اجتماعی

هشدار رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نسبت به عدم اجرای کاداستر توسط مدیران

چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ – ۱۶:۰۵ هشدار رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نسبت به عدم اجرای کاداستر توسط مدیران

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ضمن هشدار به مدیرانی که از اجرای کاداستر و معرفی املاک بخش مربوط به خود شانه خالی می‌کنند، گفت: اخیرا به سازمان بازرسی کل کشور این موضوع را منعکس کرده‌ایم که مدیری که سند نمی‌گیرد و یا سند بخش مربوط به خود را کاداستری نمی‌کند تحت عنوان ترک فعل تحت تعقیب قرار گیرد.

هشدار رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نسبت به عدم اجرای کاداستر توسط مدیران

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، سی و ششمین اجلاس رسمى شوراى عالى استان‌ها با حضور ذبیح الله خداییان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در محل مجلس قدیم برگزار شد.

خداییان در ابتداى سخنان خود با تسلیت رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبى(ع) گفت: نظام ما مبتنى بر دو رکن اسلامیت و جمهویت است و اصل ششم قانون اساسی حکایت دارد که نظام مقدس جمهورى اسلامى ایران چه نقشی به شورا‌ها داده و چه اهمیتى براى آنها قائل است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به جایگاه شورا‌ها در قانون عنوان کرد: شورا‌ها نمایندگان واقعى مردم هستند که بتوانند امور را با پشتیبانى مردم پیش ببرند و شوراى عالى استان‌ها تنها شورایى است که مى تواند طرح به مجلس و دولت تقدیم کند که این ظرفیت مورد غفلت واقع شده است.

خداییان با بیان اینکه اعضاى شورا‌ها از نخبگان جامعه و از مردم هستند، گفت: شورا‌ها ظرفیت بزرگى در سراسر کشور هستند که با شوراى عالى استان‌ها ارتباط دارند و مى توانند مسائل و مشکلات را مطرح کنند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: مسائل را مى‌توان در قالب اصلاح قوانین و مقررات مطرح کرد و آن را پیش برد و قطعا دستگاه‌هاى اجرایى همکارى لازم را مى‌کنند.

خداییان در ادامه گفت: ریاست قوه قضائیه با برنامه وارد دستگاه قضایى شدند و طرح تحول را تقدیم مقام معظم رهبرى کردند که مورد تأیید ایشان قرار گرفت؛ یکى از محورها، مبارزه با مفاسد در درون و بیرون قوه قضائیه است و بدون تبعیض صورت مى‌گیرد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به حمایت از اقتصاد مقاومتى یه عنوان یکى دیگر از محورهاى طرح مذکور بیان کرد: هزاران کارخانه و واحد تولیدى با حمایت دستگاه قضایى به فعالیت خود ادامه دادند.

وى با بیان اینکه در سال بیش از ١٠٠ میلیون خدمت ارائه مى دهیم که بخش اعظمى از آن الکترونیکى است، گفت: ما هم در بخش ایجاد امنیت و هم در ثبت مالکیت مادى و معنوى ایفاى نقش مى کنیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به نقش سازمان ثبت در اخذ مالیات‌ها، اظهار کرد: بیش از یک میلیون و ٧٠٠ هزار شرکت در کشور وجود دارد و سازمان ثبت در زمینه اخذ مالیات نقش دارد.

خداییان با اشاره به نقش سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حوزه شکوفایى اقتصادى، اظهار کرد: ما در شکوفایى اقتصاد بیشترین نقش را داریم؛ چرا که هر کسب و کارى که نیاز به ثبت شرکت داشته باشد به ما مراجعه مى کند و شروع یک کسب و کار از طریق همکارى با ما صورت مى گیرد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور عنوان کرد: ما در برخى از نقاط کشور نشانه‌هاى جغرافیایى داریم که این نشانه‌ها محصولات هر منطقه محسوب مى‌شود که از آن در عرصه داخلى و بین الملل حمایت حقوقى مى‌شود، در این زمینه کارآفرینان را آموزش مى دهیم که چگونه اقدام به تبلیغ محصول خود و برندسازى کنند که این موضوع توسط بخش مالکیت معنوى سازمان ثبت ثبت صورت مى‌گیرد.

وى با اشاره وصول معوقات از طریق اجراى اسناد رسمى لازم الاجرا توسط سازمان ثبت اظهار کرد: سالى نزدیک به ١٦ هزار میلیارد تومان از معوقات را وصول می‌کنیم و سالى چند هزار میلیارد تومان از طریق خدمات سازمان ثبت اسناد به خزانه واریز مى‌شود.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به موضوع زمین و مسکن گفت: ما درگیری‌های زیادی در این خصوص در سراسر کشور داریم؛ چرا که مرز میان اراضی به واسطه سیل و یا سایر موارد مرتبا تغییر پیدا می‌کند و از طرفی تداخل بین اراضی ملی و اراضی مردم وجود دارد.

وی گفت: در مورد کاداستر در سال ۹۳ قانون خاصی برای آن تعریف شد، اما اجرا نشد که چند عامل باعث عدم اجرا شدن آن شد؛ کاداستر مرز دقیق ملک را مشخص می‌کند چرا که عرض جغرافیایی غیر قابل تغییر است. از طرفی تمامی اطلاعات حقوقی زمین نیز ثبت می‌شود و ده‌ها اطلاعات حقوقی، ثبتی، توصیفی با اجرای کاداستر در دسترس قرار می‌گیرد و اطلاعات صرفا با یک کلیک در دسترس است.

خداییان با انتقاد از دستگاه‌هایی که در معرفی اراضی خود برای صدور سند کاداستری کوتاهی می‌کنند، اظهار کرد: در مبارزه با مفاسد، زمین خواری و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی اجرای کاداستر نقش دارد.

وی با بیان اینکه در دوره آیت الله رییسی یکی از محور‌های طرح تحول اجرای کاداستر است افزود: یکی از عوامل عدم اجرای آن عدم همکاری دستگاه‌های اجرایی است ما از تمامی وزرا، مدیران کل و شهرداری‌ها می‌خواهیم که زمین‌های خود را سند دار کنند متاسفانه اراده‌ای نیست. حتی محدوده روستا‌ها و شهر‌ها را نیز در اختیار ما قرار نمی‌دهند.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خطاب به اعضای شورای عالی استان‌ها گفت: ما اعلام آمادگی می‌کنیم و از شما نیز می‌خواهیم که شهرداران را وادار کنید که در خصوص آنچه که در تملک شهرداری‌ها و دهیاری‌ها هست تقاضای سند کنند.

خداییان با بیان اینکه اکنون پیش سند به صورت الکترونیکی و بدون دخالت همکاران ما صادر می‌شود، گفت: از شما خواهش داریم که این موضوع را در اولویت قرار دهید و اگر در جایی اداره کل ثبت مربوطه همکاری لازم را نداشت موضوع را به من انعکاس دهید.

وی با بیان اینکه مدیری که نمی‌خواهد قانون اجرا شود و برای اجرای قانون همکاری نمی‌کند به درد مدیریت نمی‌خورد، افزود: در طول این ۴ دهه برای حدود ۲۰ درصد از اراضی سند تک برگ صادر شده که تمامی آن‌ها نیز کاداستری نیست و آنهایی که از سال ۹۴ به بعد داده شده کاداستری واقعی است، اما در همین چند ماه اندازه این ۴ دهه سند کاداستری صادر شده است و تفاهم نامه‌ای با شهرداری تهران داریم و به سازمان همیاری شهرداری‌ها نیز نامه نوشته‌ایم که پای کار بیایند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ضمن هشدار به مدیرانی که از اجرای کاداستر و معرفی املاک بخش مربوط به خود شانه خالی می‌کنند، گفت: اخیرا به سازمان بازرسی کل کشور این موضوع را منعکس کرده‌ایم که مدیری که سند نمی‌گیرد و یا سند بخش مربوط به خود را کاداستری نمی‌کند تحت عنوان ترک فعل تحت تعقیب قرار گیرد چرا که این اقدام سبب تضییع حقوق دولت در صورت تعرض اشخاص سودجو به اراضی آن بخش می‌شود.

خداییان گفت: هم سازمان بازرسی و هم دادگستری‌ها این موضوع را پیگیری می‌کنند و حسب دستور ریاست قوه قضائیه در دستور کار شورا‌های حفظ حقوق بیت المال در استان‌ها قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: تمام دستگاه‌های دولتی موظف بوده اند که ظرف دو سال اسناد مربوط به اراضی خود را در اختیار سازمان ثبت برای صدور سند کاداستری قرار دهند و آنهایی که این کار را نکرده اند، ترک فعل است.

وی اظهار کرد: ان‌شاءالله همکاری‌ها بیشتر خواهد شد و هر چه سریع‌تر این قانون که زیر ساخت مهمی در بخش زمین و مسکن است اجرا شود. اشکالات قانونی را تحت عنوان اصلاح پاره‌ای از قوانین ثبتی دنبال می‌کنیم و با همکاری هم می‌توانیم این کار را انجام دهیم و شورای عالی استان‌ها نیز می‌توانند کمک کنند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe رسپینا لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه − 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن