اجتماعی

نگهداری از تمساح درمرکز خرید لاکچری/ رسیدن به دلالان پلنگ با نیم ساعت گردش در فضای مجازی!

دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ – ۱۱:۵۳ نگهداری از تمساح درمرکز خرید لاکچری/ رسیدن به دلالان پلنگ با نیم ساعت گردش در فضای مجازی!

تصاویری مبنی بر نگهداری از تمساح در مرکز خریدی در غرب تهران منتشر شد. آتش‌نشانی می‌گوید که هنوز گزارشی دریافت نکرده و محیط زیست هم وعده داده است موضوع را پیگیری می‌کند، اما برخی کارشناسان می‌گویند با نیم ساعت گردش در فضای مجازی می‌توان به دلالان فروش پلنگ ، تمساح و گونه‌ های دیگر حیات وحش رسید و باید با این افراد برخورد شود.

نگهداری از تمساح درمرکز خرید لاکچری/ رسیدن به دلالان پلنگ با نیم ساعت گردش در فضای مجازی!

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس،‌ چند هفته پیش خبر رسید که تمساحی در دریاچه چیتگر دیده شده است. مأموران سازمان آتش‌نشانی شهر تهران به محل اعزام شده و چند روزی محل را رصد کردند، اما خبری از تمساح نبود. برخی گفتند شاید ماهی سرسوسماری بوده که شبیه تمساح است . اسکن در خشکی و در دریاچه انجام شد، اما هیچ اثری از تمساح نبود.

علی‌اکبر عفت‌منش معاون اجرایی پروژه دریاچه چیتگر گفت که یکی از گردشگران دریاچه چیتگر عکسی از روی آب گرفته بود که نشان می‌داد گونه‌ای مانند تمساح در آب شنا می‌کند. همان زمان این گردشگر عکس را دراختیار یکی از نگهبانان شیفت دریاچه چیتگر قرار داد.

حضور الیگیتورفیش در دریاچه چیتگر تایید شد

وی ادامه داد: شواهدی مبنی بر حضور تمساح در دریاچه مشاهده نشد و حدس ما این بود که گونه‌ای که مشاهده و از آن عکسبرداری شده، الیگیتورفیش یا ماهی سرسوسماری بوده است که پیش از این شیلات وجود اینگونه را در دریاچه تأئید کرد.

به گفته عفت‌منش، ما با پژوهشکده آبزی‌پروری که زیرمجموعه شیلات است که گونه‌های آبزی دریاچه را شناسایی و گزارش کند. در این گزارشات، وجود الی گیتورفیش در دریاچه چیتگر تأیید شده است اما گزارشی از وجود تمساح نداشتیم. الی گیتورفیش یا سرسوسماری نوعی ماهی است که پوزه‌هایی مانند تمساح دارد. سرسوسماری نیز شکاری اما کاملا آبزی است و در آب شکار می‌کند.

معاون اجرایی پروژه دریاچه چیتگر اضافه کرد: تمامی رصدها صورت گرفت اما هیچ اثری از تمساح نبود.

تمساح متعلق به یک شرکت مجوزدار در زمینه خرید و فروش و نگهداری گونه خزندگان است

پرونده تمساح دریاچه چیتگر بسته شد و مأمورین آتش‌نشانی تأکید کردند که بعد از یک هفته جستجو، ردی از تمساح ندیدند، تا اینکه دوباره خبر رسید که از یک تمساح در مرکز خریدی در تهران نگهداری می‌شود. سازمان حفاظت از محیط زیست اعلام کرد که موضوع را پیگیری می‌کند. برخی اعلام کردند که تمساح متعلق به یک شرکت مجوزدار در زمینه خرید و فروش و نگهداری گونه خزندگان است.

محمد کرمی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران گفت: سازمان حفاظت محیط زیست و اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران در حال پیگیری این مسئله هستند تا علت انتقال تمساح به این مرکز را بررسی کنند.

وی ادامه داد: این تمساح متعلق به شرکتی است که از سالهای گذشته مجوز خرید و فروش و نگهداری گونه‌های خزندگان را دریافت کرده است و حدود 5 تا 6 سال سابقه فعالیت در این زمینه را دارد.

نامه از سوی حفاظت محیط زیست شهر تهران هنوز پاسخ داده نشده است

به گفته کرمی، این تمساح به سالهای گذشته در مرکز خرید کیش در نزدیکی میدان تجریش قرار داشت، اما به دلیل نامناسب بودن شرایط، به باغ گل کنتیا در ولنجک انتقال داده شد. اکنون این تمساح به مرکز خرید اوپال انتقال داده شده و ما با همکاران سازمان حفاظت محیط زیست، اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران به همراه گروه سازمان حفاظت محیط زیست در حال پیگیری و بازدید از این مرکز خرید و شرایط تمساح نگهداری شده در آن هستیم.

وی ادامه داد: شرکت مذکور برای انتقال تمساح از باغ گل کنتیا به مرکز خرید اوپال نامه‌ای به اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران ارسال کرده بود. این نامه از سوی حفاظت محیط زیست شهر تهران هنوز پاسخ داده نشده است. با این وجود انتقال تمساح صورت گرفته و ما در حال حاضر در حال بررسی علت و چگونگی انتقال این گونه و امکان‌پذیر بودن نگهداری آن در مرکز خرید اوپال هستیم.

خرید و فروش انواع حیوانات در سطح شهر ادامه دارد. وحید نوروزی کارشناس محیط زیست در این باره به خبرنگار فارس گفت: مشخص است که از پوست تمساح و کروکودیل در صنعت پوشاک و کیف استفاده می‌شود، حتی خون آن هم فواید دارویی و درمانی دارد و از اجزای مختلف بدن آن استفاده‌ای دیگری در صنعت می‌شود. اما همه اینها در خارج از ایران مشتری دارند و داخل ایران هیچ کاربردی ندارند.

با یک جستجوی ساده به فروشندگان بچه تمساح و کروکودیل در تهران می‌رسید

وی ادامه داد: شما به راحتی با یک جستجوی ساده به فروشندگان بچه تمساح و کروکودیل در تهران می‌رسید. آنها به همان دلایل بالا شما را ترغیب می‌کنند بچه تمساحی بخرید و هر وقت بزرگتر شد خود آنها از شما می‌خرند. حالا فرض کنید چند تا از اینها گم شوند یا جایی پیدا شوند. اصلا موضوع عجیبی نیست.

جدا کردن حیوانات از طبیعت ضمن آنکه یک ظلم بزرگ است، غیرقانونی هم هست

به گفته نوروزی در حقیقت می‌خواهیم بگویم با دلالان حیات وحش از جمله این قبیل گونه‌ها برخورد جدی شود تا شاهد چنین شایعاتی نباشیم. جدا کردن حیوانات از طبیعت ضمن آنکه یک ظلم بزرگ است، غیرقانونی هم هست. شبکه‌های مجازی هم که سرعت پخش اخبار عجیب و غریب‌شان بالاست کافی است که تیتر بزنند یک تمساح در دریاچه چیتگر پیدا شد.

با نیم ساعت گردش در فضای مجازی به دلالان فروش پلنگ و تمساح و گونه‌ای دیگر حیات وحش می‌رسید

وی تأکید کرد: می‌خواهم بگویم موضوع جدی نیست و اتفاق مهمی رخ نداده است. نقش حفاظت محیط زیست بایستی پررنگ شود. وقتی یک شهروند معمولی با نیم ساعت گردش در فضای مجازی به دلال فروشنده پلنگ و تمساح و گونه‌ای دیگر حیات وحش می‌رسد برای محیط زیست مثل آب خوردن است. مردم را نگران نکنید موضوع در آن حد جدی نیست.

سازمان آتش نشانی شهرداری تهران در اطلاعی از تمساح مرکز خرید نداشت و قول دادند موضوع را پیگری کرده و در این باره اطلاع رسانی کنند.

هنوز گزارشی در این زمینه به سازمان آتش‌نشانی ارائه نشده است

مهدی داوری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران در خصوص تمساح مرکز خریدی در غرب تهران به خبرنگار فارس گفت: هنوز گزارشی در این زمینه به سازمان آتش‌نشانی ارائه نشده است.

وی ادامه داد: روش نگهداری حیوانات توسط سازمان محیط زیست باید گفته شود، اما نگهداری برخی از حیوانات می‌تواند باعث خطراتی برای شهروندان شود که از نظر سازمان آتش‌نشانی کار منطقی نیست و این حیوانات باید در محیط‌های طبیعی نگهداری شوند و یا در جاهایی که استانداردهای خاص را داشته باشد.

وی به نگهداری برخی از حیوانات توسط شهروندان اشاره کرد و گفت: خیلی اینطور حوادث معلوم نیست، اما ما در گذشته گرفتن مار را زیاد داشته‌ایم، اما در حال حاضر کم شده است.

وی از شهروندان خواست از نگهداری حیوانات این چنینی خودداری کنند، چرا که آنان باعث آسیب به شهروندان می‌شوند و همچنین شرایط خود حیوان هم خوب نیست.

شهروندان از نگهداری حیوانات وحشی خودداری کنند

وی به مزاحمت‌هایی که برخی از حیوانات مانند گربه، سگ، کلاغ و زنبور برای شهروندان داشتند اشاره کرد و گفت: این حیوانات در طبیعت تهران وجود دارند و مسئله نگهداری آنها با حیواناتی مانند مار، تمساح و… متفاوت است. بهتر است شهروندان از نگهداری حیوانات وحشی خودداری کنند و آنها را به محل اصلی زندگی‌شان بازگردانند.

وی در خصوص گرفتن مار در چند سال اخیر گفت: به دلیل کم شدن باغات در تهران، میزان مار در تهران کم شده است.

براساس این گزارش، نگهداری حیوانات وحشی باعث آسیب رسیدن به شهروندان می‌شود. بهتر است که مردم از نگهداری آنها خودداری کنند. در حال حاضر هم خبر رسیده که در مرکز خریدی در غرب تهران تمساح نگهداری می‌شود، اما آتش‌نشانی اعلام کرد در این زمینه هنوز گزارشی دریافت نکرده و محیط زیست هم اعلام کرد که موضوع را پیگیری می‌‌کند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe هفت گردون زمزم بایا لاستیک بارز رسپینا سفر می ایران فان بیمه البرز هفت گردون زمزم بایا لاستیک بارز رسپینا سفر می ایران فان بیمه البرز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن