اجتماعی

وثیقه‌های اوراق مشارکت سال 98 فراهم نشد/فقط ۱۰ درصد بودجه امسال مترو محقق شده است

چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ – ۰۹:۲۶ وثیقه‌های اوراق مشارکت سال 98 فراهم نشد/فقط ۱۰ درصد بودجه امسال مترو محقق شده است

مدیر عامل شرکت مترو تهران و حومه گفت: هنوز وثیقه‌های اوراق مشارکت سال 98 فراهم نشده است و اداره املاک شهرداری تهران در حال پیگیری موضوع است و تاکنون حدود ۴۰۰ میلیارد وثیقه نهایی شده است.

وثیقه‌های اوراق مشارکت سال 98 فراهم نشد/فقط ۱۰ درصد بودجه امسال مترو محقق شده است

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، انتشاراوراق مشارکت می تواند بسیاری از مشکلات توسعه و تکمیل ایستگاه های مترو را برطرف کند.

ترزیق پول حاصل از واگذاری و فروش اوراق مشارکت در اوضاع فعلی مترو می تواند کمک زیادی به حمل و نقل عمومی شهر باشد. قرار است منابع مالی حاصل از این اوراق صرف تکمیل و توسعه خطوط ۶ و ۷و بخشی از خط ۳ شود. البته هنوز پول اوراق مشارکت سال ۹۸ به حساب شهرداری واریز نشده و شنیده شده موانعی برای این کار وجود دارد.با علی امام مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه در این باره به گفت‌وگو نشستیم.

با توجه به اینکه اوراق مشارکت سال 97 و 98 متروی تهران منتشر شده است، توضیح می‌دهید که آخرین اقدامات صورت گرفته جهت دریافت پول به کجا رسیده است؟ایا واریزی داشته اید؟

هنوز وثیقه‌های اوراق مشارکت سال 98 فراهم نشده است/ پول اوراق ۹۷ تماما واریز شد

هنوز وثیقه‌های اوراق مشارکت سال 98 فراهم نشده است و اداره املاک شهرداری تهران در حال پیگیری موضوع است، اما اوراق مشارکت سال 97 پولش به حساب شهرداری واریز شده است. میزان اوراق 1300 میلیارد تومان بود که 390 میلیارد تومان آن بانک عاملش سال گذشته پول را به حساب شهرداری واریز کرد و در اواخر مهر 98 بود که پول واریز و ما توانستیم بخشی از ایستگاه‌ها را افتتاح کنیم.

باید اوراق مشارکت سال 97 در خط 6 و 7 مترو هزینه شود، ما هم این پول را در این دو خط استفاده کردیم. در خصوص اوراق مشارکت سال 97، 910 میلیارد تومان از اوراق، عاملیتش با بانک آینده بود که بخشی از پول در تیر و مرداد به حساب شهرداری واریز شد و ما هم به تدریج آن را مصرف کردیم و درنهایت، کل پول واریز شد وما توانستیم بخشی از کارهای توسعه‌ای را انجام دهیم. چون در مجوز انتشار اوراق مشخص می‌شود که در کدام بخش مورد استفاده قرار گیرد، ما هم فقط باید در همان بخش از آن استفاده کنیم.

به نظر شما مشکل وثیقه ها چه زمانی برطرفمی شود تا پول اوراق مشارکت سال 98 که در ساعات پایانی مهلت قانونی اجازه انتشار آن داده شد، به حساب شهرداری واریز شود؟ ایا رایزنی های صورت گرفته است، در این زمینه توضیح می‌دهید؟

امیدواریم در شهریور وثایق به میزان لازم سپرده شود

بانک عامل اوراق مشارکت سال 98 بانک رفاه بوده است. وثایق کافی هنوز گذاشته نشده است. امیدواریم در شهریور وثایق به میزان لازم سپرده شود تا بتوانیم پول اوراق مشارکت سال 98 را دریافت کنیم.

قرار است اوراق مشارکت سال 98 در کجا هزینه شود؟

اوراق مشارکت سال گذشته در خطوط 6، 7 و 3 مورد استفاده قرار می گیرد

قرار است براساس مجوز نهادهای ذیربط،‌ این اوراق در خطوط 6، 7 و 3 مورد استفاده قرار گیرد. وقتی که پول به حساب شهرداری واریز شود، فقط در این خطوط مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیران شهری وعده دادند که تا پایان سال قطعاً 12 ایستگاه مترو در تهران آماده بهره‌برداری می‌شود، آیا این امر محقق می‌شود؟

بله، ما در برنامه داریم که 12 ایستگاه را تا پایان سال افتتاح کنیم. ایستگاه برج میلاد، میدان قیام، آهنگ و محلاتی در خط 7 مترو، ایستگاه امیرکبیر حدفاصل تربیت مدرس تا ستاری، تربیت مدرس، شهرک آزمایش، اشرفی اصفهانی، یادگار امام(ره) و شهید ستاری در خط ۶ و در خط 3 هم ایستگاه اقدسیه به بهره‌برداری می‌رسد. ان‌شاءالله تا آخر سال این ایستگاه‌ها آماده بهره‌برداری می‌شوند. ما برای ساخت ایستگاه‌ها نیازمند منابع مالی هستیم و اوراق مشارکت را در این زمینه هزینه می‌کنیم.

شما گفتید که هنوز شهرداری وثیقه‌های اوراق مشارکت سال 98 را فراهم نکرده است و تاکنون پول واریز نشده است، چرا این اتفاق افتاده است، آْیا مشکلی وجود دارد؟ در خصوص اوراق سال ۹۷ هم بانک اینده تعدادی از وثیقه ها را قبول نکرد.

۴۰۰میلیارد تومان وثیقه نهایی شده است/ برای الباقی به دنبال معرفی ملک هستند

سازمان املاک و مستغلات شهر تهران وثیقه‌هایی را معرفی کرده است و باید یک‌هزار و 500 میلیارد تومان وثیقه به بانک رفاه داده شود و تاکنون حدود 400 میلیارد تومان وثیقه نهایی شده است و برای الباقی نیز سازمان املاک و مستغلات به دنبال معرفی ملک است.

این اوراق مشارکتی که دریافت می‌کنید چطور باید پول آن را به بانک پرداخت کنید؟

بعد از چهار سال باید اصل پول پرداخت شود/سود آن به صورت سه ماهه پرداخت می‌شود

براساس بند «د» تبصره 5 قانون بودجه، 50 درصد پول را باید شهرداری و 50 درصد را باید دولت پرداخت کند. اوراق مشارکت چهار ساله است و بعد از چهار سال باید اصل پول پرداخت شود، ولی سود آن به صورت سه ماهه پرداخت می‌شود که دولت سهم خود و شهرداری هم سهمش را پرداخت می‌کند.

سود اوراق چند درصد است؟

سود اوراق مشارکت 18 درصد است.

آیا دریافت اوراق مشارکت برای شهرداری تهران مقرون به صرفه است؟

به دلیل اینکه دولت 50 درصد پول را پرداخت می‌کند مقرون به صرفه است، اما اگر قرار بود کل پول را ما بدهیم، خیر،‌ به صرفه نبود.

با توجه به اینکه در سنوات گذشته دولت سهم خود را به درستی پرداخت نکرده است، آیا در زمینه اوراق مشارکت، دولت سهم خود را پرداخت می‌کند؟

بله، دولت سهمش را پرداخت می‌کند.

پیروز حناچی شهردار تهران اعلام کرده است اگر دولت مجبور نباشد، به شهرداری‌ها کمک نمی‌کند، مثلاً در موضوع حل و نقل عمومی و کرونا دولت به اجبار در این زمینه کمک کرد، اما این نگاه، نگاه راحتی نیست و منابع در دولت به راحتی اختصاص پیدا نمی‌کند، در این زمینه توضیح می‌دهید که وضعیت دریافتی‌های شما از دولت چطور بوده است؟

ببینید! ما یک بودجه مستقیم از دولت داریم که بسیار کم است، تازه اگر تمام بودجه هم اختصاص پیدا کند که عموماً بخش زیادی از آن تخصیص داده نمی‌َود و یا اگر دولت پرداختی دارد دیر انجام می‌شود و ما در این زمینه مشکل داریم. بودجه‌ای که دولت برای مترو درنظر گرفته است عددی ناچیز است که در اشل نیازهای مترو نیست. فقط کمک‌های ولت در بحث توسعه مترو نیست.

دولت سهم خود را بسیار اندک و با تأخیر پرداخت می‌کند

دولت باید سهم خود را در یارانه بلیط مترو پرداخت کند که چند سال این کار را انجام نداد و وقتی هم که داد، بخش کوچکی را پرداخت کرد و یا در بحث جرایم راهنمایی و رانندگی، دولت باید سهم شهرداری را پرداخت کند. دولت سهم خود را بسیار اندک و با تأخیر پرداخت می‌کند.

در زمینه توسعه مترو براساس قانون باید دولت 50 درصد هزینه توسعه را پرداخت کند، اما در سنوات گذشته این امر رخ نداده است. وضعیت درحال حاضر چطور است؟

باید در بودجه سالانه کشور سهم ۵۰ درصدی دیده شود اما رقم ناچیز است

باید در بودجه سالیانه کشور، سهم 50 درصدی توسعه دیده شود، اما سهم مترو بسیار کم است.

بودجه شهرداری ۲۸۰۰ میلیارد و بودجه دولت ۲۰۰ میلیارد

امسال شهرداری تهران 2 هزار و 800 میلیارد تومان برای توسعه مترو بودجه درنظر گرفته است. دولت هم باید 2 هزار و 800 میلیارد پرداخت کند تا به 50 درصد سهم خود برسد، ولی این عدد در بودجه حدود 200 میلیارد تومان است.

آیا دولت در این مدت سهم خود را پرداخت کرده است؟

اشکالاتی در قانون است/ در قانون گفته شده دولت باید تا 50 درصد بدهد نه ۵۰ درصد

ببینید! اشکالاتی در قانون هم وجود دارد. در قانون حمایت از سامانه ریلی نگفته‌اند دولت باید 50 درصد خود را بدهد بلکه گفته‌اند تا 50 درصد را باید بدهد، حال از این موضوع تفسیرهای مختلفی می‌شود، 10 درصد هم همین معنی را می‌دهد، 20 درصد هم، چرا که نگفته‌اند 50 درصد کامل گفته‌اند تا 50 درصد سهم را پرداخت کند. البته ما مصوبات دیگری هم برای حمل ونقل ریلی داریم که دولت به آن عمل نکرده است.

به قانون ۱۱ سال پیش هم عمل نشد

قانون یارانه‌ها مصوب شد و از سال 86 قانون حمایت از حمل و نقل عمومی مصوب شد که براساس آن باید 4 هزار میلیارد تومان به حمل و نقل درون‌شهری و 6 هزار میلیارد تومان به حمل و نقل برون‌شهری کمک شود، ولی تاکنون این امر محقق نشده است و به این قانون عمل نشده است.

قرار بود که متروی تهران از صندوق ذخیره ارزی یک میلیارد دلار برداشت کند و مذاکراتی هم در این زمینه در دوره‌های قبل با مسوولان مربوطه صورت گرفت، در این زمینه توضیح می‌دهید که استفاده از صندوق ارزی به کجا رسید؟

در سال 88 مصوب شد که 2 میلیارد دلار از صندوق ارزی، شهرداری‌ها برداشت کنند که یک‌میلیارد دلار آن برای متروی تهران بود. دولت موقت در همان زمان هم قبول نکرد و این امر اجرایی نشد و به مرور زمان این طرح اجرایی نشد.

مکاتبه برای استفاده از صندوق ارزی/قانون باید احیا شود

در دوران جدید ما هم مکاتباتی داشتیم، ولی در واقع فایده‌ای نداشت و باید دوباره این قانون احیا شود. البته محسن هاشمی رئیس شورای شهر هم پیگیری‌هایی در این زمینه انجام داده است، ما هم از طرف شهرداری مکاتباتی داشتیم اما به نتیجه نرسیده است.

برخی از اعضای شورا اعلام کردند که در سه سال گذشته یک کیلومتر هم ساخته نشده است در حالی که ساخت تونل مترو بسیارکم‌هزینه است. با توجه به اینکه شما اوراق مشارکت 97 و 98 را منتشر کرده‌اید، به نظر شما امسال وضعیت مترو چگونه خواهد بود؟

فقط اوراق مشارکت کفایت نمی‌کند و باید بودجه شهرداری هم محقق شود

قطعا شرایط بهتری نسبت به سال گذشته داریم و 12 ایستگاه را افتتاح می‌کنیم. اما من قبلا هم گفته‌ام که فقط اوراق مشارکت کفایت نمی‌کند و باید بودجه شهرداری هم محقق شود و پیگیر این امر هم هستیم.

با توجه به اینکه شش ماه از سال می‌گذرد چند درصد از بودجه شهرداری برای توسعه مترو محقق شده است؟

۱۰ درصد بودجه تاکنون محقق شده است/ وضعیت درامدی شهرداری با توجه به کرونا خوب نیست

تاکنون حدود 10 درصد کل بودجه محقق شده است.

اینکه عدد بسیار کمی است.

بله، عدد کم است باید پیگیری کنیم. با توجه به شرایط کرونا که هنوز هم ادامه دارد، شرایط درآمد شهرداری مناسب نیست. ما تلاش می‌کنیم که توسعه را انجام دهیم و منابع تزریق شود.

آیا شهرداری با توجه به اینکه وضعیت درآمدی خوبی ندارد وبارها هم این موضوع از سوی اعضای شورا و مدیران شهرداری اعلام شده است، آیا می‌تواند بودجه مترو را تزریق کند؟

۸۰۰ میلیارد بودجه غیرنقد است/ عملیاتی شدن ۲ قانون شرایط را بهتر می کند

بله، بستگی به شرایط درآمدی دارد، اما از 2 هزار و 800 میلیارد بودجه مترو، 800 میلیارد غیرنقد و الباقی نقد است که البته امیدواری ما دربخش غیرنقد بیشتر است و در بخش نقدی هم امیدواریم که پول تزریق شود.

البته دو قانون درآمدهای پایدار شهری و همچنین سهم شهرداری‌هادر مالیات بر ارزش افزوده اگر عملیاتی شود شرایط بهتر خواهد بود.

با توجه به اینکه اوراق مشارکت سال 98 در دقایق پایانی مهلت قانونی خود یعنی 31 تیر منتشر شد، چه برنامه‌ای دارید که اوراق مشارکت سال 99 زودتر انتشار یافته و به روزهای پایانی نرسد؟

ارسال لایحه برای اوراق مشارکت ۹۹ به شورا/ تصویب تا پایان شهریور

باید لایحه‌ای در این زمینه به شورای اسلامی شهر تهران ارسال شود. کارهایش انجام شده و به زودی لایحه را به شورا می‌بریم. بعد از اینکه از شورا مصوبه را دریافت کردیم، بقیه اقدامات انجام می‌شود. البته رایزنی‌های اولیه با وزارت کشور از یک‌ماه پیش آغاز شده است و شهرداری تهران 3 هزار میلیارد اوراق مشارکت برای مترو و یک‌هزار میلیارد برای اتوبوس در سال 99 دارد.

به نظر شما اوراق 99 محقق می‌شود؟

مراحل مختلفی دارد، در شورای اسلامی شهر تهران لایحه تا پایان شهریور مصوب می‌شود، اما مراحل بعدی هم زمان‌بر است و تجربه نشان داده است که تقریباً کار را به 28 اسفند می‌کشانند و بعد هم باید بانک مرکزی اجازه دهد، به همین دلیل کار زمان‌بر می‌شود. امیدواریم که امسال زودتر این کار انجام شود.

در خصوص قرارداد 630 واگن توضیح می‌دهید؟ سالهاست این قرارداد معلق مانده و تکلیفش مشخص نیست. با وجود اینکه در ایران این قرارداد امضا شده، اما هنوز در چین مراحل آن طی نشده است، در این زمینه توضیح می‌دهید؟

در قضیه 630 واگن مترو ما کارفرما نیستیم/ فرایند اداری ۲ سال طول کشید

در قضیه 630 واگن مترو ما کارفرما نیستیم، کارفرما وزارت کشور است. فرایند اداری 630 واگن طولانی شده است و بیش از دو سال در داخل کشور این فرایند اداری زمان برد و در فروردین‌ماه هم بعد از طی مراحل اداری به چین ارسال شد، حال باید در چین این مراحل اداری طی شود. تا فرایند فاینانس‌ها عملیاتی شود، ال‌سی‌ها باید باز شود و در قرارداد پیش‌بینی شده است که تا موقعی که ال‌سی باز نشود، قرارداد عملیاتی نمی‌شود و اتفاقی در ساخت واگن رخ نمی‌دهد. پیگیری‌ها را انجام داده‌ایم، بانک مرکزی هم پیگیر است تا فرایند تسریع شود تا هر چه زودتر این 630 واگن قراردادش عملیاتی شود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + هفده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن