سیاسی

پیری جمعیت تا ۱۵۰ سال برگشت‌پذیر نیست/ برنامه مجلس برای ازدواج دانشجویی و بیمه ناباروری

پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۹ – ۰۵:۰۳ پیری جمعیت تا ۱۵۰ سال برگشت‌پذیر نیست/ برنامه مجلس برای ازدواج دانشجویی و بیمه ناباروری

یک نماینده مجلس گفت: برخی بحران هایی که در کشور یا در دنیا رخ می‌دهد، هر قدر هم سنگین‌ باشد، بعد از ده سال شرایط به حالت طبیعی برمی‌گردد اما بحران پیری جمعیت تا ۱۵۰ سال برگشت پذیر نیست.

پیری جمعیت تا ۱۵۰ سال برگشت‌پذیر نیست/ برنامه مجلس برای ازدواج دانشجویی و بیمه ناباروری

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، امیرحسین بانکی پور نماینده مردم اصفهان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در نشستی مجازی که به همت کارگروه زنان انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، پیرامون طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده گفت: بحرانی که بر اثر پیری جمعیت بر سر ایران می‌آید یک بحران غیر قابل تصور است کما اینکه بحران هایی که الان در مسائل اقتصادی و سلامت در بحث کرونا پیش آمده هم همینطور است.

بانکی پور در خصوص شدت و اهمیت بحران جمعیت افزود: برخی بحران هایی که در کشور رخ می‌دهد یا در دنیا رخ می‌دهد، هر قدر هم سنگین‌ باشد، بعد از ده سال شرایط به حالت طبیعی برمی‌گردد. اما بحران پیری جمعیت تا ۱۵۰ سال برگشت پذیر نیست.

وی در خصوص تسهیلات و ویژگی های طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده تاکید کرد: ما در مورد ضمانت های اجرایی طرح فکرهایی کردیم، آقای نوبخت و رئیس جمهور قول همکاری و تامین بودجه را داده اند و در بودجه سال ۹۹ هم تعریف شده است.

این نماینده مجلس افزود: از کار های دیگری هم که کرده ایم تغییر ادبیات طرح از کلان به خرد و ریز کردن مسئولیت ها و مشخص کردن اینکه مربوط به کدام نهاد اجرایی هستند بوده است و در ضمن برای انجام ندادن هر یک از مسئولیت ها جریمه هایی مشخص شده است.

بانکی پور همچنین درباره حمایت های لحاظ شده در این طرح گفت: حمایت ها متنوع هست در طرح، در حوزه مالیات، در حوزه حقوق، البته این‌ها باید تصویب بشوند تا بتوانیم کامل روی آنها مانور بدهیم، اما طبق چیزی که در پیش‌نویس اولیه طرح هست، مثلا میانگین رشد حقوق بر اساس بعد خانواده در نظر گرفته شده که هر سال که دولت می‌خواهد حقوق ها را رشد بدهد بر اساس این که تعداد فرزندان چقدر هستند رشد حقوق متفاوت باشد.

وی ادامه داد: در حوزه حمایت از مادران شاغل، مادرها یا پدرهایی که در حال تحصیل هستند از اولویت های اصلی ماست که یا در تحصیلشان حمایت بشوند یا در رابطه با مقاطع تحصیلی‌شان. مثلا ما در قوانین دانشگاهی گاهی محدودیت هایی داریم برای سن افراد، مثلا در دوره دکتری یا تخصص های پزشکی یا هیئت علمی شدن، ما این محدودیت های سنی را به ازای هر فرزندی کاهش دادیم.

بانکی پور گفت: برای دانشجوها هم در این طرح، حمایت های فوق العاده خوبی دیده شده است. مثلا توسعه خوابگاه های متاهلی برای دانشجوها که هر دانشجویی که در دوران دانشجویی ازدواج کرد، مشکل خوابگاهی نداشته باشد.

وی افزود: چندتا از مواد طرح فقط برای توسعه خوابگاه های دانشجویی و برای حمایت از ازدواج های دانشجویی یا مساکن دانشجویی که خود این می‌تواند بسیار موثر باشد که ان شاءالله تحقق پیدا کند.

این نماینده مجلس همچنین در ادامه گفت: ما همچنین تا کنون در کشورمان مراکز همسریابی نداشتیم و این مراکز را در این طرح پیش‌بینی کرده ایم. توسعه و تقویت مراکز همسریابی از نکات خیلی خوب این طرح هست.

بانکی پور تصریح کرد: در بحث های بیمه، مالیات، معافیت های مالیاتی، مسکن و ارائه زمین های کشاورزی برای کسانی که صاحب فرزند می شوند هم برنامه ریزی شده است. در بحث حمایت از مادران روستایی که دارای سه فرزند هستند هم برایشان صندوق و بیمه‌ایی در نظر گرفته‌ایم که بیمه بشوند و در این زمینه ها بحمدالله تسهیلات طرح هم خوب هست.

وی تصریح کرد: یک بُعد از طرح هم مسائل بهداشت و درمانی است که حدود ۲۰ ماده طرح در حوزه بهداشت و درمان است. بالاخره نظام بهداشت و درمانی ما قبلا بر یک نگاهی ساخته شده بود که الان باید یک تغییر پیدا کنیم. در این راستا از حمایت از بحث بیمه ناباروری و بارداری گرفته تا جلوگیری از سقط جنین برنامه عای خوبی انجام خواهد شد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: متاسفانه آمارها نشان می دهد ۱۰۰ هزار سقط جنین در سال در کشورمان صورت گرفته که خیلی وضعیت اسف‌باری است. در دنیا هم اینطور هست و در یک آمار بین المللی نوشته شده بود از دی‌ماه ۳۰ میلیون سقط جنین در دنیا رخ داده است. یعنی ۳۰ برابر کرونا ما تلفات سقط جنین داشتیم! در ایران هم که متاسفانه عدد سقط جنین روزی ۲۰۰۰ براورد می‌شود.

وی گفت: بخشی از این مسئله برمی گردد به نوع نظام های بهداشت و درمان ما و نوع مشورت هایی که داده می‌شود و نوع رفتاری که می‌شود. برای همه اینها ما تمهیداتی دیده ایم و به حمدالله همه آن را هم وزارت بهداشت قبول کرده است و با گروه های تخصصی زیادی روی آن صحبت کرده ایم.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در رابطه با بحث فرهنگ سازی در این حوزه هم اضافه کرد: در حال حاضر کل فرهنگ و نگرشی که شکل گرفته همیشه به سمت این بوده که "فرزند کمتر زندگی بهتر". ما نیاز به یک فرهنگ سازی عمیق و اثرگذار داریم.

وی گفت: حدود ۱۰ تا از مواد این طرح در حوزه فرهنگ‌سازی، وظایف و تکالیفی را اتخاذ کرده و برای صداوسیما، وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات، شهرداری ها و مجموعه های فرهنگی در نظر گرفته شده است.

بانکی پور ادامه داد:در بحث فرهنگسازی هم پدر و مادر را در نظر گرفتیم هم آموزش و پرورش و تاثیرات معلم ها روی دانش آموزها و هم دانشگاه ها را. غیر از فرهنگ سازی هایی که صدا و سیما موظف است، تابلوهای خیابان ها، تبلیغات بازرگانی، فضای مجازی و… کل جنبه ها فرهنگسازی دیده شده است. البته به صورت عناوین کلی و خیلی مصداقی و جزئی وارد نشدیم.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe هفت گردون فراگستر رسپینا لاستیک بارز سفر می ایران فان بیمه البرز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 12 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن