سیاسی

نیکزاد: وزارت جهاد کشاورزی باید بازار جهانی زعفران را بدست بگیرد

پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۴:۰۳ نیکزاد: وزارت جهاد کشاورزی باید بازار جهانی زعفران را بدست بگیرد

نائب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: درحالی که 90 درصد تولید زعفران متعلق به ایران است اما 30 کشور برای بازار جهانی این محصول ورود کردند، لذا وزارت جهاد کشاورزی و وزارت امور خارجه باید بازار جهانی زعفران را بدست بگیرند.

نیکزاد: وزارت جهاد کشاورزی باید بازار جهانی زعفران را بدست بگیرد

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، علی نیکزاد نائب رییس مجلس شورای اسلامی عصر چهارشنبه در جمع زعفرانکاران شهرستان زاوه اظهار کرد: زعفران گرانبهاترین گیاه روی کره زمین و تنها گیاهی است که با گرم و مثقال وزن می‌شود و به لحاظ اینکه خاصیت ویژه‌ای دارد مورد توجه دانشگاهها ی علوم پزشکی و دارو سازی است، اما تشکیلات وزارت بهداشت و آموزش عالی باید ورود جدی تر به آن داشته باشند.

وی تصریح کرد: تولید زعفران برای کشور ارزآوری فراوانی دارد و باید پرسید چرا دولت ساماندهی زعفران را صورت نمی دهد تا برای کشور ارزآوری داشته باشیم، از طرفی زعفران می تواند تحول شگرفی در جهت توسعه پایداری ظاهری و مادی این منطقه از خراسان داشته باشد.

نیگزاد خاطر نشان کرد: ۹۵ درصد زعفران در ایران تولید می شود که از این میزان حدود ۹۰ درصد در منطقه تربت حیدریه کشت و برداشت می شود و یک میلیون کشاورز از زعفران امرار معاش می کنند اما نفعی که باید برای کشاورزان داشته باشد ندارد، لذا باید مورد توجه ویزه قرار بگیرد و ما در مجلس شورای اسلامی به این موضوع بصورت ویژه ورود خواهیم کرد.

نائب رییس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از هر هکتار حدود ۳.۵ کیلو زعفران برداشت می شود و کل تولید زعفران کشور حدود ۵۰۰ تن است، بنابراین ازر آوری قابل توجه ای دارد و باید وزارت جهاد و صنعت و معدن به این موضوع نگاه ویژه ای داشته باشند.
وی افزود: با توجه به ارزآوری و زحمت کشاورزان باید به لحاظ مالی وضعیت زعفراکاران خوب باشد لذا اگر درست مدیریت می کردیم، امروز نیازی نبود که برای شما راه و بیمارستان به این روش ساخته شود.

نیکزاد اظهار داشت: رهبری بر عدم خام فروشی زعفران تاکید کردند، لذا در مجلس زعفران را تعیین تکلیف خواهیم کرد، چرا که گیاه گرانبهایی که صادر می شود نباید اینگونه زندگی برای کشاورزان داشته باشد، هر چند این رویه در دیگر محصولات کشاورزی هم وجود دارد.

وی اضافه کرد: افغانستان و اسپانیا زعفران فله ای را از ایران می خرند و گرمی تبدیل می کنند و بنام خودشان در بازار می فروشند در حالی که اسپانیا دو درصد زعفران دنیا را بیشتر ندارد.

نیکزاد گفت: ۱۶۵ میلیون هکتار وسعت کشور جمهوری اسلامی ایران است که ۱۵ میلیون هکتار آن زیر کشت انواع محصول کشاورزی است، حال باید بررسی کنیم چرا وزارات جهاد کشاورزی نمی تواند غذای ۸۵ میلیون ایرانی را تامین کند و دولت ۱۵ میلیارد دلار برای واردات ۲۲ میلیون تن محصول کشاورزی هزینه کند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 13 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن