اجتماعی

پیگیری مطالبه کمپین پر امضای مددکاران اورژانس اجتماعی/ امسال طلسم تغییر قراردادها شکسته می شود؟

شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ – ۰۰:۵۵ پیگیری مطالبه کمپین پر امضای مددکاران اورژانس اجتماعی/ امسال طلسم تغییر قراردادها شکسته می شود؟

متولیان سازمان بهزیستی حواسشان به تخلفات پیمانکاران مالی اورژانس اجتماعی هست؟امسال طلسم تغییر قراردادهای بیش از ۲ هزار نیروی خرید خدمتی اورژانس اجتماعی که با مشکلات معیشتی جدی مواجه هستند شکسته می‌شود؟ این سؤالات را در مصاحبه با معاون اجتماعی سازمان بهزیستی پرسیدیم. فرید می‌گوید این مشکل قدیمی با ۲۰ درصد افزایش بودجه اورژانس اجتماعی و فقط با تصمیم مجلس و دولت حل می‌شود.

پیگیری مطالبه کمپین پر امضای مددکاران اورژانس اجتماعی/ امسال طلسم تغییر قراردادها شکسته می شود؟

گروه جامعه خبرگزاری فارس؛ عطیه اکبری: «مددکاران ما در اورژانس اجتماعی آنقدر با پدیده‌های تلخ و بحران‌های اجتماعی سروکار دارند که باید امنیت شغلی داشته باشند و حقوق کافی دریافت کنند. من دریکی از مأموریت‌های گروه مداخله در بحران اورژانس با موضوع کودک‌آزاری با کارشناسان همراه شدم، باور کنید با دیدن کودکی که توسط پدر معتاد مورد ضرب و شتم قرارگرفته بود ذهنم تا چند روز درگیر بود. کارشناسان اورژانس هرروز سروکارشان با این تلخی‌هاست و قطعاً حق آن‌هاست که حداقل دغدغه معیشتی نداشته باشند.» این بخشی از صحبت‌های معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور است. بعد از ثبت کمپین دو هزار امضایی «درخواست تبدیل وضعیت نیروهای اورژانس اجتماعی» در سامانه فارس من و شنیدن گلایه‌های به‌حق مددکاران اورژانس، سراغ دکتر «حبیب‌الله مسعودی فرید»؛ معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور رفتیم تا بپرسیم آیا امسال وعده‌های مسئولان بهزیستی مبنی بر تبدیل وضعیت صدها مددکار که در سخت‌ترین شرایط خدمت می‌کنند محقق می‌شود؟ آیا سازمان بهزیستی چشم خود را بر تخلفات آشکار پیمانکاران مالی اورژانس اجتماعی بسته است؟

تغییر وضعیت نیروهای خرید خدمتی هم دغدغه ماست هم اولویت ما

** بیش از ۲۰۰۰ نفر از مددکاران اورژانس اجتماعی در اعتراض به وضعیت قراردادهای کاری،کمپینی را در فارس من ثبت کرده و در گفت‌وگو با فارس از تبعیض و بی‌عدالتی در اورژانس اجتماعی گلایه داشتند. برخی از آن‌ها می‌گویند سازمان بهزیستی کل کشور، اورژانس ۱۲۳ را چه در حوزه سخت‌افزاری و چه در حوزه منابع انسانی بدون حل مشکلاتش رها کرده است!

این نگاه و زاویه دید به‌هیچ‌عنوان منصفانه نیست. تبدیل وضعیت نیروهای اورژانس اجتماعی دغدغه شبانه‌روزی همه مسئولان سازمان بهزیستی کشور است. اورژانس اجتماعی با شماره سه‌رقمی ۱۲۳ که حدود ۲۲ سال از تأسیس آن می‌گذرد، در زمینه آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کند و گروه‌های هدف آن شامل خشونت دیدگان خانگی از قبیل کودکان آزاردیده، همسران آزاردیده، سالمندان آزاردیده و معلولان آزاردیده، افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده‌اند و خانواده آنان، دختران و پسران فراری از منزل، زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی یا آسیب‌دیده اجتماعی، زوجین متقاضی طلاق و افراد در معرض بحران طلاق، کودکان خیابانی، اعتیاد کمتر از ۶ سال، مبتلایان به اختلال هویت جنسی در معرض آسیب هستند. همین خلاصه کارکرد تعریف‌شده اورژانس اجتماعی نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه آن در جامعه است. راه دور نرویم همین چند خط برای ضرورت رسیدگی دقیق و جدی به مشکل کارشناسان و مددکاران اورژانس اجتماعی کفایت می‌کند.

اگر امروز اورژانس اجتماعی کارنامه پرباری دارد و در همه این سال‌ها به حدود ۱۳ میلیون ایرانی خدمات فوریت‌های اجتماعی ارائه داده است، اگر فقط در ۶ ماه اول سال ۹۹ از ۲ هزار اقدام قطعی به خودکشی جلوگیری کرده و ده ها مثال و آمار ازاین‌دست که از عملکردش موجود است، این کارنامه به مدد توانایی و کار دلسوزانه مددکاران به‌دست‌آمده است. اگر حال نیروی انسانی ما خوب باشد بر خروجی اورژانس اجتماعی که مبارزه با آسیب‌های اجتماعی است تأثیر می‌گذارد، بنابراین تبدیل وضعیت نیروهای خرید خدمتی هم دغدغه ما هست هم اولویت ما.

وعده‌های تکراری محقق می‌شود؟

**مددکاران خرید خدمتی اورژانس اجتماعی می‌گویند بارها این جملات را از زبان مسئولان سازمان بهزیستی شنیده‌اند، اما در عمل خروجی ندیده‌اند. سازمان بهزیستی کشور برای تحقق این دغدغه‌ها و تغییر وضعیت قراردادهای کارکنان شرکتی اورژانس چه اقداماتی انجام داده و چقدر نتیجه‌بخش بوده است؟

نیروهای اورژانس اجتماعی سه گروه هستند. عده‌ای نیروهای رسمی سازمان هستند که تعدادشان بسیار اندک است. گروه دوم نیروهای قرارداد کار معین هستند که با خود سازمان قرارداد دارند و از حقوق کامل و مزایا بهره‌مند می‌شوند. اما بیشتر نیروهای اورژانس اجتماعی خرید خدمتی هستند. این نیروها حقوقشان را از شرکت‌هایی دریافت می‌کنند که به‌صورت پیمانکار با سازمان بهزیستی قرارداد دارند.

اگر تغییر وضعیت نیروهای خرید خدمتی در حوزه اختیارات سازمان بهزیستی بود این اتفاق سال‌ها قبل افتاده بود. باید بودجه موردنیاز برای تغییر وضعیت نیروهای اورژانس توسط مجلس و دولت تصویب شود و در اختیار سازمان قرار بگیرد.

امید ما به تصویب طرح جامع توسعه اورژانس اجتماعی است

سال ۹۲ دولت اجازه تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی را به ما داد، نهایتاً در آن سال به دلایلی فقط ۱۵۰۰ نفر از نیروهای خرید خدمتی تبدیل وضعیت شدند.در طول این سال‌ها به‌طورجدی در حال پیگیری تغییر وضعیت نیروهای خرید خدمتی از طریق هیئت دولت و مجلس هستیم. با نهادهای تصمیم‌گیرنده رایزنی کردیم. ساعت‌ها جلسه گذاشتیم و صحبت کردیم. در کنار این رایزنی‌ها طرح جامع ارتقا و توسعه اورژانس اجتماعی را تکمیل کردیم و به‌زودی این طرح در هیئت دولت مطرح می‌شود. مهم‌ترین بخش این طرح، تغییر ساختار نیروی انسانی اورژانس اجتماعی است و در صورت تأیید، تبدیل وضعیت نیروهای خرید خدمتی سازمان را به دنبال دارد.

امسال طلسم تغییر قراردادها شکسته می‌شود؟/قابل‌توجه سران سه قوه

** بیش از ۲ هزار نیروی خرید خدمتی اورژانس اجتماعی که با مشکلات معیشتی بسیاری مواجه هستند، می‌توانند امیدوار باشند که امسال طلسم تغییر قراردادهای آن‌ها شکسته می‌شود؟

همه هم‌وغم ما این است که این اتفاق بیفتد. کارشناسان اجتماعی ما در اورژانس آن‌قدر با پدیده‌های تلخ اجتماعی و بحران‌ها سروکار دارند که باید امنیت شغلی داشته باشند حقوق کافی دریافت کنند. من دریکی از مأموریت‌های گروه مداخله در بحران اورژانس با موضوع کودک‌آزاری با کارشناسان همراه شدم، باور کنید با دیدن کودکی که توسط پدر معتاد مورد ضرب و شتم قرارگرفته بود ذهنم تا چند روز درگیر بود. کارشناسان اورژانس هرروز سروکارشان با این تلخی‌هاست و قطعاً حق آن‌هاست که حداقل دغدغه معیشتی نداشته باشند. درگذشته قدم‌های مثبت و روبه‌جلو برداشته‌شده است.

اورژانس اجتماعی در حال حاضر برای نظام وجهه حاکمیتی دارد. سال ۷۸ با یک خط ۷ رقمی آن‌هم فقط در تهران کارش را ٖآغاز کرد. کم‌کم توسعه پیدا کرد. ما تا سال ۹۰ دنبال حمایت‌طلبی برای اورژانس بودیم، می‌خواستیم ضرورت و اهمیت فعالیت اورژانس اجتماعی را به مسئولان نظام ثابت کنیم. از سال ۹۲ این اتفاق افتاد. در این سال آیین‌نامه فوریت‌های اجتماعی در هیئت دولت تصویب شد. مدتی بعد بند ۸۰ برنامه ششم توسعه به اورژانس اجتماعی اختصاص پیدا کرد. مدتی بعد ماده ۵۷ خدمات قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور به خدمات مددکاری اجتماعی و سلامت اجتماعی پرداخته‌شده. تصویب قانون حمایت از اطفال و نوجوانان در اردیبهشت سال گذشته بار سنگینی را روی دوش اورژانس اجتماعی گذاشت. نتیجه همه این موارد این است که ضرورت و اهمیت فعالیت اورژانس اجتماعی برای سران هر سه قوه محرز شده است.

این تغییر جایگاه را می‌توان در افزایش بودجه اورژانس اجتماعی هم احساس کرد. بودجه اورژانس در سال ۹۰، حدود ۱۴ میلیارد تومان بود با ۲ هزار نیرو. ما در آن سال‌ها برای پرداخت حقوق نیروهای خرید خدمتی مشکلات بسیاری داشتیم. حقوق هرچند ماه یک‌بار پرداخت می‌شد و ما شرمنده زحمت کشان اورژانس می‌شدیم. اما در سال گذشته بودجه اورژانس اجتماعی با ۴ هزار نیرو حدود ۱۶۰ میلیارد تومان بود. وقتی می‌بینیم بودجه ده برابر افزایش پیداکرده نتیجه می‌گیریم که اتفاقات مثبتی افتاده است.

فقط ۲۰ درصد افزایش بودجه !

*اگر بخواهید با زبان آمار صحبت کنید، اورژانس اجتماعی برای تغییر وضعیت نیروهای خرید خدمت به چه بودجه‌ای نیاز دارد؟

اورژانس اجتماعی با حدود ۲۰ درصد افزایش بودجه نسبت به بودجه فعلی می‌تواند نیروهای خرید خدمتی اورژانس اجتماعی را قراردادی کند. نمایندگان مجلس هم باید با دولت رایزنی کند تا مقدمات این تغییر قرارداد فراهم شود.

تخلف شرکت‌های پیمانکار را به اطلاع ما برسانید

* آن‌طور که مددکاران اورژانس اجتماعی می‌گویند شرکت‌های پیمانکار سازمان بهزیستی تخلفات بسیاری مرتکب می‌شوند از قراردادهای بی‌نام‌ونشان تا پرداخت نکردن حق‌وحقوق نیروهای خرید خدمتی اورژانس اجتماعی، منطق حکم می‌کند تا زمانی که مقدمات تغییر وضعیت نیروهای خرید خدمت اورژانس اجتماعی فراهم نشده، مسئولان سازمان بهزیستی نظارت خود را بر شرکت‌های پیمانکار و قراردادهای آن‌ها افزایش دهند، حداقل وحدت رویه‌ای در میان این شرکت‌ها وجود داشته باشد!

هیچ موسسه و شرکتی حق تخلف ندارد. ناظران سازمان بهزیستی بر قراردادها نظارت می‌کنند. کانال ارتباطی با بنده و مدیرکل امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی برقرار است. بیشتر مددکاران شماره ما را دارند. بارها پیش‌آمده عکسی از قراردادهایی که تخلف شرکت پیمانکار در آن مشهود است را برای ما فرستادند و ما از استان مربوطه پیگیر شدیم. تا زمان تغییر شرایط این رویه همچنان برقرار است و سعی می‌کنیم تا جایی که امکان دارد جلوی تخلفات را بگیریم. امیدوارم امسال با اقدام جدی و قانون‌گذاری تعاملی بهزیستی، دولت و مجلس یک‌بار برای همیشه، دردها و معضلات کارشناسان زحمتکش، تحصیل‌کرده و فرهیخته اورژانس اجتماعی حل‌وفصل شود.

ورودممنوع برای نیروهای غیر مرتبط با اورژانس اجتماعی

**یکی از مشکلاتی که مددکاران اورژانس اجتماعی با ما در میان گذاشتند حضور نیروهای قراردادی یا رسمی با تحصیلات غیر مرتبط در اورژانس اجتماعی است. مددکاران گفتند در میان نیروهای رسمی افرادی هستند که با دیپلم خیاطی یا مدرک کارشناسی امور فرهنگی وارد اورژانس شدند و کار مددکاری انجام می‌دهند!

متاسفانه در سال‌های گذشته تعدادی از نیروهای غیر مرتبط با آسیب‌های اجتماعی جذب سازمان شده و وارد حوزه اورژانس اجتماعی شدند. اینکه یک پزشک کار مددکاری انجام دهد یا شخصی با رشته تحصیلی امور فرهنگی مددکار شود برای سازمان بهزیستی قابل‌قبول نیست. ما از سال ۹۶ به‌طورجدی حضور نیروهایی با تحصیلات غیر مرتبط به اورژانس اجتماعی را ممنوع کردیم. در همان سال تصمیم بر این شد که همه مددکارانی که تحصیلات غیر مرتبط داشتند از اورژانس اجتماعی خارج‌شده و تعیین تکلیف شوند. حتی تصمیم گرفتیم با برخی از نیروها خاتمه کار دهیم اما با توجه به شرایط، تصمیم به خروج آن‌ها از اورژانس اجتماعی و حضور در قسمت‌های دیگر سازمان بهزیستی گرفته شد.

**یعنی در حال حاضر نیروی غیر مرتبط با حوزه آسیب‌ها در اورژانس اجتماعی فعالیت نمی‌کند؟ برخی مددکاران اورژانس ادعا کرده‌اند که هنوز هم نیروهایی با تحصیلات غیر مرتبط در اورژانس هستند!

مشخصات همه کارکنان اورژانس اجتماعی و سوابق و تحصیلات آن‌ها در سامانه ثبت‌شده است. طبق بخشنامه، اجازه حضور و فعالیت نیروهای غیر مرتبط به اورژانس وجود ندارد. اگر در اورژانس اجتماعی شهرستانی نیروی غیر مرتبط حضور داشت مددکاران به‌عنوان بازوهای نظارتی و اطلاعاتی می‌توانند ما را در جریان قرار دهند.

سامانه‌ای که مشکل حق امضای مددکاران را حل می‌کند

*مهم‌ترین خبر و اتفاق در حوزه اورژانس اجتماعی در سال جدید چه خواهد بود؟

به‌زودی از سامانه الکترونیکی اورژانس اجتماعی که در حال حاضر مراحل آزمایشی‌اش را می‌گذراند رونمایی می‌شود. با فعالیت این سامانه عملکرد مددکاران از قالب کاغذی خارج می‌شود و تمام مراحل فعالیت‌های اورژانس اجتماعی از تماس تا ارجاع قابل رصد است. در این سامانه آمار و اطلاعات مراجعان مرکز و گزارش همه مأموریت‌ها ثبت می‌شود و خروجی آن برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و تحلیل نقطه‌به‌نقطه آسیب‌های اجتماعی در سراسر کشور است. با راه‌اندازی این سامانه مشکل حق امضای مددکاران خرید خدمتی اورژانس اجتماعی برطرف شده و نام مددکاران ماموریت ها در سامانه ثبت می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار تریبون هتل پرشین بیمه رازی زمزم هتل پرشین بیمه رازی زمزم

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + پانزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن