اجتماعی

پرداخت «فوق العاده ویژه» پرستاران از مهرماه/ اختصاص 3 هزار میلیارد تومان برای پرداخت معوقات

چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۱:۴۲ پرداخت «فوق العاده ویژه» پرستاران از مهرماه/ اختصاص 3 هزار میلیارد تومان برای پرداخت معوقات

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به ابتلای 17 هزار پرستار به کرونا، از پرداخت فوق‌العاده ویژه از ابتدای مهرماه و اختصاص 3 هزار میلیارد تومان برای پرداخت معوقات پرستاران و سایر نیروهای بالینی خبر داد.

پرداخت «فوق العاده ویژه» پرستاران از مهرماه/ اختصاص 3 هزار میلیارد تومان برای پرداخت معوقات

گروه سلامت خبرگزاری فارس: پرستاران به عنوان بخش مهم و تأثیرگذار در درمان بیماران در مراکز درمانی نقش برجسته‌ای دارند و همواره در صف مقدم مواجه با بیمار و بیماری قرار دارند. در دروان شیوع کرونا و با توجه به افزایش قابل توجه مراجعات بیماران به مراکز بهداشتی و درمانی و نیاز ویژه به دریافت خدمات پزشکی، این نقش مؤثر، نمود و جلوه بیشتری داشته است و ابتلای تعداد زیادی از پرستاران به بیماری کرونا و جان باختن تعدادی دیگر، نشان دهنده تلاش و نقش ماندگار این قشر در نظام سلامت کشور است.

خلق صحنه‌های ماندگار فداکاری و از خود گذشتگی جامعه پرستاری در بخش‌های عفونی و بستری بیماران کرونایی در طول دوران شیوع کرونا همواره مورد توجه و عنایت اقشار مختلف جامعه قرار گرفته و تحسین همگان از جمله رهبر معظم انقلاب را در پی داشته است. در این میان و با توجه به ادامه دار شدن شیوع کرونا در کشور، ضرورت حفظ انگیزه و توان کادر پرستاری، موضوع مهمی است که باید متولیان حوزه سلامت و دیگر مسؤولان به آن توجه لازم داشته باشند.

در این میان، یکی از خواسته‌ها و گلایه‌های پرستاران، عدم توجه به حقوق، کارانه و اضافه کار آنهاست و همواره این موضوع به عنوان یک مسئله و خواسته نسبتا قدیمی مدنظر آنها بوده است.

برای بررسی موضوعات مرتبط به جامعه پرستاری کشور و برنامه‌های در نظر گرفته شده برای آنها، با محمد میرزابیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری کشور به گفت‌وگو نشستیم تا از آخرین تصمیمات اتخاذ شده و در دست اجرا برای تسهیل و سامان دهی مشکلات پرستاران آگا ه شویم.

میرزابیگی در این گفت‌وگو به موضوعات مختلفی از جمله؛ وجود 110 هزار نیوی پرستاری در کشور، فعالیت مستقیم 90 هزار پرستار در روزهای کرونایی در مراکز درمانی کشور، ابتلای 17 هزار پرستار به کرونا و شهادت 37 نفر از پرستاران در راه مقابله با بیماری کرونا، جذب 23 هزار نیروی درمانی با اولویت پرستاری در سال جاری، افزایش 50 درصدی حقوق پرستاران و دیگر نیروهای کادر درمان، اختصاص فوق العاده ویژه به پرستاران و اجرایی شدن آن از ابتدای مهرماه سال جاری، غیر قانونی بودن قرار دادهای 89 روزه با پرستاران و ضرورت در اولویت قرار دادن در استخدام این نیروها و تشکیل کمیته پیگیری امور خانواده های شهدای سلامت اشاره کرد.

مشروح این گپ و گفت در ادامه از نظرتان می‌‌‌گذرد.

*جذب 23 هزار نیروی درمانی

** آقای دکتر! چه تعداد نیروی پرستاری تا پایان سال جاری جذب مراکز درمانی کشور می‌شود؟

خوشبختانه پیگیری‌های مصرانه سازمان نظام پرستاری از مجامع مختلف و همکاری‌های آنها جواب داد؛ ما از ابتدا می‌گفتیم که باید پرستاری جزو مشاغل حاکمیتی باشد و استخدام‌ها و مسائل مربوط به آن برای این گروه نیز با مسئولیت دولت اتفاق بیفتد. قبل از شیوع کرونا کمبود نیروی پرستاری به طور مزمن داشتیم و شیوع کرونا باعث شد در برابر 2 بحران کمبود نیرو و کرونا قرارگیریم، اما خوشبختانه پیگیری‌ها و همکاری‌ها، باعث شد تا مجوز جذب حدود ۲۳هزار نیرو با اولویت پرستاری صادر شود و اکنون دانشگاه‌های علوم پزشکی در حال جذب این نیروها هستند.

به جهت اضطراری که وجود دارد و نیاز به سرعت عمل بیشتر، از مجموع نیروهای ذخیره استخدامی سال گذشته و افرادی که سال گذشته رتبه پایین‌تری داشته و جذب نشده بودند، دانشگاه‌ها می‌توانند تا ۳ هزار نفر از این ذخایر استفاده کرده و نیاز شدید بیمارستان‌ها به پرستار را تأمین کنند، اما برای بقیه براساس خط مشی سازمان امور اداری واستخدامی عمل خواهد شد.

تاکنون ۱۷هزار نفر از نیروهای پرستار مبتلا به کرونا شدند که نزدیک به ۴ هزار نفر از آنها قرنطینه، بستری و از دور خدمات کاری خارج شده‌اند؛ البته از ۱۷ هزار نفر مبتلا شده، ۱۳ هزار نفر بهبود یافته و ۳۷نفر از پرستاران نیز تاکنون شهید شده‌اند و کمتر از 50 نفر از پرستاران در بیمارستان بستری بوده و بیشتر پرستاران مبتلا در منزل قرنطینه هستند.

به عبارتی این تعداد از پرستاران در محل کار حاضر نبوده و نیاز به نیروهای جایگزین داریم؛ البته قبلاً نیز کمبود پرستار داشتیم و شیوع کرونا هم نیازمند 2 تا 3 برابر شدن نیرو است. البته سرعت عمل دانشگاه‌ها در خصوص جذب پرستار، بسیار مهم است و باید به سرعت از مجوزهای صادر شده در جذب نیرو استفاده کنند که البته این موضوع با اولویت مناطق قرمز و بخش‌های کرونایی است.

تاکنون ۱۷هزار نفر از نیروهای پرستار مبتلا به کرونا شدند که نزدیک به ۴ هزار نفر ازآنها قرنطینه، بستری و از دور خدمات کاری خارج شده‌اند

*90 هزار پرستار در جنگ با کرونا/ابتلای 17 هزار پرستار به کرونا

** در دوران شیوع کرونا چه تعداد پرستار به صورت مستقیم در مراکز و بخش‌های بیماران کرونایی فعالیت کرده‌اند؟

110 هزار پرستار در کل کشور داریم که بالغ بر 90 هزار نفر از آنها با کرونا و بیماران آن مرتبط هستند. همچنین در 24 ساعت کاری در مراکز درمانی فقط پرستاران هستند که بعد از پایان ساعت کاری اداری و به صورت شبانه روزی به فعالیت خود ادامه می‌دهند که در مجموع، تا این لحظه ۱۷ هزار نفر از آنها به کرونا مبتلا شده‌اند.

وقتی حدود ۴ هزار نفر از پرستاران در اثر ابتلا به کرونا قرنطینه، بستری یا در دوره استعلاجی به سر می‌برند؛ یعنی بسیاری از نیروهای موثر ما از گردونه فعالیت خارج شده‌اند؛ در نتیجه مردم باید مسائل بهداشتی کرونا را رعایت کرده و بار بیمارستان‌ها را کم کنند.

** چه برنامه‌ای برای پیگیری و ساماندهی پرداخت کارانه و افزایش آن و پرداخت معوقات پرستاران دارید؟

سازمان نظام پرستاری تحقق 3 کار عمده را پیگیری کرده که عبارتند از اعمال فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری است که در اسفندماه سال گذشته اتفاق افتاد. این برای همه نیروهای مدافع سلامت در وزارت بهداشت اتفاق افتاده و از این قانون منتفع شده‌اند.

از ابتدای مهر فوق‌العاده ویژه پرستاران پرداخت می‌شود تا هر بیماری که مراقبت از آن سخت‌تر است در پرداخت فوق‌العاده ویژه اثر بیشتری داشته باشد

دومین موضوع، مبحث پرداخت معوقات مربوط به کارانه و اضافه کار بود که با عنایت رهبر معظم انقلاب که با برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی موافقت کردند، سازمان برنامه و بودجه نیز در مجموع هزار میلیارد تومان از این محل اختصاص داد و 2 هزار میلیارد تومان نیز به صورت جدا از این بودجه در نظر گرفته شد.

به عبارتی 3 هزار میلیارد تومان برای پرداخت معوقات پرستاران و سایر نیروهای بالینی اختصاص دادند. البته این فقط مربوط به پرستاران نیست اما اولویت در پرداخت با پرستاران است. در دانشگاه‌ها مقداری رفتارهای سلیقه‌ای وجود داشته و ممکن است از محل این اعتبارات برای امور دیگر استفاده کنند؛ مثلاً برای هزینه‌های دارو و تجهیزات پزشکی و بدهی‌های دیگر که این موضوع اصلاً پذیرفتنی نیست.

تاکنون ۱۷هزار نفر از نیروهای پرستار مبتلا به کرونا شدند که نزدیک به ۴ هزار نفر از آنها قرنطینه، بستری و از دور خدمات کاری خارج شده‌اند

خوشبختانه در وزارت بهداشت و در معاونت توسعه کمیته نظارتی تشکیل شده و به این موضوع که در خصوص معوقات اضافه کار، کارانه پرستاران، وجه مربوط به آن اختصاص پیدا کرده و در همان مسیر مصرف شود، توجه شده است.

اقدام سوم که به آن توجه داریم، بحث پرداخت فوق‌العاده ویژه است.مدتی اعلام شد این فوق‌العاده پرداخت نمی‌شود اما مجدداً اعلام کردند تحت عنوان دیگری پرداخت می‌شود.

وقتی ۱۷ هزار نفر از پرستاران مبتلا به کرونا داریم و تعدادی نیز به شهادت رسیده‌اند؛ یعنی پرستاری یک کار منحصربفرد، ایثار گرانه، سخت و طاقت ‌فرسایی است که فقط پرستاران با آن درگیر هستند.

افرادی که با بیماران کرونایی ارتباط دارند، سهم فوق‌العاده بیشتری خواهند داشت؛ مانند پرستاران، پزشک و حتی خدمتکار؛ در نتیجه نیروهایی که به طور مستقیم با بیمار کرونایی در ارتباط بوده و فعالیت می‌کنند باید پرداخت بهتری از فوق‌العاده ویژه برای این افراد در نظر بگیریم

البته با هیچ مبنای مادی نمی‌توان بر این امر مقدس بها گذاشت، لیکن در مقام تمایز و تشویق، باید به شکلی عمل شود که متناسب با نوع حداقلی خدمات پرستاران باشد. خوشبختانه جمع‌بندی که این روزها داشتیم به این نتیجه رسید که محور کانون و مهم ترین دلیل پرداخت فوق‌العاده ویژه باید بیمار و فعالیت‌های مربوط به آن باشد.

*پرداخت فوق العاده ویژه پرستاران از اول مهرماه

ان شاءالله از ابتدای مهر فوق‌العاده ویژه پرداخت می‌شود بلکه بتوان از این طریق اندکی قدردان زحمات پرستاران عزیز باشیم و اندک جذابیتی نیز برای مراقبت های سخت ایجاد کرده، باشیم تا هر بیماری که مراقبت از آن سخت‌تر است در پرداخت فوق‌العاده ویژه اثر بیشتری داشته باشد. در این مسیرنیز سازمان نظام پرستاری هم مأمور شد تا نظرات‌ خود را ارائه دهد.

اگرچه در خصوص پرداخت کارانه و اضافه کار ناعدالتی‌های زیادی وجود داشته، لیکن امیدواریم، مبحث فوق‌العاده ویژه هدفمندتر شود و به سمتی برود که فعالیت برای بیمار کرونایی محور باشد و هرچه پرسنل بخش اعم از پرستار و سایر پرسنل در تماس و کار بیشتر با بیماران کرونایی باشند، از این کارانه و فوق‌العاده‌ ویژه بیشتر بهره‌مند شوند و افراد دورتر از این شرایط بهره کمتری ببرند؛ضمن اینکه نیروهای ستادی و اداری در این موضوع عقب‌تر از این افراد قرار گیرند و حتی نیازی نیست آنها از این امتیاز استفاده کنند.

برای پیگیری امور مربوط به خانواده‌های شهدای سلامت کمیته‌ای در دانشگاه‌های علوم پزشکی تشکیل شده است

** چه تسهیلاتی برای بازماندگان خانواده‌های شهدای سلامت قائل شده‌اند؟

به دلیل اینکه بحث بیماری کرونا جدید است و همچنین رهبری معظم انقلاب برای این موضوع ارزش قائل شده‌اند و اینکه براساس تاکید معظم له بناست با شهدای سلامت مانند شهدای دوران دفاع مقدس برخورد شود ، این موضوع ارزشمند و مقدس است اما اینکه دقیقاً چه خدماتی وبه چه میزان به آنها تعلق می‌گیرد، این موضوع برعهده بنیاد شهید و سازمان‌های تخصصی مربوط است.

جذب نیروی 89 روزه کاملاً خلاف است و نباید چنین جذبی وجود داشته باشد، بلکه حداقل قراردادی که آن را مشروع می‌دانیم، قراردادهای یکساله است

ظاهرا برای این امر کمیته‌‌ای تشکیل داده‌اند و این کمیته‌ها تا سطح استان‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی تعریف شده و امیدواریم موضوع به گونه‌ای مدیریت و عملیاتی شود که خانواده‌های افراد جان باخته علاوه بر اینکه احساس عزت، سربلندی و افتخار داشته باشند، همانند سایر خانواده‌های محترم شهدا محسوب شوند.

**‌ درباره جذب نیروهای شرکتی و 89 روزه چه تصمیماتی گرفته شده است؟

باید این نیروها تغییر وضعیت داشته باشند.خواهش بنده از مدیران و هیأت مدیره پرستاری و سیستم‌های نظارتی وزارت بهداشت این است که مانع تصمیماتی که در سطح کلان گرفته ‌می‌شود تا انگیزه لازم را در نیروهای پرستاری جوان ایجاد کند نشده و بگذارند اتفاقات خوب و مهمی که در بالاترین سطح برای آنها تصمیم گیری می‌شود بیافتد؛ یعنی اگر تصمیم گرفته شده و ابلاغ شد که در استخدامی‌های جدید اولویت با جذب نیروهای شرکتی است، در سطح دانشگاه یا استان افرادی ممانعت نکنند و این افراد را تغییر وضعیت دهند و باز به جای آنها نیروهای شرکتی جایگزین کنند.

همچنین اصلا جذب نیروی 89 روزه کاملاً خلاف است و نباید چنین جذبی وجود داشته باشد، بلکه حداقل قراردادی که آن را مشروع می‌دانیم، قراردادهای یکساله است و شرکت‌های مختلفی که با وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی قرارداد دارند، می‌توانند نیروهای خود را تغییر وضعیت بدهند و به جای آنها نیرو جذب کنند.

ما اصلا‌ چیزی به اسم قرارداد 89 روزه را نمی‌شناسیم و نیروهای یکساله، شرکتی و…. این افراد بهترین افرادی بودند که امتحان خود را مخصوصا در دوره کرونا پس داده‌اند و باید حتماً در صف اول استخدام باشند؛لذا اگر جایی با این افراد قرارداد 89 روزه منعقد کرده‌اند خلاف بوده و این افراد در اولویت استخدام قرار دارند.

*افزایش 65 درصدی حقوق نیروهای نظام سلامت

**‌ به چه مقدار برای نیروهای پرستاری افزایش حقوق داشته‌اید؟

نه فقط برای پرستاران، بلکه برای کل نیروهای نظام سلامت، بحث اعمال فصل دهم قانون خدمات کشوری وجود داشت که در اسفند سال گذشته اتفاق افتاد و حقوق همه نیروها از جمله پرستاران را 50 درصد افزایش داد.

ابتدای امسال هم ۱۵ درصد مجددا اضافه شده و البته بحث فوق‌العاده ویژه و کارانه که ویژه نیروهای پرستاری و بالینی است، به مقدار فعالیت آنها بستگی دارد و اینها عوامل انگیزشی است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن