اجتماعی

پاسکاری ایمنی ساختمان ها بین دستگاه های ناظر/معرفی ساختمان های ناایمن تبعات حقوقی دارد؟

يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ – ۰۰:۲۴ پاسکاری ایمنی ساختمان ها بین دستگاه های ناظر/معرفی ساختمان های ناایمن تبعات حقوقی دارد؟

تعدادی از ساختمان های ناایمن شهر شناسایی شده و قرار است بزودی معرفی شوند اما این کار تبعات حقوقی دارد و مدیران در حال رفع آن هستند.

پاسکاری ایمنی ساختمان ها بین دستگاه های ناظر/معرفی ساختمان های ناایمن تبعات حقوقی دارد؟

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، ساختمان‌های ناایمن در شهر یکی از معضلات امروز پایتخت‌نشینان است. هر چند شهرداری تهران 33 هزار ساختمان ناایمن را در شهر شناسایی کرده است و اسامی تعدادی از ساختمان‌ها را هم برای شورای شهر ارسال کرده است.

بیش از ۳ هزار ساختمان در حال ایمن سازی است/۳۰ هزار ساختمان هیچ اقدامی نکردند

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران می‌گوید: از این 33 هزار ساختمان ناایمن که در تهران وجود دارد، پس از حادثه پلاسکو تاکنون 220 ساختمان ایمن شده و 3 هزار و 200 ساختمان نیز در حال ایمن‌سازی است و نزدیک به 30 هزار ساختمان اقدام مؤثری درباره ایمن‌سازی انجام ندادند.

پایش ساختمان‌های ناایمن شهر در دستورکار است، اما خلأهای قانونی‌ای در این زمینه وجود دارد و به گفته برخی از اعضای شورا، فعالیت تعدادی از ساختمان‌های ناایمن بازی با جان شهروندان است.

فعالیت ساختمان‌های ناایمن در پایتخت بازی با جان شهروندان است

زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران می‌گوید: فعالیت ساختمان‌های ناایمن در پایتخت بازی با جان شهروندان است. ایمنی یک چرخه و فرآیند است که باید ذینفعان به آن توجه کنندو نیاز است که این توجه به شکل مستمر انجام شود.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ممکن است یک ساختمان پرتردد در پایتخت در ماه جاری ایمن باشد، اما وضعیت ایمنی آن در ماه آینده از بین برود، گفت: به همین دلیل نیاز به بازرسی و کنترل‌ها به صورت دائم است تا یک محیط ایمن جهت استفاده شهروندان داشته باشیم.

به گفته عضو شورای شهر در تهران نزدیک به 4 میلیون پلاک بر روی یک میلیون پارسل واقع شده است که از این تعداد در پایش، تنها 33 هزار پلاک ناایمن تشخیص داده شده که تعداد کمی از آنها هم ایمن‌سازی کرده‌اند.

نوری در ادامه تأکید کرد: تأسیسات برق، دسترسی به ساختمان، تعداد نیروی انسانی و سیستم اعلان حریق و اطفاء حریق بخشی از سرفصل‌های ایمنی ساختمان‌هاست.

مشارکت شهروندان در شناسایی ساختمان‌های ناایمن

وی به مشارکت شهروندان در شناسایی ساختمان‌های ناایمن اشاره کرد و گفت: پایش ساختمان‌های ناایمن در پایتخت از عهده یک نهاد به تنهایی برنمی‌آید.

قرار است شهرداری تهران ساختمان‌های ناایمن شهر را ظرف یکی دو ماه آینده معرفی کند و برای این منظور سامانه برخطی در حال راه‌اندازی است، البته این سامانه هنوز مشکلات خاص خود را دارد.

محمود قدیری معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در این‌باره به خبرنگار فارس، گفت: در اسفند سال 98 مصوبه‌ای از سوی شورا برای راه‌اندازی یک سامانه برخط ابلاغ شد، اما به کرونا خوردیم و در حال انجام کار هستیم.

وی در خصوص این سامانه برخط گفت: وضعیت ساختمان‌های ناایمن در این سامانه مشخص است و حتی ارتفاع و تحلیل‌های جغرافیایی هم در آن می‌آید و تمامی اطلاعات ساختمان در این سامانه درج شده است.

اطلاعات تمام حریق ها از سال ۹۰ وجود دارد

این مقام مسوول با تأکید بر این موضوع که از سال 90 تمام اطلاعات حریق‌ها را داریم، گفت: حتی پراکندگی جغرافیایی وجود دارد و به صورت گرافیکی و جدول هم می‌توانیم آن را اعلام کنیم.

معرفی ساختمان ناایمن با یک آیکون خاص

به گفته قدیری، اطلاعات اماکن پرخطر در سامانه جانمایی می‌شود و تمامی اطلاعات قبلی نیز اضافه می‌شود و ساختمان‌های ناایمن با یک آیکون خاصی دیده می‌شود و شهرندان وقتی مراجعه کنند می‌توانند ساختمان‌های ناایمن را تشخیص دهند.

این کار تبعات حقوقی دارد؛ در حال رفع مشکل هستیم

به گفته معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، این موضوع تبعات حقوقی هم دارد و ما در حال رفع مشکلات هستیم و قطعا تا پایان مهر یا آبان اطلاعات بر روی سامانه بارگذاری می‌شود و در حال گرفتن مجوزهای حقوقی برای این سامانه هستیم.

کمتر از ۱۰ درصد از ۳۰ هزار ساختمان ایمن است

وی در خصوص 30 هزار ساختمان ناایمن در شهر گفت: ایمنی این ساختمان‌ها متفاوت است و می‌توانم بگویم کمتر از 10 درصد این ساختمان‌ها ایمن است.

قدیری در خصوص لیستی که به شورای اسلامی شهر تهران در خصوص ساختمان‌های ناایمن ارسال شده است، گفت: وضعیت ساختمان‌های ناایمن از نظر صنعتی، مسکونی، بلندمرتبه، نما، مراکز خرید، بانک‌ها، تالارها و مراکز درمانی متفاوت است و البته مراکز پرتردد در اولویت ما هستند.

درجه بندی ساختمان های پرخطر شهر

وی در خصوص برنامه‌های آتش‌نشانی برای ساختمان‌های ناایمن گفت: مستمراً در حال بازدید هستیم و ساختمان‌های پرخطر را درجه‌بندی کرده‌ایم.

مصوبه الزام شهرداری جهت راه‌اندازی سامانه برخط پایش ایمنی ساختمان‌ها در دی‌ماه سال گذشته به تصویب رسید و قرار شد این سامانه ظرف چهار ماه راه‌اندازی شود. بهاره آروین عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: قرار است شهرداری مشخصات ایمنی ساختمان‌هایی که سازمان آتش‌نشان آنها را پایش کرده منتشر کند که البته در حال حاضر آتش‌نشانی اعلام کرده که اطلاعات 33 هزار ساختمان مورد بررسی قرار گرفته است.

معرفی ساختمان های ناایمن و کاهش تخلفات و حوادث

وی تأکید کرد: به زودی اطلاعات ساختمان‌های ناایمن اعلام می‌شود و از این طریق شاهد کاهش تخلفات و حوادث خواهیم بود.

خلأهای قانونی در ساختمان‌های ناایمن وجود دارد و باید این خلأها برطرف شود. اقبال شاکری نماینده مجلس یازدهم و عضو سابق شورای شهر تهران در این باره می‌گوید: آتش‌نشانی اسامی ساختمان‌های ناایمن را به شهرداری، دادستانی،‌ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت راه و شهرسازی و بهداشت و درمان و اصناف اعلام کند. البته شهرداری باید تقاضای اعمال قانون کند، اما متأسفانه این اتفاق نمی‌افتد و اعمال قانون انجام نمی‌شود. در واقع چون ضابط قانونی نیست، تقاضای اعمال حکم از دادستانی نمی‌کنند و این خلأ بزرگی است که در این رابطه وجود دارد.

به گفته شاکری، به وزارت راه و شهرسازی هم رونوشت اسامی ساختمان‌های عمومی ناایمن ارائه می‌شود و نظام مهندسی هم وظیفه بازرسی دارد، اما متأسفانه هیچ‌گونه اقدامی نمی‌کند. بسیاری از ساختمان‌های عمومی کارگاه محسوب می‌شوند. بازرسان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید مراجعه و در مورد استاندارد بودن یا نبودن آنها اعمال نظر کنند. در واقع بازرسان وزارت تعاون، ضابط قانونی هستند، حتی می‌توانند دستور پلمب ساختمان‌ها را صادر کنند اما کوتاهی می‌کنند.

چهار دستگاه ناظر داریم که ایمنی ساختمان‌ها را پاسکاری می‌کنند

وی با تأکید بر این موضوع که چهار دستگاه ناظر داریم که ایمنی ساختمان‌ها را پاسکاری می‌کنند و تنها آتش‌نشانی وظیفه خود را به درستی انجام می‌دهد اما پس از حکم آتش‌نشانی هیچ اتفاقی نمی‌افتد و زحماتشان هدر می‌رود و به سرانجام نمی‌رسد، بنابراین شورای شهر باید به این چهار دستگاه اجرایی فشار بیاورد که وظیفه خود را انجام دهند.

ساختمان‌‌های ناایمن نیاز سریع به بهینه‌سازی و کاهش درجه ناایمنی دارند و باید در این زمینه تمامی دستگاه‌های مسئول در کنار یکدیگر باشند، اما همکاری خوبی صورت نمی‌گیرد و هر روز شاهد وقوع حوادث ناگوار در شهر هستیم. البته شورای شهر، شهرداری را ملزم به راه‌اندازی سامانه برخط کرده است، اما هنوز این سامانه راه‌اندازی نشده است. البته اقداماتی در شهرداری‌های مناطق صورت گرفته است، اما کافی نبوده است. اما نباید از این نکته غافل شد که برخی از ساختمان‌های بزرگ و پرخطر ایمن‌سازی‌های لازم را با محوریت شهرداری مناطق و سازمان آتش‌نشانی انجام داده‌اند.

حتی اخیراً هم شهردار تهران درخصوص ساختمان‌های ناایمن گفته است که ساختمان‌ها شناسایی شده و طرح 999 سازمان آتش‌نشانی موضوع مهمی است که باید به آن توجه کرد و ساکنان هر خانه ناایمن باید بدانند که چرا ساختمان محل سکونت‌شان ناایمن است و درصدد رفع آن برآیند.

همچنان خطر در کمین شهروندان است و بسیاری از ساختمان‌های شهر از ایمنی کمی برخوردارند. سازمان آتش‌نشانی هشدارهای لازم را داده است، اما به دلیل خلأهای قانونی، اقدامات لازم صورت نگرفته است و قرار است به زودی این ساختمان‌ها به صورت آنلاین معرفی شوند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 6 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن