سیاسی

هزینه گزاف سعودی برای مقابله با موشک‌های یمن/ دود کردن ۵۰ میلیون دلار برای مقابله با موشک صدهزار دلاری!

شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ – ۱۶:۳۴ هزینه گزاف سعودی برای مقابله با موشک‌های یمن/ دود کردن ۵۰ میلیون دلار برای مقابله با موشک صدهزار دلاری!

ارتش سعودی در حالی ۵ موشک سامانه پدافندی پاتریوت را برای مقابله با موشک ذوالفقار یمن شلیک می‌کند که مقایسه قیمت ۱۰ میلیون دلاری هر تیر از موشک پاتریوت با هزینه صدهزار دلاری موشک ذوالفقار نشان می‌دهد که بازنده اصلی این جنگ کیست.

هزینه گزاف سعودی برای مقابله با موشک‌های یمن/ دود کردن ۵۰ میلیون دلار برای مقابله با موشک صدهزار دلاری!

گروه دفاعی خبرگزاری فارس: هفته گذشته نیروهای مسلح یمن در عملیاتی به نام «توازن الردع الخامسة» (موازنه پاسخگویی پنجم) اهدافی را در خاک عربستان مورد حمله قرار داد که به گفته سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن در این عملیات مواضع و اماکن حساس در ریاض پایتخت عربستان با استفاده از یک فروند موشک بالستیک ذوالفقار و ۹ فروند پهپاد صماد۳ و شش فروند پهپاد از نوع قاصف K2 نیز مواضع نظامی عربستان در منطقه ابها و خمیس مشیط را هدف قرار گرفت.


شلیک موشک ذوالفقار یمن علیه مواضع عربستان سعودی

این نخستین‌‎بار نیست که نیروهای مسلح یمن ریاض پایتخت عربستان را با موشک بالستیک هدف قرار دادند؛ پیشتر نیز حملاتی با استفاده از موشک‌های بالستیک به ریاض و سایر نقاط خاک عربستان سعودی در پاسخ به تداوم حملات رژیم سعودی و هم‌پیمانانش به مردم یمن انجام شده بود؛ اما یک نکته مشترک در نوع مواجهه سعودی‌ها با این حملات وجود دارد و آن هم شلیک دیوانه‌وار موشک‌های پدافندی پاتریوت برای مقابله با موشک‌های بالستیک یمنی است!

سامانه پدافندی عربستان که وظیفه مقابله با موشک‌های بالستیک یمنی را بر عهده دارد؛ سامانه پاتریوت آمریکایی است که طی سال‌های اخیر آمریکا این سامانه را با هزینه‌های گزاف و بعضا دو برابر بیشتر از قیمت اصلی آن به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس فروخته است.

بر اساس آخرین قرارداد فروشی که برای این سامانه با یکی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس منعقد شده، قیمت هر تیر موشک سامانه پاتریوت از نوع PAC-3MSE که قابلیت مقابله با موشک‌های بالستیک را دارد، رقم نجومی ۹.۵ میلیون دلار برای هر تیر در نظر گرفته شده است.


سامانه پدافندی پاتریوت در حال شلیک موشک PAC-3MSE

طی ماه‌های اخیر با افزایش حملات انتقام جویانه نیروهای مسلح یمن به مواضع عربستان سعودی در پاسخ به جنایات این رژیم، عربستان دست به خرید دیوانه‌وار سامانه‌های پاتریوت از کشورهای مختلف و ناتو کرده است که همین موضوع هزینه‌های سنگینی را به این رژیم سعودی تحمیل کرده؛ گذشته از کارایی این سامانه در برابر موشک‌های بالستیک یمن، آنچه در اینجا حائز اهمیت است، هزینه‌های جنگ یمن برای عربستان سعودی است که روز به روز بیشتر می‌شود.

یک مثال واضح این موضوع، مقابله عربستان با حملات موشکی نیروهای مسلح یمن است؛ در حمله اخیر در حالیکه موشک بالستیک «ذوالفقار» هزینه‌ای شاید کمی بیشتر از صد هزار دلار داشته باشد، ارتش سعودی برای مقابله با آن ۵ تیر موشک گران قیمت پاتریوت را با ارزش جمعی حدود ۵۰ میلیون دلار شلیک می‌کند که از منظر اقتصاد جنگ یک شکست تمام عیار برای ارتش سعودی به حساب می‌آید.

در این تصویر موقعیت پنج موشک پاتریوت شلیک شده در فیلم بالا را می‌بینید:


موشک اول‌(قرمز) موشک دوم (سبز) موشک سوم(بنفش) موشک چهارم (زرد) موشک پنجم (آبی)

البته در عملیات اخیر، به موازات حمله موشکی، نیروهای مسلح یمن عملیاتی پهپادی نیز علیه مواضع سعودی‌ها ترتیب داده بودند که در یک ویدئوی منتشر شده از سوی ارتش سعودی یک فروند جنگنده F-15 آنها با یک تیر موشک AIM-120 آمرام، یک پهپاد قاصف K2 یمنی را سرنگون می‌کند.

شاید اینجا هم مقایسه قبلی مشخص کند که چه با انهدام این پهپاد چه کسی شکست خورده، سعودی‌ها یا یمنی‌ها؟! شلیک موشک آمرام ۳ میلیون دلاری در برابر پهپاد چندهزار دلاری! در حقیقت استراتژی که یمنی‌ها برای مقابله با سعودی‌ها در پیش گرفته‌اند بسیار هوشمندانه است؛ تحمیل هزینه‌های گزاف جنگ برای بازداشتن سعودی‌ها از ادامه حملات به مردم یمن.

از سوی دیگر؛‌ در کنار تحمیل هزینه‌های سنگین به رژیم سعودی، یکی از نکاتی که این استراتژی مشخص می‌کند آسیب پذیری پدافند سعودی‌ها در برابر حملات موشکی است چراکه آنها در حالی برای یک فروند موشک بالستیک ۵ تیر موشک پدافندی شلیک می‌کنند که ذخایر موشکی سامانه‌های پدافندی در عین حالیکه محدود است، جایگزینی آنها نیز امری زمانبر است و در صورتی که حملات موشکی با تعداد بالاتر موشک باشد، به سرعت سامانه‌های پدافندی آنها با خطر اتمام ذخیره موشکی مواجه می‌شود که به آن اصطلاحا Num Out گفته می‌شود و این خود خطر بزرگتری برای آنها رقم می‌زند چراکه در صورت وقوع موج دوم حملات موشکی، سامانه‌های پدافندی آنها موشکی برای مقابله نخواهند داشت.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

هفت گردون

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار تریبون هتل پرشیا بیمه رازی زمزم لاستیک بارز ارم کیش هتل پرشیا بیمه رازی زمزم لاستیک بارز ارم کیش

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − هشت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن