فرهنگ و هنر

همتی ۱۲ ساله برای نگارش رمان پیامبر(ص)

همتی ۱۲ ساله برای نگارش رمان پیامبر(ص) /ترسیم زیبایی‌های سیره نبوی با "ادبیاتی فاخر"

نگارنده رمان ۹ جلدی در مورد پیامبر اسلام می‌گوید: ابزار هنر بهترین راهکار توصیف و ترسیم سیره پیامبر است.

به گزارش مشرق، نویسنده رمان بلند "پیامبر" ۱۲ سال عمر خود را صرف نگارش این کتاب ۹ جلدی کرد. این کتاب به طور ویژه به دوران قبل از تولد و مراحل مختلف زندگی پیامبر(ص) می‌پردازد و توسط انتشارات آستان قدس رضوی منتشر شده است.

برای معرفی بیشتر این کتاب و انگیزه و هدف صاحب اثر به گفت‌وگو با نقی سلیمانی نویسنده کتاب می‌نشینیم:

نویسنده کتاب پیامبر(ص) می‌گوید: متولد ۱۳۴۰ هستم و از سال ۱۳۵۵ نویسندگی را شروع کردم که اولین کارم در یک مجله به چاپ رسید.

وی با اشاره به انگیزه و مراحل نگارش کتاب پیامبر(ص) هم می‌گوید: کتاب "پیامبر" در ۹ جلد به صورت رمان برای قشر نوجوان تهیه شده که حدود ۱۲ سال نگارش آن به طول انجامید و هر جلد شامل بخش های مختلف زندگی پیامبر(ص) از دوران قبل تولد، کودکی، نوجوانی، جوانی، بزرگسالی، میانسالی ۱، میانسالی ۲، کلانسالی۱ و کلانسالی ۲ منتشر شده است.

سلیمانی در مورد منابع خود برای نگارش کتاب هم می‌گوید: محور اصلی کتاب شخص پیامبر (ص) است. از آنجا که ۱۵۰ سال بعد از وفات پیامبر (ص) و در دوران امویان و عباسیان در زمینه زندگی ایشان کتاب‌هایی نگارش شده و احتمال دروغ و تحریف در آن وجود داشته لذا شبهاتی در تاریخ زندگی پیامبر اکرم(ص) وجود دارد بنابراین برای نگارش این کتاب از آیات قران، احادیث معتبر، بزرگان و کتب دانشمندانی همچون شهید مطهری، علامه طباطبایی، دکتر شهیدی و نیز نهج البلاغه برای نگارش موضوعاتی چون برخوردهای پیامبر (ص) را در اجتماع، خانواده، جنگ، صلح و غیره استفاده کردم.

وی در مورد انگیزه و هدف خود از نگارش این کتاب هم تصریح می‌کند: بنده در خانواده‌ای مذهبی متولد شدم، در زمان کودکی برای من سوال بود که چرا بیشتر از حضرت علی (ع) سخن گفته می‌شود تا پیامبر(ص) در حالیکه حضرت علی (ع) خودش یکی از شاگردان و عاشقان پیامبر (ص) بود و این شد که من در بزرگسالی سیر مطالعاتی خود را شروع و علاقه زیادی پیدا کردم تا درباره پیامبر(ص) کتابی بنویسم و بعد از چاپ ۲۵ کتابم شروع به نگارش این کتاب کردم تا نسل نوجوان و جوان با خصایل پیامبر (ص) آشنا شوند.

با توجه به اهانت‌های چند روز اخیر توسط دولت فرانسه به ساحت مقدس پیامبر(ص) اهمیت کار این نویسنده دوچندان شده است.

سلیمانی در این زمینه هم می‌گوید: به عنوان مسلمان در بخش فرهنگی، از رادیو تا تلویزیون خیلی کوتاهی کردیم. تلویزیون دو فیلم از زندگی پیامبر (ص) تولید کرده این در حالی است که در کشورهای غربی سالانه ۱۰۰ فیلم برای شخصیت‌های خود ساخته‌اند و اگر به ساحت مقدس پیامبر(ص) اهانت شود این گناه متوجه خود ما و مسئولان فرهنگی است.

هرکس که کار فرهنگی انجام می‌دهد باید پیامبر(ص) را الگو قرار داده و در آثارش خوبی‌ها و رحمت و محبت فراگیر ایشان را در جامعه و جهان منتشر کند تا هم خود و هم جامعه را متحول سازد و اینکه ما نتوانسته‌ایم به عنوان مسلمان پیامبر(ص) را به درستی به جهانیان بشناسانیم در حقیقت به ساحت مقدس پیامبر (ص) ظلم کرده‌ایم.

طبق فرمایش پیامبر اکرم(ص) اسلام دین مهربانی و محبت است و اگر این مطرح شود خیلی از دشمنی‌ها در میان خود ما و جهان رفع می‌شود.

منبع: تسنیم

  • شهر خبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + هفده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن