اقتصادی

وعده‌های بی‌فرجام مسئولان برای تأمین خوراک دام/ سویا کیلویی 13 تومان هم پیدا نمی‌شود

شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۱:۲۵ وعده‌های بی‌فرجام مسئولان برای تأمین خوراک دام/ سویا کیلویی 13 تومان هم پیدا نمی‌شود

یک مرغدار اصفهانی با انتقاد از وضعیت تأمین خوراک دام و وعده‌های نافرجام مسئولان گفت: مسئولین هیچ‌کاری برای تأمین خوراک دام و طیور تولیدکنندگان نکرده‌اند و سویا در بازار کیلویی 13 هزار تومان هم پیدا نمی‌شود.

وعده‌های بی‌فرجام مسئولان برای تأمین خوراک دام/ سویا کیلویی 13 تومان هم پیدا نمی‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، طی چند ماه گذشته خوراک دام و طیور در بازار کمیاب شده و چهار برابر قیمت نرخ دولتی در بازارهای سیاه عرضه می‌شد. اما به تازگی مرغداران می‌گویند اصلاً سویا در بازار پیدا نمی‌شود. خوراک دام و طیور نیاز ضروری برای تولید محصولات پروتئینی مانند گوشت، مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات است و 70 درصد قیمت تمام شده این محصولات وابسته به این خوراک می‌باشد. کشور 70 درصد نیاز خود به خوراک دام و طیور را از طریق واردات تأمین می‌کند، اما در ماه‌های گذشته عدم تخصیص ارز و همچنین نابسامانی در مدیریت ثبت سفارش و واردات و نیز عرضه، مشکلاتی را ایجاد کرده است.

مهم‌ترین مشکل تأمین دام و طیور وجود انحصار در این صنعت است. اگرچه گفته می‌شود ده‌ها شرکت واردکننده خوراک دام و طیور وجود دارد، اما بر اساس روایت‌های غیر رسمی مختلف 30 تا 70 درصد واردات این نهاده دست یک نفر است و در مجموع تعداد وارکنندگان از انگشتان یک دست فراتر نمی‌رود.

مرغداران می‌گویند این فرد انحصارگر به راحتی ارز برای واردات می‌گیرد که البته سابقه آن به چندین دهه گذشته برمی‌گردد. این فرد در دهه‌های گذشته آنچنان قدرت و نفوذی پیدا کرده که به جرأت می‌توان گفت جای دولت را در بازار نهاده گرفته است. بازار خوراک دام و طیور کشور در دستان این فرد است و هر طوری که بخواهد روند بازار را عوض می‌کند.

اخیراً وزارت جهاد کشاورزی سامانه‌ای به نام بازارگاه راه‌اندازی کرده تا خوراک دام مورد نیاز مرغداران از طریق این سامانه توزیع کند، اما واقعیت این است که بازارگاه در مقابل انحصارگران هیچ سهمی ندارد.

سعید مشایخی مرغدار نائینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با انتقاد شدید از وضعیت تأمین خوراک دام و طیور کشور، گفت: مسئولان هیچ‌کاری برای ذرت و سویا نکرده‌اند. سویا کیلویی 13 هزار تومان هم پیدا نمی‌شود.

مشایخی تأکید کرد: مسئولان همواره وعده‌های این هفته و آن هفته می‌دهند که شرایط را کنترل کنند، اما متأسفانه هیچ بهبودی حاصل نشده است.

این مرغدار با بیان اینکه متأسفانه مرغ زبان مسئولان را نمی‌فهمد و نمی‌تواند صبر کند تا اوضاع درست شود، گفت: به خدا قسم، مرغ‌ها به دلیل کمبود خوراک همدیگر را می‌خورند؛ می‌میرند و کسی نیست به داد تولیدکنندگان برسد.

* سلاطین خوراک دام و طیور را معرفی کنید

مشایخی تأکید کرد: الحمدلله دولت سلطان سکه و مسکن و دلار و خودرو را پیدا کرده است و باید فکری به حال دلالان و سلاطین خوراک دام و طیور بکنند.

این مرغدار نائینی با انتقاد از مسئولان به طعنه گفت: شاید هم مسئولان مقصر نیستند بلکه دام و طیور متوجه حرف مسئولان نمی‌شوند و نمی‌دانند که باید طبق گفته آنها خوراک نخورند و ماه‌ها صبر کنند.

مشایخی تأکید کرد: مرغ موجود زنده است و نمی‌تواند یک وعده بدون غذا باشد. تا اینجا هر چقدر توانستیم از بازار سیاه به قیمت‌های چند برابر تأمین کردیم، اما واقعاً دیگر به نرخ چند برابر هم پیدا نمی‌شود.

وی ادامه داد: البته شاید این هم یک بازی دیگر انحصارگران و دلالان است و می‌خواهند تولیدکنندگان را به مرگ بگیرند تا به تب راضی بشوند و شاید رؤیای افزایش چندین باره قیمت را در سر می‌پرورانند.

مشایخی گفت: متأسفانه در چنین شرایطی، برخی مسئولان این وضعیت را بحران نمی‌دانند، در حالی که بحران واقعی است و چنین تعبیری از سوی مسئولان در حقیقت سیگنال به دلالان است تا هر اندازه که بتوانند قیمت‌ها را بالا ببرند.

* مسئول امور دام کشور پاسخگوی مرغداران نیست

مشایخی مرغدار نائینی به خبرنگار فارس گفت:‌ بارها با آقای رضایی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی مشکلات تأمین خوراک دام را مطرح کردم، اما ایشان توجهی نمی‌کنند؛ ایشان به جای پاسخگویی، شماره من را در لیست سیاه قرار دادند و دیگر پاسخگوی من نشدند.

به گزارش فارس، معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری اخیر در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس، گفت: مرغداران باید گزارشاتی را درباره فساد توزیع در نهاده‌ها دراختیار ما بگذارند و اگر آنها کمک بکنند، ما می‌توانیم بسیاری از مشکلات را برطرف کنیم.

مشایخی خطاب به مسئولان گفت: از زمانی که جوجه‌ریزی انجام شده، 400 گرم سویا دولتی تخصیص داده‌اند که هنوز تحویل داده نشده است و واقعا این موجودات زنده نمی‌توانند منتظر وعده و وعیدهای مسئولان باشند و در حقیقت مستأصل مانده‌ایم که چه باید بکنیم.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن