اجتماعی

هر فرد معتاد ۸ تا ۱۰ نفر را به اعتیاد مبتلا می‌کند

دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۵:۵۸ هر فرد معتاد ۸ تا ۱۰ نفر را به اعتیاد مبتلا می‌کند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:اعتیاد مانند ویروس کروناست و هر فرد معتاد ۸ تا ۱۰ نفر را به اعتیاد مبتلا می‌کند.

هر فرد معتاد ۸ تا ۱۰ نفر را  به اعتیاد مبتلا می‌کند

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، سید عباس صالحی،وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست تخصصی ویدئو کنفرانسی نشست تخصصی ویدئو کنفرانسی پیشگیری از اعتیاد و افتتاح پروژه‌های استانی که در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، گفت: پیشگیری از اعتیاد رابطه دوسویه‌ای با اقدامات فرهنگی دارد و با توجه به آمارهای رسمی مبتلایان به اعتیاد دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر و احتساب خانواده‌هایشان، جمعیت ۸ تا ده میلیونی کشورمان مستقیم یا غیر مستقیم با اعتیاد درگیر هستند.

وی افزود: برخی آسیب‌ها فردی و برخی دیگر اجتماعی هستند، اعتیاد از جمله آسیب‌هایی است که در ابعاد فردی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی اثرات مخربی را بر جای می‌گذارد و همچنین منشأ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد است.

وزیر ارشاد با اشاره به دامنه شیوع اعتیاد، گفت: اعتیاد مانند ویروس کرونا است و هر فرد معتاد ۸ تا ۱۰ نفر را مبتلا می‌کند، همچنین اعتیاد به سرطان‌های بدخیم هم شبیه است؛ چراکه ابتلاء به آن مرگبار است.

صالحی ادامه داد: طی سالیان گذشته، رویکردهای درمان، مقابله و پیشگیری را در حوزه مبارزه با مواد مخدر اجرا کرده‌ایم اما با توجه به بنیان طرح یاریگران زندگی، پیشگیری از اعتیاد را باید در اولویت کارهای خود قرار دهیم و با نگاه پیشگیرانه وارد حوزه اعتیاد شویم و همچنین زمینه‌های بروز اعتیاد را بررسی کنیم.

وی با بیان اینکه عوامل انگیزشی و روانی در بروز اعتیاد دخیل هستند، گفت: پیشگیری از اعتیاد باید معطوف به این شود که چگونه جلوی بروز این عوامل را بگیریم.

وزیر ارشاد اظهار داشت: مجموعه باورهای غلطی وجود دارند که منجر به بروز اعتیاد می شوند؛ همچون عدم اعتیادآور بودن موادمخدر، کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده‌آل، درمان سریع بعد از مصرف مواد و یا جنبه درمانی بودن مواد مخدر است که اگر بخواهیم پیشگیری موثری را انجام دهیم، باید این باورها بررسی شوند و اطلاع‌رسانی‌ها در خصوص غلط بودن آنان در سطح جامعه انجام شود.

صالحی بیان کرد: اگر بخواهیم جریان پیشگیری را به درستی و با موفقیت پیش ببریم، باید از ۴ حوزه استفاده کنیم که حوزه اول فرهنگ و هنر است؛ چرا که این حوزه می‌تواند کار پیشگیری را آسان کند.

وی گفت: پیام های غیر مستقیم اثربخشی بیشتری بر فرد نسبت به پیام‌های مستقیم دارند، لذا می‌توان از ابزار فرهنگ و هنر همچون هنرهای نمایشی و تجسمی در این حوزه استفاده کنیم که در حال حاضر نیز به دلیل جذابیت و غیر مستقیم بودن پیام‌ها، کارهایی انجام شده و یا در حال انجام است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حوزه دوم را رسانه و فضای مجازی عنوان کرد و گفت: از این فضا، می‌توان پیام‌ها را از طریق کثرت و تکرار به گوش مخاطب رساند.

صالحی حوزه سوم را آموزش و پژوهش برشمرد و گفت: این حوزه ارتباط مستقیمی با هنر و رسانه دارد و یکی از پژوهش‌هایی که داشتیم آن بود که فیلم‌هایی با محوریت اعتیاد اعتیاد چه تأثیری بر مخاطبان دارد.

وی حوزه دین را ضلع چهارم در پیشبرد برنامه‌های در عملیات پیشگیری از اعتیاد خواند و گفت: آموزه‌های دینی می‌توانند بر همه ضلع‌ها و محورهای دیگر هم تأثیر داشته باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: وزارت ارشاد در مجموعه‌های ملی و استانی ، طی دو سه اخیر سال اخیر، کتابخانه‌های عمومی احداث کرده و سعی در پرداختن به اسیب های اجتماعی داشته است؛ لذا این کتابخانه ها به پایگاه‌های آموزش پیشگیرانه نسبت به آسیب‌های اجتماعی تبدیل شده‌اند.

صالحی گفت: ظرفیت‌های قابل توجهی در وزارت ارشاد است که با تعاملات با یگدیگر می‌توان در حوزه پیشگیری از اعتیاد گام‌های موثری برداریم.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا بنر م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + دوازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن