اقتصادی

پیش بینی آینده بدهی‌های دولت را اینجا ببینید

شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ – ۲۱:۵۳ پیش بینی آینده بدهی‌های دولت را اینجا ببینید

مرکز پژوهش‌های مجلس اپلیکیشن ساده و آنلاینی برای محاسبه نسبت بدهی عمومی به تولید ناخالص داخلی براساس سناریوهای مختلف و در سالهای پیش رو طراحی کرده است.

پیش بینی آینده بدهی‌های دولت را اینجا ببینید

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، طی سال های اخیر و با توجه به کاهش حجم منابع نفتی بودجه، حجم منابع ناشی از ایجاد بدهی افزایش پیدا کرده است.

افزایش ارتقای دانش عمومی در مورد میزان بدهی‌های دولت، شرکت‌های دولتی و سایر نهادهای عمومی می‌تواند در بلندمدت به افزایش حساسیت مردم نسبت به میزان و چگونگی اخذ درآمد از پایه های درآمدی دولت از یک سو و مراقبت از میزان و چگونگی خرج کرد منابع جمع آوری شده از سوی دیگر، و در نهایت ارتقاء انضباط مالی دولت منجر شود. این انضباط و حساسیت عمومی میتواند مدیریت و کنترل سقف بدهیهای دولت را تسهیل کند. دستاورد دیگر چنین فرایندی می‌تواند تعهد بیشتر به انضباط در تسویه بدهیهای دولت از محل درآمدهای آتی، چه از منابع حاصل از نفت و چه منابع دیگر باشد.

در همین راستا، مرکز پژوهش‌های مجلس برای تقویت دانش عمومی در حوزه نسبت‌های مرتبط با بدهی‌های عمومی دولت، اپلیکیشن آنلاین را تهیه و در دسترس عموم قرار داده است. اپلیکیشن تعاملی آنلاین زیر، داشبورد ساده نحوه محاسبه نسبت بدهی عمومی به تولید ناخالص داخلی براساس سناریوهای مختلف و در سالهای پیش رو است که به صورت ساده برای استفاده عمومی طراحی شده است.

https://rc.majlis.ir/publicdebt/

استفاده کنندگان از این داشبورد می‌توانند با تغییر مقادیر پیش فرض متغیرهای اصلی موثر بر بدهی و پایداری آن (شامل: رشد، تورم، کسری، نرخ سود) که در سلول های نارنجی مشخص است، مسیر پایداری بدهی عمومی در ایران در سال های آتی را ملاحظه کنند.

به دلیل متفاوت بودن رقم برآورد تولید ناخالص داخلی جاری به قیمت بازار براساس منبع برآورد، این رقم از برآورد روند آتی دو منبع (1: مرکز آمار، 2: بانک مرکزی) گزارش شده و در نتیجه شاخص بدهی عمومی نیز در دو سناریو گزارش می شود.

نمایی از این داشبورد در ادامه آمده است:

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن