اقتصادی

هماهنگی با صندوق توسعه برای پرداخت وام خرید هواپیما/زیان ۷۰۰میلیون دلاری ایرلاین‌ها در کرونا

سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ – ۱۰:۵۴ هماهنگی با صندوق توسعه برای پرداخت وام خرید هواپیما/زیان ۷۰۰میلیون دلاری ایرلاین‌ها در کرونا

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تا پایان دولت طول آزادراه‌های کشور به ۳ هزار و ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد، از هماهنگی با صندوق توسعه ملی برای پرداخت تسهیلات خرید هواپیما به شرکت های هواپیمایی خبر داد.

هماهنگی با صندوق توسعه برای پرداخت وام خرید هواپیما/زیان ۷۰۰میلیون دلاری ایرلاین‌ها در کرونا

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد اسلامی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری اظهار داشت: تا پایان دولت حدود ۳۰ درصد طول آزادراه‌های کشور افزایش پیدا می‌کند یعنی از ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر به ۳ هزار و ۱۰۰ کیلومتر می‌رسیم که ۳۱۷ کیلومتر آن تاکنون به بهره‌برداری رسیده است و نزدیک به ۶۰۰ کیلومتر تا پایان دولت به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: بیش از دو برابر این مقدار آزادراه در دست مطالعه یا اجرا قرار دارد که در برنامه پنج ساله دیگر این میزان آزاد راه به حداقل ۶ هزار کیلومتر افزایش پیدا می‌کند بنابراین به طور متوسط سالانه حدود ۸۰۰ کیلومتر به بزرگراه‌های کشور افزوده شده است و این روند نسبت به بودجه کشور مطلوب است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: این ۸۰۰ کیلومتر به صورت سالانه در سال‌های گذشته ساخته شده و حدود پنج هزار و ۶۰۰ کیلومتر از اول دولت یازدهم تاکنون بزرگراه افتتاح شده است و بیش از ۹۰۰ کیلومتر تا پایان دولت افتتاح خواهد شد، اگر شرایط مالی و بودجه اجازه می‌داد این امکان فراهم بود تا بیشتر از این مقدار آماده شود.

اسلامی گفت: سند مادری طراحی شده که سند لجستیک کشور است و حمل و نقل را از مبدا تا مقصد برای بار و مسافر هم به لحاظ زیرساخت‌ها و هم به لحاظ سیستم‌ها و سامانه‌ها و وسایل حمل و نقل تنظیم کرده است تا در قالب یک برنامه بتوان اهداف کمی را محقق کرد.

سهم کشور از ترانزیت باید افزایش پیدا کند

وی افزود: سهم ما در ترانزیت باید افزایش پیدا کند، سهم شبکه ریلی در حمل و نقل در وضع موجود که کمتر از ۱۰ درصد بوده باید به بالای ۳۰ درصد افزایش پیدا کند و باید کریدور‌های حمل و نقلی خودمان را برای روان سازی و ایمن سازی ترافیک اجرایی کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نقاط حادثه خیزی که موجب تلفات جاده‌ای می‌شود را باید برطرف کنیم و این کار انجام شده است افزود: با ایمن‌سازی و افزایش ظرفیت راه‌ها و تعریف کردن کریدور‌هایی که زمان و مسافت را می‌تواند کوتاه کند این امر محقق شده است لذا این برنامه ریزی در قالب کریدور‌های آزادراهی و بزرگراهی و ریلی تعریف شده و در دست اجرا است.

اسلامی با اشاره به اینکه هر جاده‌ای هندسه و ظرفیتی دارد افزود: راه‌های فرعی و راه‌های اصلی هرکدام ضوابط خاص خود را دارند. ارتقاء جاده‌ها و احداث انواع جاده‌ها متاثر از حجم ترافیکی است که در آن رخ می‌دهد لذا بر اساس حجم آزادراه یا بزرگراه کار را تعریف می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مردم باید به مقررات در جاده‌ها پایبند باشند، نقاط حادثه‌خیز به ویژه در محل‌هایی که نزدیک به شهر‌ها است جا‌هایی بوده که پیچ خطرناکی دارد و یا تقاطع‌های چند محوری دارند که با عدم رعایت حق تقدم تصادف رخ می‌دهد، لذا تا به این تاریخ تمام نقاط حادثه خیز‌ی که متاثر از هندسه راه بوده و می‌توانست موجب حادثه شود را با پلیس شناسایی کرده‌ایم.

وزیر راه و شهر سازی با اشاره به اینکه قسمت‌های بحرانی این نقاط را برطرف کرده‌ایم و با راه‌سازی و اصلاح نقاط حادثه خیز این امر انجام شده است، گفت: بخش دیگر کار نیز از طریق هوشمند سازی و افزایش تعداد دوربین‌ها و سامانه‌های پایش تردد دنبال می‌شود، الان تعداد دوربین‌ها به سه هزار دستگاه رسیده ‌است.

وی در خصوص تقاطع‌های غیرهمسطح اظهار کرد: ۲۴۸ نقطه حادثه خیز داریم که در نزدیک به ۲۰۰ محور مشکل برطرف شده و یا در حال نهایی شدن است و باقی مانده آن تقاطع‌های غیرهمسطح است که تا پایان سال آینده این تقاطع‌ها را با شتاب بیشتر تکمیل خواهیم کرد تا در مدار قرار بگیرد.

بحران و یا کمبود هواپیما نداریم

اسلامی در خصوص صنعت هوایی کشور عنوان کرد: ایرلاین‌های ما خریدار هواپیما هستند و با راه‌ها و فرمول‌هایی که می‌دانند، هواپیمای مورد نیاز خود را تامین می‌کنند، امروز در شرایطی در کشور قرار داریم که بحران و یا کمبود هواپیما نداریم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در یک سری از مسیر‌ها برخی سایز‌های هواپیما مورد نیاز است که بتوانیم تعداد پرواز را به یک سری از شهر‌ها و مقاصد بین المللی افزایش دهیم بنابراین با صندوق توسعه ملی هماهنگی شده تا تسهیلات در اختیار گذاشته شود، تا شرکت‌های هواپیمایی به طریقی که می‌توانند هواپیمای خود را تامین کنند.

۷۰۰میلیون دلار ضرر ایرلاین ها در دوران کرونا

او ادامه داد: ۷۰۰میلیون دلار در این ۵ ماه زیان وارده به ایرلاین‌ها به دلیل کرونا بوده است، دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات کرونا را به بخش حمل و نقل به ایرلاین‌ها و شرکت‌های حمل و نقل ریلی تخصیص دادیم و عملکرد این دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان کمتر از ۳۰ درصد است و همه ایرلاین‌ها هنوز نتوانستند این رقم را دریافت کنند.

اسلامی بیان کرد: شرکت‌های هواپیمایی نباید تعدیل نیرو داشته باشند و باید پشتیبانی فنی از ناوگان خود را انجام دهند و باید از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای توسعه این ناوگان مبالغی در اختیار گذاشته شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا مجازات‌هایی را برای متخلفین در نظر گرفته است افزود: سازمان هواپیمایی کشوری و وزارتخانه پروتکل‌های بهداشتی را نظارت می‌کنند، باید رعایت پروتکل‌ها کنترل شود به محض اینکه شکایتی واصل شد موضوع را بررسی می‌کنیم بنابراین ضوابط قابل چانه‌زنی یا تخفیف نیست در ایران ستاد ملی تصمیم می‌گیرد و مصوبات آن لازم الاجرا است.

لزوم افزایش سهم ریل در ترانزیت کشور

وی افزایش سهم ریل در ترانزیت کشور را یکی از اهداف مهم اسناد بالادستی دانست و گفت: برای تحقق این هدف، تلاش کرده ایم با توجه به واقع شدن ایران در دو مسیر کریدور شمال – جنوب و شرق – غرب از این فرصت بهره ببریم و اگر ساختارها، سیاست‌ها و سازو کار مطلوب فراهم می‌شد قطعا کشور ما از سهم بیشتری در ترانزیت مسافر هوایی و بار برخوردار شده بود.

اسلامی اظهار کرد: پنج سال قبل سهم ما از ترانزیت بار ۱۳ میلیون تن در سال بود که با توجه به سیاست‌های خصمانه آمریکا و با مزاحمت‌های عملی این کشور و کمک‌هایی که به کشور‌های همسایه ایران و منطقه در این زمینه کرده تا سهم ترانزیتی ایران را کاهش دهد، سال گذشته ۸ میلیون تن بار از مسیر ترانزیتی ایران جابجا شد بنابراین ارزش ترانزیت این میزان بار از کشور، به حدود ۷۰۰میلیون دلار در سال گذشته رسیده است.

او حجم ترانزیت کالا در کریدور شمال – جنوب را سالانه ۹۰ میلیون تن بین کشور‌های آسیای میانه و CIS با اقیانوس هند و هندوستان دانست و افزود: برای افزایش سهم ایران از این بازار بزرگ چند کار مختلف انجام داده ایم که از جمله این اقدامات، پیگیری و تسریع در ساخت راه آهن چابهار – زاهدان و توسعه بندر اقیانوسی چابهار بوده است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: ظرفیت بندر چابهار در فاز یک توسعه این بندر جابجایی سالانه ۲ و نیم میلیون تن بود که هم اکنون به رقم ۸میلیون تن ظرفیت بندری رسیدیم.

او گفت: اتصال ریلی راه آهن ایران به ترکیه گرچه از قبل وجود داشت، اما دارای نواقص جدی عملیاتی زیادی بود، این ارتباط در شرایط گسترش بیماری کرونا در جهان اتفاق افتاد و در این زمینه همچنین، معاهده تعرفه‌های مشترک ریلی با راه آهن ترکیه و ۴ کشور منطقه به امضا رسیده است.

راه‌آهن زاهدان-بیرجند سال 1400 افتتاح می شود

اسلامی ادامه داد: راه آهن زاهدان به بیرجند سال آینده به بهره برداری خواهد رسید هم اکنون پیشرفت فیزیکی این مسیر ریلی به ۵۲ درصد رسیده است.

او ساخت و تکمیل راه آهن رشت – آستارا و الحاق راه آهن ایران به اتحادیه راه آهن‌های آسیای میانه را از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه دانست و افزود: با الحاق ایران به این اتحادیه عملا وحدت رویه‌ای در موضوع معاهدات بازرگانی و حقوق گمرکی ایجاد خواهد شد که در نتیجه، سهم ایران را از ترانزیت بار منطقه افزایش خواهد داد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 8 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن