اجتماعی

واکسن های وارداتی شهرداری در حد حرف یا مصوبه/پول از کجا تامین می شود؟

سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ – ۰۴:۱۵ واکسن های وارداتی شهرداری در حد حرف یا مصوبه/پول از کجا تامین می شود؟

اعضای شورای شهر تهران خواستار واردات واکسن کرونا توسط شهرداری تهران شدند . عضو شورای شهر تاکید کرد دولت باید پول این کار را تامین کند و اگر نکرد ما بودجه اضطراری می گذاریم اما مدیران شهری هم می گویند برای اجرای کار باید مصوبات داشته باشیم و شفاهی نمی توان کاری کرد.

واکسن های وارداتی شهرداری در حد حرف یا مصوبه/پول از کجا تامین می شود؟

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، روز به روز تعداد فوتی ها در پایتخت افزایش می یابد و مسوولان وزارت بهداشت مدام در حال هشدار دادن هستند.

موضوعات متعددی در خصوص واکسیناسیون مطرح می شود و کار به جایی رسید که رئیس جمهور از شرکت های خصوصی در زمینه واردات واکسن کمک خواست.

شرکت های خصوصی برای واردات واکسن کمک کنند

حسن روحانی با بیان این که «نمی‌توانیم منتظر واکسن داخلی در تابستان باشیم» از شرکت‌های خصوصی خواست تا برای واردات واکسن خارجی با دولت همکاری کنند.

به اعتقاد رئیس جمهور، «شرکت‌های خصوصی راحت‌تر می‌توانند واکسن‌ها را وارد کنند.»

روحانی گفت که هر شرکتی که برای ورود واکسن، کوچک‌ترین مشکلی دارد به دفتر رئیس جمهور نامه بنویسد تا مستقیماً موضوع را دنبال کند.

بعد از اینکه دولت این موضوع را مطرح کرد شهرداری تهران به میدان آمد و تصمیم گرفت در این زمینه اقداماتی انجام دهد چرا که بسیاری از نیروهای خدماتی شهرداری تهران از جمله پاکبان ها، نیروهای پسماند، رانندگان تاکسی، اتوبوس و … در معرض ابتلا به بیماری کرونا هستند.

آقای رئیس: شهرداری ورود کند/ کارکنان پرخطر دراولویت واکسیانسیون قرار گیرند

محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این باره گفت که تشدید تلفات کرونایی در تهران، موجب نگرانی شده است.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه رسیدن آمار تلفات تهران به بیش از 120 نفر روزانه و روند افزایشی آن،از بازگشت شرایط وخیم پاییز گذشته خبر می دهد ادامه داد: متاسفانه محدودیتهای دیرهنگام ایجاد شده نیز تاکنون تاثیرگذار نبوده است.

به گفته هاشمی، با توجه به اینکه بخش عمده خدمات ارائه شده توسط مدیریت شهری، جزو فعالیتهای ضروری مورد نیاز شهروندان می باشد، از مسئولان مدیریت شهری انتظار داریم مساله واکسیناسیون پرسنل صف مقدم شهرداری تهران را که بدون تعطیلی و وقفه در حال خدمت رسانی و در معرض ابتلا به بیماری کرونا هستند را پیگیری کنند.

وی در ادامه اضافه کرد: پاکبانان زحمت کش، کارگران میادین میوه وتره بار، کارکنان شهروند و پرسنل بخش سلامت شهرداری بصورت جدی در معرض ابتلا به کرونا هستند و با توجه به موافقت رییس جمهور با تامین واکسن توسط دستگاههای عمومی وخصوصی، شرکت شهر سالم می تواند در این حوزه ورود کرده و کارکنان پرخطر را دراولویت واکسیانسیون قرار دهند.

شهرداری تهران چراغ سبز برای واردات واکسن نشان داد و اعلام کرد دراین زمینه حتی بودجه اضطراری هم در نظر می گیریم چرا که سلامت نیروها مهم است.

حسن رسولی عضو شورای اسلامی شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: با توجه به اشاره حسن روحانی رئیس جمهوری مبنی بر کمک شرکت ها در خصوص واردات واکسن شهرداری تهران به دلیل جمعیت چند ده هزار نفری که دارد و به عنوان گروه های مهم هدف به دلیل حضور در عرصه های خدمات عمومی و اجتماعی مثل رفت و روب ، حوزه پسماند، حمل و نقل عمومی، سازمان بهشت زهرا و … از جمله محیط های آسیب پذیر در قبال ویروس کرونا هستند که همکاران ما در آنجا مشغول به خدمت رسانی اند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: طی 14 ماه گذشته این افراد بی وقفه و ایثارگرانه خدمت کردند.

ناکامی دولت در تامین واکسن/شهرداری می تواند در زمینه تامین واکسن ورود کند

رسولی اضافه کرد: شرکت شهر سالم شهرداری تهران به عنوان یک نهاد بهداشتی و درمانی با سازمان دهی در سطح مناطق 22 گانه تهران و کلینیک های مجهزکه در اختیار دارد به عنوان تامین کننده و عرضه کننده می توانند در عرصه واکسن ایفای نقش کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: با توجه به ناکامی دولت در تامین واکسن که یکی از نیازهای فوری جامعه است با در اختیار داشتن ظرفیت و عرضه و تقاضا می توانیم در زمینه واردات واکسن ورود کنیم.

وی خاطرنشان کرد:می توانیم در این بخش ورود کرده و بخشی از کار را انجام دهیم. فلسفه طرح موضوع خرید از سوی اعضای شورای شهر و همچنین محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران این بود که در صورت حمایت دولت و تحت نظارت و مدیریت واحد مسولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو ایران صورت گرفت در صورت موافقت عملی دولت و برخوردار بودن وعده رئیس جمهور و پشتوانه اجرایی این مهم مدیریت شهری می تواند در این مسیر ورود کند.

برای این کار به صورت اضطراری بودجه در نظر می گیریم

وی در خصوص تامین بودجه برای واکسن گفت: ما در شهرداری که توان تولید نداریم و این واکسن ها باید وارد شود. به دلیل اینکه سلامت همکاران ما مهم این موضوع در اولویت بالا قرار دارد در تامین منابع حتی اگر دولت کمک نکند که وظیفه در این زمینه دارد ما برای این کار به صورت اضطراری بودجه در نظر می گیریم و نسبت به تامین منابع مالی اقدام می کنیم.

رسولی تاکید کرد: شرط انجام این مهم آمادگی و همکاری و پشتیبانی دستگاه های دولتی به ویژه ستاد ملی مقابله با کرونا تحت مدیریت وزارت بهداشت است.

کرونا همچنان در حال جولان دادن است و تعدا بیماران سرپایی در تهران افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران در این باره گفت:کماکان موج بیماری رو به افزایش بوده و تعداد بیماران سرپایی بسیار زیاد است.

به گفته توکلی؛ کار موفقی که در مراکز درمانی دستورالعمل آن را ابلاغ کرده‌ایم و از هفته پیش شروع شده است تجویز داروهای تزریقی به بیماران بوده؛به خاطر اینکه این بیماران ماندگاری به مدت طولانی در بیمارستان داشتند. ما اینها را به بخش سرپایی منتقل کردیم و کلینیک‌های تخصصی درمان کرونا ایجاد شده که بسیار کمک کرده است.

این مقام مسوول بیان کرد: در برخی مراکز تا روزی یکصد بیمار را داشته‌ایم که به این شکل یعنی با راه اندازی کلینیک‌های تخصصی درمان سرپایی توانسته‌ایم بیمار را بستری نکرده و مدیریت کنیم؛ ضمن اینکه دوسوم بیماران کرونایی بدحال نیستند و فقط به خاطر دریافت داروهای تزریقی و اکسیژن به بیمارستان مراجعه می‌کنند.

وی همچنین تاکید کرد: تمام داروها در بخش بستری و سرپایی در پوشش بیمه‌ای قرار گرفته و این باعث حفاظت مالی بیماران و راحتی پزشکان در تجویز داروها شده است؛ضمن اینکه به دنبال این هستیم تا سامانه متمرکزی ایجاد کنیم تا بیمارانی که نیاز به بستری دارند با این سامانه تماس برقرار کرده و در حال ایجاد زیرساخت آن هستیم.

مسوولان جلسات متعددی در خصوص واکسن کرونا برگزار کرده اند و هر یک موضوعاتی را بیان کردند.

در هر خانواده یکی دو نفر درگیر این بیماری هستند

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: خوشبختانه تولیدات داخلی به مراحل خوبی رسیده به طوری که واکسن شفافارمد یا همان واکسن بنیاد برکت در آستانه ورود به فاز سوم است و اگر موفق باشد به این معناست که به طور کامل می‌توانیم آن رادریافت کنیم. همچنین واکسن مؤسسه رازی در آستانه فاز2 قرار دارد؛ واکسن وزارت دفاع در آستانه فاز 2 و واکسن انستیتو پاستور نیز در آستانه فاز 3 قرار دارد و اگر سازمان غذا و دارو مجوز لازم را بدهد بسیار امیدواریم تا حداقل یک یا دو واکسن از مجموع ذکر شده در تیرماه به صورت انبوه عرضه شود.

وی با اشاره به آخرین وضعیت شیوع کرونا در کشورگفت: اگر نگاهی به اطرافیان خود کنیم این روزها در هر خانواده یکی دو نفر درگیر این بیماری هستند که نشان‌دهنده سرعت و گسترش بسیار بالای ویروس است و نیازمند هستیم به شدت مراقبت کنیم.

به گفته رئیسی، پروتکل‌ها در برخی استان‌ها و شهرها خیلی رعایت نمی‌شود، اگرچه رعایت پروتکل‌ها نسبت به دو هفته قبل بهتر شده، اما رعایت 58.5 درصدی در کشور پایین است، در نتیجه همه دستگاه‌ها باید موضوع را رصد کرده و با متخلفان برخورد قاطع شده و مسئولانه عمل کنند.

واردات واکسن و توییت بهشت نشینان

برخی از بهشت نشینان در خصوص واردات واکسن به سمت فضای مجازی رفته و با توییت زدن برای واردات اعلام آمادگی کردند.

محمد سالاری عضو شورای شهر تهران در توئیتی از تلاش های شورای شهر و شهرداری تهران برای خرید بخشی از واکسن مورد نیاز شهروندان تهرانی خبر داد.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت تهیه واکسن برای مبارزه با شیوع گسترده ویروس کرونا و فراهم شدن امکان واردات آن توسط بخش های غیردولتی، همه نهادها باید با تمام ظرفیت ممکن به کمک دولت و وزارت بهداشت آمده تا مسیر مقابله با پاندومی کرونا و رفع نگرانی مردم با سرعت بیشتری طی شود.

به گفته عضو شورای شهر تهران در راستای حفاظت از جان مردم در برابر کرونا،به همراه همکارانم در شورای شهر و شهرداری تهران،مجدانه تلاش می کنیم تا در صورت امکان،بخشی از واکسن مورد نیاز مردم پایتخت را با اولویت اقشار آسیب پذیر و کارکنان زحمتکش شهرداری تهران و خانواده های آنان، تهیه و نگرانی هایشان را برطرف کنیم.

حال باید دید شهرداری تهران برای واردات واکسن کرونا باید چه مراحلی را طی کند و البته برای این منظور نیازمند مصوبات است.

تأمین واکسن نیاز به مصوبه شورای شهر و تخصیص اعتبار دارد/امکان انجان قانونی کار از طریق شفاهی نیست

حمید چوبینه مدیرعامل شرکت شهر سالم در این باره گفت:تأمین واکسن نیاز به مصوبه شورای شهر و تخصیص اعتبار لازم توسط این نهاد دارد تا پس از آن این مسأله از طریق ستاد شهرداری تهران به شرکت شهر سالم ابلاغ شود و امکان انجام قانونی کار از طریق پیشنهاد شفاهی وجود ندارد.

وی ادامه داد: مکاتباتی با وزارت بهداشت صورت گرفته و درخواست های اولیه برای خرید واکسن ارائه شده است که بعد از ابلاغ ستاد شهرداری و تخصیص اعتبار از سوی شورا می‌توانیم با دلگرمی بیشتری پیگیری‌ها را از دولت دنبال کنیم.

این مقام مسوول اضافه کرد: میزان اعتبار بستگی به این دارد که چه میزان از همکاران در شهرداری تحت پوشش قرار می گیرند. البته پیشنهاد شرکت شهر سالم این است که واکسیناسیون برای کارکنان شهرداری و بازنشستگان و خانواده های آنان و همچنین کارگران پیمان‌کاری که در معرض خطر هستند در نظر گرفته شود که در مجموع جمعیتی حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر را شامل می شود که این مساله حتی می‌تواند باری را از روی دوش دولت نیز بردارد.

چوبینه ادامه داد: افرادی که در حوزه‌های پسماند و بهشت‌زهرا تاکنون واکسن دریافت نکرده‌اند، کارکنان شهر سالم، فروشگاه‌های شهروند، کارکنان میادین میوه و تره‌بار، آتش نشانی، کارکنان خدماتی و پشتیبانی، بازنشستگان بالای ۵۰ سال و کسانی که به بیماری‌های زمینه‌ای و خاص مبتلا هستند را می‌توان در اولویت قرار داد.

وی شرط بعدی تامین واکسن را نیز همکاری دولت عنوان کرد و افزود: بخش‌های خصوصی برای ورود به فرایند خرید واکسن با چالش‌های زیادی مواجه می‌شوند و از آنجا که پیش فروش واکسن‌ها در دنیا انجام شده، واکسن برای شرکت‌های خصوصی باید از طریق واسطه‌ها تامین ‌شود، بنابراین بحث اختلاف قیمت به وجود می‌آید و از طرف دیگر بسیاری از واسطه‌ها نیز نمایندگی دولت را شرط فروش و در اختیار قرار دادن واکسن مطرح می‌کنند، بر همین اساس دولت و وزارت بهداشت باید تسهیل‌کننده شرایط ورود بخش خصوصی در موضوع خرید واکسن باشند.

بر اساس این گزارش، دولت دست یاری به سمت شرکت های خصوصی برای واردات واکسن دراز کرده است شهرداری هم برای این منظور چراغ سبز نشان داده و مدیران تاکید دارند که باید دولتی ها در این زمینه کمک کنند البته شهرداری برای اجرای این کار نیازمند مصوبات لازم است و هنوز اقدامات به صورت شفاهی بوده است حال باید دید این کار چه زمان عملی می شود و شهرداری تهران می تواند برای گروه های هدف خود واکسن وارد کند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار تریبون هتل پرشین بیمه رازی زمزم هتل پرشین بیمه رازی زمزم

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن