فرهنگ و هنر

پلی میان کتاب‌ها و خوانندگان

«ستاره فروزان» مصاحبه تاریخ شفاهی با نوش آفرین انصاری در انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران - کراپ‌شده

کتاب «ستاره فروزان» از مجموعه کتاب های تاریخ شفاهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در مصاحبه با نوش آفرین انصاری است که توسط پیمانه صالحی تحقیق و تدوین شده است.

به گزارش مشرق، «نوش آفرین انصاری» در سال ۱۳۱۸ در هندوستان متولد شده است و چهره او از ماندگارترین چهره ها در تاریخ کتابداری نوین ایران و کتاب های کودک و نوجوان است.

نوش آفرین انصاری از جمله کتابداران، مدرسان و پژوهشگران معاصر است که با بیش از پنج دهه حضور مستمر در عرصه های آموزش، پژوهش و ترویج کتابداری و اطلاع رسانی، کتابداران و پژوهشگران بسیاری را به جامعه تحویل داده و شیوه آموختن، ارتباط با مخاطب و تحقیق را به آنان تعلیم داده است. وی در کلاس هایش معلمی تاثیر گذار بوده و «محصل محوری» را تجربه کرد و توفیق یافت. انصاری معلمی و کتابداری را در هم آمیخت و اعتقاد دارد معلم خوب هرگاه کتابدار خوبی هم باشد یا کتابدار هر وقت به زیور معلمی آراسته باشد توفیقی دو چندان خواهد داشت.

در بخشی از این کتاب در توصیف نوش آفرین انصاری چنین آورده شده است: «بی تردید تفکر کتاب برای همه در قالب کتابداری اجتماعی با ظهور نوش آفرین انصاری در این عرصه و فعالیت ها و نحوه نگرش وی به این حوزه مفهوم یافته است و در واقع در گفته ها و نوشته ها و طرح هایش به تبیین نقش کتابدار پرداخته و او را به پلی میان نوشته و خواننده تشبیه کرده است و پیوند راستین میان این دو پدیده یکی از شاهکارهای حرفه ای کتابدار است».

کتاب «ستاره فروزان مصاحبه تاریخ شفاهی با نوش آفرین انصاری» به دلیل بیان سیر تحول و پیشرفت رشته کتابداری و اطلاع رسانی،‌ بررسی فعالیت کتابخانه ها در دهه های گذشته و نیز معرفی ادبیات کودک و نوجوان به جهانیان حائز اهمیت است.

این کتاب یکی از منابع تاریخ شفاهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در زمینه تاریخ کتابداری نوین در ایران است و پیش از آن کتاب های متعددی همچون کتاب «شمع خرد،‌ خاطرات کامران فانی»، «در دانش،‌ مصاحبه تاریخ شفاهی با دکتر عباس حری» و «سرو سربلند،‌ خاطرات پوری سلطانی،‌ مادر کتابداری نوین» در زمینه تاریخ شفاهی کتابداری نوین در ایران در انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منتشر شده است.

این کتاب از جمله کتاب های پرفروش انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است و علاقمندان برای تهیه این کتاب می توانند به فروشگاه انتشارات سازمان واقع در ساختمان کتابخانه ملی ایران و به صورت غیر حضوری به فروشگاه آنلاین انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به آدرس http://bookshop.nlai.ir مراجعه کنند.

  • شهر خبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن