اقتصادی

هجوم 20 برابری ملخ‌های صحرایی از مهرماه/ برای مقابله 300 میلیارد تومان اعتبار نیاز است

سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ – ۱۳:۴۲ هجوم 20 برابری ملخ‌های صحرایی از مهرماه/ برای مقابله 300 میلیارد تومان اعتبار نیاز است

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرد: ملخ های صحرایی دوباره از مهر ماه 20 برابر حجم فعلی به ایران حمله می‌کند و باید در سطح یک میلیون هکتار با آنها مبارزه شود که نیاز به 300 میلیارد تومان اعتبار دارد.

هجوم 20 برابری ملخ‌های صحرایی از مهرماه/ برای مقابله 300 میلیارد تومان اعتبار نیاز است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امروز کیخسرو چنگلوایی، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در نشست خبری اعلام کرد: ملخ‌های صحرایی دوباره مهر ماه به ایران برمی‌گردد والبته این بار حجم گسترده‌ای خواهند داشت به طوری که بر اساس پیش بینی‌هایی که انجام شده و فائو هم تأیید کرده احتمالا 20 برابر حجم امسال و پارسال خواهد بود.

وی افزود: گله‌های ملخ‌های صحرایی این بار گسترش زیادی خواهند داشت به طوری که مجبور می‌شویم در سطح یک میلیون هکتار با آنها مبارزه کنیم و طبق برآوردها این حجم از مبارزه نیاز به 300 میلیارد تومان اعتبار خواهد داشت.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرد: سازمان خواربار جهانی (فائو) هم هجوم ملخ‌ها را پیش بینی کرده که بیشتر از سمت پاکستان و هند به ایران خواهند آمد و البته موج بعدی هم در دی ماه از سمت شبه جزیره عربستان به سمت ایران سرازیر خواهد شد.

چنگلوایی در زمینه مقابله با این ملخ‌ها گفت: بخشی از امکانات داخل استفاده می‌شود و بخش دیگر از سازمان خواربار جهانی، فائو هم کمک می‌گیریم.

وی همچنین تأکید کرد که در سال جاری بیش از 400 هزار هکتار با ملخ‌های صحرایی مقابله و کنترل شد که در غیر این صورت می‌توانستند بیش از صد هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور آسیب وارد کنند.

*‌ استانداردسازی سمپاش‌های کشور

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان این که در کمیته‌ای موضوع استانداردسازی سمپاش‌های کشور پیگیری می‌شود، گفت: وجود 5 هزار سمپاش غیراستاندارد در کشور را نمی‌توانیم رد کنیم به خاطر این که در طی سال‌ها فرسوده شده‌اند،‌ بخشی از آنها باید نوسازی و بخشی دیگر جایگزین شود.

وی با بیان این که خط اعتباری مکانیزاسیون به مبلغ 93 هزار میلیارد تومان اختصاص یافته است، گفت: این خط اعتبار برای خرید کمباین، تراکتور و ادوات کشاورزی از جمله سمپاش‌ها است که می‌تواند در نوسازی سمپاش‌های کشور تأثیرگذار باشد.

چنگلوایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: ساماندهی ادوات موجود، نوسازی و همچنین استفاده از تکنولوژی‌های نوین از جمله پهپادها بخشی از برنامه‌های سازمان برای ساماندهی سمپاش‌ها است.

* صد درصد سموم آفت‌کش وارداتی است

به گفته رئیس سازمان حفظ نباتات کشور تقریبا صد درصد سموم مصرفی در بخش کشاورزی وارداتی است. 35 هزار تن سم در کشور مصرف می‌شود که حدود 1750 تن یعنی 5 درصد این سموم جزو پرخطر محسوب می‌شود.

* نمی‌توان به طور صد درصد کیفیت سموم را کنترل کرد

چنگلوایی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که بسیاری از کشاورزان از کیفیت سموم رضایتی ندارند، گفت: این سموم وارداتی هستند اما در داخل کشور سامانه‌ای داریم که مانیتورینگ سموم را انجام می‌دهد و آنها را از زمان مبدأ تا مقصد و رسیدن به دست مصرف کننده کنترل می‌کند، اما واقعیت این است که نمی‌توان به طور کامل کیفیت سموم را کنترل کرد.

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس که توزیع و مصرف نامتوازن سموم در بخش کشاورزی وجود دارد به طوری که در برخی مناطق اصلاً استفاده نمی‌شود و برخی مناطق دیگر مصرف بیش از اندازه وجود دارد، افزود: ما باید مصرف سموم را بر اساس نیازسنجی و از پایین به بالا انجام بدهیم و برنامه‌های ما باید تقاضامحور باشد و این مسأله را پیگیری می‌کنیم.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در عین حال تأکید کرد که از ابتدای امسال سموم و علف‌کش‌ها با ارزی نیمایی وارد می‌شود و قیمت سموم 35 درصد افزایش یافته است.

چنگلوایی در عین حال تأکید کرد که سموم عمدتاً از کشورهای هند و چین وارد می‌شود.

*گل جالیز دهه ها است خسارت می‌زند

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس که دهه‌های متمادی است صیفی‌کاران مناطق کشور به ویژه آذربایجان توسط علف هرز گل جالیز خسارت‌های زیادی می‌بینند، چه کاری برای مقابله با این علف هرز انجام داده‌اید، گفت: این علف هرز انگل است و مبارزه قاطعی برای آن وجود ندارد اما در عین حال دستورالعمل‌های کاهش خسارت را تدوین و اعلام کرده‌ایم و برخی روش‌های ترکیبی هستند که اگر کشاورزان استفاده کنند خسارت آنها کمتر خواهد شد.

به گزارش فارس، حدود 30 سال است کشاورزان گوجه کار منطقه آذربایجان درگیر علف هرز انگلی گل جالیز هستند که خسارت‌هایی از 30 تا 90 درصد به آنها وارد می‌شود و علی رغم پیگیری‌های مختلف سموم شیمیایی و یا روش مبارزه منطق که بتواند خسارت این علف هرز را کاهش دهد از سوی مسئولان مربوطه ارائه نشده است.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

اخبار مرتبط

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − هفت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن