اجتماعی

پژوهشگاه قوه قضاییه و دانشگاه امام حسین تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۶:۲۰ پژوهشگاه قوه قضاییه و دانشگاه امام حسین تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

پژوهشگاه قوه قضاییه و دانشگاه امام حسین (ع) تفاهم‌نامه همکاری مشترک امضا کردند.

پژوهشگاه قوه قضاییه و دانشگاه امام حسین تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

به گزارش گروه قضایی خبرگزاری فارس، سید حجت‌الله علم‌الهدی، در دیدار با رییس دانشگاه امام حسین(ع) اظهار کرد: رویکرد پژوهشگاه قوه قضاییه، پرهیز از موازی کاری و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های علمی کشور برای حل چالش‌ها و مشکلات قوه‌قضاییه است.

رییس پژوهشگاه قوه‌قضاییه با بیان اینکه پژوهشگاه به عنوان مرکز تصمیم‌سازی دستگاه قضا ایفای نقش می‌کند گفت: در پژوهشگاه قوه قضاییه سعی کردیم علاوه بر پژوهشگران مستقر و غیر مستقر، با تشکیل شوراها و کمیته‌های مختلف حقوقی، از تجارب و نظریات علمی قضات، اساتید دانشگاه و حقوقدانان مجرب کشور بهره‌مند شویم.

علم‌الهدی دسترسی به آراء و آمار قضایی و قضات را از ویژگی‌های پژوهشگاه قوه قضاییه عنوان کرد و افزود: رویکرد ما این است که در کنار کارهای پژوهشی، تدابیری برای مدیریت پژوهشی و استفاده از مجموعه‌های دیگر نیز داشته باشیم و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت‌های دانشگاه امام حسین(ع) استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر اولویت در قوه‌قضاییه، برنامه تحول دستگاه قضایی است که این برنامه محورهای مختلفی دارد.

رییس پژوهشگاه قوه قضاییه موضوعاتی مانند احیای حقوق عامه و پیشگیری از جرم، اصلاح مجرمان و نظارت بر حسن اجرای قوانین را از جمله محورهای مهم برنامه تحول در دستگاه قضا خواند و افزود: اولویت‌های پژوهشی پژوهشگاه قوه قضاییه نیز، محورهای مصرح و مندرج در برنامه تحول قضایی است.

علم‌الهدی با اشاره به ابلاغ سند تحول قضایی از سوی معاونت راهبردی دستگاه قضا گفت: در حال حاضر، آسیب شناسی وضعیت موجود قوه قضاییه، تعریف و ترسیم وضعیت مطلوب دستگاه قضا مبتنی بر فرمایشات امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی، اسناد بالادستی، قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام در دستور کار پژوهشگاه قوه قضاییه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه اشتراکات دو مجموعه بسیار است، افزود: رویکرد ارزشی، انقلابی و جوان‌گرایی در دانشگاه امام حسین(ع) بستر خوبی برای هم‌افزایی در موضوعات مختلف و مورد نیاز سپاه و قوه‌قضاییه است.

وجود 73 مرکز علم و فناوری در دانشگاه امام حسین (ع)

در ادامه این جلسه محمدرضا حسنی آهنگر رییس دانشگاه امام حسین (ع) با اشاره به اینکه دانشگاه جامع امام حسین(ع) از سال ۶۳ با توجه به نیاز سپاه در جنگ شکل گرفت، افزود: در آن زمان متوجه شدند که نیاز به شبکه دانشگاهی وجود دارد بنابراین در اوایل سال، یک تیم از استادهای دانشگاهی به جبهه رفته و با فرماندهان سپاه در عملیات بدر صحبت می‌کنند و در نهایت دانشگاه جامع امام حسین(ع) شکل می‌گیرد.

طرح تحول علمی و تعالی معنوی در دستور کار

وی با اشاره به اینکه طرح تحول علمی و تعالی معنوی در دستور کار دانشگاه امام حسین (ع) قرار گرفته است، اظهارکرد: دانشگاه امام حسین (ع) در جشنواره‌های مختلف مانند خوارزمی و فارابی و جشنواره‌های بین‌المللی با ارائه پروژه‌های زیرسطحی، هوافضا و راداری، علوم انسانی، دفاعی و امنیتی شرکت کرده و دستاوردهای خوبی داشته است.

حسنی آهنگر افزود: در حال حاضر نزدیک به ۲۶۰ نفر عضو هیات علمی در رتبه‌های استادی،دانشیاری و استادیاری و نزدیک به ۱۷۰ نفر نیز هیات علمی وابسته به سپاه و اساتید بازنشسته دانشگاه‌ها در دانشگاه امام حسین (ع) فعالیت دارند و 90 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و 30 رشته درمقطع دکتری در این دانشگاه وجود دارد.

وی با اشاره به سازماندهی مراکز علم و فناوری دانشگاه امام حسین (ع) در قالب طرح تحول گفت: در همین راستا، کرسی‌های تخصصی تشکیل دادیم و موضوعات را متناسب با نیاز این کرسی‌ها، رصد و پایش کردیم.

رییس دانشگاه امام حسین (ع)ادامه داد: براساس این کرسی‌ها، گروه‌ها و کمیته‌های علمی را شکل داده و رشته‌هایی که مورد نیاز رده‌های سپاه بود، تعریف و ترکیبی از این کمیته‌ها، مراکز علم و فناوری تشکیل داده شد.

حسنی آهنگر با اشاره به سازماندهی بزرگترین مرکز یا آزمایشگاه مرجع در دانشگاه امام حسین (ع) گفت: در حال حاضر ماموریت دانشگاه در سه سطح استحکام درون دانشگاهی، سازمان ( سپاه) و انقلاب اسلامی تعریف شده است و در بحث تمدن‌سازی ماموریت ویژه داریم.

تدوین نقشه تعامل سپاه و قوه قضاییه

وی پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک بین پژوهشگاه قوه‌قضاییه و دانشگاه امام حسین(ع) را مطرح کرد و گفت: انتظارات از سپاه و قوه‌قضاییه بسیار بالاست و هم‌افزایی این دو نهاد باید، پیگیری مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی باشد.

حسنی آهنگر اضافه کرد: پژوهشگاه قوه‌قضاییه و دانشگاه امام حسین(ع) باید نقشه تعامل بین خود را تدوین کرده و اقدامات انجام شده را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و در نهایت کارگروه مشترک تشکیل شود.

وی در ادامه به بهره‌گیری از توان بسیج به عنوان یک تشکل مردمی اشاره کرد و گفت: امروز 54 هزار پایگاه مقاومت بسیج در کشور وجود دارد که می‌توانند ابزار خوبی برای مبارزه با فساد به ویژه در بحث پیشگیری باشند.

45 درصد پرونده‌ها مرتبط با عرصه ملی/ ایین نامه اجرایی کاداستر

در ادامه این جلسه دکتر طاهایی مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه امام حسین (ع) اظهار کرد: در تفاهم‌نامه بین پژوهشگاه قوه قضاییه و دانشگاه امام حسین (ع) عناوین بسیاری مطرح شده است ولی می‌تواند تشکیل قرارگاه علمی و عملیاتی مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز در این تفاهم‌نامه مطرح و اجرایی شود.

وی همچنین خواستار همکاری و تعامل مشترک بین پژوهشگاه قوه قضاییه و دانشگاه امام حسین (ع) در زمینه موضوعاتی همچون محیط زیست و کاداستر شد و گفت: همچنین این دو نهاد می‌توانند در زمینه کادرسازی، آموزش و پژوهش همکاری خوبی داشته باشند.

طاهایی همچنین خواستار تشکیل کمیته جرایم سازمان یافته شد و اظهار کرد: امیدواریم ماموریت و همکاری‌ها اجرایی شود.

حوزه بین الملل نیازمند همکاری پژوهشگاه قوه‌قضاییه

در ادامه این جلسه حسن‌نژاد با تأکید بر همکاری پژوهشگاه قوه قضاییه و دانشگاه امام حسین (ع) در حوزه بین‌الملل گفت: در حوزه بین‌الملل، مسائل حقوقی بسیار مهم است و این حوزه بیش از سایر حوزه ها به افراد متخصص و متعهد نیاز دارد.

وی افزود: موضوعی که امروزه در حوزه هوا و فضا و معاهدات مطرح می‌شود، آن است که هر کسی قدرتمند باشد در قوانین نیز قدرتمند خواهد بود و قطعا در این زمینه امریکا از ورود سایر کشورها به موضوع فضا جلوگیری می‌کند.

این مقام مسئول در دانشگاه امام حسین ادامه داد: در بحث سایبری نیز نیاز به کمک است زیرا بیشتر ناامنی‌ها و اقدامات تروریستی از طریق این فضا رخ می‌دهد.

تمرکز دستگاه قضا، قرار گرفتن در جبهه مردم است

در ادامه شهید شاطری پور، رییس پژوهشکده حقوق جزا و جرم شناسی پژوهشگاه قوه‌قضاییه اظهار کرد: از زمان انتصاب آیت‌الله رییسی به عنوان رییس قوه قضاییه، اعتماد و امید مردم نسبت به دستگاه قضا افزایش یافته است و اگر از سرمایه‌های اجتماعی به صورت مناسبت و درست استفاده شود، اتفاقات خوبی می‌افتد.

وی با بیان اینکه تمرکز دستگاه قضا، قرار گرفتن در جبهه مردم است، گفت: دستگاه قضا در زمینه احیای حقوق عامه ورود کرده و بیشتر تمرکز آن بر فساد اقتصادی است. در زمینه مبارزه با فساد اقتصادی مجتمع مبارزه با مفاسد اقتصادی تشکیل شده که با پژوهشگاه قوه قضاییه نیز تفاهم نامه همکاری مشترک دارد و در چارچوب این تفاهم‌نامه، تشکیل قرارگاه علمی مبارزه با فساد پیش‌بینی شده است زیرا معتقدیم مبارزه با فساد باید به صورت علمی انجام شود.

وی ادامه داد: در روند رسیدگی به پرونده های اقتصادی، پژوهشگاه قوه‌قضاییه در جلسات دادگاه به عنوان ناظر علمی حضور دارد و این امر موجب می‌شود تا به صورت علمی و از نزدیک روند رسیدگی مورد بررسی قرار گیرد.

شاطری پور با بیان اینکه یکی از مسائل جدی در حوزه شناسایی گلوگاه فساد اقتصادی، باز تعریف عنوان اتهامی اخلال در نظام اقتصادی است، گفت: در همین زمینه همکاری خوبی با گروه حقوق و اقتصاد پژوهشکده مطالعات پایه در زمینه شناسایی گلوگاه‌های فساد داشتیم.

راه‌اندازی کمیته جرایم بین المللی

رییس پژوهشکده حقوق جزا و جرم شناسی پژوهشگاه قوه‌قضاییه در ادامه با تأکید بر اهمیت پایش آسیب‌های اجتماعی گفت: در حوزه بین‌المللی نیز باید دست برتر را داشته باشیم و در همین ارتباط، کمیته جرایم بین‌المللی در پژوهشگاه قوه قضاییه راه اندازی شده و به صورت جدی می‌توانیم در این زمینه همکاری مشترک داشته باشیم.

شاطری پور با بیان اینکه بحث قاچاق کالا و ارز جدی است، افزود: باید در زمینه قاچاق در سطوح بالاتر پیشگیری صورت گیرد.

رییس پژوهشکده حقوق جزا و جرم شناسی پژوهشگاه قوه‌قضاییه با بیان اینکه بحث مهم دیگر مساله زندان است و مدیریت زندان باید در تراز انقلاب اسلامی باشد، اظهارکرد: محورهای همکاری شامل محورهای آینده پژوهشی، احصا نظام مسائل و بازخورد است که امیدواریم بتوانیم بهترین همکاری را در این حوزه داشته باشیم.

ضرورت تشکیل کمیته حقوق کسب و کار

در ادامه حجت‌الاسلام دکتر عبدالصالح شاهنوش فروشانی، رییس پژوهشکده حقوق خصوصی پژوهشگاه قوه‌قضاییه گفت: یکی از مسائل مهم، مسائل مرتبط با خانواده است. امروزه ارتباط زن و مرد تغییر پیدا کرده و ستون خانواده ( پدر) با سریال‌های غربی نابود شده است که در این زمینه در چارچوب تمدن‌سازی می‌توانیم اقدام مشترک داشته باشیم .

رئیس پژوهشکده حقوق خصوصی افزود: موضوع دیگر، مساله فضای مجازی است که باید به آن به صورت جدی توجه کرد زیرا امروز حقوق در فضای مجازی رها شده و برنامه مشخص نداریم.

دکتر شاهنوش با بیان اینکه کمیته حقوق کسب و کار در راستای جهش تولید باید تشکیل شود، افزود: سپاه نشان داده که دلسوزترین نهاد برای کشور است بنابراین دانشکاه امام حسین(ع) با همکاری پژوهشگاه قوه‌قضاییه می تواند گام های موثری بردارد.

ضرورت تمرکز بر روی آسیب‌های اجتماعی

در ادامه حامد نیکونهاد، معاون پژوهشی پژوهشگاه قوه‌قضاییه با بیان اینکه پژوهشگاه قوه قضاییه و دانشگاه امام حسین(ع) وجوه مشترک بسیاری دارند که یکی از مهم ترین آنها، ماموریت محوری است، اظهارکرد: باید در دانشگاه از همان ابتدا دانشجو به دنبال این باشد تا گره‌ای از مشکلات کشور باز کند و یکی از ماموریت‌های مشترک دانشگاه و پژوهشگاه می تواند این موضوع باشد.

وی ادامه داد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، طبق قانون اساسی به دنبال حفظ دستاورهای انقلاب است و این موضوع آگاهانه در قانون اساسی گنجانده شده است. در حوزه تمدن‌سازی نیز پژوهشگاه قوه قضاییه و دانشگاه امام حسین (ع) می‌توانند گام مثبت بردارند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه قوه‌قضاییه بیان کرد: باید روی آسیب‌های اجتماعی متمرکز شویم و مهم‌ترین کار در حوزه تمدن‌سازی اسلامی، نهاد خانواده است. با توجه به اینکه وضعیت این نهاد نگران کننده شده است باید روی آنها متمرکز شویم.

همچنین در ادامه محمودرضا کریمی، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشگاه قوه‌قضاییه نیز بر برگزاری نشست‌ها و همایش‌های مشترک تأکید کرد و گفت: در همین ارتباط، دانشگاه امام حسین(ع) می‌تواند در برگزاری جشنواره شهید بهشتی که در آینده برگزار خواهد شد، با پژوهشگاه قوه قضاییه همکاری کند.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت مرکز آموزش و نوآوری پژوهشگاه قوه قضاییه در برقراری همکاری و تعامل با دانشگاه امام حسین (ع) گفت: پژوهشگاه قوه قضاییه به عنوان پل ارتباطی دانشگاه ها و قوه قضاییه، می‌تواند محل خوبی برای همکاری و تعامل با دانشگاه امام حسین (ع) باشد.

کریمی ادامه داد: از دیگر ظرفیت‌های همکاری پژوهشگاه قوه قضاییه و دانشگاه امام حسین(ع)، حوزه بین‌الملل به ویژه بحث تشکیل دادگاه بین‌المللی اسلامی است که به تازگی نیز مورد توجه و تاکید رییس قوه قضاییه قرار گرفته است.

وی افزود: همچنین با توجه به راه‌اندازی مراکز علم و فناوری در دانشگاه امام حسین (ع)، این دانشگاه می‌تواند در خصوص طراحی پابندهای الکترونیک و گسترش استفاده از آن در راستای کاهش جمعیت کیفری کشور و حبس‌زدایی، با پژوهشگاه قوه قضاییه همکاری داشته باشد.

در پایان این دیدار، تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین پژوهشگاه قوه قضاییه به ریاست علم‌الهدی و دانشگاه امام حسین (ع) به ریاست حسنی آهنگر به امضا رسید.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن