فرهنگ و هنر

پایان داستان‌های کوچک عاشورایی «ده» با رونمایی کتاب

داستان عاشورایی ده

جشنواره سوگواره عاشورایی داستان کوچک «ده» با رونمایی از کتاب به کار خود پایان داد و در اختتامیه،ضمن معرفی برگزیدگان موارد مهمی از طرف دبیر انجمن کوچک نویسان ایران و دبیر علمی جشنواره مطرح گردید.

به گزارش مشرق، جشنواره سوگواره عاشورایی داستان کوچک «ده» با رونمایی از کتاب به کار خود پایان داد و در اختتامیه،ضمن معرفی برگزیدگان موارد مهمی از طرف دبیر انجمن کوچک نویسان ایران و دبیر علمی جشنواره مطرح گردید.

در این مراسم از ۴۳۰ اثر ارسال شده به دبیرخانه ، ۲۴ اثر به مرحله نهایی رسید. دبیر علمی جشنواره سارا عرفانی در مورد چگونگی جشنواره و انتخاب برگزیدگان چنین گفت: این سومین جشنواره عاشورایی بود که در سه سال اخیر توسط کانون بانوی فرهنگ مطرح و اجرا شد، سال اول جشنواره عطر عاشقی بود ،پارسال جشنواره کلمات روضه خوان بود، وامسال جشنواره ده.

سارا عرفانی افزود؛ فراخوان سوگواره کوچک عاشورایی ده را دوماه قبل از ماه محرم داده بودیم ،که کار مشترکی با انجمن کوچک نویسان ایران بود. برای بهتر شدن کیفیت کارهای ارسالی کانون بانوی فرهنگ کارگاهی به صورت مجازی در ۵ جلسه، برای آموزش داستان کوچک، توسط استاد عباسلو برگزار کرد ،که از همه شهرستانها و استانها استقبال خوبی شد و بیش از ۲۰۰ نفر در کارگاه شرکت کردند.

دبیر علمی جشنواره گفت: در نهایت ۴۳۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد و در مرحله انتخاب ، خانم‌ها امیری، مالک، علویان ، داستان ها را بررسی کردند و ۲۴ اثر را برگزیدند.

سارا عرفانی در ادامه گفت، در حین انجام داوری داستانک‌ها، کار چاپ کتاب جشنواره با همکاری سوره مهر نیز انجام می‌شد، که از ۴۳۰ اثر ارسالی در نهایت ۱۰۵ اثر از آثار منتخب ارسالی در کتاب به چاپ رسید. که با چاپ این کتاب تجلیلی از نویسندگان برتر به عمل آوردیم.

در بخش داوری آقای عباسپور و خبوشان وخانم عرفانی نظارت داشتند و در نهایت سه اثر برگزیده و سه اثر تقدیری انتخاب شدند.

باتوجه به موضوع عاشورا ،دیدگاه‌های مختلفی در آثار دیده می‌شد،مثل پرداختن به قمه زنی، بحث یمن و ارتباط آن با عاشورا، کرونا و موضوع آن در عاشورا و….

در این جلسه دبیر انجمن کوچک نویسان ایران، آقای عباسلو با اشاره به اینکه داستان کوچک و نوشتن آن در همه کشورها انجام میگیرد گفت، در دنیا داستان‌های کوچک با ایده‌های مختلف مطرح می‌شود اما عقبه‌ی فکری ندارد و اصطلاحات را از جاهای دیگر می‌گیرند و در ماهیت و اندازه و کیفیت حرفی برای گفتن ندارند، در حالی که ایرانیان از قدیم در مورد ایده‌ها و نظریات و داستان‌های کوچک حمایت می‌کردند، و بنیان آن داستان‌ها چه در مسائل مذهبی و ائمه چه در میان ادیبان و شاعران و نویسندگان ایده ‌های جالبی داشتند.

ایشان ادامه داد ؛ قرار است تولد سعدی در اول اردیبهشت به بهترین کتاب در حوزه‌ی داستان کوچک تقدیر کنیم و به بهترین داستان‌ها از نظر داوران و منتقدان جوایزی اهدا میشود و بهترین ترجمه روی آن انجام میشود برای جهانی شدن آثار برتر .

دبیر انجمن کوچک نویسان ایران خاطرنشان کرد؛داستان‌های ایرانی نگاه زمینی و آسمانی دارد و همه جانبه است و ما از داستان‌های خوب حمایت می‌کنیم.

اسامی برگزیدگان این جشنواره در نتیجهٔ نهایی جلسهٔ داوری

۱. سر در دست

امینه گل‌زاده

شوشتر خوزستان

۲. نماز شمشیرها

زهرا رحمانی

جویبار مازندران

۳. نینوا

محمدحسن ابوحمزه

تهران

«تقدیری‌ها»

هر سال این موقع

امیر صمدی

خمین

ای کاش

مولود توکلی

اراک

با مشک پر آب

سمیه مؤمنی

تهران

  • شهر خبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 12 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن