فرهنگ و هنر

وزیر ارشاد: چراغ هنر در قرنطینه خاموش نشد

وزیر ارشاد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت: مشارکت بیش از هزار جوان هنرمند در جشنواره، نشان می‌دهد که چراغ هنر در روزگار قرنطینه خاموش نشده است.

به گزارش مشرق، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمجتبی حسینی معاون هنری او و هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی در پیام‌هایی جداگانه، آغاز بیست و هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران را گرامی داشتند.

کارگاه‌های آنلاین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان به دبیری رضوان صادق‌زاده در رشته‌های دهگانه هنرهای تجسمی، از دیروز (دوشنبه ۲۴ شهریور) در خانه هنرمندان ایران آغاز شده است و تا چهارشنبه ۲۸ شهریور ادامه خواهد داشت.

* روزهای دشوار شیوع بیماری کرونا بر هنرمندان سخت گذشته است

در پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این جشنواره آمده است: «جشنواره هنرهای تجسمی جوانان مجالی برای گردهم آمدن هنرمندان جوان و پیشکسوت است که به کشف استعداد هنری نسل آینده ساز این هنر گران‌سنگ می‌انجامد. جوانانی جستجوگر که با حضور فعال خود در این رویداد و در سایه تعامل با استادان پیشکسوت، توانمندیهای خود را بروز داده و از این رهگذر، آثاری می‌آفرینند که در گنجینه هنرهای تجسمی ایران، نمود روزگار امروز را ثبت و ضبط خواهد کرد.

رویداد فرهنگی جشنواره هنرهای تجسمی جوانان با بیش از ربع قرن پیشینه که عده قابل توجهی از هنرمندان برجسته امروز حاصل درخشش در این رویداد بوده‌اند اکنون جایگاهی برجسته در میان مجموعه جشنواره‌های هنری یافته و این ویژگی با شور و شوق و نشاط و امید جوانی گره خورده است. هنرمندان پیشکسوت در فضای تعامل و گفت‌وگو، استعدادهای ناب را در رشته‌های هنرهای تجسمی کشف می‌کنند و هنرمندان جوان نیز خود را در معرض سنجش استادان قرار می‌دهند. جایی که هنرمندان جوان، تجربه‌های زیسته خود را در اثر هنری خویش به تصویر می‌کشند و یادگاری بی‌بدیل از این روزگار برجای می‌گذارند.

جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در دوران پختگی و بهره‌گیری از تجربیات اجرایی سالیان گذشته است و جای خوشوقتی است که هر سال به اهداف پیش‌بینی شده خود نزدیک تر شده است. اگرچه روزهای دشوار شیوع بیماری کرونا، بر هنرمندان سخت گذشته است، اما هنرمندانی بوده‌اند که با خلق اثر، جریان فرهنگی را پیش برده‌اند و بارقه امید را در پس همه دشواری‌ها روشن نگاه داشته و التیابخش آلام جامعه شده‌اند.

مشارکت بیش از هزار جوان هنرمند در جشنواره، نشان می‌دهد که چراغ هنر در روزگار قرنطینه و محدودیت خاموش نشده است؛ هرچند امکان برگزاری حضوری جشنواره میسر نشد و همچون بسیاری از رویدادها در بستر فضای مجازی دنبال می‌شود، اما بهره‌گیری از امکانات این فضا، تجربه‌ای تازه برای جشنواره، ستاد اجرایی و هنرمندان رقم زده است.

شناخت از گذشته و آگاهی از جریان هنر امروز، به واقع مهم‌ترین عامل در راه پرورش ذهن و استعداد هنری جوانان است که با حضور استادان مجرب در رشته‌های گوناگون به انجام و فرجام می‌رسد.

امیدوارم بیست و هفتمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی جوانان، با برگزاری برخط در بهترین کیفیت، پاسخگوی نیاز آموزش به جوانان سراسر کشور و کشف بهترین‌های جوانان ایران باشد.»

* هنر به هیچ بهانه‌ای متوقف نمی‌شود

حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در پیام خود نوشت: «جان هر جشنواره، آنات گفتگو و اوقات آموختن است و خوش­تر آن که غنیمت کشف استعدادها، ارزش افزوده­ آن باشد. جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در همه­ ادوار خود کوشیده است آبادی جان­‌بخشی باشد که جستجوگران جوان هنر به شوق، از مصاحبت عالمان این هنر بهره‌­مند شوند و به برگ و بار تجربه های خویش بیفزایند. از جمله­ علل اعتلای روزافزون این هنر، خجستگی این جشنواره و میمنت کارگاه­ها و نمایشگاه‌هایی است که دریچه­ گفتگو و مجال تبادل توانش بوده‌­اند.

این دوره از جشنواره در دشواری­‌های روزگار کرونا برگزار می­‌شود. رویدادی غیرحضوری که متولد امید است و مصمم است که بگوید هنر، دشواری وظیفه است و اگر امروز مشق مشقت می‌­نویسد، فرصت فردا را پیش روی دارد و هیچ از رفتن و رسیدن کوتاه نمی‌­آید.

کوشیده‌­ایم که با کوچ به جهان مجازی و تدارک بسترهای برخط، بی هیچ کاستی و کسری، کارگاه­های آموزشی برگزار شود و تجربه‌ای نو در ادامه­ نزدیک به سه دهه­ گذشته رقم بخورد. خوشحالم که جان جوانان این سرزمین به کیمیای امید جوشان است و بر آنند تا نقش امروز را با الهام از این وعده­ی ناگزیر که «فان مع العسر یسرا» به فردا بسپرند. آرزومندم این دوره از جشنواره، تمرین مدارا و مسابقه­ مداومت باشد که هنر به هیچ بهانه، متوقف نمی­‌شود.»

* سلامت هنرمندان رأس همه اولویت‌هاست

هادی مظفری رئیس جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران هم گفته است: «سلامت هنرمندان جوان و استادان برای ما اهمیت داشت و با این حال نباید جشنواره تعطیل می‌شد. بنابراین بهترین راه این بود که کارگاه‌های هنری را به صورت مجازی و برخط برگزار کنیم.

جشنواره هنرهای تجسمی جوانان، فارغ از جنبه جشنواره‌ای، اهمیت آموزشی و کشف استعداد دارد. استادان کارگاه و داوران در جلسات بررسی آثار رسیده به جشنواره، بهترین استعدادها را برای شرکت در کارگاه‌ها انتخاب می‌کنند. از این رو این دوره از جشنواره نیز مانند گذشته، استعدادهای هنرهای تجسمی را به جامعه هنری معرفی می‌کند.»

منبع: فارس

  • شهر خبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + چهارده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن