اقتصادی

همچنان در خشکسالی هستیم/ وضعیت بارشی در 20 استان مساعد نیست

يکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ – ۱۰:۰۴ همچنان در خشکسالی هستیم/ وضعیت بارشی در 20 استان مساعد نیست

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: 12 سال کشور در خشکسالی بود اما در 2 سال اخیر بارش ها افزایش یافت، این بارش ها اندکی آن خشکسالی 12 سال را جبران کرد اما اگر در دوره بلندمدت مثلاً ‌بازه 10 ساله نگاه کنیم، ما همچنان در خشکسالی هستیم.

همچنان در خشکسالی هستیم/ وضعیت بارشی در 20 استان مساعد نیست

سحر تاجبخش در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره میزان بارش‌های سال زراعی 98-99 (مهر 98 تا مهر 99) توضیح داد: از یکم مهرماه 98 تا یکم مهرماه 99 حدود 30درصد نسبت به بارندگی میانگین بلندمدت افزایش بارش در کل کشور داشتیم اما بارش‌های ما نسبت به سال گذشته کمتر بوده است.

* وضعیت بارشی در 20 استان مساعد نیست

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این بارش ها در کل کشور 6 تا 7 درصد بیشتر کم نشده است اما در حدود 20 استان این بارش توزیع نشده است؛ افزایش بارش‌های سال زراعی اخیر، مربوط به بارش‌های سیل‌آسایی بود که در استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان در سیلاب‌های اخیر رخ داد، بنابراین با افزایش قابل ملاحظه بارش‌ها در جنوب شرق کشور مواجه بودیم و همچنان در 20 استان کشور شرایط چندان مساعد نیست با این وجود در کل میانگین بارندگی سال زراعی 98-99 نسبت به سال زراعی قبل، 7 درصد کمتر است اما توزیع آن نامتناسب است.

* متوسط شب های گرم در سال زراعی اخیر افزایش یافت

رئیس سازمان هواشناسی کشور افزود:‌ از نظرات تغییرات دمایی، تغییرات دمایی قابل توجهی در سال زراعی اخیر نداشتیم اما دماهای مینیمم (حداقلی) ما نسبت به بلندمدت افزایش پیدا کرده است یعنی شب‌های گرم‌تری نسبت به میانگین بلندمدت داریم.

* همچنان در خشکسالی هستیم

تاجبخش در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان گفت که کشور از خشکسالی خارج شده و به اصطلاح وارد «تر سالی» شده است؟‌ گفت: خیر؛ البته ما در معادل‌سازی واژه‌های لاتین، چیزی به عنوان ترسالی نداریم ولی خب مصطلح شده است؛ حدود 11 تا 12 سال کشور ما در خشکسالی بود و 2 سال هم به لطف خدا بارش‌های رحمت نازل شده است، این بارش ها اندکی آن خشکسالی 11 تا 12 سال را جبران کرده است اما اگر در دوره بلندمدت مثلاً ‌بازه 10 ساله نگاه کنیم ما همچنان در خشکسالی هستیم.

* آب های شیرین و سطحی را باید ذخیره سازی کنیم

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: نکته مهم در بارش ها این است که بارش‌هایی که رخ می‌دهد را جمع‌آوری کنیم، قطعا ضرورت دارد آب‌های شیرین و سطحی جمع‌آوری شود، اگر این آبها در مراتع و مزارع رها شود و به سیلاب بینجامد، عملاً مزیت خاصی برای ما ندارد و نتوانسته‌ایم ذخیره‌سازی خوبی انجام دهیم.

* کاهش میزان بارش برف در دنیا

رئیس سازمان هواشناسی کشور اظهار داشت: البته بارش برف هم به عنوان یک ذخیره اصلی ما نسبت به سال‌های گذشته (ذوب از کوهستان‌ها) افزایش یافته است اما یادمان باشد با توجه به شرایط تغییر اقلیم که در دنیا رخ داده است میزان بارش‌ برف در دنیا کاهش یافته است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن