اقتصادی

هشدار برای بازنگری نرخ تضمینی گندم با افزایش شدید قیمت در بازار جهانی

سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹ – ۱۹:۲۶ هشدار برای بازنگری نرخ تضمینی گندم با افزایش شدید قیمت در بازار جهانی

افزایش شدید قیمت در بازارهای جهانی هشدار برای بازنگری در نرخ خرید تضمینی گندم را دوباره به صدا در آورد تا با قیمت گذاری منطقی مانع از ریختن پول به جیب کشاورز خارجی شود.

هشدار برای بازنگری نرخ تضمینی گندم با افزایش شدید قیمت در بازار جهانی

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس امروز در بازارهای جهانی قیمت نهاده های خوراک دام و طیور و نیز گندم به شدت افزایش یافت تا یکبار دیگر لزوم توجه به افزایش خود اتکایی در محصولات اساسی برای دولتمردان کشور یادآوری شود.

قیمت خوراک دام و طیور در چند ماه گذشته بیش از 30 درصد رشد کرده این در حالی است که کشور نزدیک به 80 درصد در تامین این نهاد ها وابسته به واردات است و قیمت 70 درصد محصولات پروتئینی از جمله گوشت، مرغ و تخم مرغ و ا بسته به این نهاده است.

در ماههای اخیر که قیمت محصولات پروتئینی در کشور به شدت رشد یافته بود عامل اصلی گرانی نهاده ها در داخل بود اگرچه عوامل دیگری هم دخالت داشتند.

امروز قیمت هر بوشل ذرت که به عنوان خوراک دام استفاده می شود با 10.75 دلار افزایش نسبت به روز گذشته به قسمت 522.25 دلار به فروش رفت.

افزایش 6 دلاری قیمت گندم در بازارهای جهانی و هشدار دوباره به بازنگری نرخ خرید تضمینی

امروز قیمت گندم نیز 6 دلار در هر بوشل افزایش یافت و در حقیقت رکورد جدیدی را در میزان افزایش قیمت در یک روز ثبت کرد تا مسئولان به بازنگری قیمت خرید تضمینی این محصول بیشتر فکر کنند.

امسال دولت نرخ خرید تضمینی گندم را کیلویی 4000 تومان اعلام کرده که به اذعان کارشناسان رقمی بسیار پایین تر از نرخی است که دولت از کشاورزان خارجی خریداری می کند.

آنها تاکید دارند که دولت اگر نرخ خرید گندم از کشاورز داخلی را افزایش دهد تولید این محصول اساسی افزایش یافته و بی نیاز از واردات این محصول خواهیم شد.

محصولات استراتژیک مانند گندم امروز در مناسبات سیاسی دولت ها هم بسیار نقش دارند و به این دلیل کشورها در تولید این گونه محصولات نهایت تلاش خود را می کنند تا وابسته نباشند روسیه که زمانی در دوران اتحادیه جماهیر شوروی وارد کننده این محصول بود اکنون به عمده ترین صادر کننده تبدیل شده است و به ا ندازه کل مجصول کشاورزی تولیدی ایران، گندم تولید می کند.

در صورتی که دولت تمرکز خود را روی محصولات استراتژیک از جمله خوراک دام و طیور و گندم داشته باشد مانع از خروج 4.5 میلیارد دلار ارز سالانه از کشور خواهد شد.

ایران در تولید گندم هم خودکفا است اما به گفته کارشناسان به صورت پایدار نیست و برخی سالها وارد می کند به طوری که سال گذشته 3 میلیون تن وارد کرد و از آنجایی که میزان خرید گندم امسال از کشاورزان بیشتر از پارسال نیست برخی می گویند احتمالا امسال نیز واردات انجام بگیرد. دولت می تواند با حمایت از کشاورز خارجی مانع از خروج ارز از کشور بشود.

مخاطبان «فارس من» سوژه ای با عنوان جلوگیری خروج ارز با حمایت از کشاورزان داخلی را مطرح کرده بوند و خبرنگار فارس پیگیری کرده است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار تریبون هفت گردون بیمه رازی زمزم بایا لاستیک بارز رسپینا سفر می ایران فان هفت گردون بیمه رازی زمزم بایا لاستیک بارز رسپینا سفر می ایران فان

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن