سیاسی

واکنش روحانی به حوادث آمریکا| آنچه دیدیم نشان داد دموکراسی غربی چقدر فَشل و سُست است

پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۹ – ۱۳:۱۴ واکنش روحانی به حوادث آمریکا| آنچه دیدیم نشان داد دموکراسی غربی چقدر فَشل و سُست است

رئیس جمهور گفت: دیدید در آمریکا چه اتفاقی افتاد. آنچه دیدیم نشان داد دموکراسی غربی چقدر فشل و سست است و بنیان قوی ندارد و متاسفانه علی‌رغم پیشرفت علمی یک آدم پوپولیست آمد و چه ضربه های بزرگی به کشورش و منطقه ما زد.

واکنش روحانی به حوادث آمریکا| آنچه دیدیم نشان داد دموکراسی غربی چقدر فَشل و سُست است

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در آئین بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت جهاد کشاورزی و معاونت علمی رئیس جمهوری گفت: بسیار خوشحالیم که چهلمین پنجشنبه افتتاح های بزرگ به شرکت های دانش بنیان اختصاص پیدا کرد.

وی با تاکید بر اهمیت واکسن‌های حوزه کشاورزی ادامه داد: برای تهیه این واکسن‌ها ۲۰۰ میلیون یورو در سال باید خریداری شود و این افتخاری است که خودمان تولید می‌کنیم و ان شا الله صادر شود.

روحانی افزود: این کارخانه‌های نوآوری و پارک ‌های فن‌آوری باعث می شود سلسله حرکت دانشگاهی ما قطع نشود. با این کارخا‌نه ها تحقیقات، تحصیل و پژوهش ما ادامعه پیدا می‌کند. بعد از ایمان که بالاترین قدرت فرهنگی ما است شاید هیچ قدرتی به اندازه قدرت علمی و فنآوری نباشد.

از افتخارات دولت این بود که در زمینه دانش‌بنیان کار بزرگ انجام داد

رئیس جمهور تصریح کرد: از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم این بود که در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان یک کار بزرگی انجام داد و همانطور که آقای ستاری گفتند کاری که این دولت کرد فقط این بود که فضا را عوض کرد و این خیلی مهم است که فضا یک وقتی به فضای درس‌خواندن، مدرک گرفتن و منتظر این نشستن که کدام اداره صدایش کند و پشت کدام میزی بنشیند، تبدیل می‌شود اما یک وقتی ما فضا را عوض می‌کنیم و می‌گوییم که وقتی دانشگاه تمام شد تازه اول کار است و این است که از آن دانش و علم برای جامعه و خودکفایی استفاده و بهره‌برداری کنیم.

وی تصریح کرد: واقعاً جوانان ارزشمند و دانشمندان ما امروز در بخش‌های مختلف که کار و فعالیت می‌کنند، می‌بینند نتیجه کار آنها گاهی وقت‌ها در بعضی از زمینه‌ها هم‌پای کشورهای صنعتی است و در بعضی از زمینه‌ها و علم‌ها و نوآوری‌ها خیلی فاصله نداریم مثلاً در نانو، دهم و هشتم نیستم بلکه در دنیا چهارم هستیم بنابراین شانه به شانه بزرگان علم در نانو کار و تلاش می‌کنیم.

روحانی افزود: در زیست فناوری، این واکسن‌هایی که امروز افتتاح شد کار بسیار بزرگ و عظیمی امروز انجام می‌گیرد و امروز در داروسازی و واکسن قدم‌های نهایی را برمی‌داریم و یک مقدار تلاش کنیم در واکسن دامی و انسانی می‌توانیم خودکفا شویم و روی پای خودمان بایستیم و در همه تجهیزات مدرن و پیچیده‌ای که امروز نیازمند هستیم می‌توانیم به خودکفایی برسیم.

رئیس جمهور گفت: دیدیم یک مشت جوان در یک شرکت دانش‌‌بنیان که کمپرسورهای عظیم نفت و گاز را در داخل کشور تولید می‌کنند که در همه اینها نیازمند به خارج بودیم. پس بسیار مهم است که این فضا و اکوسیستم در کشور ما ایجاد شود و در هر استانی یک یا چند کارخانه نوآوری داشته باشیم.

هر کجا افتتاحی داشتم در دلم از آقای هاشمی یاد کردم

وی ادامه داد: این ایام سالگرد آیت الله هاشمی رفسنجانی است. هر کجا در ریاست جمهوری افتتاحی داشتم در دلم از آقای هاشمی یاد کردم؛ ایشان برای آبادی کشور زحمت کشید و این راه را ما هم باید طی کنیم و آیت الله هاشمی الگوی ما باشد. ایشان کارهای بزرگی را انجام داد. تقریبا روز رحلت آقای هاشمی با رحلت امیرکبیر در یک زمان است. امیر کبیر بزرگترین سردار سازندگی در قرن گذشته بود که نگذاشتند زنده بماند.

رئیس جمهور تصریح کرد: ممکن است داخل یک جناح و حزبی رشد کنیم، حتی با تکیه بر جناحی موفق شویم و قدرتی را به دست بیاوریم اما در عین حال وظیفه ما این است که به تمام ملت و همه مردم با هر سلیقه، ایده و قومیتی خدمت و نسبت به همه آنها تواضع کنیم.

آنچه دیدیم نشان داد دموکراسی غربی چقدر فشل و سست است

وی تاکید کرد: اگر جناح و حزب موقت باشد خوب است؛ اگر دائم باشد در فعالیت و همکاری تاثیر ناسالم می‌گذارد. اما وقتی در انتخابات پیروز شد از تمامی شایسته ها استفاده کند. وقتی رقابت ها افراطی می شود؛ دیدید در آمریکا چه اتفاقی افتاد. آنچه دیدیم نشان داد دموکراسی غربی چقدر فشل و سست است و بنیان قوی ندارد و متاسفانه علی‌رغم پیشرفت علمی یک آدم پوپولیست آمد و چه ضربه های بزرگی به کشورش و منطقه ما زد.

امیدوارم حاکمان بعدی کاخ سفید درس عبرت بگیرند

روحانی اظهار داشت: دیدید یکی آدم ناسالم وقتی می‌آید قدرت را در دست می‌گیرد چه مشکلی برای کشورش بوجود می‌آورد و امیدوارم این برای حاکمان بعدی کاخ سفید درس عبرت باشد. آنهایی که دو هفته دیگر قدرت را در کاخ سفید در دست می‌گیرند، باید جبران کنند و ملت آمریکا که ملت بزرگی است را به جایگاه واقعی خود برگردانند.

وی افزود: آنان باید به شرایطی که جامعه بین‌المللی باید داشته باشد یعنی عقل و قانون برگردند. شر انسان‌های کم سواد در اداره کشور و آنانی که به دنبال منافع خانوادگی و فردی خود هستند، از سر کشورشان و دنیا کم شود و شاهد شرایط بهتری در منطقه و جهان باشیم.

وی تاکید کرد: همه اینها نشان می‌دهد که چه مقدار اخلاق و اعتدال در یک جامعه به فکر مردم بودن برای ما مهم است. می‌خواهم یک بار دیگر از شهید عزیز؛ شهید سلیمانی یاد کنم، هیچ ندیدم جناحی و حزبی فکر کند و همیشه به فکر مردم بود نه تنها به فکر مردم خودمان، حتی به فکر مسلمان‌ها و منطقه بود و خدمات بزرگی به کل منطقه و مردم کرد.

روحانی گفت: ممکن است داخل یک جناح و حزبی رشد کنیم و حتی با تکیه بر جناحی موفق شویم و قدرتی را به دست بیاوریم اما در عین حال وظیفه ما این است که نسبت به تمام ملت و همه مردم دارای هر سلیقه، ایده و قومیت خدمت کنیم و نسبت به همه آنها تواضع کنیم.

وی با اشاره به قیام ۱۹ دی مردم قم گفت: این روزها، روزهایی است که باید یاد کنیم از ۱۹ دی شهدای بزرگ قم که آنها یک حرکت بازگشت ناپذیر در تاریخ ایجاد کردند و در تاریخ ما حرکت برای نهضت، انقلاب و تحول در مقاطع مختلف وجود داشت اما بعد از یک مدتی متوقف می‌شد اما حرکت ۱۹ دی مردم قم یک حرکت بازگشت‌ناپذیری ایجاد کرد.

روحانی اظهار داشت: حرکتی که چهله به چهله در شهرهای بزرگ در یک زمان کوتاه بود و ثمره روشن یک حرکتی که در دی‌ماه آغاز شد را در دی‌ماه سال ۵۷ با فرار شاه دیدیم و ثمره نهایی آن را در بهمن‌ماه مشاهده کردیم که با پیروزی انقلاب اسلامی همراه شد و به روان پاک همه شهدای عزیز ۱۹ دی قم و همه شهدایی که در طول تاریخ انقلاب و بعد در جنگ تحمیلی جان خودشان را فدا کردند درود سلام می‌فرستیم.

روحانی اظهارداشت: ممکن است داخل یک جناح و حزبی رشد کنیم، حتی با تکیه بر جناحی موفق شویم و قدرتی را به دست بیاوریم اما در عین حال وظیفه ما این است که به تمام ملت و همه مردم با هر سلیقه، ایده و قومیتی خدمت و نسبت به همه آنها تواضع کنیم.

حادثه هواپیمای اوکراینی از یک اشتباه ناشی شد

رئیس جمهور با اشاره به سالروز حادثه هواپیمای اوکراینی گفت: آرزوی صبر می‌کنیم برای عزیزانی که متاسفانه یاران، اقوام و فرزندان خودشان را در هواپیمای اوکراینی در همین ۱۸ دی سال گذشته از دست دادند و برای مقام‌ عزیزانشان که آن جهان هستند، دعا می‌کنیم و برای خودشان صبر و مقاومت‌ مسالت داریم که حادثه بسیار تلخ، دردناک و باورناکردنی بود.

وی خاطر نشان کرد: سالروز این حادثه را به همه داغداران آن تسلیت می‌گویم. این حادثه یک حادثه باورنکردنی بود که ناشی از خطای یک فرد و بی‌تدبیری یک جمع بود که البته همه اینها از یک سهو و اشتباهی ناشی شده است. اما حادثه خونبار و دردناکی بوجود آورد و مخصوصاً در این هواپیما که یک عده نخبگان بودند و جان به جان آفرین تسلیم کردند.

رئیس جمهور تاکید کرد: ان‌شاء الله دادگاه ما در یک بررسی دقیق و در دادگاهی پرشکوه این پرونده را بررسی می‌کند و نتیجه نهایی این دادگاه می‌تواند آرامش‌بخش واقعی خانواده‌ها و همچنین جبران‌کننده آن لطمه‌ای باشد که برای جایگاه هوانوردی در جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرد و ان‌شاء الله این دادگاه همه آنها را جبران خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe هفت گردون زمزم بایا لاستیک بارز رسپینا سفر می ایران فان بیمه البرز هفت گردون زمزم بایا لاستیک بارز رسپینا سفر می ایران فان بیمه البرز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن