت ۶ماه از سال و عبور از فصل فعالیت عمرانی، توسط هیئت دولت پرداخت نشده است. البته از متولیان دولت، قول تسریع در فرآیند تامین اعتبار را گرفته‌ایم. مسئله دیگر بحث تبدیل ریالی این مبلغ بود که سازمان برنامه و بودجه خبر از در نظر گرفتن نرخ ۱۵ هزار تومانی برای هر یورو داده بود. البته رئیس سازمان برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی وعدۀ بروزرسانی این مبلغ و تعیین نرخ جدید را به ما داد. تعیین نرخ دقیق با نرخ اعلام شده نزدیک به 350 میلیارد تومان اختلاف دارند که نزدیک ۴۰ درصد کل اعتبار است و از این جهت باید این اتفاق بیفتد که به روزرسانی بشود.

*نگران بارندگی‌های پاییزی خوزستان هستیم

فارس: با توجه به تخصیص نیافتن بودجه 50 میلیون یوروی و آغاز فصل بارش در ماه‌های آینده، آیا باز هم شاهد اتفاقات ناگوار و سیل هستیم؟

یوسفی: در مدت باقی‌مانده تا آغاز فصل بارش‌هایی پاییزی، اگر تامین اعتبار و به دنبال آن فعالیت‌های عمرانی برای جلوگیری از بروز مخاطرات ناشی از سیل انجام نشود، باید از بارندگی‌های پاییزی نگران بود و ممکن است دوباره اتفاقات گذشته برای آب‌های سطحی بیفتد. در این زمینه علاوه بر تاخیر در تامین اعتبار، شهرداری اهواز به دلیل متوقف کردن پروژه‌های کنترل آب‌های سطحی و شرکت آب و فاضلاب نیز مقصر اصلی هستند. در شرایط فعلی، ما یک بازه زمانی یک ساله داشتیم که از برج یک تا شش رو عملا از دست دادیم و تنها یک تا دو ماه دیگر تا آغاز بارش های پاییزی در اهواز مانده است و هنوز هیچ کاری نکردیم و این خودش مسئله است.

فارس: پیشنهاد شما به منظور کاهش مشکلات حوزه آب و فاضلاب خوزستان در مدت زمان باقی ‌مانده چه بوده است؟

یوسفی: با توجه به ارائه مطالب کارشناسان منتخب، ما پیشنهادهای بلند مدت و کوتاه مدتی به منظور کاهش مشکلات حوزه آب و فاضلاب به شهرداری دادیم. لایروبی اصولی و اساسی کل شبکه آب و فاضلاب توسط شهرداری با یک هزینه ۵ تا ۱۰ میلیارد تومانی به عنوان پیشنهاد کوتاه مدت مطرح شده است که ۲۵ تا ۳۰ درصد به ظرفیت شبکه موجود اضافه خواهد کرد. پیشنهاد بلند مدت هم برنامه‌ریزی و الویت‌بندی به منظور انجام فعالیت‌های کوتاه مدت است تا از کارهای عملیاتی بدون پوشش دید جامع جلوگیری شود و سرمایه‌های مذکور در جهت درست مورد استفاده قرار گیرد.

* صنایع نفت و گاز به جای کمک به توسعه، جلوی توسعه خوزستان را گرفته‌اند

فارس: شما به عنوان نماینده مجلس، چه اقداماتی را با استفاده از ظرفیت‌های پیگیری خود به منظور رفع مشکلات زیرساختی و در صدر آن معضلات آب و فاضلاب اهواز انجام داده‌اید؟

یوسفی: یکی از موضوعاتی که بنده پیگیری می‌کنم، استفاده از ظرفیت ملی است تا صدای مردم خوزستان و محرومیت و عقب افتادگی در حوزه زیرساختی رو به گوش همه برسانم. در همین راستا ابتدا از آقای قالیباف دعوت کردم تا مشکلات خوزستان را از نزدیک ببنید و بعد از آن نیز از ۱۲ نماینده دیگر دعوت کردم تا به خوزستان بیایند. در این مسیر ما سعی کردیم از ظرفیت نماینده‌های دیگر استفاده کرده و مشکلات خوزستان را در کمیسیون‌های مرتبط در مجلس پیگیری کنیم. هنگامی که ۱۲ نفر از نماینده‌های مجلس به خوزستان آمدند، باور نمی‌کردند، استانی که مجموع ۷۸ درصد از نفت و گاز کشور را در خود جای داده و رتبه یک تولید نفت و گاز است در زیرساخت‌های ابتدایی نظیر آب و فاضلاب مشکل داشته باشد. در حقیقت باید گفت یکی دیگر از عوامل عقب افتادگی در توسعه زیرساختی، حضور همین صنایع است، در حقیقت هنگام فعالیت‌های توسعه‌ای با معارضات ناشی از همین صنایع نظیر چاه و لوله‌های نفتی برخورد می‌کنیم که همین امر مسئله توسعه را تحت تاثیر قرار داده است. در شرایطی که ۱۴.۳ تولید ناخالص ملی در خوزستان است اما در حال حاضر دولتی‌ترین اقتصاد کشور هستیم و رتبه دوم یا سوم بیکاری هم داریم.

فارس: ابعاد مشکلات آب و فاضلاب موجود در شهر اهواز در چه حدی است و چه زمینه‌هایی را در بر می‌گیرد؟

یوسفی: یکی از بحران‌های موجود در اهواز، وجود نزدیک به ۴۰۰ نقطه در شهر اهواز است که با شکست شبکه فاضلاب دست و پنجه نرم می‌کند. در این موارد وقوع ریزش‎هایی منجر به حرکت فاضلاب به سطح شده است و فاضلاب کف معبر است، در این زمینه نیاز به ۹۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب داریم. از طرفی وجود جوی‌های روباز انتقال فاضلاب، نیز از مشکلات بزرگ اهواز و شهرستان‌های اطراف به شما می‌رود. همچنین با وجود قرارگیری در کنار ۵ رودخانۀ بزرگ در کشور و ۷ سد عظیم، نزدیک به ۸۰۰ روستا در خوزستان از آب شرب پایدار محروم هستند که این درد بزرگی است و از قصه پر غصه خوزستان نشات می‌گیرد.

*فارس: باتوجه به اینکه بودجه اختصاص یافته به خورستان در کشور قابل توجه است، چرا شاهد حل مشکلات زیر ساختی در این استان نیستیم؟

یوسفی: این مسئله حاصل سوء مدیریت، مدیریت نکردن جهادی و انقلابی و مدیریت لیبرال است، باید قبل از وقوع حادثه پیشگیری کرد. اگر 1 متر در فاضلاب شکست اتفاق بیفتد به خاطر خورندگی و جنس زمین منطقه خوزستان، سال آینده این ۱ متر تبدیل به ۱ کیلومتر خواهد شد زیرا خوردگی لوله فاضلاب به سرعت پیش‌خواهد رفت. درآن شرایط باید هزینه چند برابری انجام داد تا مشکل حل شده و به حالت مطلوب دست پیدا کنیم، این یکی از مشکلات اساسی مطرح شده در این حوزه است. در گذشته مشابه همین امر، فرصت‌هایی بود که آن‌ها را از دست دادیم و الان باید ۱۰۰ برابر در این بحران هزینه کنیم. به عنوان مثال، در مسئله به وجود آمده در غیزانیه، بعد از اینکه کارد به استخوان مردم این منطقه رسید و رسانه‌های معاند حداکثر سواستفاده خود را کردند، اقدام به فعالیت برای تامین آب شرب آن‌ها کردیم. الان اگر آب هم برای آن‌ها تامین شود برای مردم شیرینی ندارد چون در غیزانیه باید این کارها خیلی قبل‌تر صورت می‌گرفت و این حس القا نمی‌شد که تا مطالبات به کف خیابان نیاید، به نتیجه نمی‌رسد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن